Cykl życia treści: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Obieg informacji w projekcie]]</li>
<li>[[Informacja rynkowa]]</li>
<li>[[Zarządzanie dokumentami]]</li>
<li>[[Badanie potrzeb informacyjnych]]</li>
<li>[[Funkcja informacyjna]]</li>
<li>[[Tablica ogłoszeń]]</li>
<li>[[Wywiad gospodarczy]]</li>
<li>[[Jakość informacji]]</li>
<li>[[XBRL]]</li>
</ul>
}}
'''[[Cykl]] życia treści''' jest ogólnym modelem, obrazującym zmiany jakim zachodzą wszelkiego rodzaju treści zawarte na stronach internetowych przedsiębiorstw i instytucji.
'''[[Cykl]] życia treści''' jest ogólnym modelem, obrazującym zmiany jakim zachodzą wszelkiego rodzaju treści zawarte na stronach internetowych przedsiębiorstw i instytucji.


Linia 26: Linia 10:
# Faza zarządzania treścią - [[menedżer]]owie zarządzający treścią wykorzystują mechanizmy i narzędzia informatyczne do m.in.: nadawania praw dostępu do tworzenia, modyfikacji i usuwania treści, kontrolowania wersji. Mechanizmy te ułatwiają proces kontroli nad osobami pracującymi nad treścią jak i postępem prac.
# Faza zarządzania treścią - [[menedżer]]owie zarządzający treścią wykorzystują mechanizmy i narzędzia informatyczne do m.in.: nadawania praw dostępu do tworzenia, modyfikacji i usuwania treści, kontrolowania wersji. Mechanizmy te ułatwiają proces kontroli nad osobami pracującymi nad treścią jak i postępem prac.
# Faza publikowania treści - polega na dostarczeniu treści użytkownikom docelowym poprzez różne kanały. [[Użytkownik]] może otrzymać treść w postaci: informacji w serwisie www, dokumentu pdf, e-mail, pliku dźwiękowego, filmu, prezentacji bądź też w formie tradycyjnego listu.
# Faza publikowania treści - polega na dostarczeniu treści użytkownikom docelowym poprzez różne kanały. [[Użytkownik]] może otrzymać treść w postaci: informacji w serwisie www, dokumentu pdf, e-mail, pliku dźwiękowego, filmu, prezentacji bądź też w formie tradycyjnego listu.
<google>ban728t</google>
Inny podział cyklu życia treści zawiera następujące elementy:
Inny podział cyklu życia treści zawiera następujące elementy:
# Tworzenie - użytkownicy tworzą właściwą treść bądź pobierają ją ze źródeł zewnętrznych, konwertują ją do innych formatów, dodają [[metadane]].
# Tworzenie - użytkownicy tworzą właściwą treść bądź pobierają ją ze źródeł zewnętrznych, konwertują ją do innych formatów, dodają [[metadane]].
Linia 35: Linia 18:


Mimo, iż w literaturze fazy cyklu życia treści nazywane są różnie, kolejność ich występowania jest taka sama.
Mimo, iż w literaturze fazy cyklu życia treści nazywane są różnie, kolejność ich występowania jest taka sama.
<google>n</google>


==Optymalizacja treści==
==Optymalizacja treści==
Ważnym elementem optymalizacji treści jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Istotne jest jak znaleźć słowa kluczowe dla treści, jakie narzędzia można wykorzystać do ich analizy oraz jakie czynniki należy brać pod uwagę przy ich wyborze. Warto też zwrócić uwagę na techniki badania popularności słów kluczowych i ich konkurencyjności.
Ważnym elementem optymalizacji treści jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Istotne jest jak znaleźć słowa kluczowe dla treści, jakie narzędzia można wykorzystać do ich analizy oraz jakie czynniki należy brać pod uwagę przy ich wyborze. Warto też zwrócić uwagę na techniki badania popularności słów kluczowych i ich konkurencyjności.


Czytelna i logiczna struktura tekstu jest niezwykle istotna dla użytkowników. Nagłówki, akapity i listy, ułatwiają czytanie i zrozumienie treści. Dobrze zoptymalizowane obrazy są niezwykle ważne dla ładowania strony, aby były łatwe do wczytania, jakie formaty obrazów są najlepsze, jak zadbać o odpowiednie rozmiary i opisy obrazów.  
Czytelna i logiczna struktura tekstu jest niezwykle istotna dla użytkowników. Nagłówki, akapity i listy, ułatwiają czytanie i zrozumienie treści. Dobrze zoptymalizowane obrazy są niezwykle ważne dla ładowania strony, aby były łatwe do wczytania, jakie formaty obrazów są najlepsze, jak zadbać o odpowiednie rozmiary i opisy obrazów.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Obieg informacji w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Informacja rynkowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie dokumentami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badanie potrzeb informacyjnych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcja informacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Tablica ogłoszeń]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wywiad gospodarczy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jakość informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[XBRL]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Celina M. Olszak (red.), Ewa Ziemba (red.), Strategie i [[modele]] gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
<noautolinks>
* McKeever, S. (2003). ''[http://cs.mvnu.edu/twiki/pub/Main/SoftwareEngineering2010/McKeever_Susan.pdf Understanding web content management systems: evolution, lifecycle and market]''. Industrial management & data systems, 103(9), 686-692.
* McKeever S. (2003), ''Understanding web content management systems: evolution, lifecycle and market'', Industrial management & data systems, 103(9)
* Olszak C., Ziemba E. (2007), ''Strategie i modele gospodarki elektronicznej'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Małgorzata Kołodziejczyk}}
{{a|Małgorzata Kołodziejczyk}}
[[Kategoria:Ebiznes]]
[[Kategoria:Zarządzanie informacjami]]
[[Kategoria:Marketing]]
 
{{#metamaster:description|Odkryj, jak cykl życia treści wpływa na zmiany treści na stronach internetowych przedsiębiorstw i instytucji. Poznaj ogólny model tych zmian.}}

Aktualna wersja na dzień 23:03, 18 gru 2023

Cykl życia treści jest ogólnym modelem, obrazującym zmiany jakim zachodzą wszelkiego rodzaju treści zawarte na stronach internetowych przedsiębiorstw i instytucji.

Fazy cyklu

W podziale cyklu życia treści wyróżnia się następujące fazy:

  1. Faza tworzenia treści. W jej obrębie wyróżnia się:
    • Planowanie - jego istotą jest tworzenie analiza dotyczących wnętrza i otoczenia przedsiębiorstwa, podejmowanie decyzji związanych z określeniem docelowej grupy odbiorców treści.
    • Tworzenie właściwej treści lub pobieranie jej z zewnętrznych źródeł.
    • Projektowanie elementów zawierających treść - określenie zasad wizualizacji treści jak i szablonu przechowywanych treści.
  2. Faza sprawdzania treści - weryfikacja treści przez korektora. Po udanym sprawdzeniu treść staje się przedmiotem zarządzania i publikacji. Proces sprawdzania ma na celu poprawienie jakości przetwarzanych przez system treści.
  3. Faza zarządzania treścią - menedżerowie zarządzający treścią wykorzystują mechanizmy i narzędzia informatyczne do m.in.: nadawania praw dostępu do tworzenia, modyfikacji i usuwania treści, kontrolowania wersji. Mechanizmy te ułatwiają proces kontroli nad osobami pracującymi nad treścią jak i postępem prac.
  4. Faza publikowania treści - polega na dostarczeniu treści użytkownikom docelowym poprzez różne kanały. Użytkownik może otrzymać treść w postaci: informacji w serwisie www, dokumentu pdf, e-mail, pliku dźwiękowego, filmu, prezentacji bądź też w formie tradycyjnego listu.

Inny podział cyklu życia treści zawiera następujące elementy:

  1. Tworzenie - użytkownicy tworzą właściwą treść bądź pobierają ją ze źródeł zewnętrznych, konwertują ją do innych formatów, dodają metadane.
  2. Zarządzanie - użytkownicy kontrolują treść poprzez zarządzanie prawami dostępu, statystykami prac nad treścią czy przywracanie wcześniejszej wersji dokumentu.
  3. Integracja - umożliwia uzyskanie dostępu do treści z poziomu różnych systemów a także pozwala na przechowywanie różnego typu treści w oddzielnych repozytoriach.
  4. Transakcja - pozwala na przekształcenie treści w wymierne korzyści np. poprzez sprzedaż treści za pomocą witryny www.
  5. Dystrybucja - umożliwia rozpowszechnienie treści kierowanych do użytkowników za pomocą różnych mediów.

Mimo, iż w literaturze fazy cyklu życia treści nazywane są różnie, kolejność ich występowania jest taka sama.

Optymalizacja treści

Ważnym elementem optymalizacji treści jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Istotne jest jak znaleźć słowa kluczowe dla treści, jakie narzędzia można wykorzystać do ich analizy oraz jakie czynniki należy brać pod uwagę przy ich wyborze. Warto też zwrócić uwagę na techniki badania popularności słów kluczowych i ich konkurencyjności.

Czytelna i logiczna struktura tekstu jest niezwykle istotna dla użytkowników. Nagłówki, akapity i listy, ułatwiają czytanie i zrozumienie treści. Dobrze zoptymalizowane obrazy są niezwykle ważne dla ładowania strony, aby były łatwe do wczytania, jakie formaty obrazów są najlepsze, jak zadbać o odpowiednie rozmiary i opisy obrazów.


Cykl życia treściartykuły polecane
Obieg informacji w projekcieInformacja rynkowaZarządzanie dokumentamiBadanie potrzeb informacyjnychFunkcja informacyjnaTablica ogłoszeńWywiad gospodarczyJakość informacjiXBRL

Bibliografia

  • McKeever S. (2003), Understanding web content management systems: evolution, lifecycle and market, Industrial management & data systems, 103(9)
  • Olszak C., Ziemba E. (2007), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa


Autor: Małgorzata Kołodziejczyk