Konflikty w organizacji procesowej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
[[Organizacja]] procesowa w literaturze przedmiotu oraz w różnych artykułach przedstawiana jest zazwyczaj w pozytywnym świetle, zachwala się liczne jej zalety i wskazuję jako [[model]] funkcjonowania przedsiębiorstwa dostosowany do dynamicznie zmieniającego się otoczenia. Warto także zwrócić uwagę na potencjalne niebezpieczeństwa mogące wystąpić w organizacji procesowej, takie jak konflikty.
|list1=
<ul>
<li>[[System zarządzania wiedzą]]</li>
<li>[[Przemieszczenia pracowników]]</li>
<li>[[Czynniki wpływające na zarządzanie kadrami]]</li>
<li>[[Teoria zmian i rozwoju organizacji]]</li>
<li>[[Formalizacja]]</li>
<li>[[Koordynacja]]</li>
<li>[[Zmiana organizacyjna]]</li>
<li>[[Model organizacji]]</li>
<li>[[Empowerment]]</li>
</ul>
}}
 
 
[[Organizacja]] procesowa w literaturze przedmiotu oraz w różnych artykułach przedstawiana jest zazwyczaj w pozytywnym świetle, zachwala się liczne jej zalety i wskazuję jako [[model]] funkcjonowania przedsiębiorstwa dostosowany do dynamicznie zmieniającego się otoczenia. Warto także zwrócić uwagę na potencjalne niebezpieczeństwa mogące wystąpić w organizacji procesowej, takie jak konflikty.  


Jak zauważa M. Hammer, konflikty są "charakterystyczne dla tego... nowego układu" (M. Hammer, 1999, s. 190). Podobnie stwierdzają: G. Rummler i A Brache, wskazując, że konflikty mogą się pojawiać pomiędzy procesami. Ponadto tworzenie zespołów realizujących dany [[proces]], może wiązać się z zatrudnieniem dodatkowych [[pracownik]]ów. Co więcej, dodają Oni, że organizacja funkcjonująca w oparciu o strukturę procesową może tworzyć bariery w dzieleniu się wiedzą oraz zasobami (G. Rummler, A. Brache 2000, s. 213).
Jak zauważa M. Hammer, konflikty są "charakterystyczne dla tego... nowego układu" (M. Hammer, 1999, s. 190). Podobnie stwierdzają: G. Rummler i A Brache, wskazując, że konflikty mogą się pojawiać pomiędzy procesami. Ponadto tworzenie zespołów realizujących dany [[proces]], może wiązać się z zatrudnieniem dodatkowych [[pracownik]]ów. Co więcej, dodają Oni, że organizacja funkcjonująca w oparciu o strukturę procesową może tworzyć bariery w dzieleniu się wiedzą oraz zasobami (G. Rummler, A. Brache 2000, s. 213).
Linia 24: Linia 8:
==Układ funkcjonalno-procesowy struktury==
==Układ funkcjonalno-procesowy struktury==
Odnosząc się do praktyki funkcjonowania organizacji procesowych zauważa się, iż częstym źródłem [[konflikt]]ów jest "brak konsekwencji przy opracowywaniu i wdrażaniu jej założeń"(P. Grajewski 2007, s. 179), co wynika z funkcjonowania przedsiębiorstwa w układzie funkcjonalno-procesowym.
Odnosząc się do praktyki funkcjonowania organizacji procesowych zauważa się, iż częstym źródłem [[konflikt]]ów jest "brak konsekwencji przy opracowywaniu i wdrażaniu jej założeń"(P. Grajewski 2007, s. 179), co wynika z funkcjonowania przedsiębiorstwa w układzie funkcjonalno-procesowym.
<google>ban728t</google>
Z podobnym rodzajem konfliktów można się spotkać w sytuacji, gdy w niezmienionej strukturze (funkcjonalnej) implementuje się procesy, co rodzi wewnętrzną sprzeczność przedsiębiorstwa, bowiem dany pracownik realizuje jakiś proces a jednocześnie musi wykonywać przypisane do zajmowanego stanowiska zadania. Często pracownicy w takich sytuacjach procesy traktują drugorzędnie, ponieważ przyzwyczajeni są do struktury funkcjonalnej. [[Rywalizacja]] pomiędzy tymi dwoma układami prowadzi do wewnętrznej dysharmonii stosunków. Taka dwupłaszczyznowość niweluje u pracowników poczucie uczestnictwa w zespołach procesowych.
Z podobnym rodzajem konfliktów można się spotkać w sytuacji, gdy w niezmienionej strukturze (funkcjonalnej) implementuje się procesy, co rodzi wewnętrzną sprzeczność przedsiębiorstwa, bowiem dany pracownik realizuje jakiś proces a jednocześnie musi wykonywać przypisane do zajmowanego stanowiska zadania. Często pracownicy w takich sytuacjach procesy traktują drugorzędnie, ponieważ przyzwyczajeni są do struktury funkcjonalnej. [[Rywalizacja]] pomiędzy tymi dwoma układami prowadzi do wewnętrznej dysharmonii stosunków. Taka dwupłaszczyznowość niweluje u pracowników poczucie uczestnictwa w zespołach procesowych.


Linia 31: Linia 14:
* Osłabienie znaczenia procesów,
* Osłabienie znaczenia procesów,
* Zwiększenie [[koszt]]ów działania organizacji,
* Zwiększenie [[koszt]]ów działania organizacji,
* Problem w tworzeniu [[system]]ów awansowania, motywacji itp. (P. Grajewski 2007, s. 179-180),
* Problem w tworzeniu [[system]]ów awansowania, motywacji itp (P. Grajewski 2007, s. 179-180),
W praktyce spotyka się również konflikty pomiędzy realizatorami danych procesów, którzy uczestniczą jednocześnie w kilku procesach, wskutek czego następuje indywidualne określenie nadrzędności jednego procesu nad innym.
W praktyce spotyka się również konflikty pomiędzy realizatorami danych procesów, którzy uczestniczą jednocześnie w kilku procesach, wskutek czego następuje indywidualne określenie nadrzędności jednego procesu nad innym.
<google>n</google>
==Układ procesowy struktury==
==Układ procesowy struktury==
Z kolei w typowej organizacji procesowej skoncentrowanej wokół struktury procesowej spotkać można również różnego rodzaju konflikty. Wspomniane na wstępie zwiększenie zatrudnienia często wynika z chęci samowystarczalności danego zespołu procesowego, co przekłada się na wzrost zatrudnienia. Ponadto na zwiększenie zatrudnienia wpływa też badanie oczekiwań [[klient]]ów zewnętrznych, jak również wewnętrznych. I to właśnie rozszerzenie o klienta wewnętrznego, o jego [[potrzeby]], jak również zainteresowanie ich własnymi możliwościami rodzi potrzebę zwiększenia zasobów ludzkich oraz materialnych. Niemniej jednak wzrost ten można ograniczyć poprzez stosowanie zintegrowanych systemów informatycznych.  
Z kolei w typowej organizacji procesowej skoncentrowanej wokół struktury procesowej spotkać można również różnego rodzaju konflikty. Wspomniane na wstępie zwiększenie zatrudnienia często wynika z chęci samowystarczalności danego zespołu procesowego, co przekłada się na wzrost zatrudnienia. Ponadto na zwiększenie zatrudnienia wpływa też badanie oczekiwań [[klient]]ów zewnętrznych, jak również wewnętrznych. I to właśnie rozszerzenie o klienta wewnętrznego, o jego [[potrzeby]], jak również zainteresowanie ich własnymi możliwościami rodzi potrzebę zwiększenia zasobów ludzkich oraz materialnych. Niemniej jednak wzrost ten można ograniczyć poprzez stosowanie zintegrowanych systemów informatycznych.


Inna przyczyna konfliktów wynika z bardziej płynnej struktury wewnętrznej wskutek czego granice procesów mogą się przesuwać i powstają wtedy zazwyczaj konflikty na styku połączeń między jednym zespołem procesowym a innym. W sytuacji kiedy klientem procesu jest [[klient wewnętrzny]], często [[pomiar]] efektywności takiego procesu opiera się na realizacji zadań, nie uwzględniając poziomu zadowolenia klienta wewnętrznego, co powoduje zanik rozwoju rynkowych relacji z pozostałymi procesami. W dodatku, jeśli w danym przedsiębiorstwie jakiś proces funkcjonuje bez zarzutu, to nawet jeżeli nie jest on już potrzebny to jest on [[zbyt]] długo utrzymywany. Trzeba sobie zdawać sprawę, że procesy mają charakter zmienny i uzależnione są oczekiwaniami klientów.  
Inna przyczyna konfliktów wynika z bardziej płynnej struktury wewnętrznej wskutek czego granice procesów mogą się przesuwać i powstają wtedy zazwyczaj konflikty na styku połączeń między jednym zespołem procesowym a innym. W sytuacji kiedy klientem procesu jest [[klient wewnętrzny]], często [[pomiar]] efektywności takiego procesu opiera się na realizacji zadań, nie uwzględniając poziomu zadowolenia klienta wewnętrznego, co powoduje zanik rozwoju rynkowych relacji z pozostałymi procesami. W dodatku, jeśli w danym przedsiębiorstwie jakiś proces funkcjonuje bez zarzutu, to nawet jeżeli nie jest on już potrzebny to jest on [[zbyt]] długo utrzymywany. Trzeba sobie zdawać sprawę, że procesy mają charakter zmienny i uzależnione są oczekiwaniami klientów.


Innym aspektem wystąpienia konfliktów w organizacji procesowej jest przekonanie [[manager]]ów mówiące, że pracownicy posiadają zbyt mały [[potencjał]], niezbędny do rozwoju jaki ma miejsce w organizacji procesowej. Długoletnie przyzwyczajenie pracowników do braku zmian tylko potwierdza przekonania managerów w tej kwestii.
Innym aspektem wystąpienia konfliktów w organizacji procesowej jest przekonanie [[manager]]ów mówiące, że pracownicy posiadają zbyt mały [[potencjał]], niezbędny do rozwoju jaki ma miejsce w organizacji procesowej. Długoletnie przyzwyczajenie pracowników do braku zmian tylko potwierdza przekonania managerów w tej kwestii.
==Zapobieganie konfliktom==
==Zapobieganie konfliktom==
Aby wyeliminować wyżej opisane konflikty, bądź ograniczyć ich wpływ, proponuje się aby:
Aby wyeliminować wyżej opisane konflikty, bądź ograniczyć ich wpływ, proponuje się aby:
* Poświęcić wystarczająco dużo czasu na szkolenie uświadamiające istotę tworzenia organizacji procesowej,
* Poświęcić wystarczająco dużo czasu na szkolenie uświadamiające istotę tworzenia organizacji procesowej,
*[[Projekt]] poza rozwiązaniami procesowymi zawierał również [[harmonogram]] zmiany organizacji w kierunku ujęcia procesowego,
* [[Projekt]] poza rozwiązaniami procesowymi zawierał również [[harmonogram]] zmiany organizacji w kierunku ujęcia procesowego,
* Utrzymana została konsekwencja podczas wdrażania,
* Utrzymana została konsekwencja podczas wdrażania,
* Opracowany projekt zmiany w kierunku procesowym był kompleksowy, czyli zawierający koncepcje przebiegu procesów jak również elementy dotyczące zasad zarządzania zasobami lidzkimi oraz wiedzą,
* Opracowany projekt zmiany w kierunku procesowym był kompleksowy, czyli zawierający koncepcje przebiegu procesów jak również elementy dotyczące zasad zarządzania zasobami lidzkimi oraz wiedzą,
* Monitorować zmiany oraz uświadamiać pojawiające się niedoskonałości podczas realizacji procesów (P. Grajewski 2007, s. 184-185).
* Monitorować zmiany oraz uświadamiać pojawiające się niedoskonałości podczas realizacji procesów (P. Grajewski 2007, s. 184-185).


==Bibliografia:==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[System zarządzania wiedzą]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przemieszczenia pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Czynniki wpływające na zarządzanie kadrami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Teoria zmian i rozwoju organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Formalizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koordynacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zmiana organizacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Empowerment]]}} }}
* P. Grajewski, ''Organizacja procesowa. [[Projektowanie]] i konfiguracja'', PWE, Warszawa 2007, s. 178-185
 
* M. Hammer, ''Reinżynieria i jej następstwa'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 190
==Bibliografia==
* G. Rummler, A. Brache, ''Podnoszenie efektywności organizacji'', PWE, Warszawa 2000, s. 213
<noautolinks>
* Potoczek, N. (2012). ''[http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/publikacje/Zeszyty%20Naukowe%20KZiF/Documents/115.pdf#page=135 Procesowa reorientacja w zarządzaniu zasobami ludzkimi]''. STUDIA I PRACE KOLEGIUM ZARZĄDZANIA, 135.
* Grajewski P. (2009), ''Organizacja procesowa'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Hammer M. (1999), ''Reinżynieria i jej następstwa'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Potoczek N. (2012), ''Procesowa reorientacja w zarządzaniu zasobami ludzkimi'', Studia I Prace Kolegium Zarządzania, 135
* Rummler G., Brache A. (2000), ''Podnoszenie efektywności organizacji'', Wydawnictwo PWE, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Grzegorz Handzel}}
{{a|Grzegorz Handzel}}
[[en:Management by conflict]]
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
[[en:Management by conflict]]


{{#metamaster:description|Konflikty w organizacji procesowej - Omówienie konfliktów w strukturze procesowej przedsiębiorstwa. Konflikty stanowią zagrożenie pomimo zalet takiej organizacji. Mogą występować między procesami, utrudniając współdzielenie zasobów i wiedzy.}}
{{#metamaster:description|Konflikty w organizacji procesowej - Omówienie konfliktów w strukturze procesowej przedsiębiorstwa. Konflikty stanowią zagrożenie pomimo zalet takiej organizacji. Mogą występować między procesami, utrudniając współdzielenie zasobów i wiedzy.}}

Aktualna wersja na dzień 23:58, 10 gru 2023

Organizacja procesowa w literaturze przedmiotu oraz w różnych artykułach przedstawiana jest zazwyczaj w pozytywnym świetle, zachwala się liczne jej zalety i wskazuję jako model funkcjonowania przedsiębiorstwa dostosowany do dynamicznie zmieniającego się otoczenia. Warto także zwrócić uwagę na potencjalne niebezpieczeństwa mogące wystąpić w organizacji procesowej, takie jak konflikty.

Jak zauważa M. Hammer, konflikty są "charakterystyczne dla tego... nowego układu" (M. Hammer, 1999, s. 190). Podobnie stwierdzają: G. Rummler i A Brache, wskazując, że konflikty mogą się pojawiać pomiędzy procesami. Ponadto tworzenie zespołów realizujących dany proces, może wiązać się z zatrudnieniem dodatkowych pracowników. Co więcej, dodają Oni, że organizacja funkcjonująca w oparciu o strukturę procesową może tworzyć bariery w dzieleniu się wiedzą oraz zasobami (G. Rummler, A. Brache 2000, s. 213).

TL;DR

Artykuł omawia konflikty, które mogą wystąpić w organizacji procesowej. W układzie funkcjonalno-procesowym konflikty wynikają z braku konsekwencji i niewłaściwego rozdzielenia zadań. W układzie procesowym konflikty pojawiają się z powodu zwiększania zatrudnienia i płynnej struktury wewnętrznej. Aby zapobiec konfliktom, należy poświęcić czas na szkolenie, wprowadzić konsekwencję i monitorować zmiany.

Układ funkcjonalno-procesowy struktury

Odnosząc się do praktyki funkcjonowania organizacji procesowych zauważa się, iż częstym źródłem konfliktów jest "brak konsekwencji przy opracowywaniu i wdrażaniu jej założeń"(P. Grajewski 2007, s. 179), co wynika z funkcjonowania przedsiębiorstwa w układzie funkcjonalno-procesowym. Z podobnym rodzajem konfliktów można się spotkać w sytuacji, gdy w niezmienionej strukturze (funkcjonalnej) implementuje się procesy, co rodzi wewnętrzną sprzeczność przedsiębiorstwa, bowiem dany pracownik realizuje jakiś proces a jednocześnie musi wykonywać przypisane do zajmowanego stanowiska zadania. Często pracownicy w takich sytuacjach procesy traktują drugorzędnie, ponieważ przyzwyczajeni są do struktury funkcjonalnej. Rywalizacja pomiędzy tymi dwoma układami prowadzi do wewnętrznej dysharmonii stosunków. Taka dwupłaszczyznowość niweluje u pracowników poczucie uczestnictwa w zespołach procesowych.

Dłuższe utrzymywanie takiego stanu rzeczy skutkuje następującymi zjawiskami:

  • Rywalizacja o zasoby i kompetencje pomiędzy układem funkcjonalnym a procesowym,
  • Osłabienie znaczenia procesów,
  • Zwiększenie kosztów działania organizacji,
  • Problem w tworzeniu systemów awansowania, motywacji itp (P. Grajewski 2007, s. 179-180),

W praktyce spotyka się również konflikty pomiędzy realizatorami danych procesów, którzy uczestniczą jednocześnie w kilku procesach, wskutek czego następuje indywidualne określenie nadrzędności jednego procesu nad innym.

Układ procesowy struktury

Z kolei w typowej organizacji procesowej skoncentrowanej wokół struktury procesowej spotkać można również różnego rodzaju konflikty. Wspomniane na wstępie zwiększenie zatrudnienia często wynika z chęci samowystarczalności danego zespołu procesowego, co przekłada się na wzrost zatrudnienia. Ponadto na zwiększenie zatrudnienia wpływa też badanie oczekiwań klientów zewnętrznych, jak również wewnętrznych. I to właśnie rozszerzenie o klienta wewnętrznego, o jego potrzeby, jak również zainteresowanie ich własnymi możliwościami rodzi potrzebę zwiększenia zasobów ludzkich oraz materialnych. Niemniej jednak wzrost ten można ograniczyć poprzez stosowanie zintegrowanych systemów informatycznych.

Inna przyczyna konfliktów wynika z bardziej płynnej struktury wewnętrznej wskutek czego granice procesów mogą się przesuwać i powstają wtedy zazwyczaj konflikty na styku połączeń między jednym zespołem procesowym a innym. W sytuacji kiedy klientem procesu jest klient wewnętrzny, często pomiar efektywności takiego procesu opiera się na realizacji zadań, nie uwzględniając poziomu zadowolenia klienta wewnętrznego, co powoduje zanik rozwoju rynkowych relacji z pozostałymi procesami. W dodatku, jeśli w danym przedsiębiorstwie jakiś proces funkcjonuje bez zarzutu, to nawet jeżeli nie jest on już potrzebny to jest on zbyt długo utrzymywany. Trzeba sobie zdawać sprawę, że procesy mają charakter zmienny i uzależnione są oczekiwaniami klientów.

Innym aspektem wystąpienia konfliktów w organizacji procesowej jest przekonanie managerów mówiące, że pracownicy posiadają zbyt mały potencjał, niezbędny do rozwoju jaki ma miejsce w organizacji procesowej. Długoletnie przyzwyczajenie pracowników do braku zmian tylko potwierdza przekonania managerów w tej kwestii.

Zapobieganie konfliktom

Aby wyeliminować wyżej opisane konflikty, bądź ograniczyć ich wpływ, proponuje się aby:

  • Poświęcić wystarczająco dużo czasu na szkolenie uświadamiające istotę tworzenia organizacji procesowej,
  • Projekt poza rozwiązaniami procesowymi zawierał również harmonogram zmiany organizacji w kierunku ujęcia procesowego,
  • Utrzymana została konsekwencja podczas wdrażania,
  • Opracowany projekt zmiany w kierunku procesowym był kompleksowy, czyli zawierający koncepcje przebiegu procesów jak również elementy dotyczące zasad zarządzania zasobami lidzkimi oraz wiedzą,
  • Monitorować zmiany oraz uświadamiać pojawiające się niedoskonałości podczas realizacji procesów (P. Grajewski 2007, s. 184-185).


Konflikty w organizacji procesowejartykuły polecane
System zarządzania wiedząPrzemieszczenia pracownikówCzynniki wpływające na zarządzanie kadramiTeoria zmian i rozwoju organizacjiFormalizacjaKoordynacjaZmiana organizacyjnaModel organizacjiEmpowerment

Bibliografia

  • Grajewski P. (2009), Organizacja procesowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Hammer M. (1999), Reinżynieria i jej następstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Potoczek N. (2012), Procesowa reorientacja w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Studia I Prace Kolegium Zarządzania, 135
  • Rummler G., Brache A. (2000), Podnoszenie efektywności organizacji, Wydawnictwo PWE, Warszawa


Autor: Grzegorz Handzel