Metody przyciągania klientów w internecie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
Linia 66: Linia 66:
<noautolinks>
<noautolinks>
* Altkorn J. (red.) (2006), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków
* Altkorn J. (red.) (2006), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków
* P.B. Seybold, R.T. Marshak, ''Klienci.com'', IFC Press, Kraków, 2001
* Seybold P., Marshak R. (2001), ''Klienci.com'', IFC Press, Kraków
* Vassos T. (1999), ''Strategie marketingowe w internecie'', Studio Emka, Warszawa
* Vassos T. (1999), ''Strategie marketingowe w internecie'', Studio Emka, Warszawa
* Wielki J. (2000), ''Elektroniczny marketing poprzez Internet'', PWN, Warszawa
* Wielki J. (2000), ''Elektroniczny marketing poprzez Internet'', PWN, Warszawa

Aktualna wersja na dzień 21:30, 9 gru 2023

Obecnie Internet jest jednym z najważniejszych narzędzi stosowanych do walki z konkurencją. Jednak, aby odnieść upragnione efekty, przedsiębiorstwo musi stosować odpowiednie metody skutecznego marketingu. Mimo relatywnie niskich kosztów promocji internetowej, bez praktycznej wiedzy na ten temat, firma może ponieść duże straty.

TL;DR

Aby odnieść sukces w internecie, przedsiębiorstwa muszą stosować odpowiednie metody marketingu. Etapy pozyskiwania klientów obejmują dostarczanie informacji o firmie, zapewnienie obsługi klienta, obsługę transakcji online, indywidualizację kontaktów z klientami i tworzenie społeczności. Formy działań marketingowych w internecie obejmują marketing przy użyciu poczty elektronicznej, tworzenie witryn internetowych i wykorzystanie banerów reklamowych. Dostosowanie się do rynku internetowego jest koniecznością dla polskich przedsiębiorców.

Etapy pozyskiwania klientów w Sieci

Patricia Seybold w swojej książce "Klienci.com" wyróżnia pięć etapów elektronicznego biznesu przez które powinna przejść firma rozpoczynająca dzialalność w Internecie i pragnąca za jego pośrednictwem zdobyć nowych odbiorców.

Dostarczanie informacji o firmie i jej produktach

Czyli udostępnianie podstawowych danych firmy: jej działalności, sytuacji finansowej, siedziby itp.

Zapewnianie klientom obsługi i umożliwienie wzajemnych kontaktów

Ważnym elementem e - biznesu jest dostarczanie zainteresowanym wystarczająco dużo informacji o produkcie i możliwości kontaktowania się ze sprzedawcą.

Wg autorki skuteczna jest strategia "samoobsługi". Polega ona na tym, aby klient mógł sam wyszukać potrzebne mu informacje o produkcie, podjąć decyzję o jego zakupie, a następnie kontrolować przebieg realizacji zamówienia. Wówczas odczuwa on większe zadowolenie oraz przekonanie o niezależności i trafności swojego wyboru.

Obsługa transakcji elektronicznych

Klient powinien mieć możliwość zakupu towaru, bądź usługi on - line. Odbiorcy, którzy dokonywali transakcji tą drogą w przeszłości mogą niechętnie składać zamówienie telefonicznie, czy pocztą ze względu na większe koszty i czasochłonność tradycyjnych metod.

Indywidualizacja kontaktów z klientami

Zdobycie informacji na temat odbiorcy naszych produktów. Dokładniej etap ten zostanie opisany w punkcie 2.

Tworzenie społeczności

Aby umocnić zbudowane więzi z klientem należy stworzyć mu warunki w których będzie mógł utożsamiać się. W tym celu oferuje się miejsca "tylko dla członków" w których mogą się oni wymieniać doświadczeniami, pomagają sobie rozwiązywać problemy techniczne orraz mogą udzielać sobie porad.

W ten sposób powstaje wewnętrzna grupa dyskusyjna, dzięki której mocniej integrują się z przedsiębiorstwem.

Formy działań marketingowych w Internecie

Poniżej przedstawione zostaną jedynie przykładowe działania marketingowe w Internecie, które przynoszą przedsiębiorstwom profity w postaci zwiększenia się liczby stałych odbiorców.

Marketing przy użyciu poczty elektronicznej

Wiele strategii marketingowych w Internecie wykorzystuje proste techniki oparte na e - mailu. Główną przyczyną takiego postępowania jest ogromna popularność e - mailu wśród Internautów. Trzeba mieć jednak świadomość, że samo wysyłanie wiadomości nie wystarczy, aby skłonić użytkownika do jej przeczytania, przeważnie z powodu ograniczonego czasu.

Bardzo duży wpływ na ilość odwiedzin stron www mają noty przypominające. Są to wiadomości wysyłane przez e-mail. Ich zadaniem jest przypominanie o istnieniu firmy, poinformowanie o nowej promocji, czy też poszerzeniu oferty. Zadaniem marketera jest wcześniejsze uzyskanie adresu e-mail od użytkownika, aby można mu takie noty wysyłać, czyli skłonienie do wpisania się na listę adresatów. Klienci wpisując się na odpowiednią listę, podają specyficzne dane o sobie i o swoich zainteresowaniach.

Na tej podstawie możemy ustalić konkretne potrzeby danej osoby i dostarczyć jej tzw. indywidualne pakiety informacji w której oferujemy użytkownikowi dokładnie to czego on oczekuje.

Innym pomysłem na stworzenie więzi z potencjalnym klientem jest wysyłanie mu bezpłatnych biuletynów. Mają one przyczynić się do polepszenia wizerunku marki, a ostatecznie namówić do zakupu. Zakładając, ze firma "orzeszek" sprzedaje bakalie w biuletynie powinny znaleźć się przepisy na przyrządzenie potraw z bakaliami, opisy regionów których są one zbierane itp.

Przykładem dobrej działalności marketingowej jest zakładanie oraz uczestniczenie w grupach dyskusyjnych. Ważne, aby grupa ta należała do naszego rynku docelowego np.:

Firma zajmująca się sprzedażą desek snowboardowych, szuka w Sieci grono dyskutujących snowboardzistów. W ten sposób można nie tylko zareklamować swoje produkty, ale także zebrać informacje na temat potrzeb i oczekiwań rynku.

Witryny WWW

Przedsiębiorstwa posiadające własną stronę (home page) mogą komunikować się z rynkiem za pomocą tekstu, zdjęć, obrazu wideo, dźwięku i grafiki. Strona domowa jest doskonalą autoprezentacją samego przedsiębiorstwa jak i jego oferty. Stanowi więc wizytówkę na podstawie której klient kształtuje swoje pierwsze opinie na temat firmy.

Należy zatem zadbać o atrakcyjność strony www. W tym celu bardzo użytecznym będzie zastosowanie funkcji interaktywnych - zewnętrznej strategii marketingowej. Te dodatkowe narzędzia pozwolą na wyróżnienie danej strony, tak aby skupić uwagę użytkownika i zwiększyć szanse na jej powtórne odwiedzenie. Przykładowe strategie (Jan W. Wiktor - Podstawy Marketingu 2004):

  • Programy multimedialne zawierające elementy reklamowe do pobierania na komputer użytkownika.
  • Promocje, konkursy, gry, loterie.
  • Udostępnianie logo, układu graficznego firmy do wykorzystania przez użytkownika np. jako tapety.

Żeby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, należy zamieścić stronę internetową w serwisach wyszukiwawczych, tematycznych katalogach. Dobrej promocji powinny towarzyszyć działania na zewnątrz tzw. umieszczenie adresu s. www wszędzie gdzie jest to możliwe i legalne.

Aby strona www była regularnie odwiedzana przez gości należy pamiętać o jej stałym aktualizowaniu, tak aby widniały na niej bieżące dane.

Banery reklamowe

Odnalezieniu właściwych stron www sprzyjają także banery reklamowe. Są to niewielkie pola - odsyłacze, zróżnicowane pod względem aktywności, formy oraz funkcji promocyjnych. Z reguły umieszcza się je na stronach wyszukiwarek, portali, e-maili oraz stron www. Wyróżniamy banery: strategiczne, animowane oraz interaktywne. Z wyżej wymienionych największą skuteczność posiadają banery interaktywne, które poprzez charakterystyczne polecenia (tj. otwórz, przejdź dalej itp.) i pytania przyciągają uwagę użytkownika.

Dostosowanie się do rynku internetowego jest obecnie koniecznością do której muszą przywyknąć Polscy przedsiębiorcy (szczególnie mali i średni), którzy chcą liczyć się na arenie międzynarodowej. Aby skutecznie przyciągnąć nowych klientów i utrwalić z nimi stosunki, należy zgłębiać wiedzę o metodach stosowanych w działalności marketingowej w Internecie. Rynek ten stawia poprzeczkę wysoko, ale daje jednocześnie prawie nieograniczone możliwości rozwoju i innowacyjnych rozwiązań.


Metody przyciągania klientów w internecieartykuły polecane
Targetowanie reklamMarketing onlineMarketing bezpośredniVisual merchandisingPozyskiwanie klientówRodzaje witryn internetowychB2CProgramy lojalnościowePersonalizacjaModele systemów zarządzania jakością

Bibliografia

  • Altkorn J. (red.) (2006), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
  • Seybold P., Marshak R. (2001), Klienci.com, IFC Press, Kraków
  • Vassos T. (1999), Strategie marketingowe w internecie, Studio Emka, Warszawa
  • Wielki J. (2000), Elektroniczny marketing poprzez Internet, PWN, Warszawa


Autor: Paulina Pianka