Automotive SPICE: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "...") |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
... | '''Automotive SPICE''', określany też skrótowo '''ASPICE''', jest adaptacją standardu SPICE (ang. ''Software Process Improvement and Capability Determination'' - doskonalenie procesu tworzenia oprogramowania i [[ocena]] jego możliwości) opisanego w serii norm ISO/IEC 3300x, zastępującej [[dokument]] ISO/IEC 15504, dla branży motoryzacyjnej. Przedmiotem tych dokumentów jest referencyjny [[model]] procesów wykorzystywanych w wytwarzaniu oprogramowania wraz z towarzyszącymi im procesami biznesowymi oraz wytyczne do oceniania zgodności procesów wykorzystywanych w organizacji z modelowymi. ASPICE pozwala w sposób ustandaryzowany oceniać [[zdolność]] organizacji do wydajnego dostarczania niezawodnego oprogramowania dla branży motoryzacyjnej. | ||
==TL;DR== | |||
ASPICE to standard oceny zdolności organizacji do dostarczania oprogramowania dla branży motoryzacyjnej. Zawiera modelowe procesy, które są podzielone na trzy kategorie: podstawowe, organizacyjne i wspomagające. Każdy proces ma przypisane atrybuty, które oceniają jego możliwości. ASPICE jest szeroko akceptowane w branży motoryzacyjnej, ale nie pokrywa innych standardów, takich jak ISO 26262 dotyczący bezpieczeństwa funkcjonalnego. | |||
==Zastosowanie ASPICE== | |||
Zgodność z ASPICE nie jest prawnie wymagana w projektach motoryzacyjnych, ale znaczna część podmiotów działających w branży przyjmuje ją za obowiązującą, zarówno projektach realizowanych wewnętrznie jak i częściowo lub w całości zlecanych innym podmiotom. Przykładem organizacji uznającej ASPICE za obowiązujący model jest VDA (niem. ''Verband der Automobilindustrie'' - [[Stowarzyszenie]] Przemysłu Motoryzacyjnego), do którego należy ponad 600 przedsiębiorstw, w tym producenci samochodów (m.in. Audi, Volskwagen, Mercedes-Benz i Opel), producenci przyczep i zabudów, dostawcy podzespołów, części zamiennych i akcesoriów oraz inne podmioty. | |||
Co istotne, ASPICE definiuje modelowe procesy związane z wytwarzaniem oprogramowania i sposób ich oceny, ale nie pokrywa wymagań innych standardów mających zastosowanie w projektach motoryzacyjnych, jak na przykład ISO 26262 definiujące [[normy]] bezpieczeństwa funkcjonalnego (ang. ''functional safety''). W celu zachowania zgodności z dodatkowymi normami, stosowane procesy muszą zostać rozszerzone o elementy niezdefiniowane wprost w ISO/IEC 3300x<ref>C. Kreiner 2017, s. 1-2</ref> | |||
==Referencyjny model procesów== | |||
Procesy opisywane w modelu referencyjnym są zgrupowane w 3 kategoriach ze względu na rodzaj przedmiotowej aktywności. Są to<ref>VDA 2017, s. 12-15</ref>: | |||
* procesy podstawowe | |||
* procesy organizacyjne | |||
* procesy wspomagające | |||
<google>n</google> | |||
'''[[Kategoria]] procesów podstawowych''' zawiera procesy nabywania i dostarczania produktów lub usług, wraz z procesami inżynieryjnymi wykorzystywanymi do ich specyfikowania, projektowania, tworzenia, integrowania i testowania. Kategoria ta została podzielona na 4 funkcjonalne grupy procesów: | |||
* '''[[Grupa]] procesów nabywczych - ACQ''' (ang. ''acquisition'') - procesy wykonywane przez klienta (lub dostawcę występującego jako [[klient]] wobec jego poddostawców) w celu nabycia produktów i/lub usług. | |||
** ACQ.3 - [[umowa]] kontraktowa (ang. ''contract agreement'') | |||
** ACQ.4 - [[monitorowanie]] dostawcy (ang. ''supplier [[monitoring]]'') | |||
** ACQ.11 - wymagania techniczne (ang. ''technical requirements'') | |||
** ACQ.12 - wymagania prawne i administracyjne (ang. ''legal and administrative requirements'') | |||
** ACQ.13 - wymagania projektowe (ang. ''project requirements'') | |||
** ACQ.14 - [[zapytanie ofertowe]] (ang. ''request for proposal'') | |||
** ACQ.15 - [[kwalifikacja]] dostawcy (ang. ''supplier qualification'') | |||
* '''Grupa procesów dostarczania - SPL''' (ang. ''supply'') - procesy wykonywane przez dostawcę w celu dostarczenia produktu i/lub [[usługi]]. | |||
** SPL.1 - [[przetarg]] dostawcy (ang. ''supplier tendering'') | |||
** SPL.2 - wydanie produktu (ang. ''product release'') | |||
* '''Grupa procesów inżynierii systemu - SYS''' (ang. ''systems engineering'') - procesy opisujące pozyskiwanie wymagań od klienta oraz wewnętrznych i [[zarządzanie]] nimi, definiowanie architektury systemowej oraz integrację i testy na poziomie systemu. | |||
** SYS.1 - pozyskiwanie wymagań (ang. ''requirements elicitation'') | |||
** SYS.2 - analiza wymagań systemowych (ang. ''[[system]] requirements analysis'') | |||
** SYS.3 - [[projekt]] architektoniczny systemu (ang. ''system architectural design'') | |||
** SYS.4 - integracja systemu i testy integracyjne (ang. ''system integration and integration test'') | |||
** SYS.5 - testy kwalifikacyjne systemu (ang. ''system qualification test'') | |||
* '''Grupa procesów inżynierii oprogramowania - SWE''' (ang. ''software engineering'') - procesy opisujące tworzenie wymagań dla oprogramowania (wywodzących się z wymagań systemowych) i zarządzanie nimi, tworzenie odpowiadającej im architektury i szczegółowego projektu oprogramowania, implementację ich w kodzie oraz integrację i testy na poziomie oprogramowania. | |||
** SWE.1 - analiza wymagań oprogramowania (ang. ''software requirements analysis'') | |||
** SWE.2 - projekt architektoniczny oprogramowania (ang. ''software architectural design'') | |||
** SWE.3 - szczegółowy projekt i [[implementacja]] jednostek oprogramowania (ang. ''software detailed design and unit construction'') | |||
** SWE.4 - weryfikacja jednostek oprogramowania (ang. ''software unit verification'') | |||
** SWE.5 - integracja oprogramowania i testy integracyjne (ang. ''software integration and integration testing'') | |||
** SWE.6 - testy kwalifikacyjne oprogramowania (ang. ''software qualification testing'') | |||
'''Kategoria procesów organizacyjnych''' składa się z procesów opisujących rozwijanie procesów, produktów i zasobów organizacji, mających pomagać w osiągnięciu celu biznesowego. Kategoria ta podzielona jest na 3 grupy procesów: | |||
* '''Grupa procesów zarządczych''' - MAN (ang. ''management'') - zawiera procesy, które mogą być stosowane przez wszystkie osoby zarządzające dowolnym projektem lub procesem w obrebie organizacji. | |||
** MAN.3 - [[zarządzanie projektem]] (ang. ''project management'') | |||
** MAN.5 - [[zarządzanie ryzykiem]] (ang. ''risk management'') | |||
** MAN.6 - pomiary (and. ''measurement'') | |||
* '''Grupa procesów usprawniania procesów - PIM''' (ang. ''process improvement'') - składa się z jednego procesu opisującego praktyki usprawniania procesów wykorzystywanych przez jednostkę organizacyjną. | |||
** PIM.3 - usprawnianie procesu (ang. ''process improvement'') | |||
* '''Grupa procesów ponownego wykorzystania - REU''' (ang. ''reuse'') - składa się z jednego procesu opisującego odnajdywanie szans na ponowne wykorzystywanie zasobów w organizacji (np. uniwersalnych komponentów oprogramowania). | |||
** REU.2 - zarządzanie procesem ponownego wykorzystania (ang. ''reuse [[program]] management'') | |||
'''Kategoria procesów wspomagających''' składa się z pojedynczej grupy procesów, które mogą zostać wykorzystane w trakcie wykonywania innych procesów. | |||
* '''Grupa procesów wspomagających - SUP''' (ang. ''supporting processes'') | |||
** SUP.1 - zapewnianie jakości (ang. ''quality assurance'') | |||
** SUP.2 - weryfikacja (ang. ''verification'') | |||
** SUP.4 - wspólny [[przegląd]] (ang. ''joint review'') | |||
** SUP.7 - [[dokumentacja]] (ang. ''documentation'') | |||
** SUP.8 - [[zarządzanie konfiguracją]] (ang. ''configuration management'') | |||
** SUP.9 - zarządzanie rozwiązywaniem problemów (ang. ''problem resolution management'') | |||
** SUP.10 - zarządzanie żądaniem zmiany (and. ''change request management'') | |||
==Poziomy możliwości procesów i atrybuty procesów== | |||
Atrybut procesu to jego cecha, która może być oceniana w skali osiągnięcia dająca miarę możliwości procesu. Przyjęty w normie zestaw atrybutów ma zastosowanie do wszystkich opisanych procesów. | |||
[[Skala]] osiągnięcia prezentuje się następująco<ref>VDA 2017, s. 15-17</ref>: | |||
* '''N''' (ang. not ''achieved'') - nieosiągnięty (0-15%) | |||
* '''P''' (ang. ''partially achieved'') - częściowo osiągnięty (15-50%) | |||
* '''L''' (ang. ''largely achieved'') - osiągnięty w znacznej części (50-85%) | |||
* '''F''' (ang. ''fully achieved'') - w pełni osiągnięty (85-100%) | |||
Atrybuty reprezentują poszczególne aspekty procesu i łącznie mogą opisywać poziom możliwości procesu mówiący o ogólnej [[zdolności]] jednostki organizacyjnej do wykonywania procesu i osiągania z niego dobrych rezultatów. Zgodnie z normą ISO/IEC 33020 przyjmuje się 6 poziomów możliwości: | |||
* '''Poziom 0''' -[[proces]] niekompletny - proces nie jest wdrożony lub nie realizuje swojego celu. | |||
* '''Poziom 1''' - proces wykonywany - wdrożony proces pozwala na osiągniecie jego celu. | |||
* '''Poziom 2''' - proces zarządzany - opisany powyżej wykonywany proces jest zarządzany (planowany, monitorowany i dostosowywany), a jego produkty wyjściowe są prawidłowo ustanowione, kontrolowane i utrzymywane. | |||
* '''Poziom 3''' - proces ustanowiony - opisany powyżej proces zarządzany jest wdrażany poprzez ustanowiony proces zdolny do realizacji jego celów. | |||
* '''Poziom 4''' - proces przewidywalny - opisany powyżej ustanowiony proces osiąga przewidywalne wyniki w określonych zakresach wartości. Pomiary ilościowe są zdefiniowane i wykonywane, a [[dane]] są analizowane w celu identyfikacji przyczyń wahań wartości. W razie [[potrzeby]] przypisuje się też [[akcje]] korekcyjne. | |||
* '''Poziom 5''' - [[proces innowacyjny]] - opisany powyżej przewidywalny proces jest w sposób ciągły udoskonalany aby odpowiedzieć na zmiany zachodzące w organizacji. | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Identyfikacja]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie konfiguracją]]}} — {{i5link|a=[[Testy akceptacyjne odbiorcze]]}} — {{i5link|a=[[Identyfikacja procesów]]}} — {{i5link|a=[[Total Quality Control]]}} — {{i5link|a=[[Plan jakości]]}} — {{i5link|a=[[Jakość wg PRINCE2]]}} — {{i5link|a=[[Interpretacja ISO 9001%3A2000]]}} — {{i5link|a=[[Metodyka MSF]]}} }} | |||
==Przypisy== | |||
<references /> | |||
==Bibliografia== | |||
<noautolinks> | |||
* Kreiner C. (red.) (2013), ''Automotive Knowledge Alliance AQUA - Integrating Automotive SPICE, Six Sigma, and Functional Safety'' | |||
* Macher G., Much A., Riel A., Messnarz R., Kreiner C. (2017), ''Automotive SPICE, Safety and Cybersecurity Integration'' | |||
* VDA QMC Working Group 13 (2017), ''[https://www.automotivespice.com/fileadmin/software-download/AutomotiveSPICE_PAM_31.pdf Automotive SPICE® Process Reference and Assessment Model (release 3.1)]'', VDA | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Tomasz Sala}} | |||
[[Kategoria:Normalizacja]] | |||
{{#metamaster:description|Automotive SPICE - standard oceny zdolności organizacji do tworzenia oprogramowania dla branży motoryzacyjnej.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:43, 27 lis 2023
Automotive SPICE, określany też skrótowo ASPICE, jest adaptacją standardu SPICE (ang. Software Process Improvement and Capability Determination - doskonalenie procesu tworzenia oprogramowania i ocena jego możliwości) opisanego w serii norm ISO/IEC 3300x, zastępującej dokument ISO/IEC 15504, dla branży motoryzacyjnej. Przedmiotem tych dokumentów jest referencyjny model procesów wykorzystywanych w wytwarzaniu oprogramowania wraz z towarzyszącymi im procesami biznesowymi oraz wytyczne do oceniania zgodności procesów wykorzystywanych w organizacji z modelowymi. ASPICE pozwala w sposób ustandaryzowany oceniać zdolność organizacji do wydajnego dostarczania niezawodnego oprogramowania dla branży motoryzacyjnej.
TL;DR
ASPICE to standard oceny zdolności organizacji do dostarczania oprogramowania dla branży motoryzacyjnej. Zawiera modelowe procesy, które są podzielone na trzy kategorie: podstawowe, organizacyjne i wspomagające. Każdy proces ma przypisane atrybuty, które oceniają jego możliwości. ASPICE jest szeroko akceptowane w branży motoryzacyjnej, ale nie pokrywa innych standardów, takich jak ISO 26262 dotyczący bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Zastosowanie ASPICE
Zgodność z ASPICE nie jest prawnie wymagana w projektach motoryzacyjnych, ale znaczna część podmiotów działających w branży przyjmuje ją za obowiązującą, zarówno projektach realizowanych wewnętrznie jak i częściowo lub w całości zlecanych innym podmiotom. Przykładem organizacji uznającej ASPICE za obowiązujący model jest VDA (niem. Verband der Automobilindustrie - Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego), do którego należy ponad 600 przedsiębiorstw, w tym producenci samochodów (m.in. Audi, Volskwagen, Mercedes-Benz i Opel), producenci przyczep i zabudów, dostawcy podzespołów, części zamiennych i akcesoriów oraz inne podmioty.
Co istotne, ASPICE definiuje modelowe procesy związane z wytwarzaniem oprogramowania i sposób ich oceny, ale nie pokrywa wymagań innych standardów mających zastosowanie w projektach motoryzacyjnych, jak na przykład ISO 26262 definiujące normy bezpieczeństwa funkcjonalnego (ang. functional safety). W celu zachowania zgodności z dodatkowymi normami, stosowane procesy muszą zostać rozszerzone o elementy niezdefiniowane wprost w ISO/IEC 3300x[1]
Referencyjny model procesów
Procesy opisywane w modelu referencyjnym są zgrupowane w 3 kategoriach ze względu na rodzaj przedmiotowej aktywności. Są to[2]:
- procesy podstawowe
- procesy organizacyjne
- procesy wspomagające
Kategoria procesów podstawowych zawiera procesy nabywania i dostarczania produktów lub usług, wraz z procesami inżynieryjnymi wykorzystywanymi do ich specyfikowania, projektowania, tworzenia, integrowania i testowania. Kategoria ta została podzielona na 4 funkcjonalne grupy procesów:
- Grupa procesów nabywczych - ACQ (ang. acquisition) - procesy wykonywane przez klienta (lub dostawcę występującego jako klient wobec jego poddostawców) w celu nabycia produktów i/lub usług.
- ACQ.3 - umowa kontraktowa (ang. contract agreement)
- ACQ.4 - monitorowanie dostawcy (ang. supplier monitoring)
- ACQ.11 - wymagania techniczne (ang. technical requirements)
- ACQ.12 - wymagania prawne i administracyjne (ang. legal and administrative requirements)
- ACQ.13 - wymagania projektowe (ang. project requirements)
- ACQ.14 - zapytanie ofertowe (ang. request for proposal)
- ACQ.15 - kwalifikacja dostawcy (ang. supplier qualification)
- Grupa procesów dostarczania - SPL (ang. supply) - procesy wykonywane przez dostawcę w celu dostarczenia produktu i/lub usługi.
- SPL.1 - przetarg dostawcy (ang. supplier tendering)
- SPL.2 - wydanie produktu (ang. product release)
- Grupa procesów inżynierii systemu - SYS (ang. systems engineering) - procesy opisujące pozyskiwanie wymagań od klienta oraz wewnętrznych i zarządzanie nimi, definiowanie architektury systemowej oraz integrację i testy na poziomie systemu.
- SYS.1 - pozyskiwanie wymagań (ang. requirements elicitation)
- SYS.2 - analiza wymagań systemowych (ang. system requirements analysis)
- SYS.3 - projekt architektoniczny systemu (ang. system architectural design)
- SYS.4 - integracja systemu i testy integracyjne (ang. system integration and integration test)
- SYS.5 - testy kwalifikacyjne systemu (ang. system qualification test)
- Grupa procesów inżynierii oprogramowania - SWE (ang. software engineering) - procesy opisujące tworzenie wymagań dla oprogramowania (wywodzących się z wymagań systemowych) i zarządzanie nimi, tworzenie odpowiadającej im architektury i szczegółowego projektu oprogramowania, implementację ich w kodzie oraz integrację i testy na poziomie oprogramowania.
- SWE.1 - analiza wymagań oprogramowania (ang. software requirements analysis)
- SWE.2 - projekt architektoniczny oprogramowania (ang. software architectural design)
- SWE.3 - szczegółowy projekt i implementacja jednostek oprogramowania (ang. software detailed design and unit construction)
- SWE.4 - weryfikacja jednostek oprogramowania (ang. software unit verification)
- SWE.5 - integracja oprogramowania i testy integracyjne (ang. software integration and integration testing)
- SWE.6 - testy kwalifikacyjne oprogramowania (ang. software qualification testing)
Kategoria procesów organizacyjnych składa się z procesów opisujących rozwijanie procesów, produktów i zasobów organizacji, mających pomagać w osiągnięciu celu biznesowego. Kategoria ta podzielona jest na 3 grupy procesów:
- Grupa procesów zarządczych - MAN (ang. management) - zawiera procesy, które mogą być stosowane przez wszystkie osoby zarządzające dowolnym projektem lub procesem w obrebie organizacji.
- MAN.3 - zarządzanie projektem (ang. project management)
- MAN.5 - zarządzanie ryzykiem (ang. risk management)
- MAN.6 - pomiary (and. measurement)
- Grupa procesów usprawniania procesów - PIM (ang. process improvement) - składa się z jednego procesu opisującego praktyki usprawniania procesów wykorzystywanych przez jednostkę organizacyjną.
- PIM.3 - usprawnianie procesu (ang. process improvement)
- Grupa procesów ponownego wykorzystania - REU (ang. reuse) - składa się z jednego procesu opisującego odnajdywanie szans na ponowne wykorzystywanie zasobów w organizacji (np. uniwersalnych komponentów oprogramowania).
- REU.2 - zarządzanie procesem ponownego wykorzystania (ang. reuse program management)
Kategoria procesów wspomagających składa się z pojedynczej grupy procesów, które mogą zostać wykorzystane w trakcie wykonywania innych procesów.
- Grupa procesów wspomagających - SUP (ang. supporting processes)
- SUP.1 - zapewnianie jakości (ang. quality assurance)
- SUP.2 - weryfikacja (ang. verification)
- SUP.4 - wspólny przegląd (ang. joint review)
- SUP.7 - dokumentacja (ang. documentation)
- SUP.8 - zarządzanie konfiguracją (ang. configuration management)
- SUP.9 - zarządzanie rozwiązywaniem problemów (ang. problem resolution management)
- SUP.10 - zarządzanie żądaniem zmiany (and. change request management)
Poziomy możliwości procesów i atrybuty procesów
Atrybut procesu to jego cecha, która może być oceniana w skali osiągnięcia dająca miarę możliwości procesu. Przyjęty w normie zestaw atrybutów ma zastosowanie do wszystkich opisanych procesów. Skala osiągnięcia prezentuje się następująco[3]:
- N (ang. not achieved) - nieosiągnięty (0-15%)
- P (ang. partially achieved) - częściowo osiągnięty (15-50%)
- L (ang. largely achieved) - osiągnięty w znacznej części (50-85%)
- F (ang. fully achieved) - w pełni osiągnięty (85-100%)
Atrybuty reprezentują poszczególne aspekty procesu i łącznie mogą opisywać poziom możliwości procesu mówiący o ogólnej zdolności jednostki organizacyjnej do wykonywania procesu i osiągania z niego dobrych rezultatów. Zgodnie z normą ISO/IEC 33020 przyjmuje się 6 poziomów możliwości:
- Poziom 0 -proces niekompletny - proces nie jest wdrożony lub nie realizuje swojego celu.
- Poziom 1 - proces wykonywany - wdrożony proces pozwala na osiągniecie jego celu.
- Poziom 2 - proces zarządzany - opisany powyżej wykonywany proces jest zarządzany (planowany, monitorowany i dostosowywany), a jego produkty wyjściowe są prawidłowo ustanowione, kontrolowane i utrzymywane.
- Poziom 3 - proces ustanowiony - opisany powyżej proces zarządzany jest wdrażany poprzez ustanowiony proces zdolny do realizacji jego celów.
- Poziom 4 - proces przewidywalny - opisany powyżej ustanowiony proces osiąga przewidywalne wyniki w określonych zakresach wartości. Pomiary ilościowe są zdefiniowane i wykonywane, a dane są analizowane w celu identyfikacji przyczyń wahań wartości. W razie potrzeby przypisuje się też akcje korekcyjne.
- Poziom 5 - proces innowacyjny - opisany powyżej przewidywalny proces jest w sposób ciągły udoskonalany aby odpowiedzieć na zmiany zachodzące w organizacji.
Automotive SPICE — artykuły polecane |
Identyfikacja — Zarządzanie konfiguracją — Testy akceptacyjne odbiorcze — Identyfikacja procesów — Total Quality Control — Plan jakości — Jakość wg PRINCE2 — Interpretacja ISO 9001:2000 — Metodyka MSF |
Przypisy
Bibliografia
- Kreiner C. (red.) (2013), Automotive Knowledge Alliance AQUA - Integrating Automotive SPICE, Six Sigma, and Functional Safety
- Macher G., Much A., Riel A., Messnarz R., Kreiner C. (2017), Automotive SPICE, Safety and Cybersecurity Integration
- VDA QMC Working Group 13 (2017), Automotive SPICE® Process Reference and Assessment Model (release 3.1), VDA
Autor: Tomasz Sala