System ekspercki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''System ekspercki''' (ES) jest zbiorem programów komputerowych wykorzystujących [[Baza wiedzy|bazy wiedzy]], [[modele]] wiedzy i procedury (reguły) wnioskowania w celu rozwiązywania problemów. [[Wiedza]] jest w nich zapisana w postaci faktów i reguł wnioskowania. System ekspertowy odzwierciedla procesy podejmowania decyzji przez człowieka - eksperta.
|list1=
<ul>
<li>[[Systemy wspomagania decyzji]]</li>
<li>[[Cykl życia systemu informatycznego]]</li>
<li>[[Systemy ekspertowe]]</li>
<li>[[Analiza danych]]</li>
<li>[[System zarządzania przebiegiem procesów]]</li>
<li>[[Aktualizacja oprogramowania]]</li>
<li>[[Big data]]</li>
<li>[[Inżynieria oprogramowania]]</li>
<li>[[Modele procesów decyzyjnych]]</li>
</ul>
}}


 
Zakłada on wspomaganie rozwiązywania problemów, które funkcjonują w danej dziedzinie, na zasadzie podobnej do działania ludzkiego mózgu [Kiełtyka L. 2013].
 
'''System ekspercki''' (ES) jest zbiorem programów komputerowych wykorzystujących [[Baza wiedzy|bazy wiedzy]], modele wiedzy i procedury (reguły) wnioskowania w celu rozwiązywania problemów. [[Wiedza]] jest w nich zapisana w postaci faktów i reguł wnioskowania. System ekspertowy odzwierciedla procesy podejmowania decyzji przez człowieka - eksperta.
 
Zakłada on wspomaganie rozwiązywania problemów, które funkcjonują w danej dziedzinie, na zasadzie podobnej do działania ludzkiego mózgu [Kiełtyka L. 2013].  


Do rozwiązań proceduralnych, które wykorzystują systemy eksperckie, należą [Kiełtyka L. 2013]:
Do rozwiązań proceduralnych, które wykorzystują systemy eksperckie, należą [Kiełtyka L. 2013]:
Linia 26: Linia 9:
* programy wspomagające twórcze myślenie;
* programy wspomagające twórcze myślenie;
* ontologie używane do systematyzowania wiedzy".
* ontologie używane do systematyzowania wiedzy".
<google>t</google>
 
==TL;DR==
System ekspercki to zbiór programów komputerowych wykorzystujących bazę wiedzy, modele i procedury wnioskowania w celu rozwiązywania problemów. Wyróżniają się trzy cechy charakterystyczne: baza wiedzy, procedury wnioskujące i zdolność do poszerzania wiedzy. Systemy eksperckie mają specjalistyczną budowę i znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak medycyna, inżynieria czy zarządzanie. Mają wiele zalet, takich jak praca bez zakłóceń, dostępność 24/7, możliwość uzyskania wielu rozwiązań jednocześnie czy redukcja kosztów.


==Cechy charakterystyczne==
==Cechy charakterystyczne==
Wskazuje się trzy podstawowe cechy, które charakteryzują systemy eksperckie [Trajer J., Paszek A., Iwan S. 2012]:
Wskazuje się trzy podstawowe cechy, które charakteryzują systemy eksperckie [Trajer J., Paszek A., Iwan S. 2012]:
* [[Baza wiedzy|bazy wiedzy]], które pozyskuje się od ekspertów lub zespołów eksperckich za pomocą metod, a także narzędzi obejmujących zakres inżynierii wiedzy;
* [[Baza wiedzy|bazy wiedzy]], które pozyskuje się od ekspertów lub zespołów eksperckich za pomocą metod, a także narzędzi obejmujących [[zakres]] inżynierii wiedzy;
* [[Procedura|procedury]] wnioskujące, które najczęściej działają na bazie wnioskowania symbolicznego - odzwierciedlają one sposób, w jaki wnioskuje człowiek;
* [[Procedura|procedury]] wnioskujące, które najczęściej działają na bazie wnioskowania symbolicznego - odzwierciedlają one sposób, w jaki wnioskuje człowiek;
* zdolność do poszerzania wiedzy, którą wcześniej otrzymano od ekspertów, "w wyniku analizy efektów decyzji podejmowanych przez system w przyszłości i wprowadzania ich do odpowiedniego miejsca w bazie wiedzy".
* [[zdolność]] do poszerzania wiedzy, którą wcześniej otrzymano od ekspertów, "w wyniku analizy efektów decyzji podejmowanych przez system w przyszłości i wprowadzania ich do odpowiedniego miejsca w bazie wiedzy".
 
<google>n</google>


==Struktura==
==Struktura==
W strukturze systemów eksperckich możemy wyróżnić sześć podstawowych elementów [Grzelańczyk P. 2012]:
W strukturze systemów eksperckich możemy wyróżnić sześć podstawowych elementów [Grzelańczyk P. 2012]:
* "[[baza wiedzy]] (np. zbiór reguł);
* "[[baza wiedzy]] (np. zbiór reguł);
* [[baza danych]] (np. dane o obiekcie, wyniki pomiarów, hipotez);
* [[baza danych]] (np. [[dane]] o obiekcie, wyniki pomiarów, hipotez);
* procedury wnioskowania - maszyna wnioskująca;
* procedury wnioskowania - maszyna wnioskująca;
* procedury objaśniania - objaśniają strategię wnioskowania;
* procedury objaśniania - objaśniają strategię wnioskowania;
* [[Procedura|procedury]] sterowania dialogiem - procedury wejścia/wyjścia umożliwiają formułowanie zadań przez program;
* [[Procedura|procedury]] sterowania dialogiem - procedury wejścia/wyjścia umożliwiają formułowanie zadań przez [[program]];
* procedury umożliwiające rozszerzenie oraz modyfikację wiedzy - pozyskiwanie wiedzy".
* procedury umożliwiające rozszerzenie oraz modyfikację wiedzy - pozyskiwanie wiedzy".


Linia 46: Linia 33:


==Funkcje==
==Funkcje==
Tworzenie systemu ekspertowego wymaga współpracy informatyków i ekspertów w danej dziedzinie. Do podstawowych funkcji systemów ekspertowych należą: interpretacja [[Dane|danych]], przewidywanie konsekwencji decyzji, diagnostyka, zalecenie działań naprawczych, projektowanie rozwiązań, [[monitoring]], sterowanie zachowaniem systemu, uczenie - przechowywanie i wykorzystywanie nabywanej wiedzy.  
Tworzenie systemu ekspertowego wymaga współpracy informatyków i ekspertów w danej dziedzinie. Do podstawowych funkcji systemów ekspertowych należą: [[interpretacja]] [[Dane|danych]], przewidywanie konsekwencji decyzji, diagnostyka, zalecenie działań naprawczych, [[projektowanie]] rozwiązań, [[monitoring]], sterowanie zachowaniem systemu, uczenie - przechowywanie i wykorzystywanie nabywanej wiedzy.


Aby zrealizować te [[Funkcja|funkcje]], systemy eksperckie muszą posiadać specjalistyczną budowę. To właśnie ona znacząco wyróżnia je od [[system]]ów konwencjonalnych. Takimi wyróżnikami są: "sposoby reprezentacji wiedzy, zastosowanie odmiennych metod rozwiązywania problemów (...), oddzielenie w systemie podsystemów wiedzy do wnioskowania i [[Kontrola|kontroli]]" [Grzelańczyk P. 2012].
Aby zrealizować te [[Funkcja|funkcje]], systemy eksperckie muszą posiadać specjalistyczną budowę. To właśnie ona znacząco wyróżnia je od [[system]]ów konwencjonalnych. Takimi wyróżnikami są: "sposoby reprezentacji wiedzy, zastosowanie odmiennych metod rozwiązywania problemów (...), oddzielenie w systemie podsystemów wiedzy do wnioskowania i [[Kontrola|kontroli]]" [Grzelańczyk P. 2012].
Linia 60: Linia 47:


==Zastosowania==
==Zastosowania==
Systemy eksperckie stosowane są w wielu dziedzinach życia: od medycyny, inżynierii materiałowej po zastosowania wojskowe i wywiadowcze. W zarządzaniu [[systemy ekspertowe]] znalazły zastosowanie przede wszystkim w obszarze bankowości i ubezpieczeń, ale powoli wkraczają również w inne branże i obszary zastosowań. Wybrane możliwe zastosowania systemów eksperckich to:
Systemy eksperckie stosowane są w wielu dziedzinach życia: od medycyny, inżynierii materiałowej po zastosowania wojskowe i wywiadowcze. W zarządzaniu [[systemy ekspertowe]] znalazły zastosowanie przede wszystkim w obszarze bankowości i ubezpieczeń, ale powoli wkraczają również w inne [[branże]] i obszary zastosowań. Wybrane możliwe zastosowania systemów eksperckich to:
* analiza wniosków kredytowych w bankach;
* analiza wniosków kredytowych w bankach;
* analiza ryzyka ubezpieczeniowego i kredytowego;
* [[analiza ryzyka]] ubezpieczeniowego i kredytowego;
* zabezpieczenie [[kredyt]]ów i nadzór nad procesami windykacji;
* [[zabezpieczenie]] [[kredyt]]ów i [[nadzór]] nad procesami windykacji;
* analiza profilu klienta;
* analiza profilu klienta;
* [[identyfikacja]] [[klient]]ów o wysokim potencjale rentowności;
* [[identyfikacja]] [[klient]]ów o wysokim potencjale rentowności;
* wyszukiwanie docelowych obszarów działalności;
* wyszukiwanie docelowych obszarów działalności;
* optymalizacja [[plan]]ów produkcji;
* [[optymalizacja]] [[plan]]ów produkcji;
* [[kontrolowanie]] [[proces]]ów i procedur produkcyjnych;
* [[kontrolowanie]] [[proces]]ów i procedur produkcyjnych;
* [[klasyfikacja]] informacji;
* [[klasyfikacja]] informacji;
Linia 84: Linia 71:
* pozwala na konstruowanie systemów bez wiedzy dziedziczonej;
* pozwala na konstruowanie systemów bez wiedzy dziedziczonej;
* istnieje możliwość umieszczenia w jednym systemie wiedzy, która pochodzi od wielu osób;
* istnieje możliwość umieszczenia w jednym systemie wiedzy, która pochodzi od wielu osób;
* umożliwia otrzymanie ogólnej ekspertyzy;  
* umożliwia otrzymanie ogólnej ekspertyzy;
* zmniejsza ryzyko popełnienia błędu;
* zmniejsza [[ryzyko]] popełnienia błędu;
* umożliwia analizę dużej ilości danych;
* umożliwia analizę dużej ilości danych;
* pozwala na tworzenie, a także archiwizowanie raportów.
* pozwala na tworzenie, a także archiwizowanie raportów.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Systemy wspomagania decyzji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cykl życia systemu informatycznego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Systemy ekspertowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza danych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarządzania przebiegiem procesów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Aktualizacja oprogramowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Big data]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inżynieria oprogramowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modele procesów decyzyjnych]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Charchalis A. (2012). ''[http://www.amw.gdynia.pl/images/AMW/Menu-zakladki/Nauka/Zeszyty_naukowe/Numery_archiwalne/2012/ZN_1_2012/06_Charchalis_Pawletko.pdf Zastosowanie systemu eksperckiego do diagnozy wysokoprężnych silników okrętowych]'', "Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej", nr 1, s. 49-56
<noautolinks>
* Grzelańczyk P. (2012). ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/transport-i-spedycja/item/download/77880_a85e91ba5cdfcdec615bd624367ecd22 Systemy eksperckie w diagnostyce środków transportu]'', "Logistyka", nr 3, s. 661-668
* Charchalis A. (2012), ''Zastosowanie systemu eksperckiego do diagnozy wysokoprężnych silników okrętowych'', Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, nr 1
* Kiełtyka L. (2013). ''[http://cybra.p.lodz.pl/Content/7015/Organizacja%2053.pdf#page=120 Wykorzystanie systemów eksperckich w zarządzaniu wiedzą]'', "Organizacja i Zarządzanie", nr 53, s. 119-130
* Grzelańczyk P. (2012), ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/transport-i-spedycja/item/download/77880_a85e91ba5cdfcdec615bd624367ecd22 Systemy eksperckie w diagnostyce środków transportu]'', Logistyka, nr 3
* Kisielnicki J., Sroka H. (1999). ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa, s. 193-212
* Kiełtyka L. (2013), ''Wykorzystanie systemów eksperckich w zarządzaniu wiedzą'', Organizacja i Zarządzanie, nr 53
* Trajer J., Paszek A., Iwan S. (2012). ''Zarządzanie wiedzą'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kisielnicki J., Sroka H. (1999), ''Systemy informacyjne biznesu'', Placet, Warszawa
* Woźniak K. (2005). ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Trajer J., Paszek A., Iwan S. (2012), ''Zarządzanie wiedzą'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>


{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Kinga Kosecka}}
{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Kinga Kosecka}}
[[Kategoria:Systemy informatyczne]]
[[Kategoria:Systemy informatyczne]]
<!--[[en:Expert System]]-->
 
{{#metamaster:description|System ekspercki to narzędzie komputerowe oparte na bazie wiedzy i regułach wnioskowania, służące do rozwiązywania problemów w różnych dziedzinach. Wykorzystywany m.in. w systemach agentowych i programach wspomagających kreatywne myślenie.}}

Aktualna wersja na dzień 23:35, 11 sty 2024

System ekspercki (ES) jest zbiorem programów komputerowych wykorzystujących bazy wiedzy, modele wiedzy i procedury (reguły) wnioskowania w celu rozwiązywania problemów. Wiedza jest w nich zapisana w postaci faktów i reguł wnioskowania. System ekspertowy odzwierciedla procesy podejmowania decyzji przez człowieka - eksperta.

Zakłada on wspomaganie rozwiązywania problemów, które funkcjonują w danej dziedzinie, na zasadzie podobnej do działania ludzkiego mózgu [Kiełtyka L. 2013].

Do rozwiązań proceduralnych, które wykorzystują systemy eksperckie, należą [Kiełtyka L. 2013]:

  • "systemy agentowe;
  • agenty programowe;
  • formy eksploracji danych;
  • programy wspomagające twórcze myślenie;
  • ontologie używane do systematyzowania wiedzy".

TL;DR

System ekspercki to zbiór programów komputerowych wykorzystujących bazę wiedzy, modele i procedury wnioskowania w celu rozwiązywania problemów. Wyróżniają się trzy cechy charakterystyczne: baza wiedzy, procedury wnioskujące i zdolność do poszerzania wiedzy. Systemy eksperckie mają specjalistyczną budowę i znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak medycyna, inżynieria czy zarządzanie. Mają wiele zalet, takich jak praca bez zakłóceń, dostępność 24/7, możliwość uzyskania wielu rozwiązań jednocześnie czy redukcja kosztów.

Cechy charakterystyczne

Wskazuje się trzy podstawowe cechy, które charakteryzują systemy eksperckie [Trajer J., Paszek A., Iwan S. 2012]:

  • bazy wiedzy, które pozyskuje się od ekspertów lub zespołów eksperckich za pomocą metod, a także narzędzi obejmujących zakres inżynierii wiedzy;
  • procedury wnioskujące, które najczęściej działają na bazie wnioskowania symbolicznego - odzwierciedlają one sposób, w jaki wnioskuje człowiek;
  • zdolność do poszerzania wiedzy, którą wcześniej otrzymano od ekspertów, "w wyniku analizy efektów decyzji podejmowanych przez system w przyszłości i wprowadzania ich do odpowiedniego miejsca w bazie wiedzy".

Struktura

W strukturze systemów eksperckich możemy wyróżnić sześć podstawowych elementów [Grzelańczyk P. 2012]:

  • "baza wiedzy (np. zbiór reguł);
  • baza danych (np. dane o obiekcie, wyniki pomiarów, hipotez);
  • procedury wnioskowania - maszyna wnioskująca;
  • procedury objaśniania - objaśniają strategię wnioskowania;
  • procedury sterowania dialogiem - procedury wejścia/wyjścia umożliwiają formułowanie zadań przez program;
  • procedury umożliwiające rozszerzenie oraz modyfikację wiedzy - pozyskiwanie wiedzy".

Systemy zawierające bazy danych, które nie są połączone z innymi modułami, nazywamy "systemami opartymi na bazie wiedzy". Wykorzystuje się je do wspomagania procesu podejmowania decyzji. Choć systemy eksperckie wykorzystują bazy wiedzy to należy pamiętać, że nie każdy system z osobną bazą można nazwać systemem eksperckim, np. gry [Grzelańczyk P. 2012].

Funkcje

Tworzenie systemu ekspertowego wymaga współpracy informatyków i ekspertów w danej dziedzinie. Do podstawowych funkcji systemów ekspertowych należą: interpretacja danych, przewidywanie konsekwencji decyzji, diagnostyka, zalecenie działań naprawczych, projektowanie rozwiązań, monitoring, sterowanie zachowaniem systemu, uczenie - przechowywanie i wykorzystywanie nabywanej wiedzy.

Aby zrealizować te funkcje, systemy eksperckie muszą posiadać specjalistyczną budowę. To właśnie ona znacząco wyróżnia je od systemów konwencjonalnych. Takimi wyróżnikami są: "sposoby reprezentacji wiedzy, zastosowanie odmiennych metod rozwiązywania problemów (...), oddzielenie w systemie podsystemów wiedzy do wnioskowania i kontroli" [Grzelańczyk P. 2012].

Ograniczenia

Zastosowania systemów ekspertowych ograniczają się jednak do specyficznego zestawu problemów i uwarunkowane jest następującymi ograniczeniami [J. Kisielnicki, H. Sroka 1999]:

  • decyzja musi zależeć od dobrze zdefiniowanego zbioru zmiennych;
  • wartości, jakie przyjmują te zmienne muszą być znane;
  • musi być znana zależność, jaką wywierają poszczególne zmienne na decyzję;
  • problem musi mieć rozwiązania, które można zdefiniować na początku;
  • logika wnioskowania jest z góry określona;
  • ekspert jest w stanie wyartykułować sposób rozwiązania problemu.

Zastosowania

Systemy eksperckie stosowane są w wielu dziedzinach życia: od medycyny, inżynierii materiałowej po zastosowania wojskowe i wywiadowcze. W zarządzaniu systemy ekspertowe znalazły zastosowanie przede wszystkim w obszarze bankowości i ubezpieczeń, ale powoli wkraczają również w inne branże i obszary zastosowań. Wybrane możliwe zastosowania systemów eksperckich to:

Zalety

Do zalet systemów eksperckich należą [Grzelańczyk P. 2012]:

  • praca bez zakłóceń nawet w kryzysowych sytuacjach, które mogłyby negatywnie wpływać na pracę eksperta;
  • może być dostępny 24h/dobę na wielu komputerach;
  • pozwala na uzyskanie kilku alternatywnych rozwiązań w tym samym czasie;
  • udostępnia wyjaśnienia zrozumiałe dla użytkownika;
  • pozwala na zredukowanie kosztów, ponieważ koszt porady udzielonej przez system ekspercki jest znacznie niższy niż koszt porady udzielonej przez eksperta;
  • system udziela odpowiedzi na pytanie szybciej niż ekspert;
  • system może być używany nawet w miejscu, które jest niebezpieczne dla człowieka;
  • umożliwia modyfikację bazy wiedzy;
  • pozwala na konstruowanie systemów bez wiedzy dziedziczonej;
  • istnieje możliwość umieszczenia w jednym systemie wiedzy, która pochodzi od wielu osób;
  • umożliwia otrzymanie ogólnej ekspertyzy;
  • zmniejsza ryzyko popełnienia błędu;
  • umożliwia analizę dużej ilości danych;
  • pozwala na tworzenie, a także archiwizowanie raportów.


System eksperckiartykuły polecane
Systemy wspomagania decyzjiCykl życia systemu informatycznegoSystemy ekspertoweAnaliza danychSystem zarządzania przebiegiem procesówAktualizacja oprogramowaniaBig dataInżynieria oprogramowaniaModele procesów decyzyjnych

Bibliografia

  • Charchalis A. (2012), Zastosowanie systemu eksperckiego do diagnozy wysokoprężnych silników okrętowych, Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, nr 1
  • Grzelańczyk P. (2012), Systemy eksperckie w diagnostyce środków transportu, Logistyka, nr 3
  • Kiełtyka L. (2013), Wykorzystanie systemów eksperckich w zarządzaniu wiedzą, Organizacja i Zarządzanie, nr 53
  • Kisielnicki J., Sroka H. (1999), Systemy informacyjne biznesu, Placet, Warszawa
  • Trajer J., Paszek A., Iwan S. (2012), Zarządzanie wiedzą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Krzysztof Woźniak, Kinga Kosecka