Rodzaje usług turystycznych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Schronisko]]</li>
<li>[[Turystyka morska]]</li>
<li>[[Infrastruktura rekreacyjna]]</li>
<li>[[Gospodarka turystyczna]]</li>
<li>[[Turystyka medyczna]]</li>
<li>[[Przedsiębiorstwo turystyczne]]</li>
<li>[[Centrum handlowe]]</li>
<li>[[Przemysł turystyczny]]</li>
<li>[[Centrum konferencyjne]]</li>
</ul>
}}
Omawiając [[usługi]] turystyczne trzeba zacząć od infrastruktury turystycznej, która umożliwia poprzez świadczenie usług zaspokojenie potrzeb turystów.
Omawiając [[usługi]] turystyczne trzeba zacząć od infrastruktury turystycznej, która umożliwia poprzez świadczenie usług zaspokojenie potrzeb turystów.
Zagospodarowanie turystyczne stanowi:
Zagospodarowanie turystyczne stanowi:
* baza komunikacyjna - jest informacją i ułatwieniem dla turystów w nowym miejscu pobytu.Tworzą ją m.in. szlaki kolejowe, [[infrastruktura]] drogowa, infrastruktura naziemna, porty promowe,
* baza komunikacyjna - jest informacją i ułatwieniem dla turystów w nowym miejscu pobytu.Tworzą ją m.in. szlaki kolejowe, [[infrastruktura]] drogowa, infrastruktura naziemna, porty promowe,
* baza noclegowa - to wszystkie obiekty umożliwiające turystom skorzystanie z noclegu.Należą do nich: hotele, motele, kempingi, pensjonaty, schroniska, schroniska młodzieżowe, domy wycieczkowe, pola biwakowe.
* baza noclegowa - to wszystkie obiekty umożliwiające turystom skorzystanie z noclegu.Należą do nich: hotele, motele, kempingi, pensjonaty, schroniska, schroniska młodzieżowe, domy wycieczkowe, pola biwakowe.
* baza żywieniowa- są to wszystkie miejsca zapewniające wyżywienie m.in. restauracje, kawiarnie.
* baza żywieniowa - są to wszystkie miejsca zapewniające wyżywienie m.in. restauracje, kawiarnie.
* baza towarzysząca - to m.in. kąpieliska, baseny, szlaki, wyciągi narciarskie.
* baza towarzysząca - to m.in. kąpieliska, baseny, szlaki, wyciągi narciarskie.


Linia 29: Linia 14:
# turystykę przyjazdową- przyjazdy do kraju osób zamieszkałych na stałe gdzie indziej
# turystykę przyjazdową- przyjazdy do kraju osób zamieszkałych na stałe gdzie indziej
# turystykę wyjazdową- wyjazdy mieszkańców danego kraju za granicę
# turystykę wyjazdową- wyjazdy mieszkańców danego kraju za granicę
<google>ban728t</google>


Te z kolei dzielimy na:
Te z kolei dzielimy na:
* turystykę wewnątrzkrajową (krajowa jak i przyjazdowa)- podróże po kraju rodzimych turystów i osób przyjezdnych z zagranicy
* turystykę wewnątrzkrajową (krajowa jak i przyjazdowa) - podróże po kraju rodzimych turystów i osób przyjezdnych z zagranicy
* turystykę narodową (krajowa jak i wyjazdowa)- podróże za granicę i po własnym kraju mieszkańców tego kraju
* turystykę narodową (krajowa jak i wyjazdowa) - podróże za granicę i po własnym kraju mieszkańców tego kraju
* turystykę międzynarodową (przyjazdowa jak i wyjazdowa)- podróże do kraju osób
* turystykę międzynarodową (przyjazdowa jak i wyjazdowa) - podróże do kraju osób
z zagranicy i podróże za granicę mieszkańców tego kraju
z zagranicy i podróże za granicę mieszkańców tego kraju
<google>n</google>


==Usługi turystyczne==
==Usługi turystyczne==
Linia 49: Linia 34:
* mają abstrakcyjny charakter co znaczy, że nie można przed zakupem ich sprawdzić i ocenić,
* mają abstrakcyjny charakter co znaczy, że nie można przed zakupem ich sprawdzić i ocenić,
* konsumowane są w chwili wytworzenia, [[usługa]] turystyczna nie może zatem być zmagazynowana,
* konsumowane są w chwili wytworzenia, [[usługa]] turystyczna nie może zatem być zmagazynowana,
*[[ruch turystyczny]] jest obsługiwany przez samodzielne podmioty,
* [[ruch turystyczny]] jest obsługiwany przez samodzielne podmioty,
* są sezonowe co oznacza, że [[popyt]] na usługi turystyczne jest zróżnicowany pod względem czasowym, przestrzennym i rodzajowym,
* są sezonowe co oznacza, że [[popyt]] na usługi turystyczne jest zróżnicowany pod względem czasowym, przestrzennym i rodzajowym,
* spełniają funkcje społeczne, ponieważ kształtują wolny czas ludzi uczestniczących w ruchu turystycznym,
* spełniają funkcje społeczne, ponieważ kształtują wolny czas ludzi uczestniczących w ruchu turystycznym,
Linia 56: Linia 41:


==Rodzaje usług turystycznych==
==Rodzaje usług turystycznych==
'''Transportowe''' - jest to jedna z podstawowych usług turystycznych.O wyborze środka transportu decyduję m.in. [[budżet]] i cel podróży.
'''Transportowe''' - jest to jedna z podstawowych usług turystycznych.O wyborze środka transportu decyduję m.in. [[budżet]] i cel podróży.
Usługi te obejmują [[transport]]:
Usługi te obejmują [[transport]]:
* samochodowy i autokarowy - jest to najwygodniejsza forma transportu ze względu na swobodę poruszania oraz niezależność.Wybierają ją ludzie, którzy indywidualnie chcą zarządzać swoim czasem i z łatwością docierać tam, gdzie nie mogą przedostać się inne środki transportu.
* samochodowy i autokarowy - jest to najwygodniejsza forma transportu ze względu na swobodę poruszania oraz niezależność.Wybierają ją ludzie, którzy indywidualnie chcą zarządzać swoim czasem i z łatwością docierać tam, gdzie nie mogą przedostać się inne środki transportu.
* kolejowy- cieszy się dużą popularnością, ze względu na atrakcyjne ceny biletów, często stosowane zniżki, bezpieczeństwo oraz komfort podróży, który jest zapewniany przez wagony sypialne, usługi gastronomiczne, klimatyzację oraz łączność z internetem.
* kolejowy - cieszy się dużą popularnością, ze względu na atrakcyjne ceny biletów, często stosowane zniżki, bezpieczeństwo oraz komfort podróży, który jest zapewniany przez wagony sypialne, usługi gastronomiczne, klimatyzację oraz łączność z internetem.
* lotniczy- jest to często wybierana forma transportu ze względu na szybkość dotarcia do miejsca docelowego oraz atrakcyjne ceny biletów. [[Transport lotniczy]] również na pokładzie zapewnia usługi gastronomiczne i komfortowy przelot pasażerów.
* lotniczy - jest to często wybierana forma transportu ze względu na szybkość dotarcia do miejsca docelowego oraz atrakcyjne ceny biletów. [[Transport lotniczy]] również na pokładzie zapewnia usługi gastronomiczne i komfortowy przelot pasażerów.
*żeglugi pasażerskiej-cieszy się coraz większą popularnością, głównie w czasie urlopu. W ten sposób swój wypoczynek spędza coraz więcej turystów.
* żeglugi pasażerskiej-cieszy się coraz większą popularnością, głównie w czasie urlopu. W ten sposób swój wypoczynek spędza coraz więcej turystów.


'''Noclegowe''' - należą również do grupy podstawowej usług turystycznych. Są związane z zapewnieniem turyście noclegu na określony czas podczas pobytu poza stałym miejscem zamieszkania.
'''Noclegowe''' - należą również do grupy podstawowej usług turystycznych. Są związane z zapewnieniem turyście noclegu na określony czas podczas pobytu poza stałym miejscem zamieszkania.
Linia 99: Linia 83:
'''Pilotażu''' - usługa ta jest pełniona przez pilota wycieczki, który sprawuję opiekę nad grupą podczas trwania całej imprezy turystycznej.
'''Pilotażu''' - usługa ta jest pełniona przez pilota wycieczki, który sprawuję opiekę nad grupą podczas trwania całej imprezy turystycznej.


'''Rekreacyjne i sportowe''' -są to miejsca, pozwalające turyście na odpoczynek, relaks i regenerację sił.Często są jedyną atrakcją i celem uczestników ruchu turystycznego.
'''Rekreacyjne i sportowe''' - są to miejsca, pozwalające turyście na odpoczynek, relaks i regenerację sił.Często są jedyną atrakcją i celem uczestników ruchu turystycznego.


'''Ubezpieczeniowe''' - jest to bardzo ważna usługa zapewniająca formę zabezpieczenia w przypadku choroby lub nagłego wypadu.
'''Ubezpieczeniowe''' - jest to bardzo ważna usługa zapewniająca formę zabezpieczenia w przypadku choroby lub nagłego wypadu.
Linia 108: Linia 92:
'''Infrastruktury lokalnej''' - ta usługa wiąże się z bezpieczeństwem uczestników ruchu turystycznego. Obejmuje opiekę medyczną, policję, straż pożarną.
'''Infrastruktury lokalnej''' - ta usługa wiąże się z bezpieczeństwem uczestników ruchu turystycznego. Obejmuje opiekę medyczną, policję, straż pożarną.


'''Handlowe''' -to m, in. sprzedaż ubrań, żywności, pamiątek, sprzętu turystycznego
'''Handlowe''' - to m, in. sprzedaż ubrań, żywności, pamiątek, sprzętu turystycznego


Dla każdego turysty bardzo ważna jest [[jakość]] świadczonych usług. Im bardziej usługa jest atrakcyjna tym większa [[gwarancja]], że ludzie będą wracać i polecać miejsce bądź daną usługę znajomym.
Dla każdego turysty bardzo ważna jest [[jakość]] świadczonych usług. Im bardziej usługa jest atrakcyjna tym większa [[gwarancja]], że ludzie będą wracać i polecać miejsce bądź daną usługę znajomym.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Schronisko]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turystyka morska]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Infrastruktura rekreacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gospodarka turystyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turystyka medyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przedsiębiorstwo turystyczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Centrum handlowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przemysł turystyczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Centrum konferencyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Randomizacja]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Cymańska-Garbowska B., Steblik-Wlaźlak B.(2011).''Podstawy turystyki'', Wydawnictwo REA, Warszawa
* Cymańska-Garbowska B., Steblik-Wlaziak B. (2014), ''Podstawy turystyki'', WSiP, Warszawa
* Fijałkowski D.(2003).''[https://www.spg.apsl.edu.pl/baza/wydawn/spg01/fijalkowski.pdf Produkt turystyczny w ujęciu marketingowym a turystyka]'', Słupskie Prace Geograficzne 1
* Gaworecki W. (2010), ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Gaworecki W. (2010), ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B.(2005). ''Produkt Turystyczny'', PWE, Warszawa
* Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. (2010), ''Produkt Turystyczny'', PWE, Warszawa
* Meyer B. (2004). ''Wybrane aspekty obsługi rynku turystycznego'', (red.) Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
* Meyer B. (red.) (2004), ''Wybrane aspekty obsługi rynku turystycznego'', Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
* Seweryn R.(2005).''Produkt turystyczny i wyznaczniki jego atrakcyjności'', Zeszyty Naukowe nr.697, s. 72-76
* Seweryn R. (2005), ''Produkt turystyczny i wyznaczniki jego atrakcyjności'', Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, nr 697
* Walas B., Kruczek Z. (2013), ''Sprzedaż imprez i usług turystycznych. Marketing. Część 2', 'WSiP, Warszawa
* Walas B., Kruczek Z. (2013), ''Sprzedaż imprez i usług turystycznych. Marketing'', WSiP, Warszawa
* Zawadzka L., Zieliński G.(2013)''[https://zif.wzr.pl/pim/2013_4_2_33.pdf Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych]'', Zarządzanie i Finanse, 11(4/2)
* Zawadzka L., Zieliński G. (2013), ''Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych'', Zarządzanie i Finanse, 11(4/2)
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Katarzyna Cynarska, Justyna Urbaniak}}
{{a|Katarzyna Cynarska, Justyna Urbaniak}}
[[Kategoria:Turystyka]]
[[Kategoria:Usługi turystyczne]]


{{#metamaster:description|Rodzaje usług turystycznych: transport, noclegi, restauracje i atrakcje. Dowiedz się więcej o infrastrukturze turystycznej.}}
{{#metamaster:description|Rodzaje usług turystycznych: transport, noclegi, restauracje i atrakcje. Dowiedz się więcej o infrastrukturze turystycznej.}}

Aktualna wersja na dzień 11:02, 17 sty 2024

Omawiając usługi turystyczne trzeba zacząć od infrastruktury turystycznej, która umożliwia poprzez świadczenie usług zaspokojenie potrzeb turystów. Zagospodarowanie turystyczne stanowi:

  • baza komunikacyjna - jest informacją i ułatwieniem dla turystów w nowym miejscu pobytu.Tworzą ją m.in. szlaki kolejowe, infrastruktura drogowa, infrastruktura naziemna, porty promowe,
  • baza noclegowa - to wszystkie obiekty umożliwiające turystom skorzystanie z noclegu.Należą do nich: hotele, motele, kempingi, pensjonaty, schroniska, schroniska młodzieżowe, domy wycieczkowe, pola biwakowe.
  • baza żywieniowa - są to wszystkie miejsca zapewniające wyżywienie m.in. restauracje, kawiarnie.
  • baza towarzysząca - to m.in. kąpieliska, baseny, szlaki, wyciągi narciarskie.

TL;DR

Artykuł omawia usługi turystyczne, infrastrukturę turystyczną oraz trzy główne rodzaje turystyki: krajową, przyjazdową i wyjazdową. Opisuje także różne rodzaje usług turystycznych, takie jak transportowe, noclegowe, informacyjne, gastronomiczne, organizatorskie, przewodnickie, pilotażu, rekreacyjne i sportowe, ubezpieczeniowe, kulturalno-rozrywkowe, infrastruktury lokalnej i handlowe. Podkreśla znaczenie jakości świadczonych usług dla zadowolenia turystów.

Trzy główne rodzaje turystyki

Według kryterium Światowej Organizacji Turystyki (WTO) wyróżniamy:

  1. turystykę krajową - podróże mieszkańców po własnym kraju
  2. turystykę przyjazdową- przyjazdy do kraju osób zamieszkałych na stałe gdzie indziej
  3. turystykę wyjazdową- wyjazdy mieszkańców danego kraju za granicę

Te z kolei dzielimy na:

  • turystykę wewnątrzkrajową (krajowa jak i przyjazdowa) - podróże po kraju rodzimych turystów i osób przyjezdnych z zagranicy
  • turystykę narodową (krajowa jak i wyjazdowa) - podróże za granicę i po własnym kraju mieszkańców tego kraju
  • turystykę międzynarodową (przyjazdowa jak i wyjazdowa) - podróże do kraju osób

z zagranicy i podróże za granicę mieszkańców tego kraju

Usługi turystyczne

To czynności, które mają na celu zaspokojenie materialnych i niematerialnych potrzeb turystycznych ludzi.Na rynku turystycznym można zobaczyć bardzo obszerne usługi świadczone turystom, które są dostosowane do ich potrzeb i wymagań. Posiadają one specyficzne cechy:

  • występują jako pojedyncze usługi, które odnoszą się zarówno do rzeczy jak i ludzi,
  • pakiet usług,

Usługi te są komplementarne, czyli wzajemnie od siebie zależne.Wspólnie zaspokajają popyt turystyczny.

  • mają powiązanie z walorami turystycznymi,
  • są substytucyjne,
  • mają abstrakcyjny charakter co znaczy, że nie można przed zakupem ich sprawdzić i ocenić,
  • konsumowane są w chwili wytworzenia, usługa turystyczna nie może zatem być zmagazynowana,
  • ruch turystyczny jest obsługiwany przez samodzielne podmioty,
  • są sezonowe co oznacza, że popyt na usługi turystyczne jest zróżnicowany pod względem czasowym, przestrzennym i rodzajowym,
  • spełniają funkcje społeczne, ponieważ kształtują wolny czas ludzi uczestniczących w ruchu turystycznym,
  • mają charakter rynkowy,
  • cechuje ich rynek nabywcy.

Rodzaje usług turystycznych

Transportowe - jest to jedna z podstawowych usług turystycznych.O wyborze środka transportu decyduję m.in. budżet i cel podróży. Usługi te obejmują transport:

  • samochodowy i autokarowy - jest to najwygodniejsza forma transportu ze względu na swobodę poruszania oraz niezależność.Wybierają ją ludzie, którzy indywidualnie chcą zarządzać swoim czasem i z łatwością docierać tam, gdzie nie mogą przedostać się inne środki transportu.
  • kolejowy - cieszy się dużą popularnością, ze względu na atrakcyjne ceny biletów, często stosowane zniżki, bezpieczeństwo oraz komfort podróży, który jest zapewniany przez wagony sypialne, usługi gastronomiczne, klimatyzację oraz łączność z internetem.
  • lotniczy - jest to często wybierana forma transportu ze względu na szybkość dotarcia do miejsca docelowego oraz atrakcyjne ceny biletów. Transport lotniczy również na pokładzie zapewnia usługi gastronomiczne i komfortowy przelot pasażerów.
  • żeglugi pasażerskiej-cieszy się coraz większą popularnością, głównie w czasie urlopu. W ten sposób swój wypoczynek spędza coraz więcej turystów.

Noclegowe - należą również do grupy podstawowej usług turystycznych. Są związane z zapewnieniem turyście noclegu na określony czas podczas pobytu poza stałym miejscem zamieszkania. Obiekty noclegowe to:

  • hotele
  • motele
  • kempingi
  • domy wycieczkowe
  • pensjonaty
  • pola biwakowe
  • schroniska
  • schroniska młodzieżowe

Informacyjne - są świadczone przez punkty informacji turystycznej, które pomagają turystą dostarczając im dokładnej informacji o danym miejscu.

Gastronomiczne - wyróżniamy tu:

  • punkty gastronomiczne (pijalnie, bufety, lodziarnie),
  • zakłady żywieniowe (restauracje, bary, bistra, jadłodajnie),
  • zakłady uzupełniające (kawiarnie, herbaciarnie, cukiernie, winiarnie, oraz piwiarnie),

Organizatorskie.

Pośrednictwa i organizacji Usługi pośrednictwa i organizacji świadczą nam:

  • sprzedaż oraz rezerwację noclegów,
  • sprzedaż oraz rezerwację biletów środków transportu,
  • sprzedaż usług gastronomicznych,
  • sprzedaż usług wypoczynkowych i ubezpieczeniowych,

Skorzystanie z usług świadczonych przez biuro podróży daje nam psychiczny komfort, że wszystko zostało prawidłowo zarezerwowane i dopilnowane.

Przewodnickie - to oprowadzanie turystów po danym obszarze lub obiekcie i udzielanie dokładnej informacji oraz przekazywanie wiedzy.Są trzy rodzaje przewodników w zależności od terenu:

  1. miejski
  2. górski
  3. terenowy

Pilotażu - usługa ta jest pełniona przez pilota wycieczki, który sprawuję opiekę nad grupą podczas trwania całej imprezy turystycznej.

Rekreacyjne i sportowe - są to miejsca, pozwalające turyście na odpoczynek, relaks i regenerację sił.Często są jedyną atrakcją i celem uczestników ruchu turystycznego.

Ubezpieczeniowe - jest to bardzo ważna usługa zapewniająca formę zabezpieczenia w przypadku choroby lub nagłego wypadu. Każde biuro podróży organizujące wycieczkę poza granicą kraju jest zobowiązane zapewnić wszystkim uczestnikom dwa ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) i kosztów leczenia (KL). Ważne jest również aby turysta wyjeżdżając poza granicę swojego kraju zapewnił sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.

Kulturalno-rozrywkowe i atrakcje turystyczne - należą do nich m.in. galeria, kino, teatr, muzeum.

Infrastruktury lokalnej - ta usługa wiąże się z bezpieczeństwem uczestników ruchu turystycznego. Obejmuje opiekę medyczną, policję, straż pożarną.

Handlowe - to m, in. sprzedaż ubrań, żywności, pamiątek, sprzętu turystycznego

Dla każdego turysty bardzo ważna jest jakość świadczonych usług. Im bardziej usługa jest atrakcyjna tym większa gwarancja, że ludzie będą wracać i polecać miejsce bądź daną usługę znajomym.


Rodzaje usług turystycznychartykuły polecane
SchroniskoTurystyka morskaInfrastruktura rekreacyjnaGospodarka turystycznaTurystyka medycznaPrzedsiębiorstwo turystyczneCentrum handlowePrzemysł turystycznyCentrum konferencyjneRandomizacja

Bibliografia

  • Cymańska-Garbowska B., Steblik-Wlaziak B. (2014), Podstawy turystyki, WSiP, Warszawa
  • Gaworecki W. (2010), Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. (2010), Produkt Turystyczny, PWE, Warszawa
  • Meyer B. (red.) (2004), Wybrane aspekty obsługi rynku turystycznego, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
  • Seweryn R. (2005), Produkt turystyczny i wyznaczniki jego atrakcyjności, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, nr 697
  • Walas B., Kruczek Z. (2013), Sprzedaż imprez i usług turystycznych. Marketing, WSiP, Warszawa
  • Zawadzka L., Zieliński G. (2013), Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych, Zarządzanie i Finanse, 11(4/2)


Autor: Katarzyna Cynarska, Justyna Urbaniak