Platforma zakupowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Extranet]]</li>
<li>[[Dropshipping]]</li>
<li>[[B2B]]</li>
<li>[[Handel elektroniczny]]</li>
<li>[[Modele sprzedaży w internecie]]</li>
<li>[[Sprzedaż internetowa]]</li>
<li>[[Zakupy online]]</li>
<li>[[Aukcja]]</li>
<li>[[Giełda transportowa]]</li>
</ul>
}}
'''Platforma zakupowa''' jest to elektroniczne narzędzie, występujące najczęściej w formie '''aplikacji''' bądź '''portalu internetowego''', które ma na celu '''wparcie procesów zakupu-sprzedaży''' dóbr i usług w danym przedsiębiorstwie (Ł. Hardaś 2014, s. 100).
'''Platforma zakupowa''' jest to elektroniczne narzędzie, występujące najczęściej w formie '''aplikacji''' bądź '''portalu internetowego''', które ma na celu '''wparcie procesów zakupu-sprzedaży''' dóbr i usług w danym przedsiębiorstwie (Ł. Hardaś 2014, s. 100).


Za pomocą jednego narzędzia, jakim jest jest ww. platforma, [[pracownik]] działu zakupów jest w stanie uzyskać [[informacje]] na temat interesujących go dóbr i usług, składać zapytania ofertowe, porównywać oferty, ustalać i negocjować warunki handlowe, warunki dostaw, warunki płatności czy też cenę zakupu. Wreszcie jest też w stanie dokonywać samych zakupów, a więc zawierać wiążące [[transakcje]] handlowe, dokonywać rozliczeń i płatności online, analizować [[dostępność]] [[towarów]], dotychczasowe zakupy czy też historię współpracy z danym dostawcą. W konsekwencji prowadzi to do swego rodzaju '''automatyzacji i uproszczenia''' całego procesu zakupowego, czego bezpośrednim skutkiem jest również '''znaczące obniżenie kosztu''' jego realizacji (K. Grzybowska 2011, s. 105).
Za pomocą jednego narzędzia, jakim jest jest ww. platforma, [[pracownik]] działu zakupów jest w stanie uzyskać [[informacje]] na temat interesujących go dóbr i usług, składać zapytania ofertowe, porównywać oferty, ustalać i negocjować warunki handlowe, warunki dostaw, warunki płatności czy też cenę zakupu. Wreszcie jest też w stanie dokonywać samych zakupów, a więc zawierać wiążące [[transakcje]] handlowe, dokonywać rozliczeń i płatności online, analizować [[dostępność]] [[towarów]], dotychczasowe zakupy czy też historię współpracy z danym dostawcą. W konsekwencji prowadzi to do swego rodzaju '''automatyzacji i uproszczenia''' całego procesu zakupowego, czego bezpośrednim skutkiem jest również '''znaczące obniżenie kosztu''' jego realizacji (K. Grzybowska 2011, s. 105).


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 25: Linia 8:
==Rodzaje platform zakupowych==
==Rodzaje platform zakupowych==
Obecnie na rynku możemy zaobserwować szereg elektronicznych narzędzi wpierających [[proces]] zakupu. Do najważniejszych możemy zaliczyć (K. Grzybowska 2011, s. 105):
Obecnie na rynku możemy zaobserwować szereg elektronicznych narzędzi wpierających [[proces]] zakupu. Do najważniejszych możemy zaliczyć (K. Grzybowska 2011, s. 105):
<google>t</google>
* e-shop oparty na modelu '''drophipping''' - najprostszy rodzaj platformy zakupowej. Działa na zasadzie '''sklepu internetowego''', który zajmuje się niejako '''pośredniczeniem''' pomiędzy kupującym i dostawcą. Przyjmuje i potwierdza on zamówienia, po czym przesyła je do dostawcy, który realizuje [[zamówienie]] bezpośrednio do kupującego,
* e-mall - jest to również [[sklep internetowy]]. Od powyższego odróżnia go jednak to, że jest to niejako internetowa galeria handlowa, która skupia w sobie '''szereg sklepów internetowych'''. Niejednokrotnie współpracują one ze sobą pod kątem realizowania wspólnych płatności, dostaw itp,
* e-procurement - oprogramowanie w formie dedykowanej aplikacji lub platformy internetowej. Ma ono postać '''elektronicznego katalogu''', który zawiera produkty i [[usługi]] pochodzące tylko i wyłącznie od dostawców z którymi [[właściciel]] danego katalogu współpracuje.,
* e-auction - jest to elektroniczny [[serwis]] aukcyjny. Wyróżnia go jednak to, iż w serwisie tym, to kupujący składa ofertę zakupu, a dostawcy licytują, który z nich dostarczy [[dobro]] lub usługę, na które kupujący złożył [[zapotrzebowanie]], w jak najlepszej cenie, terminie oraz warunkach dostawy.


* e-shop oparty na modelu '''drophipping''' – najprostszy rodzaj platformy zakupowej. Działa na zasadzie '''sklepu internetowego''', który zajmuje się niejako '''pośredniczeniem''' pomiędzy kupującym i dostawcą. Przyjmuje i potwierdza on zamówienia, po czym przesyła je do dostawcy, który realizuje [[zamówienie]] bezpośrednio do kupującego,
<google>n</google>
* e-mall – jest to również [[sklep internetowy]]. Od powyższego odróżnia go jednak to, że jest to niejako internetowa galeria handlowa, która skupia w sobie '''szereg sklepów internetowych'''. Niejednokrotnie współpracują one ze sobą pod kątem realizowania wspólnych płatności, dostaw itp,
* e-procurement – oprogramowanie w formie dedykowanej aplikacji lub platformy internetowej. Ma ono postać '''elektronicznego katalogu''', który zawiera produkty i [[usługi]] pochodzące tylko i wyłącznie od dostawców z którymi [[właściciel]] danego katalogu współpracuje.,
* e-auction – jest to elektroniczny [[serwis]] aukcyjny. Wyróżnia go jednak to, iż w serwisie tym, to kupujący składa ofertę zakupu, a dostawcy licytują, który z nich dostarczy [[dobro]] lub usługę, na które kupujący złożył [[zapotrzebowanie]], w jak najlepszej cenie, terminie oraz warunkach dostawy.


==Zalety i wady stosowania platform zakupowych==
==Zalety i wady stosowania platform zakupowych==
Linia 38: Linia 21:
* łatwość obsługi platform oraz dostępność do nich (proste, intuicyjne w obsłudze aplikacje),
* łatwość obsługi platform oraz dostępność do nich (proste, intuicyjne w obsłudze aplikacje),
* możliwość grupowych zakupów wraz z firmami o podobnym zapotrzebowaniu na [[dane]] dobra i usługi, co umożliwia osiągnięcie większych wolumenów zakupionych dóbr i usług, a tym samym daje większe możliwości negocjacyjne,
* możliwość grupowych zakupów wraz z firmami o podobnym zapotrzebowaniu na [[dane]] dobra i usługi, co umożliwia osiągnięcie większych wolumenów zakupionych dóbr i usług, a tym samym daje większe możliwości negocjacyjne,
* dostęp do uporządkowanej, skatalogowanej i wiarygodnej bazy danych dostawców,
* dostęp do uporządkowanej, skatalogowanej i wiarygodnej bazy danych dostawców,
* wyszukiwanie dostawców za pomocą platformy zakupowej, a nie na własną rękę,
* wyszukiwanie dostawców za pomocą platformy zakupowej, a nie na własną rękę,
* rozszerzenie zasięgu dotychczasowych dostawców o rynki międzynarodowe, co umożliwia znalezienie dużo bardziej konkurencyjnych ofert,
* rozszerzenie zasięgu dotychczasowych dostawców o rynki międzynarodowe, co umożliwia znalezienie dużo bardziej konkurencyjnych ofert,
* wzrost [[oszczędności]] związanych z poszukiwaniem dostawców,
* wzrost [[oszczędności]] związanych z poszukiwaniem dostawców,
* zgromadzenie wielu ofert w jednym miejscu, a co za tym idzie, możliwość ich sprawnego i przejrzystego porównywania, negocjacji z kilkoma dostawcami jednocześnie itp,
* zgromadzenie wielu ofert w jednym miejscu, a co za tym idzie, możliwość ich sprawnego i przejrzystego porównywania, negocjacji z kilkoma dostawcami jednocześnie itp,
* większa [[konkurencyjność]] ofert, a więc możliwość ewentualnych oszczędności wynikających z wyboru korzystniejszych cen oraz bardziej atrakcyjnych warunków handlowych,  
* większa [[konkurencyjność]] ofert, a więc możliwość ewentualnych oszczędności wynikających z wyboru korzystniejszych cen oraz bardziej atrakcyjnych warunków handlowych,
* obniżenie kosztów administracyjnych działu zakupów,
* obniżenie kosztów administracyjnych działu zakupów,
* usprawnienie , ujednolicenie, uproszczenie, zautomatyzowanie i przyspieszenie całego procesu zakupowego,
* usprawnienie, ujednolicenie, uproszczenie, zautomatyzowanie i przyspieszenie całego procesu zakupowego,
* wykorzystanie platformy zakupowej oraz historii poprzednich zakupów, jako narzędzia do analizy współpracy z poszczególnymi dostawami, analizy nakładów poniesionych na poszczególne zakupy, jak również do mierzenia, wartościowania i oceny jakości pracy poszczególnych kupców, wypracowanych oszczędności itp,
* wykorzystanie platformy zakupowej oraz historii poprzednich zakupów, jako narzędzia do analizy współpracy z poszczególnymi dostawami, analizy nakładów poniesionych na poszczególne zakupy, jak również do mierzenia, wartościowania i oceny jakości pracy poszczególnych kupców, wypracowanych oszczędności itp,


Linia 51: Linia 34:
* w niektórych przypadkach lub branżach niewystarczająca liczba ofert, dostawców, mała konkurencyjność,
* w niektórych przypadkach lub branżach niewystarczająca liczba ofert, dostawców, mała konkurencyjność,
* możliwość pogorszenia wypracowanych wcześniej relacji biznesowych z danymi dostawcami,
* możliwość pogorszenia wypracowanych wcześniej relacji biznesowych z danymi dostawcami,
* brak przywiązania do danych dostawców, relacje oparte tylko na liczbach, brak zaufania na linii kupiec-[[dostawca]], bardzo płytka relacja biznesowa, dająca bardzo małe pole manewru w przypadku ewentualnych reklamacji, problemów z towarem, dostawą, negocjacją ceny itp.,
* brak przywiązania do danych dostawców, relacje oparte tylko na liczbach, brak zaufania na linii kupiec-[[dostawca]], bardzo płytka relacja biznesowa, dająca bardzo małe pole manewru w przypadku ewentualnych reklamacji, problemów z towarem, dostawą, negocjacją ceny itp.,


==Etapy procesu zakupowego realizowanego w oparciu o platformę zakupową==
==Etapy procesu zakupowego realizowanego w oparciu o platformę zakupową==
Poniżej przestawiono poszczególne etapy zakupu towaru bądź usługi przy wykorzystaniu platformy zakupowej (Ł. Hardaś 2014, s. 83):
Poniżej przestawiono poszczególne etapy zakupu towaru bądź usługi przy wykorzystaniu platformy zakupowej (Ł. Hardaś 2014, s. 83):
* pojawienie się zapotrzebowania na dane dobro w przedsiębiorstwie,
* pojawienie się zapotrzebowania na dane dobro w przedsiębiorstwie,
* utworzenie zapytania ofertowego do dostawców,  
* utworzenie zapytania ofertowego do dostawców,
* umieszczenie go na platformie zakupowej przez kupca,
* umieszczenie go na platformie zakupowej przez kupca,
* przesłanie przez platformę zakupową zapytania ofertowego od kupca do dostawców,
* przesłanie przez platformę zakupową zapytania ofertowego od kupca do dostawców,
Linia 69: Linia 51:
* realizacja zamówienia.
* realizacja zamówienia.


{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Extranet]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dropshipping]]}} &mdash; {{i5link|a=[[B2B]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Handel elektroniczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modele sprzedaży w internecie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sprzedaż internetowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zakupy online]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Aukcja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Giełda transportowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Grzybowska K. (2011).''[https://www.researchgate.net/profile/Katarzyna_Grzybowska/publication/251442211_Strategie_zakupowe/links/00b7d52caa550c6c90000000.pdf Strategie zakupowe]'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, s. 105
<noautolinks>
*Hardaś Ł. (2014). ''[[Zarządzanie]] zakupami'', OpenNexus, Poznań, s. 100
* Grzybowska K. (2011), ''Strategie zakupowe'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
*Mamcarz P. (2008). ''[http://www.web.gov.pl/g2/big/2009_03/1f729ef791c527eef465eaeab75a770d.pdf Rynek elektronicznych systemów B2B]'', Polska Agencja Rozwoju Przesiębiorczości, s. 7
* Hardaś Ł. (2014), ''Zarządzanie zakupami'', OpenNexus, Poznań
*Prałat E. (2017). ''[https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/3355/37%20pra%C5%82at-mo%C5%BCliwo%C5%9Bci%20elektronicznych%20zakup%C3%B3w.pdf?sequence=1&isAllowed=y Możliwości elektronicznych zakupów na polskim rynku B2B.]'', "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 52, s. 504
* Mamcarz P. (2008), ''Rynek elektronicznych systemów B2B'', Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
 
* Prałat E. (2017), ''Możliwości elektronicznych zakupów na polskim rynku B2B'', Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 52
 
</noautolinks>
 


{{a|Grzegorz Żółtek}}
{{a|Grzegorz Żółtek}}
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]


{{#metamaster:description|Platforma zakupowa to narzędzie online ułatwiające procesy zakupu i sprzedaży. Porównuj oferty, negocjuj warunki i dokonuj transakcji, oszczędzając czas i pieniądze.}}
{{#metamaster:description|Platforma zakupowa to narzędzie online ułatwiające procesy zakupu i sprzedaży. Porównuj oferty, negocjuj warunki i dokonuj transakcji, oszczędzając czas i pieniądze.}}

Aktualna wersja na dzień 23:17, 6 gru 2023

Platforma zakupowa jest to elektroniczne narzędzie, występujące najczęściej w formie aplikacji bądź portalu internetowego, które ma na celu wparcie procesów zakupu-sprzedaży dóbr i usług w danym przedsiębiorstwie (Ł. Hardaś 2014, s. 100).

Za pomocą jednego narzędzia, jakim jest jest ww. platforma, pracownik działu zakupów jest w stanie uzyskać informacje na temat interesujących go dóbr i usług, składać zapytania ofertowe, porównywać oferty, ustalać i negocjować warunki handlowe, warunki dostaw, warunki płatności czy też cenę zakupu. Wreszcie jest też w stanie dokonywać samych zakupów, a więc zawierać wiążące transakcje handlowe, dokonywać rozliczeń i płatności online, analizować dostępność towarów, dotychczasowe zakupy czy też historię współpracy z danym dostawcą. W konsekwencji prowadzi to do swego rodzaju automatyzacji i uproszczenia całego procesu zakupowego, czego bezpośrednim skutkiem jest również znaczące obniżenie kosztu jego realizacji (K. Grzybowska 2011, s. 105).

TL;DR

Platforma zakupowa to narzędzie elektroniczne, które wspiera procesy zakupu-sprzedaży w firmach. Dostęp do informacji, porównywanie ofert, negocjacje, zakupy i płatności online - wszystko to może być wykonane za pomocą platformy zakupowej. Istnieją różne rodzaje platform zakupowych, takie jak e-shop, e-mall, e-procurement i e-auction. Korzyści to łatwość obsługi, grupowe zakupy, dostęp do bazy danych dostawców, lepsze negocjacje i oszczędności. Wady to brak konkurencyjności, pogorszenie relacji z dostawcami i brak zaufania. Proces zakupowy na platformie zakupowej obejmuje wiele etapów, takich jak utworzenie zapytania ofertowego, porównywanie ofert i finalizacja transakcji.

Rodzaje platform zakupowych

Obecnie na rynku możemy zaobserwować szereg elektronicznych narzędzi wpierających proces zakupu. Do najważniejszych możemy zaliczyć (K. Grzybowska 2011, s. 105):

  • e-shop oparty na modelu drophipping - najprostszy rodzaj platformy zakupowej. Działa na zasadzie sklepu internetowego, który zajmuje się niejako pośredniczeniem pomiędzy kupującym i dostawcą. Przyjmuje i potwierdza on zamówienia, po czym przesyła je do dostawcy, który realizuje zamówienie bezpośrednio do kupującego,
  • e-mall - jest to również sklep internetowy. Od powyższego odróżnia go jednak to, że jest to niejako internetowa galeria handlowa, która skupia w sobie szereg sklepów internetowych. Niejednokrotnie współpracują one ze sobą pod kątem realizowania wspólnych płatności, dostaw itp,
  • e-procurement - oprogramowanie w formie dedykowanej aplikacji lub platformy internetowej. Ma ono postać elektronicznego katalogu, który zawiera produkty i usługi pochodzące tylko i wyłącznie od dostawców z którymi właściciel danego katalogu współpracuje.,
  • e-auction - jest to elektroniczny serwis aukcyjny. Wyróżnia go jednak to, iż w serwisie tym, to kupujący składa ofertę zakupu, a dostawcy licytują, który z nich dostarczy dobro lub usługę, na które kupujący złożył zapotrzebowanie, w jak najlepszej cenie, terminie oraz warunkach dostawy.

Zalety i wady stosowania platform zakupowych

Stosowanie platform zakupowych niesie za sobą szereg korzyści, zarówno dla działu zakupów danego przedsiębiorstwa, jak również dla dostawców. Niestety, jak w przypadku wielu rozwiązań, tak i platformy zakupowe obarczone są pewnymi wadami. Poniżej zastawiono plusy i minusy zastosowania opisywanego narzędzia.

Korzyści (Ł. Hardaś 2014, s 83):

  • łatwość obsługi platform oraz dostępność do nich (proste, intuicyjne w obsłudze aplikacje),
  • możliwość grupowych zakupów wraz z firmami o podobnym zapotrzebowaniu na dane dobra i usługi, co umożliwia osiągnięcie większych wolumenów zakupionych dóbr i usług, a tym samym daje większe możliwości negocjacyjne,
  • dostęp do uporządkowanej, skatalogowanej i wiarygodnej bazy danych dostawców,
  • wyszukiwanie dostawców za pomocą platformy zakupowej, a nie na własną rękę,
  • rozszerzenie zasięgu dotychczasowych dostawców o rynki międzynarodowe, co umożliwia znalezienie dużo bardziej konkurencyjnych ofert,
  • wzrost oszczędności związanych z poszukiwaniem dostawców,
  • zgromadzenie wielu ofert w jednym miejscu, a co za tym idzie, możliwość ich sprawnego i przejrzystego porównywania, negocjacji z kilkoma dostawcami jednocześnie itp,
  • większa konkurencyjność ofert, a więc możliwość ewentualnych oszczędności wynikających z wyboru korzystniejszych cen oraz bardziej atrakcyjnych warunków handlowych,
  • obniżenie kosztów administracyjnych działu zakupów,
  • usprawnienie, ujednolicenie, uproszczenie, zautomatyzowanie i przyspieszenie całego procesu zakupowego,
  • wykorzystanie platformy zakupowej oraz historii poprzednich zakupów, jako narzędzia do analizy współpracy z poszczególnymi dostawami, analizy nakładów poniesionych na poszczególne zakupy, jak również do mierzenia, wartościowania i oceny jakości pracy poszczególnych kupców, wypracowanych oszczędności itp,

Wady (K. Grzybowska 2011, s. 111):

  • w niektórych przypadkach lub branżach niewystarczająca liczba ofert, dostawców, mała konkurencyjność,
  • możliwość pogorszenia wypracowanych wcześniej relacji biznesowych z danymi dostawcami,
  • brak przywiązania do danych dostawców, relacje oparte tylko na liczbach, brak zaufania na linii kupiec-dostawca, bardzo płytka relacja biznesowa, dająca bardzo małe pole manewru w przypadku ewentualnych reklamacji, problemów z towarem, dostawą, negocjacją ceny itp.,

Etapy procesu zakupowego realizowanego w oparciu o platformę zakupową

Poniżej przestawiono poszczególne etapy zakupu towaru bądź usługi przy wykorzystaniu platformy zakupowej (Ł. Hardaś 2014, s. 83):

  • pojawienie się zapotrzebowania na dane dobro w przedsiębiorstwie,
  • utworzenie zapytania ofertowego do dostawców,
  • umieszczenie go na platformie zakupowej przez kupca,
  • przesłanie przez platformę zakupową zapytania ofertowego od kupca do dostawców,
  • przesłanie przez dostawców oferty realizacja danego kontraktu na platformę zakupową,
  • porównanie ofert otrzymanych od dostawców przez platformę zakupową zgodnie z kryteriami zadanymi przez kupca,
  • wybór konkretnej oferty z ofert wstępie porównanych, przefiltrowanych przez platformę zakupową,
  • ewentualna negocjacja ofert na platformie zakupowej,
  • wybór finalnej oferty,
  • utworzenie zamówienia,
  • dokonanie transakcji,
  • realizacja zamówienia.


Platforma zakupowaartykuły polecane
ExtranetDropshippingB2BHandel elektronicznyModele sprzedaży w internecieSprzedaż internetowaZakupy onlineAukcjaGiełda transportowa

Bibliografia

  • Grzybowska K. (2011), Strategie zakupowe, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
  • Hardaś Ł. (2014), Zarządzanie zakupami, OpenNexus, Poznań
  • Mamcarz P. (2008), Rynek elektronicznych systemów B2B, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
  • Prałat E. (2017), Możliwości elektronicznych zakupów na polskim rynku B2B, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 52


Autor: Grzegorz Żółtek