Sprawność: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Sprawność''' jest pojęciem wieloznacznym. Technicznie oznacza stosunek energii wydanej do pobranej. Trudno taką definicję zastosować do pracy menedżera. Zdaniem [[Tadeusz Kotarbiński|T. Kotarbińskiego]] w sensie uniwersalnym pewną postacią sprawności jest zarówno [[skuteczność]], [[korzystność]], jak i [[ekonomiczność]] (tzw. [[walory]] praktyczne). (Zieleniewski 1969, s. 232) | '''Sprawność''' jest pojęciem wieloznacznym. Technicznie oznacza stosunek energii wydanej do pobranej. Trudno taką definicję zastosować do pracy menedżera. Zdaniem [[Tadeusz Kotarbiński|T. Kotarbińskiego]] w sensie uniwersalnym pewną postacią sprawności jest zarówno [[skuteczność]], [[korzystność]], jak i [[ekonomiczność]] (tzw. [[walory]] praktyczne). (Zieleniewski 1969, s. 232) | ||
W teorii organizacji i zarządzania Sprawność jest miarą uniwersalną, która służy do oceny funkcjonowania organizacji. | W teorii organizacji i zarządzania Sprawność jest miarą uniwersalną, która służy do oceny funkcjonowania organizacji. | ||
W literaturze przedmiotu znaleźć można różne sposoby podejścia do istoty sprawności, sposobu jej wyrażania i mierzenia. | W literaturze przedmiotu znaleźć można różne sposoby podejścia do istoty sprawności, sposobu jej wyrażania i mierzenia. | ||
==TL;DR== | |||
Artykuł omawia pojęcie sprawności, które jest wieloznaczne i trudne do zastosowania w przypadku pracy menedżera. W koncepcji prakseologicznej J. Zieleniewskiego sprawność ma trzy podstawowe wymiary: skuteczność, korzystność i ekonomiczność. Sprawność odniesiona do człowieka oznacza jego zdolność do wykonywania powierzonych mu czynności. Sprawność fizyczna jest zależna od funkcji i predyspozycji człowieka. | |||
==Sprawność w koncepcji prakseologicznej według J. Zieleniewskiego== | ==Sprawność w koncepcji prakseologicznej według J. Zieleniewskiego== | ||
Najchętniej używana [[definicja]] to [[interpretacja]] [[Prakseologia|prakseologiczna]], która zaproponował J. Zieleniewski, według której możemy rozróżnić trzy postaci sprawności: | Najchętniej używana [[definicja]] to [[interpretacja]] [[Prakseologia|prakseologiczna]], która zaproponował J. Zieleniewski, według której możemy rozróżnić trzy postaci sprawności: | ||
* uniwersalne znaczenie sprawności to nazwa ogólna każdego z walorów praktycznych (T. Kotarbiński); rozumianą w ten sposób sprawność można stwierdzić zawsze, kiedy [[działanie]] ma chociażby jeden z walorów dobrej roboty. | * uniwersalne znaczenie sprawności to nazwa ogólna każdego z walorów praktycznych (T. Kotarbiński); rozumianą w ten sposób sprawność można stwierdzić zawsze, kiedy [[działanie]] ma chociażby jeden z walorów dobrej roboty. | ||
* w znaczeniu syntetycznym - sprawność jest ogółem walorów dobrej roboty | * w znaczeniu syntetycznym - sprawność jest ogółem walorów dobrej roboty | ||
* w znaczeniu manipulacyjnym sprawność to nic innego jak [[zdolność]]/zręczność w posługiwaniu się przez ludzi narządami bądź narzędziami, które są wykorzystywane podczas działania. | * w znaczeniu manipulacyjnym sprawność to nic innego jak [[zdolność]]/zręczność w posługiwaniu się przez ludzi narządami bądź narzędziami, które są wykorzystywane podczas działania. | ||
J. Zieleniewski zawęził pojęcie sprawności do trzech podstawowych jej wymiarów, które da się wyrazić w postaci syntetycznej i skwantyfikowanej. Na to pojęcie w ogólnym znaczeniu składają się: skuteczność, korzystność i ekonomiczność. | J. Zieleniewski zawęził pojęcie sprawności do trzech podstawowych jej wymiarów, które da się wyrazić w postaci syntetycznej i skwantyfikowanej. Na to pojęcie w ogólnym znaczeniu składają się: skuteczność, korzystność i ekonomiczność. | ||
Linia 33: | Linia 17: | ||
Najistotniejszą oceną działania, a tym samym składową tego pojęcia jest [[ocena]] ze względu na skuteczność. Przedsięwzięte działanie jest najbardziej skuteczne, jeżeli pozwala na osiągnięcie (w całości lub w jakimś stopniu) zamierzony cel lub przynajmniej umożliwia jego realizację w przyszłości. | Najistotniejszą oceną działania, a tym samym składową tego pojęcia jest [[ocena]] ze względu na skuteczność. Przedsięwzięte działanie jest najbardziej skuteczne, jeżeli pozwala na osiągnięcie (w całości lub w jakimś stopniu) zamierzony cel lub przynajmniej umożliwia jego realizację w przyszłości. | ||
Kolejny walor sprawnego działania to ekonomiczność, która dotyczy stosunku osiągniętego efektu do poniesionego na ten cel [[Nakłady|nakładu]]. Podejście prakseologiczne działania można uznać za [[Ekonomiczność|ekonomiczne]], jeżeli stosunek pomiędzy nabytkami a ubytkami jest większy od jedności (N/U>1). Jeżeli stosunek nabytków do ubytków jest równy 1, występuje wtedy działanie obojętne ekonomicznie. Natomiast, gdy stosunek jest mniejszy od 1, można uznać to za działanie nieekonomiczne. Nabytkami określa się to, co w określonym działaniu zostało zamierzone i uznane, jako jego [[cele]], a ubytkiem | Kolejny walor sprawnego działania to ekonomiczność, która dotyczy stosunku osiągniętego efektu do poniesionego na ten cel [[Nakłady|nakładu]]. Podejście prakseologiczne działania można uznać za [[Ekonomiczność|ekonomiczne]], jeżeli stosunek pomiędzy nabytkami a ubytkami jest większy od jedności (N/U>1). Jeżeli stosunek nabytków do ubytków jest równy 1, występuje wtedy działanie obojętne ekonomicznie. Natomiast, gdy stosunek jest mniejszy od 1, można uznać to za działanie nieekonomiczne. Nabytkami określa się to, co w określonym działaniu zostało zamierzone i uznane, jako jego [[cele]], a ubytkiem - to, co zostało na osiągnięcie tych celów przeznaczone, jako zużycie [[Zasób|zasobów]] lub pewne braki i straty. | ||
Ostatnia składowa sprawnego działania w koncepcji prakseologicznej to korzystność, została wprowadzona do prakseologii przez J. Zieleniewskiego, którego celem było stworzenie podstaw do wyróżnienia z dwóch działania tej samej ekonomiczności działania, które jest lepsze pod względem efektów. Korzystność jest cechą działania opiniowanego pozytywnie przez wzgląd na przewagę nabytków w różnicy między nabytkami a ubytkami (N-U>0). | Ostatnia składowa sprawnego działania w koncepcji prakseologicznej to korzystność, została wprowadzona do prakseologii przez J. Zieleniewskiego, którego celem było stworzenie podstaw do wyróżnienia z dwóch działania tej samej ekonomiczności działania, które jest lepsze pod względem efektów. Korzystność jest cechą działania opiniowanego pozytywnie przez wzgląd na przewagę nabytków w różnicy między nabytkami a ubytkami (N-U>0). | ||
Jeżeli natomiast przeważają ubytki możemy mówić o niekorzystności. | Jeżeli natomiast przeważają ubytki możemy mówić o niekorzystności. | ||
Wytyczne sprawnego działania to [[Dyrektywa|dyrektywy]], które należy uwzględnić w działaniu, jeżeli to działanie ma posiadać walory sprawności. Wytyczne sprawnego działania podzielić możemy na: | Wytyczne sprawnego działania to [[Dyrektywa|dyrektywy]], które należy uwzględnić w działaniu, jeżeli to działanie ma posiadać walory sprawności. Wytyczne sprawnego działania podzielić możemy na: | ||
** wytyczne alternatywne, które dają się połączyć w przeciwstawne względem siebie pary, zmuszające do poszukiwania "złotego | ** wytyczne alternatywne, które dają się połączyć w przeciwstawne względem siebie pary, zmuszające do poszukiwania "złotego środka" | ||
** wytyczne niealternatywne, które narzucają określoną logikę i porządek działania (K. Krzakiewicz 2006, s. 20-23). | ** wytyczne niealternatywne, które narzucają określoną logikę i porządek działania (K. Krzakiewicz 2006, s. 20-23). | ||
<google>n</google> | |||
==Sprawność w życiu człowieka== | ==Sprawność w życiu człowieka== | ||
Sprawność działania jest zagadnieniem cechującym się złożonością charakteru. Sprawność odniesiona do działań człowieka oznacza jego zdolność do wykonywania powierzonych mu czynności. Dotyczy ona każdego ludzkiego działania, bez względu na przyczyny lub cel. Sprawność to wykorzystywanie w życiu człowieka pojawiających się szans (A. Mazurkiewicz, s. 47-50). | |||
Sprawność działania jest zagadnieniem cechującym się złożonością charakteru. Sprawność odniesiona do działań człowieka oznacza jego zdolność do wykonywania powierzonych mu czynności. Dotyczy ona każdego ludzkiego działania, bez względu na przyczyny lub cel. Sprawność to wykorzystywanie w życiu człowieka pojawiających się szans (A. Mazurkiewicz, s. 47-50). | |||
Obiektem badań sprawności człowieka może być przeprowadzenie oceny sprawności psychofizycznej u osób starszych. Wśród badanych osób w podeszłym wieku wykazano, że im więcej maja ruchu np. chodząc na rehabilitację, tym lepsza ich sprawność fizyczna oraz psychiczna (E. Kozak-Szkopek, K. Galus 2009, s. 80). | Obiektem badań sprawności człowieka może być przeprowadzenie oceny sprawności psychofizycznej u osób starszych. Wśród badanych osób w podeszłym wieku wykazano, że im więcej maja ruchu np. chodząc na rehabilitację, tym lepsza ich sprawność fizyczna oraz psychiczna (E. Kozak-Szkopek, K. Galus 2009, s. 80). | ||
Bardzo ważnym czynnikiem sprawności fizycznej są funkcje i [[predyspozycje]] człowieka. tej dziedzinie specyficzną grupą w określaniu sprawności fizycznej są osoby posiadające [[niepełnosprawność]] intelektualną. Są oni w posiadaniu szerokiego spectrum schorzeń oraz defektów w sferze zarówno intelektualnej jak i społecznej, emocjonalnej, fizycznej oraz motorycznej (M. Wieczorek 2008, s. 236). | Bardzo ważnym czynnikiem sprawności fizycznej są funkcje i [[predyspozycje]] człowieka. tej dziedzinie specyficzną grupą w określaniu sprawności fizycznej są osoby posiadające [[niepełnosprawność]] intelektualną. Są oni w posiadaniu szerokiego spectrum schorzeń oraz defektów w sferze zarówno intelektualnej jak i społecznej, emocjonalnej, fizycznej oraz motorycznej (M. Wieczorek 2008, s. 236). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Etyka]]}} — {{i5link|a=[[Modus operandi]]}} — {{i5link|a=[[Teoria cech]]}} — {{i5link|a=[[Kształcenie]]}} — {{i5link|a=[[Heurystyka]]}} — {{i5link|a=[[Przedmiot badań]]}} — {{i5link|a=[[Holistyczne podejście]]}} — {{i5link|a=[[Mechanizm obronny]]}} — {{i5link|a=[[Empatia]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Kozak-Szkopek E., Galus K. (2009), [ | <noautolinks> | ||
* Krzakiewicz K. (2006),''Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań | * Kozak-Szkopek E., Galus K. (2009), ''[https://gerontologia.org.pl/wp-content/uploads/2016/05/2009-02-3.pdf Wpływ rehabilitacji ruchowej na sprawność psychofizyczną osób w podeszłym wieku]'', Gerontologia Polska nr 2 | ||
* Mazurkiewicz A. ''Sprawność | * Krzakiewicz K. (2006), ''Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań | ||
* Wieczorek M. (2008), [http://www.phie.pl/pdf/phe-2008/phe-2008-2-235.pdf | * Mazurkiewicz A. (2011), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171195853''Sprawność działania - interpretacja teoretyczna pojęcia]'', Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, Uniwersytet Rzeszowski, nr 20, s. 50 | ||
* Zieleniewski J. (1969), '' | * Wieczorek M. (2008), ''[http://www.phie.pl/pdf/phe-2008/phe-2008-2-235.pdf Sprawność fizyczna młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie jako czynnik warunkujący ich zdrowie]'', Probl Hig Epidemiol, nr 89 | ||
* Zieleniewski J. (1969), ''Organizacja i zarządzanie'', Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Karol Banatkiewicz, Natalia Mardyła}} | {{a|Karol Banatkiewicz, Natalia Mardyła}} | ||
[[Kategoria:Prakseologia]] | |||
{{#metamaster:description|Sprawność to wieloznaczne pojęcie, które technicznie oznacza stosunek wydanej do pobranej energii. W kontekście pracy menedżera sprawność obejmuje skuteczność, korzystność i ekonomiczność.}} |
Aktualna wersja na dzień 18:40, 18 lis 2023
Sprawność jest pojęciem wieloznacznym. Technicznie oznacza stosunek energii wydanej do pobranej. Trudno taką definicję zastosować do pracy menedżera. Zdaniem T. Kotarbińskiego w sensie uniwersalnym pewną postacią sprawności jest zarówno skuteczność, korzystność, jak i ekonomiczność (tzw. walory praktyczne). (Zieleniewski 1969, s. 232)
W teorii organizacji i zarządzania Sprawność jest miarą uniwersalną, która służy do oceny funkcjonowania organizacji. W literaturze przedmiotu znaleźć można różne sposoby podejścia do istoty sprawności, sposobu jej wyrażania i mierzenia.
TL;DR
Artykuł omawia pojęcie sprawności, które jest wieloznaczne i trudne do zastosowania w przypadku pracy menedżera. W koncepcji prakseologicznej J. Zieleniewskiego sprawność ma trzy podstawowe wymiary: skuteczność, korzystność i ekonomiczność. Sprawność odniesiona do człowieka oznacza jego zdolność do wykonywania powierzonych mu czynności. Sprawność fizyczna jest zależna od funkcji i predyspozycji człowieka.
Sprawność w koncepcji prakseologicznej według J. Zieleniewskiego
Najchętniej używana definicja to interpretacja prakseologiczna, która zaproponował J. Zieleniewski, według której możemy rozróżnić trzy postaci sprawności:
- uniwersalne znaczenie sprawności to nazwa ogólna każdego z walorów praktycznych (T. Kotarbiński); rozumianą w ten sposób sprawność można stwierdzić zawsze, kiedy działanie ma chociażby jeden z walorów dobrej roboty.
- w znaczeniu syntetycznym - sprawność jest ogółem walorów dobrej roboty
- w znaczeniu manipulacyjnym sprawność to nic innego jak zdolność/zręczność w posługiwaniu się przez ludzi narządami bądź narzędziami, które są wykorzystywane podczas działania.
J. Zieleniewski zawęził pojęcie sprawności do trzech podstawowych jej wymiarów, które da się wyrazić w postaci syntetycznej i skwantyfikowanej. Na to pojęcie w ogólnym znaczeniu składają się: skuteczność, korzystność i ekonomiczność.
Najistotniejszą oceną działania, a tym samym składową tego pojęcia jest ocena ze względu na skuteczność. Przedsięwzięte działanie jest najbardziej skuteczne, jeżeli pozwala na osiągnięcie (w całości lub w jakimś stopniu) zamierzony cel lub przynajmniej umożliwia jego realizację w przyszłości.
Kolejny walor sprawnego działania to ekonomiczność, która dotyczy stosunku osiągniętego efektu do poniesionego na ten cel nakładu. Podejście prakseologiczne działania można uznać za ekonomiczne, jeżeli stosunek pomiędzy nabytkami a ubytkami jest większy od jedności (N/U>1). Jeżeli stosunek nabytków do ubytków jest równy 1, występuje wtedy działanie obojętne ekonomicznie. Natomiast, gdy stosunek jest mniejszy od 1, można uznać to za działanie nieekonomiczne. Nabytkami określa się to, co w określonym działaniu zostało zamierzone i uznane, jako jego cele, a ubytkiem - to, co zostało na osiągnięcie tych celów przeznaczone, jako zużycie zasobów lub pewne braki i straty.
Ostatnia składowa sprawnego działania w koncepcji prakseologicznej to korzystność, została wprowadzona do prakseologii przez J. Zieleniewskiego, którego celem było stworzenie podstaw do wyróżnienia z dwóch działania tej samej ekonomiczności działania, które jest lepsze pod względem efektów. Korzystność jest cechą działania opiniowanego pozytywnie przez wzgląd na przewagę nabytków w różnicy między nabytkami a ubytkami (N-U>0). Jeżeli natomiast przeważają ubytki możemy mówić o niekorzystności.
Wytyczne sprawnego działania to dyrektywy, które należy uwzględnić w działaniu, jeżeli to działanie ma posiadać walory sprawności. Wytyczne sprawnego działania podzielić możemy na:
- wytyczne alternatywne, które dają się połączyć w przeciwstawne względem siebie pary, zmuszające do poszukiwania "złotego środka"
- wytyczne niealternatywne, które narzucają określoną logikę i porządek działania (K. Krzakiewicz 2006, s. 20-23).
Sprawność w życiu człowieka
Sprawność działania jest zagadnieniem cechującym się złożonością charakteru. Sprawność odniesiona do działań człowieka oznacza jego zdolność do wykonywania powierzonych mu czynności. Dotyczy ona każdego ludzkiego działania, bez względu na przyczyny lub cel. Sprawność to wykorzystywanie w życiu człowieka pojawiających się szans (A. Mazurkiewicz, s. 47-50). Obiektem badań sprawności człowieka może być przeprowadzenie oceny sprawności psychofizycznej u osób starszych. Wśród badanych osób w podeszłym wieku wykazano, że im więcej maja ruchu np. chodząc na rehabilitację, tym lepsza ich sprawność fizyczna oraz psychiczna (E. Kozak-Szkopek, K. Galus 2009, s. 80).
Bardzo ważnym czynnikiem sprawności fizycznej są funkcje i predyspozycje człowieka. tej dziedzinie specyficzną grupą w określaniu sprawności fizycznej są osoby posiadające niepełnosprawność intelektualną. Są oni w posiadaniu szerokiego spectrum schorzeń oraz defektów w sferze zarówno intelektualnej jak i społecznej, emocjonalnej, fizycznej oraz motorycznej (M. Wieczorek 2008, s. 236).
Sprawność — artykuły polecane |
Etyka — Modus operandi — Teoria cech — Kształcenie — Heurystyka — Przedmiot badań — Holistyczne podejście — Mechanizm obronny — Empatia |
Bibliografia
- Kozak-Szkopek E., Galus K. (2009), Wpływ rehabilitacji ruchowej na sprawność psychofizyczną osób w podeszłym wieku, Gerontologia Polska nr 2
- Krzakiewicz K. (2006), Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
- Mazurkiewicz A. (2011), Sprawność działania - interpretacja teoretyczna pojęcia, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, Uniwersytet Rzeszowski, nr 20, s. 50
- Wieczorek M. (2008), Sprawność fizyczna młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie jako czynnik warunkujący ich zdrowie, Probl Hig Epidemiol, nr 89
- Zieleniewski J. (1969), Organizacja i zarządzanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
Autor: Karol Banatkiewicz, Natalia Mardyła