Wykluczenie cyfrowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 54: | Linia 54: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Fazlagić J. (red.) (2016), ''[http://www.i.vistula.edu.pl/media/docs/lf7Lw3fiLS6siiBpUnWaskU.pdf Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności]'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa | |||
* Fazlagić J. (red.) (2016) ''[ | * Grześkowiak A. (2014), ''[https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=25312&from=publication Analiza wykluczenia cyfrowego w Polsce w ujęciu indywidualnym i regionalnym]'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 328, Wrocław | ||
* Grześkowiak A. (2014) ''[https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=25312&from=publication Analiza wykluczenia cyfrowego w Polsce w ujęciu indywidualnym i regionalnym]'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 328, Wrocław | |||
* Kos-Łabędowicz J. (2016), ''[https://wnus.edu.pl/epu/pl/issue/138/article/1643/ Działania Unii Europejskiej przeciwdziałające cyfrowemu wykluczeniu na przykładzie wymagań odnośnie dostępności]'', Ekonomiczne Problemy Usług, nr 122 | * Kos-Łabędowicz J. (2016), ''[https://wnus.edu.pl/epu/pl/issue/138/article/1643/ Działania Unii Europejskiej przeciwdziałające cyfrowemu wykluczeniu na przykładzie wymagań odnośnie dostępności]'', Ekonomiczne Problemy Usług, nr 122 | ||
* Lipnicka M. (2015), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/37-2015/si-37-75.pdf Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 874 | * Lipnicka M. (2015), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/37-2015/si-37-75.pdf Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 874 | ||
* Strona internetowa: ''[https://www.poir.gov.pl/strony/o-programie/zasady/fundusze-europejskie-na-lata-2007-2013/poig/dokumenty-programowe/program-operacyjny-innowacyjna-gospodarka/ Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013]'' | * Strona internetowa: ''[https://www.poir.gov.pl/strony/o-programie/zasady/fundusze-europejskie-na-lata-2007-2013/poig/dokumenty-programowe/program-operacyjny-innowacyjna-gospodarka/ Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013]'' | ||
* Wiktorowicz J. (2015), ''[https://repozytorium.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/16660/185_202_wiktorowicz.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wykluczenie cyfrowe pokolenia 50+ w Województwie Łódzkim]'', Acta Universitatis Lodziensis 4(315), Łódź | * Wiktorowicz J. (2015), ''[https://repozytorium.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/16660/185_202_wiktorowicz.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wykluczenie cyfrowe pokolenia 50+ w Województwie Łódzkim]'', Acta Universitatis Lodziensis 4(315), Łódź | ||
* Chęcińska U. (red.) (2012), ''Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna'', Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II, Szczecin | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 11:15, 10 sty 2024
Wykluczenie cyfrowe lub przepaść cyfrowa - termin stosowany do określenia różnicy między tymi osobami i społeczeństwami, które mają dostęp do technologii informacyjnych, a tymi, które takiego dostępu nie mają.
TL;DR
Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między osobami i społeczeństwami. Osoby niepełnosprawne muszą spełnić określone warunki, aby nie być wykluczone cyfrowo. Wykorzystywanie technologii powoduje wykluczenie społeczne osób, które nie mają do niej dostępu. Działania na rzecz e-integracji podejmowane są w Polsce, głównie dla osób starszych. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obejmuje programy finansowane ze środków państwowych i europejskich. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka ma na celu rozkwit gospodarki poprzez innowacyjność. Program E-Leader skupia się na budowie sieci szerokopasmowej dla osób wykluczonych cyfrowo.
Osoby niepełnosprawne
W życiu codziennym każdej grupy społecznej jak i poszczególnych jednostek, informacje stanowią ważną rolę. Warto tutaj wspomnieć o osobach niepełnosprawnych. By zostały one w pełni przypisane do społeczeństwa informacyjnego muszą spełniać określone warunki:
- posiadać dostęp do internetu
- posiadać podstawową wiedzę z zakresu jego obsługi
- posiadać trwały dostęp do komputera, który wyposażony jest w odpowiedni sprzęt i oprogramowanie rehabilitacyjne (dostosowane do stopnia niepełnosprawności).[1]
Tylko wtedy kiedy wszystkie te warunki są spełnione, określona jednostka nie jest wykluczona cyfrowo[2]
Wykluczenie społeczne
Wykorzystywanie technologii z każdym dniem staje się coraz bardziej powszechne. Codzienne czynności takie jak nauka, praca, dostęp do wiedzy i informacji czy też zwykła komunikacja powodują, że osoby z nich nie korzystające bądź nie mające do nich dostępu, stają się wykluczone społecznie. Nawet jeśli ktoś posiada dostęp do informacji, nie zawsze potrafi z nich odpowiednio skorzystać. [3]
Proces ten pociąga za sobą zmniejszające się zapotrzebowanie na niektóre zawody jak również tworzenie się nowych. Mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem bezrobocia technologicznego. Wynika ono z niewłaściwych kompetencji osób znajdujących się na rynku pracy oraz ciągłej zmiany zapotrzebowania na nie. Większość aktualnych ofert pracy wymaga od potencjalnego pracownika umiejętności obsługi komputera, ale też zdobywania informacji i ich odpowiedniego wykorzystywania[4]
Osoby starsze, które nie potrafią korzystać z internetu i innych technologii cyfrowych, stają się upośledzone oraz wykluczane z życia społecznego. Z tego powodu w Polsce podjęte zostały działania na rzecz e-integracji. Dedykowane są one osobom w wieku 65 lat i więcej. Budowana jest u nich świadomość cyfrowa oraz tłumaczone podstawowe korzystanie z technologii cyfrowych[5]
Przez długi czas za główny powód takiego zachowania osoby w podeszłym wieku wskazywały ograniczenia finansowe oraz techniczne. Komputery były drogie a techniczne informacje na ich temat ograniczone. Obecnie sytuacja się zmieniła i za przyczynę tą wskazuje się brak motywacji a także bariery kompetencyjne, głównie u seniorów[6]
Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu
Działań takich podejmują się instytucje państwowe, prywatne jak i jednostki samorządowe. Mogą być finansowane własnymi środkami lub uzyskanymi na ten cel dofinansowaniami ze źródeł zewnętrznych[7]
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
W skrócie PO IG, jest wdrażany w całej Polsce. Został stworzony w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia a jego finansowanie częściowo pokrywane jest środkami europejskimi. W ramach tego programu wyznaczono następujące osie priorytetowe: [8]
- Badania i rozwój nowoczesnych technologii
- Infrastruktura sfery B+R
- Kapitał dla innowacji
- Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia
- Dyfuzja Innowacji
- Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
- Społeczeństwo informacyjne - budowa elektronicznej administracji
- Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki
- Pomoc techniczna [9]
Za główny cel PO IG objęto rozkwit polskiej gospodarki, który opiera się na innowacyjnych przedsiębiorstwach. Instytucje państwowe chcą aby m.in. zwiększyła się konkurencyjność polskiej nauki jak i jej rola w rozwoju gospodarczym. Dodatkowo dążą do zwiększenia zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, a przede wszystkim do stworzenia lepszych i trwałych miejsc pracy[10]
Program E-Leader
Jest podrzędnym projektem Programu Operacyjnego Innowacyjnej Gospodarki. Swoim działaniem obejmuje tylko gminy takie jak: Moszczenica, Ujazd, Będków oraz Czarnocin. Nadrzędnym celem jest tutaj zbudowanie sieci szerokopasmowej, która pozwoli osobom wykluczonym cyfrowo na dostęp do Internetu. Dedykowane jest to szczególnie:
- ubogim osobom
- dzieciom, które się uczą i korzystają ze stypendialnych świadczeń
- osobom niepełnosprawnym
- rodzinom zastępczym[11]
Wykluczenie cyfrowe — artykuły polecane |
Aktywizacja zawodowa — Urząd pracy — Program Operacyjny Kapitał Ludzki — Kurs zawodowy — Społeczeństwo informacyjne — Kształcenie ustawiczne — Dotacje na rozwój firmy — Otwarty dostęp — Doradztwo zawodowe |
Przypisy
- ↑ U. Chęcińska (red) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214
- ↑ U. Chęcińska (red) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 74
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 76
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83
- ↑ Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (2013), Warszawa, s. 14-160
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 84
Bibliografia
- Fazlagić J. (red.) (2016), Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa
- Grześkowiak A. (2014), Analiza wykluczenia cyfrowego w Polsce w ujęciu indywidualnym i regionalnym, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 328, Wrocław
- Kos-Łabędowicz J. (2016), Działania Unii Europejskiej przeciwdziałające cyfrowemu wykluczeniu na przykładzie wymagań odnośnie dostępności, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 122
- Lipnicka M. (2015), Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 874
- Strona internetowa: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013
- Wiktorowicz J. (2015), Wykluczenie cyfrowe pokolenia 50+ w Województwie Łódzkim, Acta Universitatis Lodziensis 4(315), Łódź
- Chęcińska U. (red.) (2012), Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II, Szczecin
Autor: Justyna Grabowska