Etnocentryzm: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Etnocentryzm''' to przekonanie, że własna [[grupa]] etniczna lub naród jest lepszy niż reszta. | '''Etnocentryzm''' to przekonanie, że własna [[grupa]] etniczna lub naród jest lepszy niż reszta. | ||
Linia 26: | Linia 11: | ||
[[Społeczeństwo]] etnocentryczne można podzielić na: | [[Społeczeństwo]] etnocentryczne można podzielić na: | ||
* grupę wewnętrzną, w której dany podmiot poczuwa siłę przynależności do swojej grupy, | * grupę wewnętrzną, w której dany podmiot poczuwa siłę przynależności do swojej grupy, | ||
* grupę zewnętrzną, gdzie jednostka nie odczuwa mocnego przywiązania do swego środowiska | * grupę zewnętrzną, gdzie jednostka nie odczuwa mocnego przywiązania do swego środowiska<ref>Figiel A.(2004) ''Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne'' Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa s. 16 </ref> | ||
==Atrybuty etnocentryzmu== | ==Atrybuty etnocentryzmu== | ||
Linia 33: | Linia 17: | ||
# identyfikowanie swojego zachowania jako jedynego prawidłowego, | # identyfikowanie swojego zachowania jako jedynego prawidłowego, | ||
# wywyższanie własnej grupy względem reszty grup, | # wywyższanie własnej grupy względem reszty grup, | ||
# postrzeganie innych grup jako gorsze, problematyczne, z nieprawidłowymi systemami wartości | # postrzeganie innych grup jako gorsze, problematyczne, z nieprawidłowymi systemami wartości<ref>Figiel A.(2004) ''Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne'' Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa s. 16,17 </ref> | ||
<google>n</google> | |||
==Rodzaje etnocentryzmu== | ==Rodzaje etnocentryzmu== | ||
Linia 46: | Linia 32: | ||
* wyznaniowy, | * wyznaniowy, | ||
* polityczny, | * polityczny, | ||
* gospodarczy | * gospodarczy<ref>Wolanin-Jarosz E. (2015) ''Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym'' Difin Warszawa s. 14 </ref> | ||
Bardzo ważną rolę odgrywa '''etnocentryzm gospodarczy'''. Przejawia się on dostosowaniem działań do [[gospodarka|gospodarki]] własnego kraju, co jest dla niej dogodne. Powyższy odłam etnocentryzmu przejawia się korzystnym odnoszeniem się do lokalnego [[rynek|rynku]], miejscowych przedsiębiorstw, projektów krajowych. Podejście etnocentryczne znalazło swoje zastosowanie w [[handel detaliczny|handlu]], dzięki czemu utworzył się '''etnocentryzm handlu'''. Zatem po wyborze obiektu handlowego (krajowy czy zagraniczny) zostaje tylko wybór produktu, co zapoczątkowało '''etnocentryzm konsumencki'''. <ref>Wolanin-Jarosz E. (2015) ''Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym'' Difin Warszawa s. 16 </ref> | Bardzo ważną rolę odgrywa '''etnocentryzm gospodarczy'''. Przejawia się on dostosowaniem działań do [[gospodarka|gospodarki]] własnego kraju, co jest dla niej dogodne. Powyższy odłam etnocentryzmu przejawia się korzystnym odnoszeniem się do lokalnego [[rynek|rynku]], miejscowych przedsiębiorstw, projektów krajowych. Podejście etnocentryczne znalazło swoje zastosowanie w [[handel detaliczny|handlu]], dzięki czemu utworzył się '''etnocentryzm handlu'''. Zatem po wyborze obiektu handlowego (krajowy czy zagraniczny) zostaje tylko wybór produktu, co zapoczątkowało '''etnocentryzm konsumencki'''. <ref>Wolanin-Jarosz E. (2015) ''Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym'' Difin Warszawa s. 16 </ref> | ||
==Ujęcie klasyczne etnocentryzmu konsumenckiego== | ==Ujęcie klasyczne etnocentryzmu konsumenckiego== | ||
Pierwszymi, którzy zdefiniowali "etnocentryzm | Pierwszymi, którzy zdefiniowali "etnocentryzm konsumencki" byli '''T.A. Shimp, J. Shin''' oraz '''S. Sharma'''. Także pierwsze [[badania empiryczne]] zostały wykonane przez powyższych trzech amerykańskich twórców. Autorzy zdefiniowali etnocentryzm konsumencki jako ''przekonanie podzielane przez konsumentów na temat powinności i moralności kupowania [[towarów]] pochodzenia krajowego''. <ref>Wolanin-Jarosz E. (2015) ''Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym'' Difin Warszawa s. 17 </ref> Zasadniczo polega to na nabywaniu produktów, które charakteryzuje krajowe pochodzenie. | ||
Ponadto wskazali czynniki, którymi kieruje się [[konsument]] przy wyborze produktu oraz podzielili je na trzy grupy: '''racjonalne, emocjonalne oraz moralne'''. Filozofia etnocentryzmu ukazuje kupowanie zagranicznych towarów jako niemoralne oraz osłabiające gospodarkę. Jej założeniem jest wspieranie lokalnego [[rynek|rynku]], przy jednoczesnym odrzucaniu produktów pochodzenia zagranicznego. Natomiast konsumenci, którzy nie podążają za filozofią etnocentryzmu kierują się racjonalnymi czynnikami, które w danym momencie stanowią najkorzystniejszą opcję. <ref>Wolanin-Jarosz E. (2015) ''Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym'' Difin Warszawa s. 17 </ref> | Ponadto wskazali czynniki, którymi kieruje się [[konsument]] przy wyborze produktu oraz podzielili je na trzy grupy: '''racjonalne, emocjonalne oraz moralne'''. Filozofia etnocentryzmu ukazuje kupowanie zagranicznych towarów jako niemoralne oraz osłabiające gospodarkę. Jej założeniem jest wspieranie lokalnego [[rynek|rynku]], przy jednoczesnym odrzucaniu produktów pochodzenia zagranicznego. Natomiast konsumenci, którzy nie podążają za filozofią etnocentryzmu kierują się racjonalnymi czynnikami, które w danym momencie stanowią najkorzystniejszą opcję. <ref>Wolanin-Jarosz E. (2015) ''Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym'' Difin Warszawa s. 17 </ref> | ||
Shimp, Sharma i Shin w swoim dziele etnocentryzm konsumencki potraktowali jako '''nacjonalizm gospodarczy w obszarze konsumpcji'''. Jest to skutkiem dbania o ojczyznę, poczuwania się obywateli tożsamymi z narodem i wspierania go | Shimp, Sharma i Shin w swoim dziele etnocentryzm konsumencki potraktowali jako '''nacjonalizm gospodarczy w obszarze konsumpcji'''. Jest to skutkiem dbania o ojczyznę, poczuwania się obywateli tożsamymi z narodem i wspierania go<ref>Wolanin-Jarosz E. (2015) ''Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym'' Difin Warszawa s. 17 </ref> | ||
==Etnocentryzm a pojęcia pokrewne== | ==Etnocentryzm a pojęcia pokrewne== | ||
Istnieją dwa ważne pojęcia związane z etnocentryzmem: | Istnieją dwa ważne pojęcia związane z etnocentryzmem: | ||
# '''kosmopolityzm konsumencki''', ukierunkowany na czerpanie korzyści z produktu, zachowując główny cel czyli zaspokojenie [[Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeby]]. Dodatkowo kosmopolita jest otwarty na zagraniczne produkty i nie jest mu obce doświadczanie innych kultur | # '''kosmopolityzm konsumencki''', ukierunkowany na czerpanie korzyści z produktu, zachowując główny cel czyli zaspokojenie [[Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeby]]. Dodatkowo kosmopolita jest otwarty na zagraniczne produkty i nie jest mu obce doświadczanie innych kultur<ref> Ertmańska K. (2011) ’’Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki’’ nr 51, Studia i [[Materiały]] Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą s. 257 </ref> Głównymi determinantami przy wyborze produktu są [[cena]] i [[jakość]] [[dobro konsumpcyjne|dobra]]. <ref> Kowalczyk E. (2016) ''Etnocentryzm w konsumpcji Współczesne Problemy Ekonomiczne'' nr 13, Uniwersytet Szczeciński </ref> | ||
# '''internacjonalizm konsumencki''', który jest przeciwieństwem etnocentryzmu konsumenckiego, polega na intencjonalnym nabyciu [[dobro konsumpcyjne|dóbr]] z zagranicy. Występuje on głównie w krajach, które się rozwijają, gdzie może on być wyznacznikiem poziomu społecznego danej jednostki | # '''internacjonalizm konsumencki''', który jest przeciwieństwem etnocentryzmu konsumenckiego, polega na intencjonalnym nabyciu [[dobro konsumpcyjne|dóbr]] z zagranicy. Występuje on głównie w krajach, które się rozwijają, gdzie może on być wyznacznikiem poziomu społecznego danej jednostki<ref>Figiel A.(2004) ''Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne'' Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa s. 33 </ref> | ||
==Skala CET== | ==Skala CET== | ||
Linia 80: | Linia 66: | ||
'''czynnikach warunkujących/łagodzące/zaostrzające''' czyli postrzegana konieczność zakupu danego dobra oraz odbieranie producentów zza granicy jako [[zagrożenie]]. <ref>Wolanin-Jarosz E. (2015) ''Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym'' Difin Warszawa s. 16 </ref> | '''czynnikach warunkujących/łagodzące/zaostrzające''' czyli postrzegana konieczność zakupu danego dobra oraz odbieranie producentów zza granicy jako [[zagrożenie]]. <ref>Wolanin-Jarosz E. (2015) ''Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym'' Difin Warszawa s. 16 </ref> | ||
Według przeprowadzonych badań, '''w krajach rozwiniętych''' lokalne, produkty uważa się za lepsze od importowanych, natomiast '''w krajach rozwijających się''' występuje odwrotna sytuacja - produkty sprowadzane od innych narodowości są postrzegane jako produkty lepsze jakościowo | Według przeprowadzonych badań, '''w krajach rozwiniętych''' lokalne, produkty uważa się za lepsze od importowanych, natomiast '''w krajach rozwijających się''' występuje odwrotna sytuacja - produkty sprowadzane od innych narodowości są postrzegane jako produkty lepsze jakościowo<ref> Ertmańska K. (2011) ''Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki'' nr 51, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą s. 5 </ref> | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zachowania stadne]]}} — {{i5link|a=[[Nierówności społeczne]]}} — {{i5link|a=[[Kolektywizm]]}} — {{i5link|a=[[Kryteria segmentacji rynku]]}} — {{i5link|a=[[Efekt snoba]]}} — {{i5link|a=[[Owczy pęd]]}} — {{i5link|a=[[Dobro społecznie pożądane]]}} — {{i5link|a=[[Homogenizacja kultury]]}} — {{i5link|a=[[Motyw]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 87: | Linia 75: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Ertmańska K. (2011) ''Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki'' | * Ertmańska K. (2011), ''Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki'', Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, nr 51 | ||
* Figiel A.(2004) ''Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne'' Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa | * Figiel A. (2004), ''Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Jąder K. (2018) [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-dd5b702a-6ad3-4db4-a59f-12a8c3f3e338?q=5f221dfd-c69e-4185-968b-d415a0c57e1e | * Jąder K. (2018), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-dd5b702a-6ad3-4db4-a59f-12a8c3f3e338?q=5f221dfd-c69e-4185-968b-d415a0c57e1e Etnocentryzm w zachowaniach studentów wobec artykułów żywnościowych]'' | ||
* Kowalczyk E. (2016) ''Etnocentryzm w konsumpcji'' Współczesne Problemy Ekonomiczne nr 13 | * Kowalczyk E. (2016), ''Etnocentryzm w konsumpcji'', Współczesne Problemy Ekonomiczne, nr 13 | ||
* Nowacki R. (2014) [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171305697?q=5f221dfd-c69e-4185-968b-d415a0c57e1e, | * Nowacki R. (2014), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171305697?q=5f221dfd-c69e-4185-968b-d415a0c57e1e, Etnocentryzm konsumencki a kultywowanie polskości w reklamie]'', Handel Wewnętrzny, nr 3 | ||
* Przytuła S. (2013) [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-e4292c5d-644e-44f2-8d2b-de1523193384?q=5f221dfd-c69e-4185-968b-d415a0c57e1e$6&qt=IN_PAGE, | * Przytuła S. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-e4292c5d-644e-44f2-8d2b-de1523193384?q=5f221dfd-c69e-4185-968b-d415a0c57e1e$6&qt=IN_PAGE, Etnocentryzm indywidualny i organizacyjny w filiach zagranicznych korporacji w Polsce − wyniki badań]'' | ||
* Wolanin-Jarosz E. (2015) ''Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym'' Difin Warszawa | * Wolanin-Jarosz E. (2015), ''Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym'', Difin, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Kultura i wartości]] | ||
{{a|Kinga Urbaniec}} | {{a|Kinga Urbaniec}} | ||
{{#metamaster:description|Etnocentryzm - przekonanie o wyższości grupy etnicznej.}} | {{#metamaster:description|Etnocentryzm - przekonanie o wyższości grupy etnicznej.}} |
Aktualna wersja na dzień 22:57, 9 sty 2024
Etnocentryzm to przekonanie, że własna grupa etniczna lub naród jest lepszy niż reszta.
TL;DR
Etnocentryzm to przekonanie, że własna grupa etniczna lub naród jest lepszy niż reszta. Może się przejawiać w różnych sferach życia, takich jak gospodarka czy konsumpcja. Etnocentryzm konsumencki polega na preferowaniu produktów krajowych, natomiast kosmopolityzm konsumencki i internacjonalizm konsumencki skupiają się na produktach zagranicznych. Skala CET jest narzędziem do pomiaru tendencji etnocentryzmu. Badania pokazują, że w krajach rozwiniętych preferuje się produkty lokalne, a w krajach rozwijających się preferuje się produkty importowane.
Pojęcie etnocentryzmu
Pierwszą definicję etnocentryzmu podał W.G. Sumner. Powyższe zjawisko przedstawia jako "postrzeganie rzeczy, ludzi lub zachowań oraz wartościowanie i porównywanie ich przez pryzmat własnego środowiska". [1] Ponadto dodał, że dana grupa społeczna postrzega siebie jako nadrzędną.
Punktem odniesienia przy ocenie innych środowisk jest własna grupa, która wyodrębniła się w oparciu o różnice kulturowe. W postrzeganiu jednostek przynależących do wyodrębnionego grona, właśnie ta grupa jest identyfikowana jako centrum świata, dlatego odmienne poglądy są odbierane jako nieprawidłowe. Skutkiem powyższego zjawiska jest nietolerancja, która prowadzi do konfliktów. [2]
Społeczeństwo etnocentryczne można podzielić na:
- grupę wewnętrzną, w której dany podmiot poczuwa siłę przynależności do swojej grupy,
- grupę zewnętrzną, gdzie jednostka nie odczuwa mocnego przywiązania do swego środowiska[3]
Atrybuty etnocentryzmu
- podział społeczeństwa na grupy,
- identyfikowanie swojego zachowania jako jedynego prawidłowego,
- wywyższanie własnej grupy względem reszty grup,
- postrzeganie innych grup jako gorsze, problematyczne, z nieprawidłowymi systemami wartości[4]
Rodzaje etnocentryzmu
według siły występowania:
- fundamentalny, polega na utożsamieniu się podmiotu z własną grupą oraz zgodnością co do systemu wartości danej części społeczeństwa,
- umiarkowany, w którym podmiot postrzega swoją postawę jako prawidłową, lecz w niewielkim stopniu wykazuje niezrozumienie wobec wzorców obcych,
- agresywny, charakteryzujący się brakiem tolerancji wobec obcych norm, przy jednoczesnym podkreśleniu dominacji własnej grupy, [5]
według płaszczyzn działalności człowieka
- obyczajowy,
- edukacyjny,
- wyznaniowy,
- polityczny,
- gospodarczy[6]
Bardzo ważną rolę odgrywa etnocentryzm gospodarczy. Przejawia się on dostosowaniem działań do gospodarki własnego kraju, co jest dla niej dogodne. Powyższy odłam etnocentryzmu przejawia się korzystnym odnoszeniem się do lokalnego rynku, miejscowych przedsiębiorstw, projektów krajowych. Podejście etnocentryczne znalazło swoje zastosowanie w handlu, dzięki czemu utworzył się etnocentryzm handlu. Zatem po wyborze obiektu handlowego (krajowy czy zagraniczny) zostaje tylko wybór produktu, co zapoczątkowało etnocentryzm konsumencki. [7]
Ujęcie klasyczne etnocentryzmu konsumenckiego
Pierwszymi, którzy zdefiniowali "etnocentryzm konsumencki" byli T.A. Shimp, J. Shin oraz S. Sharma. Także pierwsze badania empiryczne zostały wykonane przez powyższych trzech amerykańskich twórców. Autorzy zdefiniowali etnocentryzm konsumencki jako przekonanie podzielane przez konsumentów na temat powinności i moralności kupowania towarów pochodzenia krajowego. [8] Zasadniczo polega to na nabywaniu produktów, które charakteryzuje krajowe pochodzenie.
Ponadto wskazali czynniki, którymi kieruje się konsument przy wyborze produktu oraz podzielili je na trzy grupy: racjonalne, emocjonalne oraz moralne. Filozofia etnocentryzmu ukazuje kupowanie zagranicznych towarów jako niemoralne oraz osłabiające gospodarkę. Jej założeniem jest wspieranie lokalnego rynku, przy jednoczesnym odrzucaniu produktów pochodzenia zagranicznego. Natomiast konsumenci, którzy nie podążają za filozofią etnocentryzmu kierują się racjonalnymi czynnikami, które w danym momencie stanowią najkorzystniejszą opcję. [9]
Shimp, Sharma i Shin w swoim dziele etnocentryzm konsumencki potraktowali jako nacjonalizm gospodarczy w obszarze konsumpcji. Jest to skutkiem dbania o ojczyznę, poczuwania się obywateli tożsamymi z narodem i wspierania go[10]
Etnocentryzm a pojęcia pokrewne
Istnieją dwa ważne pojęcia związane z etnocentryzmem:
- kosmopolityzm konsumencki, ukierunkowany na czerpanie korzyści z produktu, zachowując główny cel czyli zaspokojenie potrzeby. Dodatkowo kosmopolita jest otwarty na zagraniczne produkty i nie jest mu obce doświadczanie innych kultur[11] Głównymi determinantami przy wyborze produktu są cena i jakość dobra. [12]
- internacjonalizm konsumencki, który jest przeciwieństwem etnocentryzmu konsumenckiego, polega na intencjonalnym nabyciu dóbr z zagranicy. Występuje on głównie w krajach, które się rozwijają, gdzie może on być wyznacznikiem poziomu społecznego danej jednostki[13]
Skala CET
Narzędziem służącym mierzeniu tendencji etnocentryzmu jest CETSCALE (ang. Consumer Ethnocentric Tendencies Scale). Instrument ten jest tworem autorów tego pojęcia (T.Shimp, S. Sharma oraz J. Shin). Dotyczy ona reakcji populacji na zagraniczne dobra. Zawiera 17 stwierdzeń punktowanych od 1 do 7 odpowiednio wartościowane od ‘’całkowicie się nie zgadzam ’’ do ‘’całkowicie zgadzam się’’. [14]
Przy tworzeniu skali inicjatorzy bazowali na
czynnikach psychospołecznych takich jak:
- tolerancja wobec innej kultury - zróżnicowane systemy wartości, zachowania międzykulturowe. Poprzez zaznajomienie z inną kulturą można zmniejszyć pejoratywność względem innej kultury,
- kolektywizm - jednostki pragną utożsamienia z grupą, osiągać wspólnie cele,
- nacjonalizm - silny związek patriotyzmu z etnocentryzmem przy zamiarze zakupu produktu krajowego/zagranicznego. Etnocentryści charakteryzują się większym patriotyzmem niż inni,
- konserwatyzm - tradycjonaliści nie dążą do wprowadzania zmian, zatem ta grupa także niechętnie postrzega towary importowane, [15]
czynnikach demograficznych:
- płeć (kobiety wykazują się większymi predyspozycjami ku etnocentryzmowi niż mężczyźni),
- wiek (osoby starsze mają większe skłonności do postawy etnocentrycznej),
- poziom wykształcenia i osiągane dochody - w obu przypadkach nacje o wysokim poziomie wykształcenia i z wysokimi dochodami, są poddane temu zjawisku w mniejszym stopniu [16]
czynnikach warunkujących/łagodzące/zaostrzające czyli postrzegana konieczność zakupu danego dobra oraz odbieranie producentów zza granicy jako zagrożenie. [17]
Według przeprowadzonych badań, w krajach rozwiniętych lokalne, produkty uważa się za lepsze od importowanych, natomiast w krajach rozwijających się występuje odwrotna sytuacja - produkty sprowadzane od innych narodowości są postrzegane jako produkty lepsze jakościowo[18]
Etnocentryzm — artykuły polecane |
Zachowania stadne — Nierówności społeczne — Kolektywizm — Kryteria segmentacji rynku — Efekt snoba — Owczy pęd — Dobro społecznie pożądane — Homogenizacja kultury — Motyw |
Przypisy
- ↑ Figiel A.(2004) Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa
- ↑ Figiel A.(2004) Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa s. 15
- ↑ Figiel A.(2004) Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa s. 16
- ↑ Figiel A.(2004) Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa s. 16,17
- ↑ Figiel A.(2004) Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa s. 21
- ↑ Wolanin-Jarosz E. (2015) Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym Difin Warszawa s. 14
- ↑ Wolanin-Jarosz E. (2015) Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym Difin Warszawa s. 16
- ↑ Wolanin-Jarosz E. (2015) Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym Difin Warszawa s. 17
- ↑ Wolanin-Jarosz E. (2015) Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym Difin Warszawa s. 17
- ↑ Wolanin-Jarosz E. (2015) Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym Difin Warszawa s. 17
- ↑ Ertmańska K. (2011) ’’Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki’’ nr 51, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą s. 257
- ↑ Kowalczyk E. (2016) Etnocentryzm w konsumpcji Współczesne Problemy Ekonomiczne nr 13, Uniwersytet Szczeciński
- ↑ Figiel A.(2004) Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa s. 33
- ↑ Ertmańska K. (2011) Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki nr 51, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą s. 258
- ↑ Wolanin-Jarosz E. (2015) Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym Difin Warszawa s. 19
- ↑ Wolanin-Jarosz E. (2015) Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym Difin Warszawa s. 20
- ↑ Wolanin-Jarosz E. (2015) Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym Difin Warszawa s. 16
- ↑ Ertmańska K. (2011) Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki nr 51, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą s. 5
Bibliografia
- Ertmańska K. (2011), Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, nr 51
- Figiel A. (2004), Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Jąder K. (2018), Etnocentryzm w zachowaniach studentów wobec artykułów żywnościowych
- Kowalczyk E. (2016), Etnocentryzm w konsumpcji, Współczesne Problemy Ekonomiczne, nr 13
- Nowacki R. (2014), Etnocentryzm konsumencki a kultywowanie polskości w reklamie, Handel Wewnętrzny, nr 3
- Przytuła S. (2013), Etnocentryzm indywidualny i organizacyjny w filiach zagranicznych korporacji w Polsce − wyniki badań
- Wolanin-Jarosz E. (2015), Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym, Difin, Warszawa
Autor: Kinga Urbaniec