Derekrutacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Derekrutacja''' - jest pojęciem szerokim dotyczącym zmian pojawiających się w strukturze [[Zasoby ludzkie|zasobów ludzkich]] [[organizacja|organizacji]]. Oczekiwanym rezultatem przeprowadzenia procesu derekrutacji mają być zmiany w jakościowym i ilościowym wymiarze zatrudnienia, które wiodą do optymalizacji zasobów ludzkich w [[organizacja|organizacji]] (Krasnova A.).
|list1=
<ul>
<li>[[Rozwój przez restrukturyzację]]</li>
<li>[[Przemieszczenia pracowników]]</li>
<li>[[Rodzaje restrukturyzacji]]</li>
<li>[[Analiza zasobów kadrowych organizacji]]</li>
<li>[[Teoria zmian i rozwoju organizacji]]</li>
<li>[[Controlling ekologiczny]]</li>
<li>[[Czynniki wpływające na zarządzanie kadrami]]</li>
<li>[[Zarządzanie kryzysowe]]</li>
<li>[[Monitoring]]</li>
</ul>
}}
 
 
'''Derekrutacja'''jest pojęciem szerokim dotyczącym zmian pojawiających się w strukturze [[Zasoby ludzkie|zasobów ludzkich]] [[organizacja|organizacji]]. Oczekiwanym rezultatem przeprowadzenia procesu derekrutacji mają być zmiany w jakościowym i ilościowym wymiarze zatrudnienia, które wiodą do optymalizacji zasobów ludzkich w [[organizacja|organizacji]] (Krasnova A.).  
To redukcja [[Zasoby ludzkie|zasobów ludzkich]] organizacji spowodowana m.in.zmniejszeniem skali jej działania, lub chęcią obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej ([[downsizing]]).
To redukcja [[Zasoby ludzkie|zasobów ludzkich]] organizacji spowodowana m.in.zmniejszeniem skali jej działania, lub chęcią obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej ([[downsizing]]).


Linia 21: Linia 5:


Skutecznie przeprowadzenie derekrutacji wymaga opracowania dokładnego planu zwolnień. Służy temu analiza efektywności pracy poszczególnych jednostek organizacyjnych tworzących [[przedsiębiorstwo]], jak i każdego [[pracownik|pracownika]] z osobna. Dopiero na bazie tak przygotowanych danych można przejść do działań, które pomogą, a nie zaszkodzą [[organizacja|organizacji]] (np. poprzez nadmierne zwolnienia [[pracownik|pracowników]] danej komórki, lub [[zwolnienie]] niewłaściwych osób).
Skutecznie przeprowadzenie derekrutacji wymaga opracowania dokładnego planu zwolnień. Służy temu analiza efektywności pracy poszczególnych jednostek organizacyjnych tworzących [[przedsiębiorstwo]], jak i każdego [[pracownik|pracownika]] z osobna. Dopiero na bazie tak przygotowanych danych można przejść do działań, które pomogą, a nie zaszkodzą [[organizacja|organizacji]] (np. poprzez nadmierne zwolnienia [[pracownik|pracowników]] danej komórki, lub [[zwolnienie]] niewłaściwych osób).
<google>t</google>


W miarę możliwości [[pracodawca]] powinien pamiętać o kosztach społecznych, jakie niosą za sobą zwolnienia. Idealnym rozwiązaniem są tutaj emerytury pomostowe, które w pewnych branżach pozwalają na redukcję personelu, bez jednoczesnego pozbawienie zwolnionyh [[pracownik|pracowników]] środków do życia.
W miarę możliwości [[pracodawca]] powinien pamiętać o kosztach społecznych, jakie niosą za sobą zwolnienia. Idealnym rozwiązaniem są tutaj emerytury pomostowe, które w pewnych branżach pozwalają na redukcję personelu, bez jednoczesnego pozbawienie zwolnionyh [[pracownik|pracowników]] środków do życia.
==TL;DR==
Derekrutacja to proces redukcji zasobów ludzkich w organizacji, mający na celu optymalizację zatrudnienia. Może być spowodowana zmniejszeniem skali działania przedsiębiorstwa lub obniżeniem kosztów. Może być wewnętrzna (modyfikacja stosunku pracy) lub zewnętrzna (rozwiązanie umowy). Negatywne następstwa to spadek morale, pogorszenie opinii o firmie i utrata pracowników kluczowych. Etapy procesu obejmują ocenę stanu organizacji, identyfikację rozwiązań, wybór rynku i wdrożenie programu. Derekrutacja różni się od outplacementu, który obejmuje pomoc dla zwolnionych pracowników w znalezieniu nowej pracy.
<google>n</google>


==Przyczyny derekrutacji==
==Przyczyny derekrutacji==
* konieczność redukcji kosztów prowadzonej działalności gospodarczej
* konieczność redukcji kosztów prowadzonej działalności gospodarczej
* [[zbyt]] niska [[produktywność]] pracowników
* [[zbyt]] niska [[produktywność]] pracowników
Linia 35: Linia 22:


==Podział derekrutacji==
==Podział derekrutacji==
'''Podział działań derekrutacyjnych ze względu na skutek procesu wobec [[pracownik|pracowników]]:'''
'''Podział działań derekrutacyjnych ze względu na skutek procesu wobec [[pracownik|pracowników]]:'''
* '''Derekrutacja wewnętrzna''' występuje wtedy, gdy żaden z [[pracownik|pracowników]] nie odchodzi z zakładu pracy. Nie dochodzi więc do rozwiązania [[stosunek pracy|stosunku pracy]], lecz ewentualnie do jego modyfikacji.  
* '''Derekrutacja wewnętrzna''' występuje wtedy, gdy żaden z [[pracownik|pracowników]] nie odchodzi z zakładu pracy. Nie dochodzi więc do rozwiązania [[stosunek pracy|stosunku pracy]], lecz ewentualnie do jego modyfikacji.
* '''Derekrutacja zewnętrzna'''skutkuje zmniejszeniem stanu zatrudnienia w [[organizacja|organizacji]], przez rozwiązanie umowy. Tak więc część [[pracownik|pracowników]] zostaje zwolniona z zakładu pracy.
* '''Derekrutacja zewnętrzna'''skutkuje zmniejszeniem stanu zatrudnienia w [[organizacja|organizacji]], przez rozwiązanie umowy. Tak więc część [[pracownik|pracowników]] zostaje zwolniona z zakładu pracy.


'''Podział ze względu na kryterium czasu wprowadzania i oddziaływania procesu derekrutacji na przedsiębiorstwo:'''
'''Podział ze względu na kryterium czasu wprowadzania i oddziaływania procesu derekrutacji na przedsiębiorstwo:'''
* '''Działania ewolucyjne''' to zdarzenia zachodzące samoistnie. Zaliczamy do nich sytuacje losowe jak np. przechodzenie [[pracownik|pracowników]] na emeryturę, wypowiedzenia, indywidualne zwolnienia lub dobrowolna [[decyzja]] pracownika dotycząca odejścia z pracy. Sytuacje te nie wymagają uruchomienia skomplikowanego procesu.
* '''Działania ewolucyjne''' to zdarzenia zachodzące samoistnie. Zaliczamy do nich sytuacje losowe jak np. przechodzenie [[pracownik|pracowników]] na emeryturę, wypowiedzenia, indywidualne zwolnienia lub dobrowolna [[decyzja]] pracownika dotycząca odejścia z pracy. Sytuacje te nie wymagają uruchomienia skomplikowanego procesu.
* '''Działania radykalne''' ''obejmują zwolnienia grupowe i są definiowane jako jednorazowe rozwiązania przez pracodawcę [[stosunek pracy|stosunku pracy]] z większą ilością [[pracownik|pracowników]] spowodowane koniecznością zmniejszenia stanu zatrudnienia z przyczyn ekonomicznych lub w związku ze zmianami organizacyjnymi, produkcyjnymi albo technologicznymi'' (Sochacka K.).
* '''Działania radykalne''' ''obejmują zwolnienia grupowe i są definiowane jako jednorazowe rozwiązania przez pracodawcę [[stosunek pracy|stosunku pracy]] z większą ilością [[pracownik|pracowników]] spowodowane koniecznością zmniejszenia stanu zatrudnienia z przyczyn ekonomicznych lub w związku ze zmianami organizacyjnymi, produkcyjnymi albo technologicznymi'' (Sochacka K.).


==Negatywne następstwa derekrutacji==
==Negatywne następstwa derekrutacji==
* spadek [[morale]] wśród zatrudnionych
* spadek [[morale]] wśród zatrudnionych
* pogorszenie opinii o przedsiębiorstwie - redukcja personelu wysyła do otoczenia sygnał o kłopotach [[organizacja|organizacji]]
* pogorszenie opinii o przedsiębiorstwie - redukcja personelu wysyła do otoczenia sygnał o kłopotach [[organizacja|organizacji]]
Linia 52: Linia 37:


==Etapy procesu derekrutacji==
==Etapy procesu derekrutacji==
[[Proces]] derekrutacji [[pracownik|pracowników]] zwyczajowo obejmuje kilka podstawowych etapów. Zaliczamy do nich:
[[Proces]] derekrutacji [[pracownik|pracowników]] zwyczajowo obejmuje kilka podstawowych etapów. Zaliczamy do nich:
* Ocenę obecnego stanu organizacji pod względem [[Zasoby ludzkie|zasobów ludzkich]] oraz planów i strategii na przyszłość
* Ocenę obecnego stanu organizacji pod względem [[Zasoby ludzkie|zasobów ludzkich]] oraz planów i strategii na przyszłość
Linia 61: Linia 45:


==Derekrutacja a outplacement==
==Derekrutacja a outplacement==
Proces derekrutacji jest przeciwieństwem rekrutacji, czyli pozyskiwania [[pracownik|pracowników]]. Według K. Suchackiej planowany proces derekrutacji ma za [[zadanie]] podnosić [[efektywność]] działania [[organizacja|organizacji]]. Proces ten nie ogranicza się jedynie do zwalniania [[pracownik|pracowników]] i nie jest równoznaczny z nim. Jeśli chodzi o [[outplacement]] jest on rozwinięciem terminu derekrutacji, czyli zwolnienia w wyniku przeprowadzonej restrukturyzacji. Outplacement może obejmować np. [[doradztwo zawodowe]] i psychologiczne, [[finansowanie]] szkoleń oraz kursów doszkalających, pomoc w znalezieniu nowej pracy, środki na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. A więc outplacement obejmuje rozwiązania, którego celem jest ograniczenie niepożądanych skutków restrukturyzacji i wzrostu bezrobocia, w szczególności długotrwałego. Ma pozwalać [[pracownik|pracownikom]] na przezwyciężenie stresu spowodowanego utratą lub brakiem pracy oraz stymulować szybkie wejście na zewnętrzny [[rynek]] pracy (Klimczuk-Kochańska K., Klimczuk A.).


Proces derekrutacji jest przeciwieństwem rekrutacji, czyli pozyskiwania [[pracownik|pracowników]]. Według K. Suchackiej planowany proces derekrutacji ma za [[zadanie]] podnosić [[efektywność]] działania [[organizacja|organizacji]]. Proces ten nie ogranicza się jedynie do zwalniania [[pracownik|pracowników]] i nie jest równoznaczny z nim. Jeśli chodzi o [[outplacement]] jest on rozwinięciem terminu derekrutacji, czyli zwolnienia w wyniku przeprowadzonej restrukturyzacji. Outplacement może obejmować np. [[doradztwo zawodowe]] i psychologiczne, [[finansowanie]] szkoleń oraz kursów doszkalających, pomoc w znalezieniu nowej pracy, środki na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. A więc outplacement obejmuje rozwiązania, którego celem jest ograniczenie niepożądanych skutków restrukturyzacji i wzrostu bezrobocia, w szczególności długotrwałego. Ma pozwalać [[pracownik|pracownikom]] na przezwyciężenie stresu spowodowanego utratą lub brakiem pracy oraz stymulować szybkie wejście na zewnętrzny [[rynek]] pracy (Klimczuk-Kochańska K., Klimczuk A.).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rozwój przez restrukturyzację]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przemieszczenia pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje restrukturyzacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza zasobów kadrowych organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Teoria zmian i rozwoju organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Controlling ekologiczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Czynniki wpływające na zarządzanie kadrami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie kryzysowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Monitoring]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Heery E., Salmon J. (2000), ''The Insecure Workforce'', Routledge
* Klimczuk-Kochańska K., Kochański A. (2011), ''[https://mpra.ub.uni-muenchen.de/61889/ Odpowiedzialność - przestrzeń lokalnego społeczeństwa obywatelskiego, biznesu i polityki]'', Instytut Socjologii, Uniwersytet Opolski
* Krasnova A. (2016), ''Derekrutacja a budowanie marki pracodawcy'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 430
* Sochacka K. (2012), ''Skuteczne rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem'' C.H. Beck, Warszawa
* Statt D. (2004), ''The Routledge Dictionary of Business Management'', Routledge
</noautolinks>
[[Kategoria:Rekrutacja i zatrudnienie]]


* David A. Statt, The Routledge Dictionary of Business Management, Routledge, 2004
{{a|Dariusz Jaroń, Sylwia Słowik}}
* Edmund Heery, John Salmon, The Insecure Workforce, Routledge, 2000
* Klimczuk - Kochańska K., Kochański A. (2011) ''[http://mpra.ub.uni-muenchen.de/61889/ Odpowiedzialność - przestrzeń lokalnego społeczeństwa obywatelskiego, biznesu i polityki Instytut Socjologii Uniwersytet Opolski]'', Opole s. 115-118
* Krasnova A. (2016) ''[https://www.researchgate.net/profile/Anna_Krasnova4/publication/308702554_Derekrutacja_a_budowanie_marki_pracodawcy_Derecruitment_vs_employer_branding/links/59f6f822458515547c232d66/Derekrutacja-a-budowanie-marki-pracodawcy-Derecruitment-vs-employer-branding.pdf?origin=publication_detail  Derekrutacja a budowanie marki pracodawcy]'' Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr.430, Wrocław s. 185-190
* Sochacka K. (2012) ''[http://pdf.helion.pl/e_0s0y/e_0s0y.pdf  Skuteczne rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem]'' Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa s. 3-7


[[Kategoria: Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
{{#metamaster:description|Derekrutacja to proces zmian w zasobach ludzkich organizacji, mający na celu optymalizację zatrudnienia. Polega na redukcji personelu w celu obniżenia kosztów lub dostosowania skali działania firmy.}}
 
{{a|Dariusz Jaroń, Sylwia Słowik}}

Aktualna wersja na dzień 22:56, 13 sty 2024

Derekrutacja - jest pojęciem szerokim dotyczącym zmian pojawiających się w strukturze zasobów ludzkich organizacji. Oczekiwanym rezultatem przeprowadzenia procesu derekrutacji mają być zmiany w jakościowym i ilościowym wymiarze zatrudnienia, które wiodą do optymalizacji zasobów ludzkich w organizacji (Krasnova A.). To redukcja zasobów ludzkich organizacji spowodowana m.in.zmniejszeniem skali jej działania, lub chęcią obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej (downsizing).

Zwolnienia w związku ze zmianą skali działania przedsiębiorstwa obejmować mogą wszystkie szczeble organizacji; począwszy od najwyższego kierownictwa, a na szeregowym pracowniku skończywszy.

Skutecznie przeprowadzenie derekrutacji wymaga opracowania dokładnego planu zwolnień. Służy temu analiza efektywności pracy poszczególnych jednostek organizacyjnych tworzących przedsiębiorstwo, jak i każdego pracownika z osobna. Dopiero na bazie tak przygotowanych danych można przejść do działań, które pomogą, a nie zaszkodzą organizacji (np. poprzez nadmierne zwolnienia pracowników danej komórki, lub zwolnienie niewłaściwych osób).

W miarę możliwości pracodawca powinien pamiętać o kosztach społecznych, jakie niosą za sobą zwolnienia. Idealnym rozwiązaniem są tutaj emerytury pomostowe, które w pewnych branżach pozwalają na redukcję personelu, bez jednoczesnego pozbawienie zwolnionyh pracowników środków do życia.

TL;DR

Derekrutacja to proces redukcji zasobów ludzkich w organizacji, mający na celu optymalizację zatrudnienia. Może być spowodowana zmniejszeniem skali działania przedsiębiorstwa lub obniżeniem kosztów. Może być wewnętrzna (modyfikacja stosunku pracy) lub zewnętrzna (rozwiązanie umowy). Negatywne następstwa to spadek morale, pogorszenie opinii o firmie i utrata pracowników kluczowych. Etapy procesu obejmują ocenę stanu organizacji, identyfikację rozwiązań, wybór rynku i wdrożenie programu. Derekrutacja różni się od outplacementu, który obejmuje pomoc dla zwolnionych pracowników w znalezieniu nowej pracy.

Przyczyny derekrutacji

  • konieczność redukcji kosztów prowadzonej działalności gospodarczej
  • zbyt niska produktywność pracowników
  • zmiany struktury organizacyjnej
  • zmiany sposobu produkcji, przejście na zmechanizowany typ działalności
  • przejście na usługi zewnętrzne (outsourcing) kosztem pracowników
  • nadwyżka personelu

Podział derekrutacji

Podział działań derekrutacyjnych ze względu na skutek procesu wobec pracowników:

  • Derekrutacja wewnętrzna występuje wtedy, gdy żaden z pracowników nie odchodzi z zakładu pracy. Nie dochodzi więc do rozwiązania stosunku pracy, lecz ewentualnie do jego modyfikacji.
  • Derekrutacja zewnętrznaskutkuje zmniejszeniem stanu zatrudnienia w organizacji, przez rozwiązanie umowy. Tak więc część pracowników zostaje zwolniona z zakładu pracy.

Podział ze względu na kryterium czasu wprowadzania i oddziaływania procesu derekrutacji na przedsiębiorstwo:

  • Działania ewolucyjne to zdarzenia zachodzące samoistnie. Zaliczamy do nich sytuacje losowe jak np. przechodzenie pracowników na emeryturę, wypowiedzenia, indywidualne zwolnienia lub dobrowolna decyzja pracownika dotycząca odejścia z pracy. Sytuacje te nie wymagają uruchomienia skomplikowanego procesu.
  • Działania radykalne obejmują zwolnienia grupowe i są definiowane jako jednorazowe rozwiązania przez pracodawcę stosunku pracy z większą ilością pracowników spowodowane koniecznością zmniejszenia stanu zatrudnienia z przyczyn ekonomicznych lub w związku ze zmianami organizacyjnymi, produkcyjnymi albo technologicznymi (Sochacka K.).

Negatywne następstwa derekrutacji

  • spadek morale wśród zatrudnionych
  • pogorszenie opinii o przedsiębiorstwie - redukcja personelu wysyła do otoczenia sygnał o kłopotach organizacji
  • zwolnienie kluczowych pracowników może doprowadzić do obniżenia efektywności firmy w długim okresie
  • jeśli pracownicy zobaczą, że przedsiębiorstwo jest nastawione na zwolnienia, to będą szukać innej pracy, co może doprowadzić do utraty pracowników kluczowych

Etapy procesu derekrutacji

Proces derekrutacji pracowników zwyczajowo obejmuje kilka podstawowych etapów. Zaliczamy do nich:

  • Ocenę obecnego stanu organizacji pod względem zasobów ludzkich oraz planów i strategii na przyszłość
  • Identyfikację prawdopodobnych rozwiązań, które doprowadzą do optymalizacji zatrudnienia
  • Wybór rynku, na którym będą podejmowane przedsięwzięcia (zewnętrzny lub wewnętrzny) i metod derekrutacji
  • Wdrożenie wybranego programu
  • Kontrola i ocena przyjętych działań i ich ewentualna korekcja (Krasnova A.).

Derekrutacja a outplacement

Proces derekrutacji jest przeciwieństwem rekrutacji, czyli pozyskiwania pracowników. Według K. Suchackiej planowany proces derekrutacji ma za zadanie podnosić efektywność działania organizacji. Proces ten nie ogranicza się jedynie do zwalniania pracowników i nie jest równoznaczny z nim. Jeśli chodzi o outplacement jest on rozwinięciem terminu derekrutacji, czyli zwolnienia w wyniku przeprowadzonej restrukturyzacji. Outplacement może obejmować np. doradztwo zawodowe i psychologiczne, finansowanie szkoleń oraz kursów doszkalających, pomoc w znalezieniu nowej pracy, środki na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. A więc outplacement obejmuje rozwiązania, którego celem jest ograniczenie niepożądanych skutków restrukturyzacji i wzrostu bezrobocia, w szczególności długotrwałego. Ma pozwalać pracownikom na przezwyciężenie stresu spowodowanego utratą lub brakiem pracy oraz stymulować szybkie wejście na zewnętrzny rynek pracy (Klimczuk-Kochańska K., Klimczuk A.).


Derekrutacjaartykuły polecane
Rozwój przez restrukturyzacjęPrzemieszczenia pracownikówRodzaje restrukturyzacjiAnaliza zasobów kadrowych organizacjiTeoria zmian i rozwoju organizacjiControlling ekologicznyCzynniki wpływające na zarządzanie kadramiZarządzanie kryzysoweMonitoring

Bibliografia

  • Heery E., Salmon J. (2000), The Insecure Workforce, Routledge
  • Klimczuk-Kochańska K., Kochański A. (2011), Odpowiedzialność - przestrzeń lokalnego społeczeństwa obywatelskiego, biznesu i polityki, Instytut Socjologii, Uniwersytet Opolski
  • Krasnova A. (2016), Derekrutacja a budowanie marki pracodawcy, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 430
  • Sochacka K. (2012), Skuteczne rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem C.H. Beck, Warszawa
  • Statt D. (2004), The Routledge Dictionary of Business Management, Routledge


Autor: Dariusz Jaroń, Sylwia Słowik