Światowa Organizacja Turystyki: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Światowa Organizacja Turystyki''' jest to agencja ONZ odpowiedzialna za promocję odpowiedzialnej, zrównoważonej i powszechnie dostępnej turystyki. Jako wiodąca [[organizacja międzynarodowa]] w dziedzinie [[Turystyka|turystyki]]. UNWTO (ang. United Nations World Tourism Organization) oferuje [[przywództwo]] i wsparcie dla sektora w zakresie rozwoju polityki wiedzy i turystyki na całym świecie, a także promuje turystykę jako siłę napędową wzrostu gospodarczego, rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważenia środowiskowego. | '''Światowa Organizacja Turystyki''' jest to agencja ONZ odpowiedzialna za promocję odpowiedzialnej, zrównoważonej i powszechnie dostępnej turystyki. Jako wiodąca [[organizacja międzynarodowa]] w dziedzinie [[Turystyka|turystyki]]. UNWTO (ang. United Nations World Tourism Organization) oferuje [[przywództwo]] i wsparcie dla sektora w zakresie rozwoju polityki wiedzy i turystyki na całym świecie, a także promuje turystykę jako siłę napędową wzrostu gospodarczego, rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważenia środowiskowego. | ||
[[Organizacja]] zachęca do wdrożenia Globalnego [[Kodeks|Kodeksu]] Etyki w Turystyce aby zmaksymalizować społeczno-ekonomiczny wkład turystyki przy jednoczesnym minimalizowaniu jego ewentualnych negatywnych skutków i zobowiązuje się do promowania turystyki jako instrumentu w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju (SDG), ukierunkowanych na ograniczanie ubóstwa oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju na całym świecie. | [[Organizacja]] zachęca do wdrożenia Globalnego [[Kodeks|Kodeksu]] Etyki w Turystyce aby zmaksymalizować społeczno-ekonomiczny wkład turystyki przy jednoczesnym minimalizowaniu jego ewentualnych negatywnych skutków i zobowiązuje się do promowania turystyki jako instrumentu w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju (SDG), ukierunkowanych na ograniczanie ubóstwa oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju na całym świecie. | ||
Członkiem UNWTO jest 158 krajów, 6 członków stowarzyszonych i ponad 500 członków stowarzyszonych reprezentujących [[sektor]] prywatny, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia turystyczne i lokalne władze turystyczne<ref>UNWTO-Who we are</ref> | Członkiem UNWTO jest 158 krajów, 6 członków stowarzyszonych i ponad 500 członków stowarzyszonych reprezentujących [[sektor]] prywatny, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia turystyczne i lokalne władze turystyczne<ref>UNWTO-Who we are</ref> | ||
Według J.Maciąg "UNWTO definiuje [[jakość]] usług turystycznych jako spełnienie za ustaloną i przyjętą cenę wszystkich zgodnych z prawem żądań i oczekiwań klienta-turysty, przy jednoczesnym przestrzeganiu wymagań jakościowych w odniesieniu do bezpieczeństwa, higieny i dostępności usług turystycznych oraz harmonii środowiska ludzkiego i przyrodniczego".<ref>J.Maciąg 2015, s.8</ref> | Według J.Maciąg "UNWTO definiuje [[jakość]] usług turystycznych jako spełnienie za ustaloną i przyjętą cenę wszystkich zgodnych z prawem żądań i oczekiwań klienta-turysty, przy jednoczesnym przestrzeganiu wymagań jakościowych w odniesieniu do bezpieczeństwa, higieny i dostępności usług turystycznych oraz harmonii środowiska ludzkiego i przyrodniczego".<ref>J.Maciąg 2015, s.8</ref> | ||
Linia 30: | Linia 14: | ||
* Wsparcie edukacji i szkoleń turystycznych | * Wsparcie edukacji i szkoleń turystycznych | ||
* Działania na rzecz uczynienia turystyki skutecznym narzędziem rozwoju poprzez projekty pomocy technicznej w ponad 100 krajach na całym świecie<ref>UNWTO-Who we are</ref> | * Działania na rzecz uczynienia turystyki skutecznym narzędziem rozwoju poprzez projekty pomocy technicznej w ponad 100 krajach na całym świecie<ref>UNWTO-Who we are</ref> | ||
<google>n</google> | |||
==Rodzaje turystyki według UNWTO== | ==Rodzaje turystyki według UNWTO== | ||
Linia 50: | Linia 36: | ||
* '''Sprzyjanie wzajemnemu poznawaniu się narodów''': Współ[[praca]] z sektorem prywatnym, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, środowiskiem akademickim i instytucjami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i systemem ONZ w celu stworzenia bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i konkurencyjnego sektora turystyki. | * '''Sprzyjanie wzajemnemu poznawaniu się narodów''': Współ[[praca]] z sektorem prywatnym, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, środowiskiem akademickim i instytucjami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i systemem ONZ w celu stworzenia bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i konkurencyjnego sektora turystyki. | ||
* '''Inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i [[Dziedzictwo kulturowe|dziedzictwa kulturowego]]'''.<ref>Zbigniew Zontek, Ewa Lipianin-Zontek 2010, s.674</ref> | * '''Inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i [[Dziedzictwo kulturowe|dziedzictwa kulturowego]]'''.<ref>Zbigniew Zontek, Ewa Lipianin-Zontek 2010, s.674</ref> | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Turystyka zrównoważona]]}} — {{i5link|a=[[Polityka spójności]]}} — {{i5link|a=[[Konsumpcja zrównoważona]]}} — {{i5link|a=[[Cele zrównoważonego rozwoju]]}} — {{i5link|a=[[Małopolska Organizacja Turystyczna]]}} — {{i5link|a=[[Marketing terytorialny]]}} — {{i5link|a=[[Polityka innowacyjna]]}} — {{i5link|a=[[Miasto przyszłości]]}} — {{i5link|a=[[Interreg]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 56: | Linia 44: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* | * Lubowiecki-Vikuk P., Paczyńska-Jędrycka A. (2010), ''[https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/3825/Wspolczesne%20tendencje%20w%20rozwoju%20form%20rekreacyjnych%20i%20turystycznych.pdf?sequence=1 Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych]'', Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań | ||
* Maciąg J. (2015), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-6ceda9e0-5a9e-48b9-9b17-18e68d4b0334/content/partContents/bc259899-63df-3014-bfce-7e93cdcd0ca8 Jakość sieciowego produktu turystycznego - definiowanie, wymiary i cechy jakości]'', Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 215 | |||
* Strona internetowa: ''[https://www.unwto.org/ UNWTO World Tourism Organization]'' | |||
* Zontek Z., Lipianin-Zontek E. (2010) | * Zontek Z., Lipianin-Zontek E. (2010), ''Strategie innowacji a współpraca na rzecz rozwoju turystyki w rejonie'', Acta Scientiarum Polonorum | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Aleksandra Kotapka}} | {{a|Aleksandra Kotapka}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Instytucje turystyczne]] | ||
{{#metamaster:description|UNWTO - agencja ONZ promująca zrównoważoną turystykę i wsparcie rozwoju polityki turystycznej na całym świecie.}} | {{#metamaster:description|UNWTO - agencja ONZ promująca zrównoważoną turystykę i wsparcie rozwoju polityki turystycznej na całym świecie.}} |
Aktualna wersja na dzień 00:15, 11 gru 2023
Światowa Organizacja Turystyki jest to agencja ONZ odpowiedzialna za promocję odpowiedzialnej, zrównoważonej i powszechnie dostępnej turystyki. Jako wiodąca organizacja międzynarodowa w dziedzinie turystyki. UNWTO (ang. United Nations World Tourism Organization) oferuje przywództwo i wsparcie dla sektora w zakresie rozwoju polityki wiedzy i turystyki na całym świecie, a także promuje turystykę jako siłę napędową wzrostu gospodarczego, rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważenia środowiskowego. Organizacja zachęca do wdrożenia Globalnego Kodeksu Etyki w Turystyce aby zmaksymalizować społeczno-ekonomiczny wkład turystyki przy jednoczesnym minimalizowaniu jego ewentualnych negatywnych skutków i zobowiązuje się do promowania turystyki jako instrumentu w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju (SDG), ukierunkowanych na ograniczanie ubóstwa oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju na całym świecie.
Członkiem UNWTO jest 158 krajów, 6 członków stowarzyszonych i ponad 500 członków stowarzyszonych reprezentujących sektor prywatny, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia turystyczne i lokalne władze turystyczne[1]
Według J.Maciąg "UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie za ustaloną i przyjętą cenę wszystkich zgodnych z prawem żądań i oczekiwań klienta-turysty, przy jednoczesnym przestrzeganiu wymagań jakościowych w odniesieniu do bezpieczeństwa, higieny i dostępności usług turystycznych oraz harmonii środowiska ludzkiego i przyrodniczego".[2]
TL;DR
Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) jest agencją ONZ promującą odpowiedzialną i zrównoważoną turystykę. Jej zadania to generowanie wiedzy o rynku, promowanie konkurencyjnych polityk turystycznych, wsparcie edukacji i szkoleń oraz działania na rzecz rozwoju turystyki. UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie żądań klienta, zachowując przy tym bezpieczeństwo i higienę. Organizacja ma wiele celów, m.in. uwzględnienie turystyki w agendzie światowej, poprawę konkurencyjności turystyki, promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki oraz wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju.
Zadania
- Generowanie wiedzy o rynku
- Promowanie konkurencyjnych i zrównoważonych polityk i instrumentów turystycznych
- Wsparcie edukacji i szkoleń turystycznych
- Działania na rzecz uczynienia turystyki skutecznym narzędziem rozwoju poprzez projekty pomocy technicznej w ponad 100 krajach na całym świecie[3]
Rodzaje turystyki według UNWTO
- Turystyka krajowa - podróże mieszkańców w obrębie własnego kraju
- Turystyka wyjazdowa - podróże mieszkańców poza granice własnego kraju
- Turystykę przyjazdową - przyjazdy turystów zagranicznych do kraju, w którym nie przebywają na stałe.
W etapie dalszej klasyfikacji wymienia się:
- Turystykę wewnątrzkrajową - obejmującą turystykę krajową i turystykę przyjazdową
- Turystykę międzynarodową - obejmującą turystykę przyjazdową i turystykę wyjazdową
- Turystykę narodową - na którą składają się turystyka krajowa i turystyka wyjazdowa[4]
Priorytety i cele Organizacji
- Uwzględnienie turystyki w agendzie światowej: propagowanie wartości turystyki jako czynnika wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego, włączenie jej jako priorytetu w politykę krajową i międzynarodową oraz potrzeba stworzenia równych szans dla sektora, aby mógł się rozwijać i prosperować.
- Poprawa konkurencyjności turystyki: poprawa konkurencyjności członków UNWTO poprzez tworzenie i wymianę wiedzy, rozwój zasobów ludzkich i promowanie doskonałości w obszarach takich jak planowanie polityki, statystyki i trendy rynkowe, rozwój zrównoważonej turystyki, marketing i promocja, opracowywanie produktów oraz zarządzanie ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi.
- Promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki: Wspieranie polityki i praktyk zrównoważonej turystyki, które optymalnie wykorzystują zasoby środowiska, szanują społeczno-kulturową autentyczność społeczności przyjmujących i zapewniają korzyści społeczno-ekonomiczne dla wszystkich.
- Wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju: maksymalizacja wkładu turystyki w ograniczanie ubóstwa i osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju poprzez uczynienie z turystyki pracy jako narzędzia rozwoju i promowania włączenia turystyki w program rozwoju.
- Wspieranie wiedzy, edukacji i budowania potencjału: kraje wspierające w celu oceny i zaspokajania ich potrzeb w zakresie edukacji i szkoleń, a także tworzenia sieci służących do tworzenia i wymiany wiedzy[5]
- Promocja i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy
- Sprzyjanie wzajemnemu poznawaniu się narodów: Współpraca z sektorem prywatnym, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, środowiskiem akademickim i instytucjami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i systemem ONZ w celu stworzenia bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i konkurencyjnego sektora turystyki.
- Inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego.[6]
Światowa Organizacja Turystyki — artykuły polecane |
Turystyka zrównoważona — Polityka spójności — Konsumpcja zrównoważona — Cele zrównoważonego rozwoju — Małopolska Organizacja Turystyczna — Marketing terytorialny — Polityka innowacyjna — Miasto przyszłości — Interreg |
Przypisy
Bibliografia
- Lubowiecki-Vikuk P., Paczyńska-Jędrycka A. (2010), Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań
- Maciąg J. (2015), Jakość sieciowego produktu turystycznego - definiowanie, wymiary i cechy jakości, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 215
- Strona internetowa: UNWTO World Tourism Organization
- Zontek Z., Lipianin-Zontek E. (2010), Strategie innowacji a współpraca na rzecz rozwoju turystyki w rejonie, Acta Scientiarum Polonorum
Autor: Aleksandra Kotapka