Wykres Clarka: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Wykres Clarka''' pozwala na ujęcie na jednym schemacie wszystkich [[Stanowisko pracy|stanowisk pracy]] uczestniczących w procedurze, [[towar]]zyszących mu [[dokument]]ów i czynności wykonywanych przez poszczególne stanowiska [[Praca|pracy]] bądź komórki organizacyjne. Zbudowany jest w formie tabeli, złożonej w zależności od ilości podmiotów (komórek [[Organizacja|organizacyjnych]], lub stanowisk pracy) uczestniczących w procedurze, z kilku bądź kilkunastu kolumn. W części nagłówkowej tabeli wpisuje się nazwy poszczególnych podmiotów procedury, natomiast część szczegółowa tabeli służy do rejestrowania przebiegu procedury. | '''Wykres Clarka''' pozwala na ujęcie na jednym schemacie wszystkich [[Stanowisko pracy|stanowisk pracy]] uczestniczących w procedurze, [[towar]]zyszących mu [[dokument]]ów i czynności wykonywanych przez poszczególne stanowiska [[Praca|pracy]] bądź komórki organizacyjne. Zbudowany jest w formie tabeli, złożonej w zależności od ilości podmiotów (komórek [[Organizacja|organizacyjnych]], lub stanowisk pracy) uczestniczących w procedurze, z kilku bądź kilkunastu kolumn. W części nagłówkowej tabeli wpisuje się nazwy poszczególnych podmiotów procedury, natomiast część szczegółowa tabeli służy do rejestrowania przebiegu procedury. | ||
==Zastosowanie== | ==Zastosowanie== | ||
Wykres Clarka może być wykorzystywany zarówno w etapie zbierania informacji o dotychczasowym przebiegu procedury, jak i w etapie prac [[projekt]]owych. Można go również używać w charakterze prostej, łatwej do zrozumienia i syntetycznej instrukcji informującej petentów o sposobie załatwiania określonych spraw w urzędach. W przypadku tego drugiego zastosowania nie ma [[potrzeby]] szczegółowego informowania o czynnościach realizowanych przez poszczególne podmioty. Wystarczy gdy ograniczymy się do krótkiej informacji jaką sprawę w ramach całej procedury należy załatwić w [[dane]]j komórce lub u danego [[urzędnik]]a i jakie dokumenty są niezbędne do załatwienia tej sprawy. Instrukcje takie mogą być wywieszane na tablicach ogłoszeń, a także może je otrzymywać petent pytający o sposób załatwienia złożonej sprawy. | Wykres Clarka może być wykorzystywany zarówno w etapie zbierania informacji o dotychczasowym przebiegu procedury, jak i w etapie prac [[projekt]]owych. Można go również używać w charakterze prostej, łatwej do zrozumienia i syntetycznej instrukcji informującej petentów o sposobie załatwiania określonych spraw w urzędach. W przypadku tego drugiego zastosowania nie ma [[potrzeby]] szczegółowego informowania o czynnościach realizowanych przez poszczególne podmioty. Wystarczy gdy ograniczymy się do krótkiej informacji jaką sprawę w ramach całej procedury należy załatwić w [[dane]]j komórce lub u danego [[urzędnik]]a i jakie dokumenty są niezbędne do załatwienia tej sprawy. Instrukcje takie mogą być wywieszane na tablicach ogłoszeń, a także może je otrzymywać petent pytający o sposób załatwienia złożonej sprawy. | ||
[[Grafika:Wykres Clarka.png|600px]] | [[Grafika:Wykres Clarka.png|600px]] | ||
Linia 33: | Linia 17: | ||
# W przypadku słownego bezpośredniego przekazu informacji fakt ten zaznacza się linią | # W przypadku słownego bezpośredniego przekazu informacji fakt ten zaznacza się linią | ||
przerywaną. | przerywaną. | ||
<google>n</google> | |||
==Zalety i ograniczenia Wykresu Clarka== | ==Zalety i ograniczenia Wykresu Clarka== | ||
Linia 44: | Linia 30: | ||
Warto również pamiętać, że Wykres Clarka nie jest jedynym narzędziem zarządzania procesami. Istnieje wiele innych metodologii i narzędzi, które mogą być równie skuteczne w zarządzaniu procesami biznesowymi. Dlatego ważne jest, aby dostosować wybór narzędzi do konkretnych potrzeb i specyfiki organizacji. | Warto również pamiętać, że Wykres Clarka nie jest jedynym narzędziem zarządzania procesami. Istnieje wiele innych metodologii i narzędzi, które mogą być równie skuteczne w zarządzaniu procesami biznesowymi. Dlatego ważne jest, aby dostosować wybór narzędzi do konkretnych potrzeb i specyfiki organizacji. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wykres Bernatene-Gruna]]}} — {{i5link|a=[[Ganttproject]]}} — {{i5link|a=[[Kartowanie]]}} — {{i5link|a=[[Wykres blokowy]]}} — {{i5link|a=[[Business Process Modeling Notation]]}} — {{i5link|a=[[Wykres Gantta]]}} — {{i5link|a=[[Macierz odpowiedzialności]]}} — {{i5link|a=[[Fotografia dnia roboczego]]}} — {{i5link|a=[[Organizacja pracy]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Aktualna wersja na dzień 18:50, 18 lis 2023
Wykres Clarka pozwala na ujęcie na jednym schemacie wszystkich stanowisk pracy uczestniczących w procedurze, towarzyszących mu dokumentów i czynności wykonywanych przez poszczególne stanowiska pracy bądź komórki organizacyjne. Zbudowany jest w formie tabeli, złożonej w zależności od ilości podmiotów (komórek organizacyjnych, lub stanowisk pracy) uczestniczących w procedurze, z kilku bądź kilkunastu kolumn. W części nagłówkowej tabeli wpisuje się nazwy poszczególnych podmiotów procedury, natomiast część szczegółowa tabeli służy do rejestrowania przebiegu procedury.
Zastosowanie
Wykres Clarka może być wykorzystywany zarówno w etapie zbierania informacji o dotychczasowym przebiegu procedury, jak i w etapie prac projektowych. Można go również używać w charakterze prostej, łatwej do zrozumienia i syntetycznej instrukcji informującej petentów o sposobie załatwiania określonych spraw w urzędach. W przypadku tego drugiego zastosowania nie ma potrzeby szczegółowego informowania o czynnościach realizowanych przez poszczególne podmioty. Wystarczy gdy ograniczymy się do krótkiej informacji jaką sprawę w ramach całej procedury należy załatwić w danej komórce lub u danego urzędnika i jakie dokumenty są niezbędne do załatwienia tej sprawy. Instrukcje takie mogą być wywieszane na tablicach ogłoszeń, a także może je otrzymywać petent pytający o sposób załatwienia złożonej sprawy.
Procedura tworzenia wykresu Clarka
Rejestracja przebiegu procedury przebiega według następującego schematu (patrz przykład na):
- Sporządzenie szczegółowego opisu procedury i ustalenie podmiotów procedury.
- Podzielenie procedury na fazy i określenie podmiotów, które je realizują. Pod pojęciem fazy procedury należy rozumieć w tym przypadku spójny zespół czynności wyodrębniający się od innego zespołu, wykonywany na określonym etapie procedury przez odpowiedni podmiot.
- Określenie z jakich czynności składają się poszczególne fazy.
- Wpisanie w poszczególne rubryki części nagłówkowej tabeli nazw wszystkich podmiotów procedury (każda kolumna odpowiada jednemu podmiotowi procedury).
- Rejestrowanie w porządku chronologicznym każdej fazy przebiegu procedury w postaci kółka z określonym, kolejnym numerem w odpowiedniej kolumnie części szczegółowej tabeli.
- Zapisanie poniżej - w tej samej kolumnie, czynności wykonywanych na tym etapie przez dany podmiot procedury. Aby wykres był przejrzysty i łatwo czytelny należy starannie określić poziom szczegółowości rejestrowania czynności. Zapis ten powinien być krótki i powinien zawierać główne elementy określonej fazy procedury. Dopuszczalne jest połączenie kilku wiążących się ze sobą czynności w jedną operację i zapisanie ich w tej postaci.
- Zapisanie przemieszczeń dokumentów ze stanowiska na stanowisko za pomocą linii prostej ciągłej, z zaznaczeniem kierunku przepływu i wpisaniem nad linią nazwy dokumentu.
- W przypadku słownego bezpośredniego przekazu informacji fakt ten zaznacza się linią
przerywaną.
Zalety i ograniczenia Wykresu Clarka
Zastosowanie Wykresu Clarka w zarządzaniu procesami biznesowymi niesie za sobą wiele korzyści. Po pierwsze, pozwala on na lepszą widoczność i kontrolę nad procesem. Dzięki graficznemu przedstawieniu kolejności działań i przypisaniu odpowiedzialności, menedżerowie mogą łatwo monitorować postępy w realizacji zadań i reagować w przypadku opóźnień.
Dodatkowo, Wykres Clarka ułatwia komunikację między zespołami. Dzięki klarownym przedstawieniu oczekiwań i zadań, każdy członek zespołu wie, co należy zrobić i kto jest odpowiedzialny za wykonanie danej czynności. To z kolei minimalizuje ryzyko nieporozumień i usprawnia przepływ informacji w organizacji.
Należy jednak pamiętać, że Wykres Clarka ma również pewne ograniczenia. Po pierwsze, może okazać się zbyt skomplikowany w przypadku bardziej złożonych procesów. W takich sytuacjach, może być konieczne zastosowanie bardziej zaawansowanych narzędzi zarządzania procesami.
Ponadto, Wykres Clarka skupia się głównie na sekwencji działań i przypisaniu odpowiedzialności, co może być niewystarczające przy analizie innych aspektów procesu, takich jak koszty czy jakość. W takich przypadkach, konieczne może być zastosowanie innych narzędzi zarządzania procesami, które uwzględniają te aspekty.
Warto również pamiętać, że Wykres Clarka nie jest jedynym narzędziem zarządzania procesami. Istnieje wiele innych metodologii i narzędzi, które mogą być równie skuteczne w zarządzaniu procesami biznesowymi. Dlatego ważne jest, aby dostosować wybór narzędzi do konkretnych potrzeb i specyfiki organizacji.
Wykres Clarka — artykuły polecane |
Wykres Bernatene-Gruna — Ganttproject — Kartowanie — Wykres blokowy — Business Process Modeling Notation — Wykres Gantta — Macierz odpowiedzialności — Fotografia dnia roboczego — Organizacja pracy |
Bibliografia
- Martyniak Z. (red.) (1985), Techniki organizatorskie. Zastosowania w organizowaniu prac administracyjno-biurowych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
Autor: Sławomir Wawak