Ankieta: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Ankieta''' (badanie ankietowe) to [[technika]] używana w naukach społecznych posługująca się narzędziem zwanym kwestionariuszem ankiety. Jest specyficzną, pisemną formą wywiadu, należącą do badań skategoryzowanych, które są ściśle określone przez [[zespół]] reguł i zasad właściwych dla określonego [[Badania rynkowe|badania]]. Ankiety służą do zebrania dużej liczby [[informacja|informacji]] o zjawiskach występujących w [[Społeczeństwo|społeczeństwie]] przy wykorzystaniu z reguły małych nakładów sił i środków [Sztumski, 1995, s. 130-133]. | |||
'''Ankieta''' (badanie ankietowe) to [[technika]] używana w naukach społecznych posługująca się narzędziem zwanym kwestionariuszem ankiety. Jest specyficzną, pisemną formą wywiadu, należącą do badań skategoryzowanych, które są ściśle określone przez [[zespół]] reguł i zasad właściwych dla określonego [[Badania rynkowe|badania]]. Ankiety służą do zebrania dużej liczby [[informacja|informacji]] o zjawiskach występujących w [[Społeczeństwo|społeczeństwie]] przy wykorzystaniu z reguły małych nakładów sił i środków [Sztumski, 1995, | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 23: | Linia 7: | ||
* według '''M. Łobockiego''' ankieta jest arkuszem z wydrukowanymi na nim pytaniami i wolnymi miejscami na wpisywanie odpowiedzi lub też z gotowymi odpowiedziami, spośród których osoby badane wybierają te, które uważają za prawidłowe. | * według '''M. Łobockiego''' ankieta jest arkuszem z wydrukowanymi na nim pytaniami i wolnymi miejscami na wpisywanie odpowiedzi lub też z gotowymi odpowiedziami, spośród których osoby badane wybierają te, które uważają za prawidłowe. | ||
* według '''T. Pilcha i T. Baumana''' ankieta jest techniką gromadzenia informacji polegającą na wypełnieniu najczęściej samodzielnie przez badanego specjalnych kwestionariuszy na ogół o wysokim stopniu standaryzacji w obecności lub częściej bez obecności ankietera. | * według '''T. Pilcha i T. Baumana''' ankieta jest techniką gromadzenia informacji polegającą na wypełnieniu najczęściej samodzielnie przez badanego specjalnych kwestionariuszy na ogół o wysokim stopniu standaryzacji w obecności lub częściej bez obecności ankietera. | ||
* według '''S. Nowaka''' ankieta to [[kwestionariusz]], który został opracowany w taki sposób, iż bądź odbywa się całkowicie bez pośrednictwa osoby trzeciej (…), bądź też, w przypadku kiedy posługujemy się pomocą ankieterów, funkcje ich podlegają na możliwie wiernym, dosłownym przekazywaniu treści pytania w jedną stronę, przy obniżeniu do niezbędnego minimum ich roli w interpretowaniu zarówno pytań jak i odpowiedzi. | * według '''S. Nowaka''' ankieta to [[kwestionariusz]], który został opracowany w taki sposób, iż bądź odbywa się całkowicie bez pośrednictwa osoby trzeciej (…), bądź też, w przypadku kiedy posługujemy się pomocą ankieterów, funkcje ich podlegają na możliwie wiernym, dosłownym przekazywaniu treści pytania w jedną stronę, przy obniżeniu do niezbędnego minimum ich roli w interpretowaniu zarówno pytań jak i odpowiedzi. | ||
* według '''J. Lutyńskiego''' ankieta to [[grupa]] technik [[standaryzacja|standaryzowanych]], w których badacz otrzymuje [[materiały]] w procesie wzajemnego komunikowania się z innymi osobami odpowiadającymi pisemnie na jego pytania. Jest to więc jeden rodzaj [[komunikacja|komunikowania]], który wyłącza ankietera z procesu badawczego. | * według '''J. Lutyńskiego''' ankieta to [[grupa]] technik [[standaryzacja|standaryzowanych]], w których badacz otrzymuje [[materiały]] w procesie wzajemnego komunikowania się z innymi osobami odpowiadającymi pisemnie na jego pytania. Jest to więc jeden rodzaj [[komunikacja|komunikowania]], który wyłącza ankietera z procesu badawczego. | ||
* według '''L. Sołomy''' ankieta to standaryzowana technika otrzymywania informacji w procesie wzajemnego komunikowania się, w której porozumiewanie odbywa się w formie pisemnej, a więc bez pośrednictwa osoby badającej (tj. ankietera). Ankieta zatem stanowi technikę o wysokim stopniu " | * według '''L. Sołomy''' ankieta to standaryzowana technika otrzymywania informacji w procesie wzajemnego komunikowania się, w której porozumiewanie odbywa się w formie pisemnej, a więc bez pośrednictwa osoby badającej (tj. ankietera). Ankieta zatem stanowi technikę o wysokim stopniu "samoczynności". Rola osób badających sprowadza się jedynie do rozprowadzenia i zebrania kwestionariuszy ankiety. Kwestionariusz ankiety (…) musi być tak opracowany, aby respondent mógł go wypełnić bez osoby drugiej. | ||
* według '''W. Zaczyńskiego''' | * według '''W. Zaczyńskiego''' - technika pośredniego zdobywania informacji przez pytania stawiane wybranym osobom za pośrednictwem drukowanej listy pytań - kwestionariusza [Zaczyński, 1995, s. 146-148], | ||
<google>n</google> | |||
==Rodzaje badań ankietowych== | ==Rodzaje badań ankietowych== | ||
1. ze względu na dostęp do informacji o respondencie: | 1. ze względu na dostęp do informacji o respondencie: | ||
* jawne (imienne) | * jawne (imienne) - ankiety, które mogą wskazać na osobę respondenta ze względu na zawarte w nich pytania, np. pytania o wiek, miejsce zamieszkania, miejsce urodzenia, | ||
* anonimowe (bezimienne) - nie są podpisywane, ponadto nie zawierają żadnych pytań, które mogłyby ujawnić osobę respondenta, gdyby na nie odpowiedział. Ankiety anonimowe cieszą się lepszym powodzeniem, ponieważ respondenci chętniej, częściej i rzetelniej odpowiadają na pytania. Respondenci nie krępują się podczas odpowiadania na pytania drażliwe, np. dotyczące stanu zdrowia, spraw intymnych czy zarobków. | * anonimowe (bezimienne) - nie są podpisywane, ponadto nie zawierają żadnych pytań, które mogłyby ujawnić osobę respondenta, gdyby na nie odpowiedział. Ankiety anonimowe cieszą się lepszym powodzeniem, ponieważ respondenci chętniej, częściej i rzetelniej odpowiadają na pytania. Respondenci nie krępują się podczas odpowiadania na pytania drażliwe, np. dotyczące stanu zdrowia, spraw intymnych czy zarobków. | ||
2. ze względu na częstotliwość przeprowadzania: | 2. ze względu na częstotliwość przeprowadzania: | ||
* jednorazowe (sporadyczne) | * jednorazowe (sporadyczne) - badające [[dane]] zjawisko w danym momencie tylko raz, | ||
* okresowe (badania panelowe) | * okresowe (badania panelowe) - ankiety wielokrotnie powtarzane wśród tej samej zbiorowości w równych odstępach czasu, np. kwartał. | ||
3. ze względu na sposób przekazywania kwestionariusza ankiety [Kaczmarczyk, 2003, | 3. ze względu na sposób przekazywania kwestionariusza ankiety [Kaczmarczyk, 2003, s. 173-183]: | ||
* ankieta pocztowa - kwestionariusze są wysyłane prosto do respondentów i zwracane przez nich drogą pocztową. [[Metoda]] ta umożliwia wypełnienie ankiety w wygodnym czasie dla respondenta, zapewnia mu [[prywatność]] oraz blokuje możliwość wpływu ankietera na respondenta. Ankieta pocztowa jest coraz rzadziej stosowana przez niski poziom zwrotów wypełnionych arkuszy przez osoby biorące [[udział]] w badaniu [Thomas W. Mangione, 1991, | * ankieta pocztowa - kwestionariusze są wysyłane prosto do respondentów i zwracane przez nich drogą pocztową. [[Metoda]] ta umożliwia wypełnienie ankiety w wygodnym czasie dla respondenta, zapewnia mu [[prywatność]] oraz blokuje możliwość wpływu ankietera na respondenta. Ankieta pocztowa jest coraz rzadziej stosowana przez niski poziom zwrotów wypełnionych arkuszy przez osoby biorące [[udział]] w badaniu [Thomas W. Mangione, 1991, s. 19]. | ||
* ankieta prasowa - kwestionariusz opublikowany w prasie codziennej lub czasopiśmie trafia do losowych respondentów, a następnie zostaje wypełniony i odesłany do jednostki przeprowadzającej badanie. Zaletą ankiety prasowej jest jej duża [[dostępność]] oraz niskie [[koszty]] wydruku i dystrybucji. | * ankieta prasowa - kwestionariusz opublikowany w prasie codziennej lub czasopiśmie trafia do losowych respondentów, a następnie zostaje wypełniony i odesłany do jednostki przeprowadzającej badanie. Zaletą ankiety prasowej jest jej duża [[dostępność]] oraz niskie [[koszty]] wydruku i dystrybucji. | ||
* ankieta dołączona do kupowanych [[towarów]] konsumpcyjnych | * ankieta dołączona do kupowanych [[towarów]] konsumpcyjnych - konsumenci po podjęciu decyzji o wypełnieniu ankiety dot. danego towaru stają się respondentami, a następnie odsyłają arkusz na wskazany adres; | ||
* ankieta rozdawana | * ankieta rozdawana - forma ankiety bezpośredniej, którą ankieter lub osoba upoważniona rozdaje kwestionariusze ankiety w określonych miejscach np. na ulicach, w sklepach, w szkołach. Kwestionariusze po wypełnieniu trafiają drogą pocztową do badacza lub składane są do urny pod wskazanymi w arkuszu adresami, | ||
* ankieta telefoniczna, radiowa, telewizyjna | * ankieta telefoniczna, radiowa, telewizyjna - ankieta telefoniczna jest techniką występującą na pograniczu wywiadu i ankiety. Tekst zostaje przekazany przez media, a odpowiedzi zwracane są pocztą przez respondentów. Pozyskanie wyników badania jest szybkie i mało kosztowne. Wadą tej techniki jest brak możliwości zaprezentowania materiałów pomocniczych, ograniczona ilość pytań kwestionariusza (im więcej, tym większa szansa, że respondent zostanie znudzony i odmówi udziału w ankiecie) oraz brak możliwości kontrolowania przebiegu badania, | ||
* ankieta audytoryjna - respondenci gromadzeni są w jednym miejscu np. podczas szkolenia, zajęć szkolnych, [[Konferencja|konferencji]]. Zadaniem ich jest wypełnienie kwestionariusza. Wypełnione arkusze wracają bezpośrednio do ankietera. Jego rola ogranicza się do wręczenia kwestionariusza ankiety, udzielenia instruktarzu objaśniającego sposób uzupełnienia arkusza, kontrolowania przebiegu badania i odebrania kwestionariusza od respondenta. Zaletą tej metody jest łatwe i szybkie zebranie informacji o badanej grupie. Wadą jest fakt, iż metoda ta sprawdza się w małych [[Grupa społeczna|grupach]], | * ankieta audytoryjna - respondenci gromadzeni są w jednym miejscu np. podczas szkolenia, zajęć szkolnych, [[Konferencja|konferencji]]. Zadaniem ich jest wypełnienie kwestionariusza. Wypełnione arkusze wracają bezpośrednio do ankietera. Jego rola ogranicza się do wręczenia kwestionariusza ankiety, udzielenia instruktarzu objaśniającego sposób uzupełnienia arkusza, kontrolowania przebiegu badania i odebrania kwestionariusza od respondenta. Zaletą tej metody jest łatwe i szybkie zebranie informacji o badanej grupie. Wadą jest fakt, iż metoda ta sprawdza się w małych [[Grupa społeczna|grupach]], | ||
* ankieta ogólnodostępna - wydrukowane kwestionariusze zostają wyłożone w miejscach publicznych np. w teatrach, w kinach, w muzeach czy w galeriach handlowych. Ich zwrot następuje najczęściej na adres jednostki prowadzącej badanie, znajdujący się w kwestionariuszu lub do urny, znajdującej się obok miejsca pobrań arkuszy. Ankiety ogólnodostępne prowadzone są w długich okresach czasu. | * ankieta ogólnodostępna - wydrukowane kwestionariusze zostają wyłożone w miejscach publicznych np. w teatrach, w kinach, w muzeach czy w galeriach handlowych. Ich zwrot następuje najczęściej na adres jednostki prowadzącej badanie, znajdujący się w kwestionariuszu lub do urny, znajdującej się obok miejsca pobrań arkuszy. Ankiety ogólnodostępne prowadzone są w długich okresach czasu. | ||
*ankieta internetowa - technika badań społecznych związana z metodą wywiadu kwestionariuszowego (standaryzowanego). Popularność tej techniki zaczęła stopniowo wzrastać od połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku, to jest od momentu upowszechnienia się WWW. Obecnie opracowań omawiających różne aspekty wykorzystania ankiety online jest bardzo dużo. Technika ta zasługuje na poważne potraktowanie, stojąc na równi z bardziej tradycyjnymi, na przykład z ankietą pocztową, audytoryjną czy [[sondaż]]em telefonicznym. Kwestionariusz ankiety umieścić można w treści e-maila, w jego załączniku lub podać w e-liście tylko odnośnik prowadzący do strony WWW, gdzie zamieszczone jest [[narzędzie badawcze]] | * ankieta internetowa - technika badań społecznych związana z metodą wywiadu kwestionariuszowego (standaryzowanego). Popularność tej techniki zaczęła stopniowo wzrastać od połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku, to jest od momentu upowszechnienia się WWW. Obecnie opracowań omawiających różne aspekty wykorzystania ankiety online jest bardzo dużo. Technika ta zasługuje na poważne potraktowanie, stojąc na równi z bardziej tradycyjnymi, na przykład z ankietą pocztową, audytoryjną czy [[sondaż]]em telefonicznym. Kwestionariusz ankiety umieścić można w treści e-maila, w jego załączniku lub podać w e-liście tylko odnośnik prowadzący do strony WWW, gdzie zamieszczone jest [[narzędzie badawcze]] | ||
4. ze względu na stopień uczestnictwa ankietera: | 4. ze względu na stopień uczestnictwa ankietera: | ||
* ankiety nadzorowane | * ankiety nadzorowane - audytoryjna (badacz może zmniejszać liczbę błędów poprzez udzielanie wyjaśnień respondentom), | ||
* ankiety nienadzorowane | * ankiety nienadzorowane - wszystkie pozostałe typy ankiet (respondenci nie mogą skorzystać z konsultacji z kompetentną osobą). | ||
==Rodzaje pytań w badaniach ankietowych== | ==Rodzaje pytań w badaniach ankietowych== | ||
* pytania otwarte | * pytania otwarte - pozwalają respondentowi na całkowitą swobodę wypowiedzi, | ||
* pytania półotwarte | * pytania półotwarte - pozwalają na zaprezentowanie własnej odpowiedzi oprócz innych zaproponowanych wcześniej wariantów dotyczących pytania, | ||
* pytania zamknięte | * pytania zamknięte - rodzaj pytań zaopatrzonych w listę wcześniej przygotowanych możliwości odpowiedzi do wyboru, dostarczających ujednoliconych i zestandaryzowanych odpowiedzi, które w efekcie są łatwe do analizy i skracają czas przeprowadzania badań [Dudkiewicz, 2000, s. 85-86]. | ||
Typ pytań zamkniętych: | Typ pytań zamkniętych: | ||
* koniunktywny | * koniunktywny - pozwala na wybranie kliku możliwych odpowiedzi, | ||
* dysjunktywny | * dysjunktywny - pozwala na wybranie tylko jednej odpowiedzi, | ||
* alternatywny | * alternatywny - pozwala na wybranie jednej odpowiedzi np. TAK/NIE [Nowak, 2007, s. 31-36]. | ||
Inne typy pytań: | Inne typy pytań: | ||
* pytania filtrujące | * pytania filtrujące - pytania stosowane w celu dokonania eliminacji tych osób, których nie dotyczy dane pytanie. Pomagają uniknąć błędów logicznych i merytorycznych, związanych z zadawaniem pytań osobom, których nie dotyczą, | ||
* pytania kontrolne | * pytania kontrolne - pomagają zweryfikować szczerość udzielanych odpowiedzi przez respondenta, | ||
* pytania projekcyjne | * pytania projekcyjne - pytania zadawane są nie wprost, lecz pośrednio, co powoduje, że badany wyrazi swoją opinię. np. respondent, [[pracownik]] firmy XYZ, nie jest pytany o to, jak ocenia pracę zarządu, lecz jaka jest według niego opinia pozostałych pracowników na ten temat, | ||
* pytania [[Metoda rangowania|rangowane]] | * pytania [[Metoda rangowania|rangowane]] - są to pytania, w których respondent zostaje poproszony o ponumerowanie gotowych odpowiedzi wg określonego kryterium np. od najmniej istotnych dla siebie do najbardziej, | ||
* pytania metryczkowe | * pytania metryczkowe - obejmują cechy demograficzno-społeczne badanego, jak: wiek, płeć, [[wykształcenie]], wykonywany [[zawód]], stan cywilny itd.; zaleca się, aby były umieszczone na końcu kwestionariusza [Frankfort-Nachmias, 1996, s. 268-277]. | ||
==Zasady formułowania pytań w badaniach ankietowych== | ==Zasady formułowania pytań w badaniach ankietowych== | ||
Pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety powinny być: | Pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety powinny być: | ||
* konkretne, jednoznaczne i zrozumiałe dla respondenta; | * konkretne, jednoznaczne i zrozumiałe dla respondenta; | ||
*źródłem do testowania [[hipoteza|hipotez]] badawczych; | * źródłem do testowania [[hipoteza|hipotez]] badawczych; | ||
* pojedyncze; | * pojedyncze; | ||
* nie sugerujące odpowiedzi, | * nie sugerujące odpowiedzi, | ||
* definiujące najważniejsze pojęcia, | * definiujące najważniejsze pojęcia, | ||
* logicznie poukładane, | * logicznie poukładane, | ||
* skierowane do odpowiednich osób, | * skierowane do odpowiednich osób, | ||
* pozbawione podwójnych zaprzeczeń[ Frankfort-Nachmias, 2004, | * pozbawione podwójnych zaprzeczeń[ Frankfort-Nachmias, 2004, s. 267-282], | ||
* pozbawione fachowego żargonu [Thomas W. Mangione, 1991, | * pozbawione fachowego żargonu [Thomas W. Mangione, 1991, s. 31-36] | ||
* krótkie i proste składniowo [ Dudkiewicz, 2000, | * krótkie i proste składniowo [ Dudkiewicz, 2000, s. 87-89] | ||
==Dobre strony posługiwania się kwestionariuszem ankiety== | ==Dobre strony posługiwania się kwestionariuszem ankiety== | ||
* jest prostym i szybkim sposobem na zebranie dużej ilości [[Dane|danych]] dot. badanej zbiorowości, niekoniecznie skupionej w jednym miejscu; | * jest prostym i szybkim sposobem na zebranie dużej ilości [[Dane|danych]] dot. badanej zbiorowości, niekoniecznie skupionej w jednym miejscu; | ||
* dzięki standardowemu zestawowi pytań możliwe jest wielokrotne powtarzanie kwestionariusza, | * dzięki standardowemu zestawowi pytań możliwe jest wielokrotne powtarzanie kwestionariusza, | ||
* ankieta sprzyja zachowaniu wysokiego stopnia anonimowości, co pozytywnie wpływa na [[jakość]] odpowiedzi respondentów, | * ankieta sprzyja zachowaniu wysokiego stopnia anonimowości, co pozytywnie wpływa na [[jakość]] odpowiedzi respondentów, | ||
Linia 90: | Linia 73: | ||
==Złe strony posługiwania się kwestionariuszem ankiety== | ==Złe strony posługiwania się kwestionariuszem ankiety== | ||
* wymagają zarówno dużego doświadczenia badawczego, jak też i dobrego przygotowania metodologicznego osoby przeprowadzającej badania tego typu, | * wymagają zarówno dużego doświadczenia badawczego, jak też i dobrego przygotowania metodologicznego osoby przeprowadzającej badania tego typu, | ||
* nie pozwala dogłębnie zweryfikować badanego problemu przez ograniczenia, jakie niosą ze sobą zasady budowania " | * nie pozwala dogłębnie zweryfikować badanego problemu przez ograniczenia, jakie niosą ze sobą zasady budowania "dobrego" kwestionariusza, | ||
* ograniczony kontakt respondenta z ankieterem, | * ograniczony kontakt respondenta z ankieterem, | ||
* trudno jest uzyskać 100% zwrot ankiet, | * trudno jest uzyskać 100% zwrot ankiet, | ||
* naraża w wysokim stopniu badacza na brak odpowiedzi ze strony respondenta, | * naraża w wysokim stopniu badacza na brak odpowiedzi ze strony respondenta, | ||
* respondent może wcześniej zapoznać się z całą listą pytań i udzielić odpowiedzi spójnych, ale nieszczerych [Sołoma, 1999, s. 82-84] [Kisiel, 2000, | * respondent może wcześniej zapoznać się z całą listą pytań i udzielić odpowiedzi spójnych, ale nieszczerych [Sołoma, 1999, s. 82-84] [Kisiel, 2000, s. 27]. | ||
==Modele kwestionariusza== | ==Modele kwestionariusza== | ||
*[[Model]] Behawiorystyczny- w modelu tym pytania są traktowane | * [[Model]] Behawiorystyczny - w modelu tym pytania są traktowane jak bodźce, a odpowiedzi, jako reakcja na pytania. Jednak to, co najważniejsze w procesie udzielania odpowiedzi, czyli sposób przetwarzania informacji przez respondenta, pozostaje niewyjaśnione przez ten model. Dlatego współcześnie bywa rzadko stosowany do analizy reakcji respondenta. | ||
* Model Kontekstowy - wywodzi się z psychologii społecznej i traktuje respondenta, jako istotę społeczną, czyli wrażliwą na sytuację przedstawioną w ankiecie, wchodzącą w interakcje z osobą zadającą pytania, podatną na wpływy społeczne. Słabością tego modelu jest to, że pomija istotę procesu pytanie - odpowiedź. Nie jest on w stanie wskazać dlaczego respondenci odpowiadają tak, a nie inaczej, lecz potrafi wskazać dlaczego ci sami respondenci w różnych okolicznościach odpowiadają różnie. | |||
*Model Kontekstowy- wywodzi się z psychologii społecznej i traktuje respondenta, jako istotę społeczną, czyli wrażliwą na sytuację przedstawioną w ankiecie, wchodzącą w interakcje z osobą zadającą pytania, podatną na wpływy społeczne. Słabością tego modelu jest to, że pomija istotę procesu pytanie -odpowiedź. Nie jest on w stanie wskazać dlaczego respondenci odpowiadają tak, a nie inaczej, lecz potrafi wskazać dlaczego ci sami respondenci w różnych okolicznościach odpowiadają różnie. | * Model Poznawczy - Najbardziej powszechny w ostatnich latach model, służący do opisu reakcji respondenta na zadawane w kwestionariuszu pytania. W modelu poznawczym człowiek jest traktowany, jako układ przetwarzający [[informacje]]. W analizie sposobów przetwarzania informacji rozróżnia się trzy etapy: percepcji, rozumienia oraz zapamiętywania i formułowania sądów. Zgodnie z założeniami modelu poznawczego, respondent przechodzi, przed udzieleniem odpowiedzi ankieterowi, przez wszystkie trzy etapy. | ||
*Model Poznawczy- Najbardziej powszechny w ostatnich latach model, służący do opisu reakcji respondenta na zadawane w kwestionariuszu pytania. W modelu poznawczym człowiek jest traktowany, jako układ przetwarzający [[informacje]]. W analizie sposobów przetwarzania informacji rozróżnia się trzy etapy: percepcji, rozumienia oraz zapamiętywania i formułowania sądów. Zgodnie z założeniami modelu poznawczego, respondent przechodzi, przed udzieleniem | |||
==Efekt Ankieterski== | ==Efekt Ankieterski== | ||
Efekt ten opisuje sytuacje, w których wpływ na treść odpowiedzi udzielonych przez ankietowanego mają liczne czynniki. Wśród nich możemy wyróżnić sposób zadania pytania, miejsce przeprowadzania ankiety, manipulacji ankietera czy też szczególnej sytuacji, w której przeprowadzany jest wywiad. | Efekt ten opisuje sytuacje, w których wpływ na treść odpowiedzi udzielonych przez ankietowanego mają liczne czynniki. Wśród nich możemy wyróżnić sposób zadania pytania, miejsce przeprowadzania ankiety, manipulacji ankietera czy też szczególnej sytuacji, w której przeprowadzany jest wywiad. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wywiad]]}} — {{i5link|a=[[Obserwacja]]}} — {{i5link|a=[[Testy psychologiczne]]}} — {{i5link|a=[[Rozmowa kwalifikacyjna]]}} — {{i5link|a=[[Komunikowanie interpersonalne]]}} — {{i5link|a=[[Sondaż]]}} — {{i5link|a=[[Socjometria]]}} — {{i5link|a=[[Focus group]]}} — {{i5link|a=[[Badanie pilotażowe]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Altkorn J. ( | <noautolinks> | ||
* Bajdak A. (2003), '' | * Altkorn J. (2006), ''Marketing w turystyce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Dudkiewicz W. (2000), ''Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki'', Stachurski, Kielce | * Bajdak A. (2003), ''Internet w marketingu'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Franksoft-Nachmias C. (2001), '' | * Dudkiewicz W. (2000), ''Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki'', Stachurski, Kielce | ||
* Gruszczyński L. (2003), ''Kwestionariusze w socjologii'', Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice | * Franksoft-Nachmias C. (2001), ''Metody badawcze w naukach społecznych'', Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań | ||
* Kaczmarczyk S. (2003), '' | * Gruszczyński L. (2003), ''Kwestionariusze w socjologii'', Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice | ||
* Kisiel P. (2000), ''Społeczne aspekty badań marketingowych. Wybrane problemy'', | * Kaczmarczyk S. (2003), ''Badania marketingowe. Metody i techniki'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Korzeniowski L | * Kisiel P. (2000), ''Społeczne aspekty badań marketingowych. Wybrane problemy'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | ||
*Łobocki M. (2004), ''Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych'', Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków | * Korzeniowski L. (2010), ''Menedżment. Podstawy zarządzania'', EAS, Kraków | ||
* Mangione T | * Łobocki M. (2004), ''Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych'', Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków | ||
* Nowak S. ( | * Mangione T. (1999), ''Ankietowanie pocztowe w badaniach marketingowych i socjologicznych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Pilch T.,Bauman T. (2001), ''Zasady badań pedagogicznych'', Wydawnictwo Akademickie | * Nowak S. (2011), ''Metodologia badań społecznych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Pilch T., Bauman T. (2001), ''Zasady badań pedagogicznych'', Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa | |||
* Schuman H. (2013), ''Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych'', Warszawa | * Schuman H. (2013), ''Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych'', Oficyna Naukowa, Warszawa | ||
* Sołoma L. (2002), ''Metody i techniki badań socjologicznych'', Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn | * Siuda P. (2016), ''Ankieta internetowa:zalety i wady – rekapitulacja'' | ||
* Szacka B. (2003), ''Wprowadzenie do socjologii'', Oficyna Naukowa, Warszawa | * Sołoma L. (2002), ''Metody i techniki badań socjologicznych'', Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn | ||
* Szreder M. (2010), ''Metody i techniki sondażowych badań opinii | * Szacka B. (2003), ''Wprowadzenie do socjologii'', Oficyna Naukowa, Warszawa | ||
* Sztumski J. ( | * Szreder M. (2010), ''Metody i techniki sondażowych badań opinii'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Zaczyński W. (1995), '' | * Sztumski J. (2010), ''Wstęp do metod i technik badań społecznych'', Wydawnictwo Śląsk, Katowice | ||
* Zaczyński W. (1995), ''Praca badawcza nauczyciela'', Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Patryk Bora, Ewa Marek}} | {{a|Patryk Bora, Ewa Marek}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Metody badań]] | ||
{{#metamaster:description|Ankieta - metoda badawcza w naukach społecznych, wykorzystująca kwestionariusz. Pozwala na zbieranie informacji o społeczeństwie w sposób skategoryzowany i oszczędny.}} |
Aktualna wersja na dzień 15:18, 20 sty 2024
Ankieta (badanie ankietowe) to technika używana w naukach społecznych posługująca się narzędziem zwanym kwestionariuszem ankiety. Jest specyficzną, pisemną formą wywiadu, należącą do badań skategoryzowanych, które są ściśle określone przez zespół reguł i zasad właściwych dla określonego badania. Ankiety służą do zebrania dużej liczby informacji o zjawiskach występujących w społeczeństwie przy wykorzystaniu z reguły małych nakładów sił i środków [Sztumski, 1995, s. 130-133].
TL;DR
Ankieta to technika badawcza wykorzystująca kwestionariusz do zebrania informacji o społeczeństwie. Istnieje wiele rodzajów ankiet, różnią się m.in. dostępem do informacji, częstotliwością przeprowadzania i sposobem przekazywania kwestionariusza. Pytania w ankietach mogą być otwarte, półotwarte lub zamknięte. Ważne jest, aby formułować pytania jasno i zrozumiale. Ankiety mają wiele zalet, takich jak szybkość zebrania dużej ilości danych, ale również ograniczenia, np. brak możliwości dogłębnej weryfikacji badanego problemu. Istnieją różne modele kwestionariusza, a także efekt ankieterski, który może wpływać na odpowiedzi respondentów.
Definicje ankiety
- według M. Łobockiego ankieta jest arkuszem z wydrukowanymi na nim pytaniami i wolnymi miejscami na wpisywanie odpowiedzi lub też z gotowymi odpowiedziami, spośród których osoby badane wybierają te, które uważają za prawidłowe.
- według T. Pilcha i T. Baumana ankieta jest techniką gromadzenia informacji polegającą na wypełnieniu najczęściej samodzielnie przez badanego specjalnych kwestionariuszy na ogół o wysokim stopniu standaryzacji w obecności lub częściej bez obecności ankietera.
- według S. Nowaka ankieta to kwestionariusz, który został opracowany w taki sposób, iż bądź odbywa się całkowicie bez pośrednictwa osoby trzeciej (…), bądź też, w przypadku kiedy posługujemy się pomocą ankieterów, funkcje ich podlegają na możliwie wiernym, dosłownym przekazywaniu treści pytania w jedną stronę, przy obniżeniu do niezbędnego minimum ich roli w interpretowaniu zarówno pytań jak i odpowiedzi.
- według J. Lutyńskiego ankieta to grupa technik standaryzowanych, w których badacz otrzymuje materiały w procesie wzajemnego komunikowania się z innymi osobami odpowiadającymi pisemnie na jego pytania. Jest to więc jeden rodzaj komunikowania, który wyłącza ankietera z procesu badawczego.
- według L. Sołomy ankieta to standaryzowana technika otrzymywania informacji w procesie wzajemnego komunikowania się, w której porozumiewanie odbywa się w formie pisemnej, a więc bez pośrednictwa osoby badającej (tj. ankietera). Ankieta zatem stanowi technikę o wysokim stopniu "samoczynności". Rola osób badających sprowadza się jedynie do rozprowadzenia i zebrania kwestionariuszy ankiety. Kwestionariusz ankiety (…) musi być tak opracowany, aby respondent mógł go wypełnić bez osoby drugiej.
- według W. Zaczyńskiego - technika pośredniego zdobywania informacji przez pytania stawiane wybranym osobom za pośrednictwem drukowanej listy pytań - kwestionariusza [Zaczyński, 1995, s. 146-148],
Rodzaje badań ankietowych
1. ze względu na dostęp do informacji o respondencie:
- jawne (imienne) - ankiety, które mogą wskazać na osobę respondenta ze względu na zawarte w nich pytania, np. pytania o wiek, miejsce zamieszkania, miejsce urodzenia,
- anonimowe (bezimienne) - nie są podpisywane, ponadto nie zawierają żadnych pytań, które mogłyby ujawnić osobę respondenta, gdyby na nie odpowiedział. Ankiety anonimowe cieszą się lepszym powodzeniem, ponieważ respondenci chętniej, częściej i rzetelniej odpowiadają na pytania. Respondenci nie krępują się podczas odpowiadania na pytania drażliwe, np. dotyczące stanu zdrowia, spraw intymnych czy zarobków.
2. ze względu na częstotliwość przeprowadzania:
- jednorazowe (sporadyczne) - badające dane zjawisko w danym momencie tylko raz,
- okresowe (badania panelowe) - ankiety wielokrotnie powtarzane wśród tej samej zbiorowości w równych odstępach czasu, np. kwartał.
3. ze względu na sposób przekazywania kwestionariusza ankiety [Kaczmarczyk, 2003, s. 173-183]:
- ankieta pocztowa - kwestionariusze są wysyłane prosto do respondentów i zwracane przez nich drogą pocztową. Metoda ta umożliwia wypełnienie ankiety w wygodnym czasie dla respondenta, zapewnia mu prywatność oraz blokuje możliwość wpływu ankietera na respondenta. Ankieta pocztowa jest coraz rzadziej stosowana przez niski poziom zwrotów wypełnionych arkuszy przez osoby biorące udział w badaniu [Thomas W. Mangione, 1991, s. 19].
- ankieta prasowa - kwestionariusz opublikowany w prasie codziennej lub czasopiśmie trafia do losowych respondentów, a następnie zostaje wypełniony i odesłany do jednostki przeprowadzającej badanie. Zaletą ankiety prasowej jest jej duża dostępność oraz niskie koszty wydruku i dystrybucji.
- ankieta dołączona do kupowanych towarów konsumpcyjnych - konsumenci po podjęciu decyzji o wypełnieniu ankiety dot. danego towaru stają się respondentami, a następnie odsyłają arkusz na wskazany adres;
- ankieta rozdawana - forma ankiety bezpośredniej, którą ankieter lub osoba upoważniona rozdaje kwestionariusze ankiety w określonych miejscach np. na ulicach, w sklepach, w szkołach. Kwestionariusze po wypełnieniu trafiają drogą pocztową do badacza lub składane są do urny pod wskazanymi w arkuszu adresami,
- ankieta telefoniczna, radiowa, telewizyjna - ankieta telefoniczna jest techniką występującą na pograniczu wywiadu i ankiety. Tekst zostaje przekazany przez media, a odpowiedzi zwracane są pocztą przez respondentów. Pozyskanie wyników badania jest szybkie i mało kosztowne. Wadą tej techniki jest brak możliwości zaprezentowania materiałów pomocniczych, ograniczona ilość pytań kwestionariusza (im więcej, tym większa szansa, że respondent zostanie znudzony i odmówi udziału w ankiecie) oraz brak możliwości kontrolowania przebiegu badania,
- ankieta audytoryjna - respondenci gromadzeni są w jednym miejscu np. podczas szkolenia, zajęć szkolnych, konferencji. Zadaniem ich jest wypełnienie kwestionariusza. Wypełnione arkusze wracają bezpośrednio do ankietera. Jego rola ogranicza się do wręczenia kwestionariusza ankiety, udzielenia instruktarzu objaśniającego sposób uzupełnienia arkusza, kontrolowania przebiegu badania i odebrania kwestionariusza od respondenta. Zaletą tej metody jest łatwe i szybkie zebranie informacji o badanej grupie. Wadą jest fakt, iż metoda ta sprawdza się w małych grupach,
- ankieta ogólnodostępna - wydrukowane kwestionariusze zostają wyłożone w miejscach publicznych np. w teatrach, w kinach, w muzeach czy w galeriach handlowych. Ich zwrot następuje najczęściej na adres jednostki prowadzącej badanie, znajdujący się w kwestionariuszu lub do urny, znajdującej się obok miejsca pobrań arkuszy. Ankiety ogólnodostępne prowadzone są w długich okresach czasu.
- ankieta internetowa - technika badań społecznych związana z metodą wywiadu kwestionariuszowego (standaryzowanego). Popularność tej techniki zaczęła stopniowo wzrastać od połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku, to jest od momentu upowszechnienia się WWW. Obecnie opracowań omawiających różne aspekty wykorzystania ankiety online jest bardzo dużo. Technika ta zasługuje na poważne potraktowanie, stojąc na równi z bardziej tradycyjnymi, na przykład z ankietą pocztową, audytoryjną czy sondażem telefonicznym. Kwestionariusz ankiety umieścić można w treści e-maila, w jego załączniku lub podać w e-liście tylko odnośnik prowadzący do strony WWW, gdzie zamieszczone jest narzędzie badawcze
4. ze względu na stopień uczestnictwa ankietera:
- ankiety nadzorowane - audytoryjna (badacz może zmniejszać liczbę błędów poprzez udzielanie wyjaśnień respondentom),
- ankiety nienadzorowane - wszystkie pozostałe typy ankiet (respondenci nie mogą skorzystać z konsultacji z kompetentną osobą).
Rodzaje pytań w badaniach ankietowych
- pytania otwarte - pozwalają respondentowi na całkowitą swobodę wypowiedzi,
- pytania półotwarte - pozwalają na zaprezentowanie własnej odpowiedzi oprócz innych zaproponowanych wcześniej wariantów dotyczących pytania,
- pytania zamknięte - rodzaj pytań zaopatrzonych w listę wcześniej przygotowanych możliwości odpowiedzi do wyboru, dostarczających ujednoliconych i zestandaryzowanych odpowiedzi, które w efekcie są łatwe do analizy i skracają czas przeprowadzania badań [Dudkiewicz, 2000, s. 85-86].
Typ pytań zamkniętych:
- koniunktywny - pozwala na wybranie kliku możliwych odpowiedzi,
- dysjunktywny - pozwala na wybranie tylko jednej odpowiedzi,
- alternatywny - pozwala na wybranie jednej odpowiedzi np. TAK/NIE [Nowak, 2007, s. 31-36].
Inne typy pytań:
- pytania filtrujące - pytania stosowane w celu dokonania eliminacji tych osób, których nie dotyczy dane pytanie. Pomagają uniknąć błędów logicznych i merytorycznych, związanych z zadawaniem pytań osobom, których nie dotyczą,
- pytania kontrolne - pomagają zweryfikować szczerość udzielanych odpowiedzi przez respondenta,
- pytania projekcyjne - pytania zadawane są nie wprost, lecz pośrednio, co powoduje, że badany wyrazi swoją opinię. np. respondent, pracownik firmy XYZ, nie jest pytany o to, jak ocenia pracę zarządu, lecz jaka jest według niego opinia pozostałych pracowników na ten temat,
- pytania rangowane - są to pytania, w których respondent zostaje poproszony o ponumerowanie gotowych odpowiedzi wg określonego kryterium np. od najmniej istotnych dla siebie do najbardziej,
- pytania metryczkowe - obejmują cechy demograficzno-społeczne badanego, jak: wiek, płeć, wykształcenie, wykonywany zawód, stan cywilny itd.; zaleca się, aby były umieszczone na końcu kwestionariusza [Frankfort-Nachmias, 1996, s. 268-277].
Zasady formułowania pytań w badaniach ankietowych
Pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety powinny być:
- konkretne, jednoznaczne i zrozumiałe dla respondenta;
- źródłem do testowania hipotez badawczych;
- pojedyncze;
- nie sugerujące odpowiedzi,
- definiujące najważniejsze pojęcia,
- logicznie poukładane,
- skierowane do odpowiednich osób,
- pozbawione podwójnych zaprzeczeń[ Frankfort-Nachmias, 2004, s. 267-282],
- pozbawione fachowego żargonu [Thomas W. Mangione, 1991, s. 31-36]
- krótkie i proste składniowo [ Dudkiewicz, 2000, s. 87-89]
Dobre strony posługiwania się kwestionariuszem ankiety
- jest prostym i szybkim sposobem na zebranie dużej ilości danych dot. badanej zbiorowości, niekoniecznie skupionej w jednym miejscu;
- dzięki standardowemu zestawowi pytań możliwe jest wielokrotne powtarzanie kwestionariusza,
- ankieta sprzyja zachowaniu wysokiego stopnia anonimowości, co pozytywnie wpływa na jakość odpowiedzi respondentów,
- ogranicza także rolę ankietera, co pozytywnie odzwierciedla się w postaci braku błędów ankieterskich.
Złe strony posługiwania się kwestionariuszem ankiety
- wymagają zarówno dużego doświadczenia badawczego, jak też i dobrego przygotowania metodologicznego osoby przeprowadzającej badania tego typu,
- nie pozwala dogłębnie zweryfikować badanego problemu przez ograniczenia, jakie niosą ze sobą zasady budowania "dobrego" kwestionariusza,
- ograniczony kontakt respondenta z ankieterem,
- trudno jest uzyskać 100% zwrot ankiet,
- naraża w wysokim stopniu badacza na brak odpowiedzi ze strony respondenta,
- respondent może wcześniej zapoznać się z całą listą pytań i udzielić odpowiedzi spójnych, ale nieszczerych [Sołoma, 1999, s. 82-84] [Kisiel, 2000, s. 27].
Modele kwestionariusza
- Model Behawiorystyczny - w modelu tym pytania są traktowane jak bodźce, a odpowiedzi, jako reakcja na pytania. Jednak to, co najważniejsze w procesie udzielania odpowiedzi, czyli sposób przetwarzania informacji przez respondenta, pozostaje niewyjaśnione przez ten model. Dlatego współcześnie bywa rzadko stosowany do analizy reakcji respondenta.
- Model Kontekstowy - wywodzi się z psychologii społecznej i traktuje respondenta, jako istotę społeczną, czyli wrażliwą na sytuację przedstawioną w ankiecie, wchodzącą w interakcje z osobą zadającą pytania, podatną na wpływy społeczne. Słabością tego modelu jest to, że pomija istotę procesu pytanie - odpowiedź. Nie jest on w stanie wskazać dlaczego respondenci odpowiadają tak, a nie inaczej, lecz potrafi wskazać dlaczego ci sami respondenci w różnych okolicznościach odpowiadają różnie.
- Model Poznawczy - Najbardziej powszechny w ostatnich latach model, służący do opisu reakcji respondenta na zadawane w kwestionariuszu pytania. W modelu poznawczym człowiek jest traktowany, jako układ przetwarzający informacje. W analizie sposobów przetwarzania informacji rozróżnia się trzy etapy: percepcji, rozumienia oraz zapamiętywania i formułowania sądów. Zgodnie z założeniami modelu poznawczego, respondent przechodzi, przed udzieleniem odpowiedzi ankieterowi, przez wszystkie trzy etapy.
Efekt Ankieterski
Efekt ten opisuje sytuacje, w których wpływ na treść odpowiedzi udzielonych przez ankietowanego mają liczne czynniki. Wśród nich możemy wyróżnić sposób zadania pytania, miejsce przeprowadzania ankiety, manipulacji ankietera czy też szczególnej sytuacji, w której przeprowadzany jest wywiad.
Ankieta — artykuły polecane |
Wywiad — Obserwacja — Testy psychologiczne — Rozmowa kwalifikacyjna — Komunikowanie interpersonalne — Sondaż — Socjometria — Focus group — Badanie pilotażowe |
Bibliografia
- Altkorn J. (2006), Marketing w turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Bajdak A. (2003), Internet w marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Dudkiewicz W. (2000), Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki, Stachurski, Kielce
- Franksoft-Nachmias C. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
- Gruszczyński L. (2003), Kwestionariusze w socjologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
- Kaczmarczyk S. (2003), Badania marketingowe. Metody i techniki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Kisiel P. (2000), Społeczne aspekty badań marketingowych. Wybrane problemy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
- Korzeniowski L. (2010), Menedżment. Podstawy zarządzania, EAS, Kraków
- Łobocki M. (2004), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków
- Mangione T. (1999), Ankietowanie pocztowe w badaniach marketingowych i socjologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Nowak S. (2011), Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa
- Schuman H. (2013), Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa
- Siuda P. (2016), Ankieta internetowa:zalety i wady – rekapitulacja
- Sołoma L. (2002), Metody i techniki badań socjologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn
- Szacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa
- Szreder M. (2010), Metody i techniki sondażowych badań opinii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Sztumski J. (2010), Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Śląsk, Katowice
- Zaczyński W. (1995), Praca badawcza nauczyciela, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
Autor: Patryk Bora, Ewa Marek