Marketing online: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Pozycjonowanie)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Rola internetu w marketingu]]</li>
<li>[[Formy promocji i reklamy w internecie]]</li>
<li>[[Marketing bezpośredni]]</li>
<li>[[Metody przyciągania klientów w internecie]]</li>
<li>[[Reklama internetowa]]</li>
<li>[[Marketing partyzancki]]</li>
<li>[[Środki przekazu reklamy]]</li>
<li>[[Agencja interaktywna]]</li>
<li>[[Nowe media]]</li>
</ul>
}}
'''[[Marketing]] online''' to rodzaj marketingu, który wykorzystuje [[Internet]] do promowania oraz sprzedawania produktów i usług, a także do budowania relacji z konsumentem. Dzięki globalnej sieci [[przedsiębiorstwo]] ma nowe możliwości komunikacji z rynkiem. Marketing online może wykorzystywać wszystkie instrumenty [[komunikacja marketingowa|komunikacji marketingowej]], takie jak:
'''[[Marketing]] online''' to rodzaj marketingu, który wykorzystuje [[Internet]] do promowania oraz sprzedawania produktów i usług, a także do budowania relacji z konsumentem. Dzięki globalnej sieci [[przedsiębiorstwo]] ma nowe możliwości komunikacji z rynkiem. Marketing online może wykorzystywać wszystkie instrumenty [[komunikacja marketingowa|komunikacji marketingowej]], takie jak:
* [[promocja]] osobista,
* [[promocja]] osobista,
Linia 27: Linia 12:
Przedsiębiorstwa, które wykorzystują w swojej [[strategia marketingowa|strategii marketingowej]] Internet, posiadają zupełnie nowe możliwości prowadzenia interesów. Mogą sprzedawać swoje produkty w witrynie internetowej przez 24 godziny na dobę. Dzięki dobrze funkcjonującej promocji wirtualnej, klienci mogą w bardzo szybki sposób uzyskać informację na temat nowej linii produktów, uzupełnieniu magazynów lub różnego rodzaju promocjach (P. Kotler 2004, s. 55)
Przedsiębiorstwa, które wykorzystują w swojej [[strategia marketingowa|strategii marketingowej]] Internet, posiadają zupełnie nowe możliwości prowadzenia interesów. Mogą sprzedawać swoje produkty w witrynie internetowej przez 24 godziny na dobę. Dzięki dobrze funkcjonującej promocji wirtualnej, klienci mogą w bardzo szybki sposób uzyskać informację na temat nowej linii produktów, uzupełnieniu magazynów lub różnego rodzaju promocjach (P. Kotler 2004, s. 55)
To właśnie dzięki obecności w Internecie przedsiębiorstwo może zaistnieć na forum publicznym, także na rynku międzynarodowym. Może przekraczać sztywne granice państw, sektorów gospodarki oraz rynkami. [[Informacja]] lub reklama marketingowa jest dostępna na stronach WWW przez cały czas, od momentu jej umieszczenia aż do jej ewentualnego wycofania. Dzięki temu potencjalni konsumenci mogą wielokrotnie wchodzić na określony adres internetowy w najbardziej korzystnym dla siebie momencie (A.Czubała 2012, s. 225)
To właśnie dzięki obecności w Internecie przedsiębiorstwo może zaistnieć na forum publicznym, także na rynku międzynarodowym. Może przekraczać sztywne granice państw, sektorów gospodarki oraz rynkami. [[Informacja]] lub reklama marketingowa jest dostępna na stronach WWW przez cały czas, od momentu jej umieszczenia aż do jej ewentualnego wycofania. Dzięki temu potencjalni konsumenci mogą wielokrotnie wchodzić na określony adres internetowy w najbardziej korzystnym dla siebie momencie (A.Czubała 2012, s. 225)
<google>t</google>


Niektóre firmy posiadają na swoich stronach WWW '''komunikatory internetowe'''. To narzędzia internetowe, które wspierają [[sprzedaż]] i komunikację online oraz zastępują tradycyjne metody sprzedaży w przedsiębiorstwach. Pomagają w szybkim i bezpośrednim kontakcie z klientem odwiedzającym [[sklep internetowy]]. ponadto uzyskują [[informacje]] o zachowaniu klienta co pomaga w późniejszym procesie sprzedaży, obsługi i wsparcia nowych nabywców.
Niektóre firmy posiadają na swoich stronach WWW '''komunikatory internetowe'''. To narzędzia internetowe, które wspierają [[sprzedaż]] i komunikację online oraz zastępują tradycyjne metody sprzedaży w przedsiębiorstwach. Pomagają w szybkim i bezpośrednim kontakcie z klientem odwiedzającym [[sklep internetowy]]. ponadto uzyskują [[informacje]] o zachowaniu klienta co pomaga w późniejszym procesie sprzedaży, obsługi i wsparcia nowych nabywców.
<google>n</google>


==Instrumenty komunikacji online==
==Instrumenty komunikacji online==
Linia 44: Linia 30:


Marketing online pozwala na uzyskanie informacji na temat klienta, np. co robił na stronie, ile czasu na niej spędził. Zebrane [[dane]] wykorzystuje się w przyszłości do kolejnych działań reklamowych. Wpływa to na znaczne obniżenie kosztów marketingowych (D.Kaznowski 2008, s. 122)
Marketing online pozwala na uzyskanie informacji na temat klienta, np. co robił na stronie, ile czasu na niej spędził. Zebrane [[dane]] wykorzystuje się w przyszłości do kolejnych działań reklamowych. Wpływa to na znaczne obniżenie kosztów marketingowych (D.Kaznowski 2008, s. 122)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rola internetu w marketingu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Formy promocji i reklamy w internecie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing bezpośredni]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody przyciągania klientów w internecie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reklama internetowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing partyzancki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Środki przekazu reklamy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencja interaktywna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nowe media]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 49: Linia 37:
* Czubała A. (red.) (2012), ''Podstawy marketingu'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Czubała A. (red.) (2012), ''Podstawy marketingu'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Girchenko T., Ovsiannikova Y. (2016), ''Digital Marketing and its role in the modern business processes'', European Cooperation, Vol.11(18)
* Girchenko T., Ovsiannikova Y. (2016), ''Digital Marketing and its role in the modern business processes'', European Cooperation, Vol.11(18)
* Grębosz M., Siuda D., Szymański G. (2016),''[https://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/1463/Social_Media_Marketing_Grebosz_Siuda_Szymanski_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y Social Media Marketing]'', Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
* Grębosz M., Siuda D., Szymański G. (2016), ''[https://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/1463/Social_Media_Marketing_Grebosz_Siuda_Szymanski_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y Social Media Marketing]'', Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
* Kaznowski D. (2008), ''Nowy marketing'', VFP Communications, Warszawa
* Kaznowski D. (2008), ''Nowy marketing'', VFP Communications, Warszawa
* Kotler P. (2004), ''Marketing od A do Z'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kotler P. (2004), ''Marketing od A do Z'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Linia 55: Linia 43:


{{a|Sylwia Wójcik}}
{{a|Sylwia Wójcik}}
[[Kategoria:Marketing]]
[[Kategoria:Rodzaje marketingu]]


{{#metamaster:description|Marketing online to wykorzystanie Internetu do promocji, sprzedaży i budowania relacji z klientami. Odkryj różne formy reklamy i promocji.}}
{{#metamaster:description|Marketing online to wykorzystanie Internetu do promocji, sprzedaży i budowania relacji z klientami. Odkryj różne formy reklamy i promocji.}}

Aktualna wersja na dzień 18:21, 18 lis 2023

Marketing online to rodzaj marketingu, który wykorzystuje Internet do promowania oraz sprzedawania produktów i usług, a także do budowania relacji z konsumentem. Dzięki globalnej sieci przedsiębiorstwo ma nowe możliwości komunikacji z rynkiem. Marketing online może wykorzystywać wszystkie instrumenty komunikacji marketingowej, takie jak:

Aby marketing online mógł zaistnieć przedsiębiorstwo jak i konsumenci muszą być online. W dobie tak rozwiniętej technologi nie jest to żaden problem, ponieważ prawie każdy posiada dostęp do Internetu (T. Girchenko, Y. Ovsiannikova 2016, s. 25)

TL;DR

Marketing online wykorzystuje internet do promocji, sprzedaży i budowania relacji z klientem. Przedsiębiorstwa mogą sprzedawać produkty online przez całą dobę, a reklamy i informacje są dostępne przez cały czas. Komunikatory internetowe pomagają w kontakcie z klientem. Instrumenty komunikacji online to m.in. strony WWW, serwisy społecznościowe, banery reklamowe i poczta elektroniczna. Marketing online daje możliwość dotarcia do nowych klientów i uzyskania informacji na ich temat, co obniża koszty marketingowe.

Internet jako kanał dystrybucji marketingowej

Przedsiębiorstwa, które wykorzystują w swojej strategii marketingowej Internet, posiadają zupełnie nowe możliwości prowadzenia interesów. Mogą sprzedawać swoje produkty w witrynie internetowej przez 24 godziny na dobę. Dzięki dobrze funkcjonującej promocji wirtualnej, klienci mogą w bardzo szybki sposób uzyskać informację na temat nowej linii produktów, uzupełnieniu magazynów lub różnego rodzaju promocjach (P. Kotler 2004, s. 55) To właśnie dzięki obecności w Internecie przedsiębiorstwo może zaistnieć na forum publicznym, także na rynku międzynarodowym. Może przekraczać sztywne granice państw, sektorów gospodarki oraz rynkami. Informacja lub reklama marketingowa jest dostępna na stronach WWW przez cały czas, od momentu jej umieszczenia aż do jej ewentualnego wycofania. Dzięki temu potencjalni konsumenci mogą wielokrotnie wchodzić na określony adres internetowy w najbardziej korzystnym dla siebie momencie (A.Czubała 2012, s. 225)

Niektóre firmy posiadają na swoich stronach WWW komunikatory internetowe. To narzędzia internetowe, które wspierają sprzedaż i komunikację online oraz zastępują tradycyjne metody sprzedaży w przedsiębiorstwach. Pomagają w szybkim i bezpośrednim kontakcie z klientem odwiedzającym sklep internetowy. ponadto uzyskują informacje o zachowaniu klienta co pomaga w późniejszym procesie sprzedaży, obsługi i wsparcia nowych nabywców.

Instrumenty komunikacji online

Do komunikacji w wirtualnym świecie wykorzystywane są różnego rodzaju instrumenty. Postęp techniczno-technologiczny wymusza nieustanny rozwój środków i form komunikowania online. Do grupy najbardziej podstawowych instrumentów zaliczamy:

  • witryny (strony) WWW - umożliwiają komunikację z rynkiem poprzez reklamy docelowe na stronach WWW, ogłoszenia, odnośniki, przerywniki reklamowe, ministron reklamowych.
  • serwisy społecznościowe - wykorzystywane są przez przedsiębiorstwa do promocji własnej strony, budowaniu relacji z użytkownikami, co powoduje zwiększenie świadomości marki. Social media umożliwiają bardzo szybki przepływ treści oraz informacji, poszerzenie grupy odbiorców.
  • banery reklamowe - można wyróżnić banery statyczne oraz animowane. Są umieszczone na stronach wyszukiwarek i serwisach sieciowych, mogą być również podpięte do poczty elektronicznej jak i stron własnych firmy.
  • poczta elektroniczna - w polityce promocji rozpatrywana jako forma komunikacji interpersonalnej oraz przekaz komunikatów reklamowych. Ta pierwsza umożliwia interakcje osobowe czyli korespondencję w szerokim zakresie. Komunikat reklamowy umieszczany jest w stopce korespondencyjnej i wysyłany do adresata na konto pocztowe.

Oprócz wyżej wymienionych, marketing online wykorzystuje również takie instrumenty komunikacji jak reklama w blogach, reklama kontekstowa oraz tzw. marketing wirusowy.(A.Czubała 2012, s. 226)

Zalety marketingu online

Marketing online daje przedsiębiorstwom dużo większe możliwości zdobycia nowych klientów oraz zaistnienia na rynku niż marketing tradycyjny. Należy jednak pamiętać, że nie powinien on wypierać marketingu tradycyjnego, ale powinien być jego uzupełnieniem. Jedną z zalet marketingu online jest to, że może dotrzeć do atrakcyjnych i nieosiągalnych, docelowych grup odbiorców. Reklamy w Internecie są interaktywne, dzięki czemu przyciągają uwagę.

Marketing online pozwala na uzyskanie informacji na temat klienta, np. co robił na stronie, ile czasu na niej spędził. Zebrane dane wykorzystuje się w przyszłości do kolejnych działań reklamowych. Wpływa to na znaczne obniżenie kosztów marketingowych (D.Kaznowski 2008, s. 122)


Marketing onlineartykuły polecane
Rola internetu w marketinguFormy promocji i reklamy w internecieMarketing bezpośredniMetody przyciągania klientów w internecieReklama internetowaMarketing partyzanckiŚrodki przekazu reklamyAgencja interaktywnaNowe media

Bibliografia

  • Czubała A. (red.) (2012), Podstawy marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Girchenko T., Ovsiannikova Y. (2016), Digital Marketing and its role in the modern business processes, European Cooperation, Vol.11(18)
  • Grębosz M., Siuda D., Szymański G. (2016), Social Media Marketing, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
  • Kaznowski D. (2008), Nowy marketing, VFP Communications, Warszawa
  • Kotler P. (2004), Marketing od A do Z, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa


Autor: Sylwia Wójcik