Struktura funkcjonalna: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
Struktura funkcjonalna w swoim klasycznym ujęciu została zaproponowana przez F. W. Taylora jako sposób na rozwiązanie problemów struktury liniowej. Innym sposobem była [[struktura liniowo-sztabowa]]. Należy oddzielić klasyczną strukturę funkcjonalną od współczesnej. Współcześnie nazwy tej używa się dla określenia struktury departamentowej. | Struktura funkcjonalna w swoim klasycznym ujęciu została zaproponowana przez F. W. Taylora jako sposób na rozwiązanie problemów struktury liniowej. Innym sposobem była [[struktura liniowo-sztabowa]]. Należy oddzielić klasyczną strukturę funkcjonalną od współczesnej. Współcześnie nazwy tej używa się dla określenia struktury departamentowej. | ||
W ujęciu klasycznym zaproponowano, aby nadmiar zadań kierownika w strukturze liniowej rozwiązać poprzez powołanie wielu [[kierownik]]ów o różnych specjalnościach. W ten sposób każdy kierownik mógłby się specjalizować w wybranej dziedzinie, a jednocześnie wszystkie kwestie związane z organizacją pracy [[pracownik]]ów byłyby realizowane. | W ujęciu klasycznym zaproponowano, aby nadmiar zadań kierownika w strukturze liniowej rozwiązać poprzez [[powołanie]] wielu [[kierownik]]ów o różnych specjalnościach. W ten sposób każdy kierownik mógłby się specjalizować w wybranej dziedzinie, a jednocześnie wszystkie kwestie związane z organizacją pracy [[pracownik]]ów byłyby realizowane. | ||
To rozwiązanie strukturalne miało jednak również swoje wady. Jak łatwo zauważyć na rys. 1, każdy pracownik ma kilku przełożonych. Zrezygnowano z zasady jedności rozkazodawstwa, a dokładnie nadano jej nowe znaczenie: każdy pracownik otrzymywał polecenia tylko od jednego przełożonego, ale w zakresie jednego obszaru decyzyjnego. Np. w zakresie czasu pracy polecenia mógł wydawać tylko jeden [[przełożony]]. W praktyce jednak zastosowanie takiego rozwiązania okazało się niezmiernie trudne, gdyż rozdzielenie uprawnień decyzyjnych nie było możliwe w pełni. Możliwe zatem było otrzymywanie sprzecznych instrukcji od różnych przełożonych. | To rozwiązanie strukturalne miało jednak również swoje wady. Jak łatwo zauważyć na rys. 1, każdy pracownik ma kilku przełożonych. Zrezygnowano z zasady jedności rozkazodawstwa, a dokładnie nadano jej nowe znaczenie: każdy pracownik otrzymywał polecenia tylko od jednego przełożonego, ale w zakresie jednego obszaru decyzyjnego. Np. w zakresie czasu pracy polecenia mógł wydawać tylko jeden [[przełożony]]. W praktyce jednak zastosowanie takiego rozwiązania okazało się niezmiernie trudne, gdyż rozdzielenie uprawnień decyzyjnych nie było możliwe w pełni. Możliwe zatem było otrzymywanie sprzecznych instrukcji od różnych przełożonych. | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
===Zalety=== | ===Zalety=== | ||
* Wysoka kompetentność specjalistów odpowiedzialnych za realizację funkcji (wzrost profesjonalizmu). | * Wysoka kompetentność specjalistów odpowiedzialnych za realizację funkcji (wzrost profesjonalizmu). | ||
* Zwolnienie liniowych menedżerów od rozwiązania poszczególnych problemów. | * [[Zwolnienie]] liniowych menedżerów od rozwiązania poszczególnych problemów. | ||
*[[Standaryzacja]], formatowanie i programowanie procesów i operacji zarządzania. | *[[Standaryzacja]], formatowanie i [[programowanie]] procesów i operacji zarządzania. | ||
* Eliminacja powielania i pokrywania się w wykonywaniu funkcji administracyjnych. | * Eliminacja powielania i pokrywania się w wykonywaniu funkcji administracyjnych. | ||
* Zmniejszenie zapotrzebowania w specjalistach szerokiego profilu. | * Zmniejszenie zapotrzebowania w specjalistach szerokiego profilu. | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
==Podziały działów zgodnie z funkcjami== | ==Podziały działów zgodnie z funkcjami== | ||
Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw i organizacji, głównym podejściem tworzenia jednostek jest podejście funkcjonalne. Pojęcie funkcji w tym przypadku odnosi się do głównych obszarów działalności, tj. produkcja, finanse, sprzedaż, itp. Zgodnie z funkcjami bloków powstają podziały - przemysłowe, administracyjne, społeczne. | Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw i organizacji, głównym podejściem tworzenia jednostek jest podejście funkcjonalne. Pojęcie funkcji w tym przypadku odnosi się do głównych obszarów działalności, tj. [[produkcja]], finanse, [[sprzedaż]], itp. Zgodnie z funkcjami bloków powstają podziały - przemysłowe, administracyjne, społeczne. | ||
===Blok przemysłowy zawiera działy=== | ===Blok przemysłowy zawiera działy=== | ||
Linia 59: | Linia 59: | ||
* Informacyjne (biblioteki, archiwa), | * Informacyjne (biblioteki, archiwa), | ||
* Serwisowe, zajmujące się prowadzeniem badań marketingowych, sprzedaży, serwisu gwarancyjnego, | * Serwisowe, zajmujące się prowadzeniem badań marketingowych, sprzedaży, serwisu gwarancyjnego, | ||
* Administracyjne (zarząd, księgowość, dział planowania usługi, dział prawny), | * Administracyjne ([[zarząd]], [[księgowość]], dział planowania [[usługi]], dział prawny), | ||
* Doradcze (komitety i komisje pracujące nad poprawą organizacji i technologii produkcji | * Doradcze (komitety i komisje pracujące nad poprawą organizacji i technologii produkcji | ||
i zarządzania). | i zarządzania). | ||
Linia 69: | Linia 69: | ||
==Zastosowanie funkcjonalnej struktury zarządzania== | ==Zastosowanie funkcjonalnej struktury zarządzania== | ||
* Firmy produkujące pojedynczy produkt, | * Firmy produkujące pojedynczy [[produkt]], | ||
* Przedsiębiorstwa, które implementują złożone i długoterminowe innowacyjne projekty, | * Przedsiębiorstwa, które implementują złożone i długoterminowe innowacyjne projekty, | ||
* Duże przedsiębiorstwa specjalistyczne, | * Duże przedsiębiorstwa specjalistyczne, | ||
Linia 76: | Linia 76: | ||
==Specyficzne zadania zarządzania przy funkcjonalnej strukturze zarządzania== | ==Specyficzne zadania zarządzania przy funkcjonalnej strukturze zarządzania== | ||
* Złożoność komunikacji, | * [[Złożoność]] komunikacji, | ||
* Staranny dobór wyspecjalizowanych kierowników w obszarach funkcjonalnych, | * Staranny dobór wyspecjalizowanych kierowników w obszarach funkcjonalnych, | ||
* Równoważenie obciążenia jednostek, | * Równoważenie obciążenia jednostek, | ||
Linia 82: | Linia 82: | ||
* Opracowanie specjalnych motywacyjnych mechanizmów, | * Opracowanie specjalnych motywacyjnych mechanizmów, | ||
* Zapobieganie rozwojowi separatystycznemu jednostek funkcjonalnych, | * Zapobieganie rozwojowi separatystycznemu jednostek funkcjonalnych, | ||
* Priorytet specjalistów nad przełożonymi. | * [[Priorytet]] specjalistów nad przełożonymi. | ||
[[Grafika:Struktura_funkcjonalna_taylor.png]] | [[Grafika:Struktura_funkcjonalna_taylor.png]] | ||
Linia 97: | Linia 97: | ||
* Czermiński A., Trzcieniecki J., ''Elementy teorii organizacji i zarządzania'', PWN, Warszawa 1973 | * Czermiński A., Trzcieniecki J., ''Elementy teorii organizacji i zarządzania'', PWN, Warszawa 1973 | ||
* Nalepka A., ''[[Struktura organizacyjna]]'', Antykwa, Kraków 2001 | * Nalepka A., ''[[Struktura organizacyjna]]'', Antykwa, Kraków 2001 | ||
* Chudoba T., 2008, "Model systemu społecznego a problemy zarzadzania", Wydawnictwo:CeDeWu, | * Chudoba T., 2008, "[[Model]] systemu społecznego a problemy zarzadzania", Wydawnictwo:CeDeWu, | ||
* Griffin Ricky W., 2017, Warszawa, Tłumacz: Rusiński M.; "Podstawy zarządzania organizacjam", Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN, | * Griffin Ricky W., 2017, Warszawa, Tłumacz: Rusiński M.; "Podstawy zarządzania organizacjam", Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN, | ||
* Zawadzak T.; 2008, "Podstawy kierowania organizacją", Wydawnicto: Adam Marszałek, | * Zawadzak T.; 2008, "Podstawy kierowania organizacją", Wydawnicto: Adam Marszałek, |
Wersja z 02:10, 22 maj 2020
Struktura funkcjonalna |
---|
Polecane artykuły |
Struktura funkcjonalna w swoim klasycznym ujęciu została zaproponowana przez F. W. Taylora jako sposób na rozwiązanie problemów struktury liniowej. Innym sposobem była struktura liniowo-sztabowa. Należy oddzielić klasyczną strukturę funkcjonalną od współczesnej. Współcześnie nazwy tej używa się dla określenia struktury departamentowej.
W ujęciu klasycznym zaproponowano, aby nadmiar zadań kierownika w strukturze liniowej rozwiązać poprzez powołanie wielu kierowników o różnych specjalnościach. W ten sposób każdy kierownik mógłby się specjalizować w wybranej dziedzinie, a jednocześnie wszystkie kwestie związane z organizacją pracy pracowników byłyby realizowane.
To rozwiązanie strukturalne miało jednak również swoje wady. Jak łatwo zauważyć na rys. 1, każdy pracownik ma kilku przełożonych. Zrezygnowano z zasady jedności rozkazodawstwa, a dokładnie nadano jej nowe znaczenie: każdy pracownik otrzymywał polecenia tylko od jednego przełożonego, ale w zakresie jednego obszaru decyzyjnego. Np. w zakresie czasu pracy polecenia mógł wydawać tylko jeden przełożony. W praktyce jednak zastosowanie takiego rozwiązania okazało się niezmiernie trudne, gdyż rozdzielenie uprawnień decyzyjnych nie było możliwe w pełni. Możliwe zatem było otrzymywanie sprzecznych instrukcji od różnych przełożonych.
W strukturze funkcjonalnej tworzone są bloki funkcjonalne, naznaczone władzą i odpowiedzialnością za wyniki swoich działań. Jednostki liniowe różnią się od funkcjonalnych integracją funkcji zarządzania obiektem, zestawem uprawnień i obowiązków. Funkcjonalna struktura realizuje zasadę oddzielania i utrzymania funkcji wśród jednostek strukturalnych, zakłada się podporządkowanie każdej jednostki liniowej o niższym poziomie kilku przełożonym wyższego szczebla, realizującym funkcje kontrolne.
Zalety i wady takiej struktury
Zalety
- Wysoka kompetentność specjalistów odpowiedzialnych za realizację funkcji (wzrost profesjonalizmu).
- Zwolnienie liniowych menedżerów od rozwiązania poszczególnych problemów.
- Standaryzacja, formatowanie i programowanie procesów i operacji zarządzania.
- Eliminacja powielania i pokrywania się w wykonywaniu funkcji administracyjnych.
- Zmniejszenie zapotrzebowania w specjalistach szerokiego profilu.
- Centralizacja decyzji strategicznych oraz decentralizacja operacyjnych
Wady
- Nadmierne zainteresowanie zadaniami i celami swoich działów
- Trudności w utrzymywaniu stałych relacji między różnymi jednostkami funkcjonalnymi.
- Powstanie tendencji nadmiernej centralizacji.
- Czas trwania procedur decyzyjnych.
- Względnie stagnacyjna forma organizacyjna, z trudem reagująca na zmiany.
- Trudność rozdzielania władzy (wielokrotność podporządkowania)
Podziały działów zgodnie z funkcjami
Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw i organizacji, głównym podejściem tworzenia jednostek jest podejście funkcjonalne. Pojęcie funkcji w tym przypadku odnosi się do głównych obszarów działalności, tj. produkcja, finanse, sprzedaż, itp. Zgodnie z funkcjami bloków powstają podziały - przemysłowe, administracyjne, społeczne.
Blok przemysłowy zawiera działy
- Związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług,
- Zapewniające warunki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jednostek podstawowych,
- Służące do obsługi procesów pierwotnych i wtórnych,
- Eksperymentalne, w których są wytwarzane prototypy produktów.
Jest oczywiste, że w zależności od charakteru organizacji rola różnych działów struktury produkcji jest inna - nie w każdej firmie są produkowane prototypy, nie wszędzie produkcja się dzieli na pierwotną i wtórną, itd.
Blok administracyjny zawiera działy
- Preprodukcyjne (prace badawczo rozwojowe, itd.),
- Informacyjne (biblioteki, archiwa),
- Serwisowe, zajmujące się prowadzeniem badań marketingowych, sprzedaży, serwisu gwarancyjnego,
- Administracyjne (zarząd, księgowość, dział planowania usługi, dział prawny),
- Doradcze (komitety i komisje pracujące nad poprawą organizacji i technologii produkcji
i zarządzania).
Blok społeczny
Trzecim blokiem struktury funkcjonalnej organizacji są jednostki społeczne - ośrodki zdrowia, kluby, organizacje zajmujące się sprawami nieletnich. Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw i organizacji, głównym podejściem tworzenia jednostek jest podejście funkcjonalne. Pojęcie funkcji w tym przypadku odnosi się do głównych obszarów działalności, tj. produkcja, finanse, sprzedaż, itp. Zgodnie z funkcjami bloków powstają bloki podziału przemysłowy, administracyjny, społeczny.
Zastosowanie funkcjonalnej struktury zarządzania
- Firmy produkujące pojedynczy produkt,
- Przedsiębiorstwa, które implementują złożone i długoterminowe innowacyjne projekty,
- Duże przedsiębiorstwa specjalistyczne,
- Organizacje projektowe - badawcze i projektowe,
- Wąsko wyspecjalizowane przedsiębiorstwa.
Specyficzne zadania zarządzania przy funkcjonalnej strukturze zarządzania
- Złożoność komunikacji,
- Staranny dobór wyspecjalizowanych kierowników w obszarach funkcjonalnych,
- Równoważenie obciążenia jednostek,
- Zapewnienia koordynacji jednostek funkcjonalnych,
- Opracowanie specjalnych motywacyjnych mechanizmów,
- Zapobieganie rozwojowi separatystycznemu jednostek funkcjonalnych,
- Priorytet specjalistów nad przełożonymi.
Rys. 1. Struktura funkcjonalna zaproponowana przez F. W. Taylora
Źródło: (A. Nalepka 2001, s. 71)
W tej strukturze rządą zatem eksperci, a nie kierownicy "od wszystkiego". Podział zadań pomiędzy nich jest realizowany w sposób przemyślany i celów. Dzięki temu organizacja może się łatwiej dostosowywać do zmian w otoczeniu.
Oprócz wskazanych już wcześniej wad związanych z brakiem jedności rozkazodawstwa, należy wskazać brak osoby odpowiedzialnej za całokształt funkcjonowania poszczególnych obszarów organizacji. W praktyce struktura funkcjonalna przyjmowała bardzo różne kształty, rzadko była ona stosowana w czystej formie.
Bibliografia
- Czermiński A., Trzcieniecki J., Elementy teorii organizacji i zarządzania, PWN, Warszawa 1973
- Nalepka A., Struktura organizacyjna, Antykwa, Kraków 2001
- Chudoba T., 2008, "Model systemu społecznego a problemy zarzadzania", Wydawnictwo:CeDeWu,
- Griffin Ricky W., 2017, Warszawa, Tłumacz: Rusiński M.; "Podstawy zarządzania organizacjam", Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN,
- Zawadzak T.; 2008, "Podstawy kierowania organizacją", Wydawnicto: Adam Marszałek,
- Carpenter. M., Bauer T., Erdogan B.; 2012, Management Principles [w:]Chapter 7 Organizational Structure and Change,
- Montana P., Charnov B., Management: A Streamlined Course for Students and Business People [w:] Chapter 11: Organizational structures: Concepts and formats
- Kalu Idika Awa, Functional structure and operational issues: An examination of core challenges and remedies. [w:] " II. Functional organization structure - VI. Conclusion
Autor: Sławomir Wawak, Kyrylo (Cyryl) Chabanivskyi