System transportowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:




'''System transportowy'''-zbiór elementów, relacji i procesów, które przetwarzają strumień ładunków i pasażerów określany popytem na usługi transportowe w strumień wyjścia z tego systemu. Zespół środków organizacyjnych, technologicznych i ekonomiczno-prawnych, który tworzy związek funkcjonalny do nawiązania zależności gospodarczych na określonym terenie.  
'''[[System]] transportowy'''-zbiór elementów, relacji i procesów, które przetwarzają strumień ładunków i pasażerów określany popytem na [[usługi]] transportowe w strumień wyjścia z tego systemu. [[Zespół]] środków organizacyjnych, technologicznych i ekonomiczno-prawnych, który tworzy związek funkcjonalny do nawiązania zależności gospodarczych na określonym terenie.  


Transport ma wpływ na zrównoważony rozwój, który dotyczy czynników społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przestrzennych i funkcjonalnych (właściwy rozwój i sprawne funkcjonowanie systemu transportowego ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej). Stopień rozwoju systemu transportowego decyduje o dostępności transportowej (potocznie dostępności komunikacyjnej) danego obszaru. System transportowy wpływa na jakość życia w mieście, stanowi integralną część terenu zurbanizowanego miasta.
[[Transport]] ma wpływ na zrównoważony [[rozwój]], który dotyczy czynników społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przestrzennych i funkcjonalnych (właściwy rozwój i sprawne funkcjonowanie systemu transportowego ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej). Stopień rozwoju systemu transportowego decyduje o dostępności transportowej (potocznie dostępności komunikacyjnej) danego obszaru. System transportowy wpływa na [[jakość]] życia w mieście, stanowi integralną część terenu zurbanizowanego miasta.


System transportowy składa się z sieci infrastruktury transportowej i jej użytkowników (przewoźników z konkretnym potencjałem przewozowym, który jest zdolny do przewożenia towarów i pasażerów). Zatem system transportowy to sieć infrastruktury transportowej wraz z układem mas towarowych i strumieni pasażerskich korzystających z tej sieci w danym czasie. Ma on trzy wymiary:
System transportowy składa się z sieci infrastruktury transportowej i jej użytkowników (przewoźników z konkretnym potencjałem przewozowym, który jest zdolny do przewożenia [[towarów]] i pasażerów). Zatem system transportowy to sieć infrastruktury transportowej wraz z układem mas towarowych i strumieni pasażerskich korzystających z tej sieci w danym czasie. Ma on trzy wymiary:
<google>t</google>
<google>t</google>
* materialno-techniczny (infrastruktura liniowa i punktowa, pojazdy, elementy sterowania ruchem itp.),
* materialno-techniczny ([[infrastruktura]] liniowa i punktowa, pojazdy, elementy sterowania ruchem itp.),
*ekonomiczny - przewoźnicy – producenci usług wraz z ich relacjami ze stroną popytową (rynki transportowe itp.),
*ekonomiczny - przewoźnicy – producenci usług wraz z ich relacjami ze stroną popytową (rynki transportowe itp.),
*instytucjonalno-prawny, a w tym regulacyjno-porządkowy. Każdy z tych elementów warunkuje w określonym stopniu sprawność funkcjonowania systemu, zarówno w jego wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym – to jest w sensie zdolności dostosowywania się do wymogów i potrzeb otoczenia (A. Grzelakowski 2013, s. 1).
*instytucjonalno-prawny, a w tym regulacyjno-porządkowy. Każdy z tych elementów warunkuje w określonym stopniu [[sprawność]] funkcjonowania systemu, zarówno w jego wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym – to jest w sensie [[zdolności]] dostosowywania się do wymogów i potrzeb otoczenia (A. Grzelakowski 2013, s. 1).


==W skład systemu transportowego wchodzą:==
==W skład systemu transportowego wchodzą:==
* '''Podsystem komunikacja indywidualna'''
* '''[[Podsystem]] [[komunikacja]] indywidualna'''
# elementy liniowe (sieć drogowo-uliczna);
# elementy liniowe (sieć drogowo-uliczna);
# elementy punktowo-sieciowe (parkingi, zaplecze techniczne, punkty przeładunkowe);
# elementy punktowo-sieciowe (parkingi, zaplecze techniczne, punkty przeładunkowe);
Linia 52: Linia 52:


==Cechy systemu transportowego==
==Cechy systemu transportowego==
# '''Złożoność''' - system transportowy składa się z wielu elementów oraz reakcji i interakcji pomiędzy tymi elementami, jak również nimi a otoczeniem.  
# '''[[Złożoność]]''' - system transportowy składa się z wielu elementów oraz reakcji i interakcji pomiędzy tymi elementami, jak również nimi a otoczeniem.  
# '''Probabilizm''' - nieprzewidywalność zjawisk, stanów, relacji i sprzężeń pomiędzy procesami transportowymi.  
# '''Probabilizm''' - nieprzewidywalność zjawisk, stanów, relacji i sprzężeń pomiędzy procesami transportowymi.  
# '''Ograniczona zdolność do samoregulacji''' - system transportowy jako technoekosystem antropogeniczny - stworzony przez człowieka (nie ma umiejętności samoregulacji, działa zawodnie oraz nie posiada zdolności do samolikwidacji zaistniałych odchyleń)
# '''Ograniczona [[zdolność]] do samoregulacji''' - system transportowy jako technoekosystem antropogeniczny - stworzony przez człowieka (nie ma [[umiejętności]] samoregulacji, działa zawodnie oraz nie posiada zdolności do samolikwidacji zaistniałych odchyleń)
# '''Dynamiczność''' - podlega zmianie w czasie i przestrzeni, adoptuje się do nowych uwarunkowań. Wynika z ingerencji człowieka w jego strukturę i funkcjonowanie (J. Głuch 2010, s.4).
# '''Dynamiczność''' - podlega zmianie w czasie i przestrzeni, adoptuje się do nowych uwarunkowań. Wynika z ingerencji człowieka w jego strukturę i funkcjonowanie (J. Głuch 2010, s.4).


Linia 60: Linia 60:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Głuch J. (2010),[http://www.pg.gda.pl/~damjakow/wyklad_02.pdf  ''Systemy transportowe'' ]
* Głuch J. (2010),[http://www.pg.gda.pl/~damjakow/wyklad_02.pdf  ''Systemy transportowe'' ]
* Grzelakowski A. (2007), [https://ppg.ibngr.pl/pomorski-przeglad-gospodarczy/wyzwania-rozwoju-transportu-w-polsce ''Wyzwania rozwoju transportu w Polsce''], Pomorski przegląd gospodarczy, nr 3
* Grzelakowski A. (2007), [https://ppg.ibngr.pl/pomorski-przeglad-gospodarczy/wyzwania-rozwoju-transportu-w-polsce ''Wyzwania rozwoju transportu w Polsce''], Pomorski [[przegląd]] gospodarczy, nr 3
* Grzyl B. (2012) [http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/78029_10d00c352e692d41f1bab4f1e4771198 ''Logistyka w przedsiębiorstwie w świetle współczesnych koncepcji i metod zarządzania'' ], Logistyka, nr 3
* Grzyl B. (2012) [http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/78029_10d00c352e692d41f1bab4f1e4771198 ''Logistyka w przedsiębiorstwie w świetle współczesnych koncepcji i metod zarządzania'' ], [[Logistyka]], nr 3
* Pieriegud J. (2015), ''System transportowy Polski'', Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa
* Pieriegud J. (2015), ''System transportowy Polski'', Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa
* Rydzkowski W.(red.)(2011). [http://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=442 ''Funkcjonowanie i rozwój transportu''], Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Zeszyt Naukowy nr 41
* Rydzkowski W.(red.)(2011). [http://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=442 ''Funkcjonowanie i rozwój transportu''], Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Zeszyt Naukowy nr 41
* Rześny-Cieplińska J., (2013), ''Kierunki rozwoju systemów transportowych ze szczególnym uwzględnieniem przewozów drogowych'', Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 143
* Rześny-Cieplińska J., (2013), ''Kierunki rozwoju systemów transportowych ze szczególnym uwzględnieniem przewozów drogowych'', Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 143
* Wierzejski T.,Kędzior-Laskowska M.(2014), ''Transport i spedycja'', Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
* Wierzejski T.,Kędzior-Laskowska M.(2014), ''Transport i [[spedycja]]'', Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Logistyka]]
{{a|Martyna Pirga}}
{{a|Martyna Pirga}}

Wersja z 03:07, 22 maj 2020

System transportowy
Polecane artykuły



System transportowy-zbiór elementów, relacji i procesów, które przetwarzają strumień ładunków i pasażerów określany popytem na usługi transportowe w strumień wyjścia z tego systemu. Zespół środków organizacyjnych, technologicznych i ekonomiczno-prawnych, który tworzy związek funkcjonalny do nawiązania zależności gospodarczych na określonym terenie.

Transport ma wpływ na zrównoważony rozwój, który dotyczy czynników społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przestrzennych i funkcjonalnych (właściwy rozwój i sprawne funkcjonowanie systemu transportowego ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej). Stopień rozwoju systemu transportowego decyduje o dostępności transportowej (potocznie dostępności komunikacyjnej) danego obszaru. System transportowy wpływa na jakość życia w mieście, stanowi integralną część terenu zurbanizowanego miasta.

System transportowy składa się z sieci infrastruktury transportowej i jej użytkowników (przewoźników z konkretnym potencjałem przewozowym, który jest zdolny do przewożenia towarów i pasażerów). Zatem system transportowy to sieć infrastruktury transportowej wraz z układem mas towarowych i strumieni pasażerskich korzystających z tej sieci w danym czasie. Ma on trzy wymiary:

  • materialno-techniczny (infrastruktura liniowa i punktowa, pojazdy, elementy sterowania ruchem itp.),
  • ekonomiczny - przewoźnicy – producenci usług wraz z ich relacjami ze stroną popytową (rynki transportowe itp.),
  • instytucjonalno-prawny, a w tym regulacyjno-porządkowy. Każdy z tych elementów warunkuje w określonym stopniu sprawność funkcjonowania systemu, zarówno w jego wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym – to jest w sensie zdolności dostosowywania się do wymogów i potrzeb otoczenia (A. Grzelakowski 2013, s. 1).

W skład systemu transportowego wchodzą:

  1. elementy liniowe (sieć drogowo-uliczna);
  2. elementy punktowo-sieciowe (parkingi, zaplecze techniczne, punkty przeładunkowe);
  3. potoki ruchu;
  • Podsystem komunikacja zbiorowa
  1. elementy liniowe (układ linii);
  2. elementy punktowo-sieciowe (dworce, przystanki, zaplecza, warsztaty naprawcze);
  3. tabor;
  4. potoki pasażerskie
  • Podsystem pieszy i rowerowy
  1. elementy liniowe (sieć ciągów pieszych i rowerowych);
  2. elementy punktowe(punkty widokowe, urządzenia postojowe dla rowerów);
  • Podsystem kolejowy, drogowy, wodny i powietrzny
  1. elementy liniowe (sieci, linie);
  2. elementy punktowe (dworce, przystanki, porty, zaplecza, warsztaty itp.)(J.Głuch 2010, s.3)

Funkcje systemów transportowych:

  • usługowa -od sprawności układu komunikacyjnego zależy w podstawowym zakresie realizacja celów publicznych;
  • stymulująca rozwój obszaru – poprzez udostępnianie terenu oraz na rozwijaniu podaży usług transportowych wyprzedzająco do aktualnych potrzeb;
  • hamująca rozwój obszaru - tam gdzie jest to wymagane - poprzez tworzenie bariery transportowej;
  • Kompozycja przestrzenna – elementy systemu transportu, z uwagi na rozległy zasięg ich wpływu, stawia się na równi z przestrzennymi rozwiązaniami architektoniczno-urbanistycznymi (J. Głuch 2010, s.3).


Cechy systemu transportowego

  1. Złożoność - system transportowy składa się z wielu elementów oraz reakcji i interakcji pomiędzy tymi elementami, jak również nimi a otoczeniem.
  2. Probabilizm - nieprzewidywalność zjawisk, stanów, relacji i sprzężeń pomiędzy procesami transportowymi.
  3. Ograniczona zdolność do samoregulacji - system transportowy jako technoekosystem antropogeniczny - stworzony przez człowieka (nie ma umiejętności samoregulacji, działa zawodnie oraz nie posiada zdolności do samolikwidacji zaistniałych odchyleń)
  4. Dynamiczność - podlega zmianie w czasie i przestrzeni, adoptuje się do nowych uwarunkowań. Wynika z ingerencji człowieka w jego strukturę i funkcjonowanie (J. Głuch 2010, s.4).


Bibliografia

Autor: Martyna Pirga