E-rekrutacja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 66: | Linia 66: | ||
{{a|Dominika Klima}} | {{a|Dominika Klima}} | ||
[[Kategoria:Rekrutacja i zatrudnienie]] | [[Kategoria:Rekrutacja i zatrudnienie]] | ||
{{#metamaster:description|E-rekrutacja to proces poszukiwania pracowników przez Internet. Oferuje dostęp do globalnej bazy kandydatów. Szybko rozwijająca się metoda rekrutacji.}} |
Wersja z 20:45, 10 paź 2023
E-rekrutacja |
---|
Polecane artykuły |
E-rekrutacja czyli rekrutacja internetowa to proces polegający na poszukiwaniu najlepszych do pracy kandydatów posiadających adekwatne kompetencje oraz cechy przy wykorzystaniu technologii internetowej. Obecnie stanowi jedną z najszybciej rozwijających metod rekrutacji, która swoją przewagę zawdzięcza nieograniczonej liczbie kandydatów na globalnym rynku pracy oraz ogólnemu dostępowi do sieci internetowej[1]
Rozwój e-rekrutacji
E-rekrutację jest trudno dokładnie zdefiniować w związku z szybkim postępem technologicznym oraz zmiennym sposobem wykorzystywania zasobów internetowych w procesach rekrutacyjnych. W związku z licznymi zmianami zachodzącymi w procesach e-rekrutacji wyróżniono cztery etapy rozwoju narzędzi oraz metod wykorzystywanych w rekrutacji internetowej. Każdej generacji została przydzielona nazwa „Web” z adekwatnym numerem[2]:
1. Web 1.0:
- oferty pracy publikowane na firmowej stronie internetowej oraz portalach poszukiwania pracy komunikacja z kandydatem jest bezpośrednia, jednostronna (przedstawiciel firmy - kandydat)
- możliwość analizy CV kandydata przez pracodawcę na portalach zajmujących się pośrednictwem pracy (np. pracuj. pl, job-pilot. pl)
2. Web 2.0:
- w rekrutacji wykorzystuje się wyszukiwarki oraz portale społecznościowe (np. Facebook, LinkedIn, wideoplatforma You Tube)pracodawca ma możliwość odnaleźć w sieci internetowej dodatkowe informacje o kandydacie oraz dokonać jego oceny bez informowania go o tym
- wykorzystuje się treści kreowane przez użytkowników w celu komunikacji
3. Web 3.0:
- firma prezentuje aktywną postawę na portalach społecznościowych, wykorzystuje gry oraz blogi do budowania lepszego wizerunku
- celem rekruterów jest nawiązanie kontaktu z kandydatami poprzez tworzenie internetowych grup w portalach społecznościowych, które są powiązane z potencjalnym pracodawcą (rozwój wielostronnej komunikacji)
4. Web 4.0:
- celem tej generacji jest zautomatyzowanie przeszukiwania sieci społecznościowej
- większa ilość zgłoszeń poprzez wykorzystywanie procesu crowdsourcingu oraz systemu nagród dla osób polecających kandydata
Innowacyjne metody e-rekrutacji
1. Crowdsourcing to proces poszukiwania kandydatów przy pomocy pracowników firmy przekazujących informację o ofertach pracy wśród grona znajomych przy wykorzystaniu portali społecznościowych (np. Facebook, Twitter). Zalety crowdsourcing to: liczna grupa odbiorców, kreowanie dobrego wizerunku firmy poprzez aktualnie zatrudnionych pracowników, poprawa motywacji wśród pracowników, mniejsze koszty rekrutacyjne, w rekrutacji biorą udział kandydaci z tzw. "polecenia"[3].
2. Viral Recruiting to metoda polegająca na stworzeniu grupy odbiorców posiadających określone preferencje zawodowe poprzez udostępnianie postów o konkretnej tematyce. Gdy adresat uzyska spore grono odbiorców, wówczas publikuje informacje dotyczące procesów rekrutacyjnych[3].
3. Gry internetowe są wykorzystywane w procesach rekrutacji w celu zdobycia atencji kandydatów. Najlepiej wykonane zadania są nagradzane w postaci zaproszenia do następnego etapu rekrutacji lub nawet podpisania wstępnej umowy[4].
Rekrutacja w social media
Rekrutacja w mediach społecznościowych to element E-rekrutacji prowadzony przy wykorzystaniu[5]:
- internetowych grup tematycznych
- mailingu selektywnego
- wyszukiwarki kandydatów
- ogłoszeń profilowanych
Zalety social recruiting to[6]:
- nieograniczony, całodobowy dostęp do bazy kandydatów
- możliwość udziału w rekrutacji na pozycje w innym kraju (brak barier geograficznych)
- lepsza widoczność ofert pracy
- możliwość dotarcia do biernych, bardzo dobrze wykwalifikowanych kandydatów
- pozyskiwanie pracowników z dużym doświadczeniem
- przewaga konkurencyjna
- niski koszt pozyskiwania pracowników
Przypisy
Bibliografia
- Gzowska W., (2016), Wybrane media społecznościowe jako narzędzie wspierające rekrutację, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 5, s. 83.
- Palonka J., Porębska-Miąc T., (2013), Social Recruiting - the Use of Social Networks in the Recruiting Process, "Studia Ekonomiczne", nr 153, s. 115-119.
- Woźniak J., (2014), Crowdsourcing - IV etap rozwoju rekrutacji internetowej, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 1, s. 44-49.
- Wrzesiński A., (2016), Innowacje w rekrutacji, " Zarządzanie", nr 3, s. 86-87.
Autor: Dominika Klima