Cykl życia treści: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''[[Cykl]] życia treści''' jest ogólnym modelem, obrazującym zmiany jakim zachodzą wszelkiego rodzaju treści zawarte na stronach internetowych przedsiębiorstw i instytucji. | '''[[Cykl]] życia treści''' jest ogólnym modelem, obrazującym zmiany jakim zachodzą wszelkiego rodzaju treści zawarte na stronach internetowych przedsiębiorstw i instytucji. | ||
Linia 39: | Linia 38: | ||
Ważnym elementem optymalizacji treści jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Istotne jest jak znaleźć słowa kluczowe dla treści, jakie narzędzia można wykorzystać do ich analizy oraz jakie czynniki należy brać pod uwagę przy ich wyborze. Warto też zwrócić uwagę na techniki badania popularności słów kluczowych i ich konkurencyjności. | Ważnym elementem optymalizacji treści jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Istotne jest jak znaleźć słowa kluczowe dla treści, jakie narzędzia można wykorzystać do ich analizy oraz jakie czynniki należy brać pod uwagę przy ich wyborze. Warto też zwrócić uwagę na techniki badania popularności słów kluczowych i ich konkurencyjności. | ||
Czytelna i logiczna struktura tekstu jest niezwykle istotna dla użytkowników. Nagłówki, akapity i listy, ułatwiają czytanie i zrozumienie treści. Dobrze zoptymalizowane obrazy są niezwykle ważne dla ładowania strony, aby były łatwe do wczytania, jakie formaty obrazów są najlepsze, jak zadbać o odpowiednie rozmiary i opisy obrazów. | Czytelna i logiczna struktura tekstu jest niezwykle istotna dla użytkowników. Nagłówki, akapity i listy, ułatwiają czytanie i zrozumienie treści. Dobrze zoptymalizowane obrazy są niezwykle ważne dla ładowania strony, aby były łatwe do wczytania, jakie formaty obrazów są najlepsze, jak zadbać o odpowiednie rozmiary i opisy obrazów. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Celina M. Olszak (red.), Ewa Ziemba (red.), Strategie i | <noautolinks> | ||
* McKeever, S. (2003). '' | * Celina M. Olszak (red.), Ewa Ziemba (red.), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007 | ||
* McKeever, S. (2003). ''Understanding web content management systems: evolution, lifecycle and market''. Industrial management & data systems, 103(9), 686-692 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Małgorzata Kołodziejczyk}} | {{a|Małgorzata Kołodziejczyk}} |
Wersja z 08:40, 28 paź 2023
Cykl życia treści |
---|
Polecane artykuły |
Cykl życia treści jest ogólnym modelem, obrazującym zmiany jakim zachodzą wszelkiego rodzaju treści zawarte na stronach internetowych przedsiębiorstw i instytucji.
Fazy cyklu
W podziale cyklu życia treści wyróżnia się następujące fazy:
- Faza tworzenia treści. W jej obrębie wyróżnia się:
- Planowanie - jego istotą jest tworzenie analiza dotyczących wnętrza i otoczenia przedsiębiorstwa, podejmowanie decyzji związanych z określeniem docelowej grupy odbiorców treści.
- Tworzenie właściwej treści lub pobieranie jej z zewnętrznych źródeł.
- Projektowanie elementów zawierających treść - określenie zasad wizualizacji treści jak i szablonu przechowywanych treści.
- Faza sprawdzania treści - weryfikacja treści przez korektora. Po udanym sprawdzeniu treść staje się przedmiotem zarządzania i publikacji. Proces sprawdzania ma na celu poprawienie jakości przetwarzanych przez system treści.
- Faza zarządzania treścią - menedżerowie zarządzający treścią wykorzystują mechanizmy i narzędzia informatyczne do m.in.: nadawania praw dostępu do tworzenia, modyfikacji i usuwania treści, kontrolowania wersji. Mechanizmy te ułatwiają proces kontroli nad osobami pracującymi nad treścią jak i postępem prac.
- Faza publikowania treści - polega na dostarczeniu treści użytkownikom docelowym poprzez różne kanały. Użytkownik może otrzymać treść w postaci: informacji w serwisie www, dokumentu pdf, e-mail, pliku dźwiękowego, filmu, prezentacji bądź też w formie tradycyjnego listu.
Inny podział cyklu życia treści zawiera następujące elementy:
- Tworzenie - użytkownicy tworzą właściwą treść bądź pobierają ją ze źródeł zewnętrznych, konwertują ją do innych formatów, dodają metadane.
- Zarządzanie - użytkownicy kontrolują treść poprzez zarządzanie prawami dostępu, statystykami prac nad treścią czy przywracanie wcześniejszej wersji dokumentu.
- Integracja - umożliwia uzyskanie dostępu do treści z poziomu różnych systemów a także pozwala na przechowywanie różnego typu treści w oddzielnych repozytoriach.
- Transakcja - pozwala na przekształcenie treści w wymierne korzyści np. poprzez sprzedaż treści za pomocą witryny www.
- Dystrybucja - umożliwia rozpowszechnienie treści kierowanych do użytkowników za pomocą różnych mediów.
Mimo, iż w literaturze fazy cyklu życia treści nazywane są różnie, kolejność ich występowania jest taka sama.
Optymalizacja treści
Ważnym elementem optymalizacji treści jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Istotne jest jak znaleźć słowa kluczowe dla treści, jakie narzędzia można wykorzystać do ich analizy oraz jakie czynniki należy brać pod uwagę przy ich wyborze. Warto też zwrócić uwagę na techniki badania popularności słów kluczowych i ich konkurencyjności.
Czytelna i logiczna struktura tekstu jest niezwykle istotna dla użytkowników. Nagłówki, akapity i listy, ułatwiają czytanie i zrozumienie treści. Dobrze zoptymalizowane obrazy są niezwykle ważne dla ładowania strony, aby były łatwe do wczytania, jakie formaty obrazów są najlepsze, jak zadbać o odpowiednie rozmiary i opisy obrazów.
Bibliografia
- Celina M. Olszak (red.), Ewa Ziemba (red.), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
- McKeever, S. (2003). Understanding web content management systems: evolution, lifecycle and market. Industrial management & data systems, 103(9), 686-692
Autor: Małgorzata Kołodziejczyk