Model Markowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 67: | Linia 67: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Figielska E. (2011) | * Figielska E. (2011), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-c74d6dc4-790b-49d3-b953-ac2987a7e1c5/c/Figielska_Ewolucyjne_Metody_5_2011.pdf Ewolucyjne metody uczenia ukrytych modeli Markowa]'', Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki , Nr 5 | ||
* Genge E. (2014) | * Genge E. (2014), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-cab382ed-aa9d-436e-bb1a-1b01d429e4f8/c/6_E.Genge_Zastosowanie_ukrytych_modeli..._01.pdf Zastosowanie ukrytych modeli Markowa w analizie oszczędności wśród Polaków]'', Studia Ekonomiczne, Nr 189 | ||
* Grishkevich A., Grishkevich M. (2014) | * Grishkevich A., Grishkevich M. (2014), ''[http://red.pe.org.pl/articles/2014/6/49.pdf Interwałowe oszacowania wskaźników niezawodności strukturalnej systemów elektroenergetycznych]'', Przegląd Elektrotechniczny (Electrical Review), Nr 90(6) | ||
* Łodziana-Grabowska J. (1996), ''Efektywność reklamy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Łodziana-Grabowska J. (1996), ''Efektywność reklamy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Mynarski S. (1987), ''Analiza rynku: problemy i metody'', PWN, Warszawa | * Mynarski S. (1987), ''Analiza rynku: problemy i metody'', PWN, Warszawa |
Aktualna wersja na dzień 18:53, 16 sty 2024
Model Markowa jest modelem szeroko stosowanym w badaniach zachowania konsumentów. Jest to model stochastyczny, opisujący problem podejmowania decyzji w warunkach ryzyka. Za kryterium oceny najczęściej przyjmuje się wartość dochodu, zysku, straty lub czasu.
Według modelu Markowa zachowanie konsumentów na rynku to nieprzerwany proces decyzyjny, w którym można wyróżnić określone stany następujące po sobie w danym czasie i osiągnięcie jakiegoś konkretnego stanu w jakimś konkretnym czasie jest uzależnione od osiągniętego stanu w okresie wcześniejszym. Tak więc model ten przyjmuje warunkowe prawdopodobieństwo osiągnięcia poszczególnych stanów[1][2]
TL;DR
Model Markowa jest matematyczną techniką modelowania zachowania konsumentów. Opiera się na prawdopodobieństwie przejścia między różnymi stanami. Może być używany do badania planów i zamiarów zakupowych oraz preferencji konsumentów. Ukryty model Markowa analizuje funkcję gęstości wielowymiarowego szeregu czasowego, w którym ukryta struktura przejścia jest zdefiniowana za pomocą procesu Markowa. Model ten opiera się na dwóch założeniach: ciąg ukrytych stanów jest zgodny z łańcuchem Markowa, a obserwacje są niezależne pod warunkiem znanego ukrytego stanu.
Podczas konstrukcji modelu Markowa określany jest
- możliwy wariant wyboru (stan)
- cykl (okres czasu) - im krótszy cykl, tym bardziej model obrazuje rzeczywistą sytuację,
- prawdopodobieństwo przejścia - na podstawie dostępnych informacji możemy określić prawdopodobieństwo przejścia z jednego stanu do stanu następnego w ciągu jednej jednostki czasu.
Modele Markowa są matematyczną techniką modelowania opartą na rachunku macierzowym.
S. Mynarski przeprowadził badania planów i zamiarów dotyczących kupna samochodu przez gospodarstwa domowe. Badane jednostki podzielił na trzy grupy:[3]
- grupa I - rodziny nie posiadające samochodu i nie planujące jego zakupu
- grupa II - rodziny nie mające samochodu, ale zamierzające go kupić
- grupa III - rodziny posiadające samochód
Przejście rodzin z jednej grupy (stanu) do (stanu) grupy drugiej w ciągu roku przedstawione zostało za pomocą macierzy przejścia:
P - prawdopodobieństwo
Wynika z niej, że 70 % rodzin z grupy I po upływie określonej jednostki czasu - jednego roku - prawdopodobnie pozostanie przy decyzji poprzedniej. 20% rodzin prawdopodobnie zaplanuje kupno samochodu w przyszłości, a 10% rodzin kupi samochód.
W grupie II, 60% rodzin po okresie jednego roku pozostanie najprawdopodobniej przy wcześniejszej decyzji, 30% prawdopodobnie kupi samochód, a 10% zrezygnuje z kupna.
Natomiast stan zbiorowości z grupy III, która posiada samochód, nie ulegnie zmianie.
Zastosowanie Modelu Markowa
Model Markowa ma szerokie zastosowanie w badaniach zachowania konsumentów. Jest także wykorzystywany w badaniach planów i zamiarów zakupu towarów, preferencji konsumentów, kolejności zakupu towarów, substytucji potrzeb itp[4]
Badania te nie są bardzo trudne i skomplikowane, dlatego są często i chętnie przeprowadzane w małych przedsiębiorstwach.
Ukryty model Markowa
"W ukrytym modelu Markowa badana jest funkcja gęstości wielowymiarowego szeregu czasowego f (Yt), w którym ukryta struktura przejścia jest zdefiniowana za pomocą procesu Markowa. W modelu tym dyskretna zmienna losowa Xt nie jest bezpośrednio mierzalna, a stany łańcucha nazywa się ukrytymi". [5] Ukryty model Markowa można zapisać jako:
gdzie:
- - funkcja gęstości rozkładu początkowego,
- - prawdopodobieństwo przejścia, które określa prawdopodobieństwo bycia w ukrytym stanie w czasie t, pod warunkiem bycia w tym stanie w czasie t − 1. Ukryta macierz przejścia A o elementach oznacza prawdopodobieństwo przejścia z ukrytego stanu s do stanu r, tj. :
Suma prawdopodobieństw w każdym wierszu macierzy A jest równa jeden.
- - funkcja gęstości rozkładu wielowymiarowego.
Ukryty model Markowa opiera się na dwóch głównych założeniach
- "Ciąg ukrytych stanów jest zgodny z łańcuchem Markowa, tj. jest zależny jedynie od stanu poprzedniego (wystąpienie każdego kolejnego stanu ukrytego łańcucha Markowa zależy wyłącznie od jego poprzednika).
- Obserwacje w każdym czasie są niezależne pod warunkiem znajomości ukrytego stanu . Oznacza to, że obserwacja w czasie t zależy tylko od ukrytego stanu w czasie t, co bardzo często odnosi się do założenia o lokalnej niezależności, która jest głównym założeniem całej grupy modeli ze zmiennymi ukrytymi".[6]
Model Markowa — artykuły polecane |
Prognozowanie — Kryterium minimaksowe — Model ekonometryczny — Predykcja — Drzewo decyzyjne — Metoda XYZ — Modele podejmowania decyzji — System wczesnego ostrzegania — Ekonomia menedżerska |
Przypisy
Bibliografia
- Figielska E. (2011), Ewolucyjne metody uczenia ukrytych modeli Markowa, Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki , Nr 5
- Genge E. (2014), Zastosowanie ukrytych modeli Markowa w analizie oszczędności wśród Polaków, Studia Ekonomiczne, Nr 189
- Grishkevich A., Grishkevich M. (2014), Interwałowe oszacowania wskaźników niezawodności strukturalnej systemów elektroenergetycznych, Przegląd Elektrotechniczny (Electrical Review), Nr 90(6)
- Łodziana-Grabowska J. (1996), Efektywność reklamy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Mynarski S. (1987), Analiza rynku: problemy i metody, PWN, Warszawa
- Rudnicki L. (2000), Zachowanie konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Shomali A., Kapusta M., Gajer M. (1999), Zastosowanie niejawnych modeli Markowa w systemach automatycznego rozpoznawania mowy, Elektrotechnika i Elektronika, Nr 18
Autor: Paulina Krzak, Jacek Skalski