Metody przyciągania klientów w internecie: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
==Etapy pozyskiwania klientów w Sieci== | ==Etapy pozyskiwania klientów w Sieci== | ||
Patricia Seybold w swojej książce "Klienci.com" wyróżnia pięć etapów elektronicznego biznesu przez które powinna przejść firma rozpoczynająca dzialalność w Internecie i pragnąca za jego pośrednictwem zdobyć nowych odbiorców. | Patricia Seybold w swojej książce "Klienci.com" wyróżnia pięć etapów elektronicznego biznesu przez które powinna przejść firma rozpoczynająca dzialalność w Internecie i pragnąca za jego pośrednictwem zdobyć nowych odbiorców. | ||
===Dostarczanie informacji o firmie i jej produktach=== | ===Dostarczanie informacji o firmie i jej produktach=== | ||
Czyli udostępnianie podstawowych danych firmy: jej działalności, sytuacji finansowej, siedziby itp. | Czyli udostępnianie podstawowych danych firmy: jej działalności, sytuacji finansowej, siedziby itp. | ||
===Zapewnianie klientom obsługi i umożliwienie wzajemnych kontaktów=== | ===Zapewnianie klientom obsługi i umożliwienie wzajemnych kontaktów=== | ||
Ważnym elementem e- biznesu jest dostarczanie zainteresowanym wystarczająco dużo informacji o produkcie i możliwości kontaktowania się ze sprzedawcą. | Ważnym elementem e - biznesu jest dostarczanie zainteresowanym wystarczająco dużo informacji o produkcie i możliwości kontaktowania się ze sprzedawcą. | ||
Wg autorki skuteczna jest [[strategia]] "samoobsługi". Polega ona na tym, aby [[klient]] mógł sam wyszukać potrzebne mu [[informacje]] o produkcie, podjąć decyzję o jego zakupie, a następnie kontrolować przebieg realizacji zamówienia. Wówczas odczuwa on większe zadowolenie oraz przekonanie o niezależności i trafności swojego wyboru. | Wg autorki skuteczna jest [[strategia]] "samoobsługi". Polega ona na tym, aby [[klient]] mógł sam wyszukać potrzebne mu [[informacje]] o produkcie, podjąć decyzję o jego zakupie, a następnie kontrolować przebieg realizacji zamówienia. Wówczas odczuwa on większe zadowolenie oraz przekonanie o niezależności i trafności swojego wyboru. | ||
===Obsługa transakcji elektronicznych=== | ===Obsługa transakcji elektronicznych=== | ||
Klient powinien mieć możliwość zakupu towaru, bądź [[usługi]] on- line. Odbiorcy, którzy dokonywali transakcji tą drogą w przeszłości mogą niechętnie składać [[zamówienie]] telefonicznie, czy pocztą ze względu na większe [[koszty]] i czasochłonność tradycyjnych metod. | Klient powinien mieć możliwość zakupu towaru, bądź [[usługi]] on - line. Odbiorcy, którzy dokonywali transakcji tą drogą w przeszłości mogą niechętnie składać [[zamówienie]] telefonicznie, czy pocztą ze względu na większe [[koszty]] i czasochłonność tradycyjnych metod. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
===Indywidualizacja kontaktów z klientami=== | ===Indywidualizacja kontaktów z klientami=== | ||
Zdobycie informacji na temat odbiorcy naszych [[produkt]]ów. Dokładniej etap ten zostanie opisany w punkcie 2. | Zdobycie informacji na temat odbiorcy naszych [[produkt]]ów. Dokładniej etap ten zostanie opisany w punkcie 2. | ||
Linia 44: | Linia 46: | ||
===Marketing przy użyciu poczty elektronicznej=== | ===Marketing przy użyciu poczty elektronicznej=== | ||
Wiele strategii marketingowych w Internecie wykorzystuje proste techniki oparte na e- mailu. Główną przyczyną takiego postępowania jest ogromna popularność e- mailu wśród Internautów. Trzeba mieć jednak świadomość, że samo wysyłanie wiadomości nie wystarczy, aby skłonić użytkownika do jej przeczytania, przeważnie z powodu ograniczonego czasu. | Wiele strategii marketingowych w Internecie wykorzystuje proste techniki oparte na e - mailu. Główną przyczyną takiego postępowania jest ogromna popularność e - mailu wśród Internautów. Trzeba mieć jednak świadomość, że samo wysyłanie wiadomości nie wystarczy, aby skłonić użytkownika do jej przeczytania, przeważnie z powodu ograniczonego czasu. | ||
Bardzo duży wpływ na ilość odwiedzin stron www mają noty przypominające. Są to wiadomości wysyłane przez e-mail. Ich zadaniem jest przypominanie o istnieniu firmy, poinformowanie o nowej promocji, czy też poszerzeniu oferty. Zadaniem marketera jest wcześniejsze uzyskanie adresu e-mail od użytkownika, aby można mu takie noty wysyłać, czyli skłonienie do wpisania się na listę adresatów. Klienci wpisując się na odpowiednią listę, podają specyficzne [[dane]] o sobie i o swoich zainteresowaniach. | Bardzo duży wpływ na ilość odwiedzin stron www mają noty przypominające. Są to wiadomości wysyłane przez e-mail. Ich zadaniem jest przypominanie o istnieniu firmy, poinformowanie o nowej promocji, czy też poszerzeniu oferty. Zadaniem marketera jest wcześniejsze uzyskanie adresu e-mail od użytkownika, aby można mu takie noty wysyłać, czyli skłonienie do wpisania się na listę adresatów. Klienci wpisując się na odpowiednią listę, podają specyficzne [[dane]] o sobie i o swoich zainteresowaniach. | ||
Linia 59: | Linia 61: | ||
Przedsiębiorstwa posiadające własną stronę (home page) mogą komunikować się z rynkiem za pomocą tekstu, zdjęć, obrazu wideo, dźwięku i grafiki. Strona domowa jest doskonalą autoprezentacją samego przedsiębiorstwa jak i jego oferty. Stanowi więc wizytówkę na podstawie której klient kształtuje swoje pierwsze opinie na temat firmy. | Przedsiębiorstwa posiadające własną stronę (home page) mogą komunikować się z rynkiem za pomocą tekstu, zdjęć, obrazu wideo, dźwięku i grafiki. Strona domowa jest doskonalą autoprezentacją samego przedsiębiorstwa jak i jego oferty. Stanowi więc wizytówkę na podstawie której klient kształtuje swoje pierwsze opinie na temat firmy. | ||
Należy zatem zadbać o atrakcyjność strony www. W tym celu bardzo użytecznym będzie zastosowanie funkcji interaktywnych - zewnętrznej strategii marketingowej. Te dodatkowe narzędzia pozwolą na wyróżnienie danej strony, tak aby skupić uwagę użytkownika i zwiększyć [[szanse]] na jej powtórne odwiedzenie. Przykładowe strategie (Jan W. Wiktor- Podstawy Marketingu 2004): | Należy zatem zadbać o atrakcyjność strony www. W tym celu bardzo użytecznym będzie zastosowanie funkcji interaktywnych - zewnętrznej strategii marketingowej. Te dodatkowe narzędzia pozwolą na wyróżnienie danej strony, tak aby skupić uwagę użytkownika i zwiększyć [[szanse]] na jej powtórne odwiedzenie. Przykładowe strategie (Jan W. Wiktor - Podstawy Marketingu 2004): | ||
* Programy multimedialne zawierające elementy reklamowe do pobierania na komputer użytkownika. | * Programy multimedialne zawierające elementy reklamowe do pobierania na komputer użytkownika. | ||
* Promocje, konkursy, gry, loterie. | * Promocje, konkursy, gry, loterie. | ||
Linia 69: | Linia 71: | ||
===Banery reklamowe=== | ===Banery reklamowe=== | ||
Odnalezieniu właściwych stron www sprzyjają także banery reklamowe. Są to niewielkie pola- odsyłacze, zróżnicowane pod względem aktywności, formy oraz funkcji promocyjnych. Z reguły umieszcza się je na stronach wyszukiwarek, portali, e-maili oraz stron www. Wyróżniamy banery: strategiczne, animowane oraz interaktywne. Z wyżej wymienionych największą [[skuteczność]] posiadają banery interaktywne, które poprzez charakterystyczne polecenia (tj. otwórz, przejdź dalej itp.) i pytania przyciągają uwagę użytkownika. | Odnalezieniu właściwych stron www sprzyjają także banery reklamowe. Są to niewielkie pola - odsyłacze, zróżnicowane pod względem aktywności, formy oraz funkcji promocyjnych. Z reguły umieszcza się je na stronach wyszukiwarek, portali, e-maili oraz stron www. Wyróżniamy banery: strategiczne, animowane oraz interaktywne. Z wyżej wymienionych największą [[skuteczność]] posiadają banery interaktywne, które poprzez charakterystyczne polecenia (tj. otwórz, przejdź dalej itp.) i pytania przyciągają uwagę użytkownika. | ||
Dostosowanie się do rynku internetowego jest obecnie koniecznością do której muszą przywyknąć Polscy przedsiębiorcy (szczególnie mali i średni), którzy chcą liczyć się na arenie międzynarodowej. Aby skutecznie przyciągnąć nowych klientów i utrwalić z nimi stosunki, należy zgłębiać wiedzę o metodach stosowanych w działalności marketingowej w Internecie. [[Rynek]] ten stawia poprzeczkę wysoko, ale daje jednocześnie prawie nieograniczone możliwości rozwoju i innowacyjnych rozwiązań. | Dostosowanie się do rynku internetowego jest obecnie koniecznością do której muszą przywyknąć Polscy przedsiębiorcy (szczególnie mali i średni), którzy chcą liczyć się na arenie międzynarodowej. Aby skutecznie przyciągnąć nowych klientów i utrwalić z nimi stosunki, należy zgłębiać wiedzę o metodach stosowanych w działalności marketingowej w Internecie. [[Rynek]] ten stawia poprzeczkę wysoko, ale daje jednocześnie prawie nieograniczone możliwości rozwoju i innowacyjnych rozwiązań. |
Wersja z 08:57, 2 lis 2023
Metody przyciągania klientów w internecie |
---|
Polecane artykuły |
Obecnie Internet jest jednym z najważniejszych narzędzi stosowanych do walki z konkurencją. Jednak, aby odnieść upragnione efekty, przedsiębiorstwo musi stosować odpowiednie metody skutecznego marketingu. Mimo relatywnie niskich kosztów promocji internetowej, bez praktycznej wiedzy na ten temat, firma może ponieść duże straty.
TL;DR
Aby odnieść sukces w internecie, przedsiębiorstwa muszą stosować odpowiednie metody marketingu. Etapy pozyskiwania klientów obejmują dostarczanie informacji o firmie, zapewnienie obsługi klienta, obsługę transakcji online, indywidualizację kontaktów z klientami i tworzenie społeczności. Formy działań marketingowych w internecie obejmują marketing przy użyciu poczty elektronicznej, tworzenie witryn internetowych i wykorzystanie banerów reklamowych. Dostosowanie się do rynku internetowego jest koniecznością dla polskich przedsiębiorców.
Etapy pozyskiwania klientów w Sieci
Patricia Seybold w swojej książce "Klienci.com" wyróżnia pięć etapów elektronicznego biznesu przez które powinna przejść firma rozpoczynająca dzialalność w Internecie i pragnąca za jego pośrednictwem zdobyć nowych odbiorców.
Dostarczanie informacji o firmie i jej produktach
Czyli udostępnianie podstawowych danych firmy: jej działalności, sytuacji finansowej, siedziby itp.
Zapewnianie klientom obsługi i umożliwienie wzajemnych kontaktów
Ważnym elementem e - biznesu jest dostarczanie zainteresowanym wystarczająco dużo informacji o produkcie i możliwości kontaktowania się ze sprzedawcą.
Wg autorki skuteczna jest strategia "samoobsługi". Polega ona na tym, aby klient mógł sam wyszukać potrzebne mu informacje o produkcie, podjąć decyzję o jego zakupie, a następnie kontrolować przebieg realizacji zamówienia. Wówczas odczuwa on większe zadowolenie oraz przekonanie o niezależności i trafności swojego wyboru.
Obsługa transakcji elektronicznych
Klient powinien mieć możliwość zakupu towaru, bądź usługi on - line. Odbiorcy, którzy dokonywali transakcji tą drogą w przeszłości mogą niechętnie składać zamówienie telefonicznie, czy pocztą ze względu na większe koszty i czasochłonność tradycyjnych metod.
Indywidualizacja kontaktów z klientami
Zdobycie informacji na temat odbiorcy naszych produktów. Dokładniej etap ten zostanie opisany w punkcie 2.
Tworzenie społeczności
Aby umocnić zbudowane więzi z klientem należy stworzyć mu warunki w których będzie mógł utożsamiać się. W tym celu oferuje się miejsca "tylko dla członków" w których mogą się oni wymieniać doświadczeniami, pomagają sobie rozwiązywać problemy techniczne orraz mogą udzielać sobie porad.
W ten sposób powstaje wewnętrzna grupa dyskusyjna, dzięki której mocniej integrują się z przedsiębiorstwem.
Formy działań marketingowych w Internecie
Poniżej przedstawione zostaną jedynie przykładowe działania marketingowe w Internecie, które przynoszą przedsiębiorstwom profity w postaci zwiększenia się liczby stałych odbiorców.
Marketing przy użyciu poczty elektronicznej
Wiele strategii marketingowych w Internecie wykorzystuje proste techniki oparte na e - mailu. Główną przyczyną takiego postępowania jest ogromna popularność e - mailu wśród Internautów. Trzeba mieć jednak świadomość, że samo wysyłanie wiadomości nie wystarczy, aby skłonić użytkownika do jej przeczytania, przeważnie z powodu ograniczonego czasu.
Bardzo duży wpływ na ilość odwiedzin stron www mają noty przypominające. Są to wiadomości wysyłane przez e-mail. Ich zadaniem jest przypominanie o istnieniu firmy, poinformowanie o nowej promocji, czy też poszerzeniu oferty. Zadaniem marketera jest wcześniejsze uzyskanie adresu e-mail od użytkownika, aby można mu takie noty wysyłać, czyli skłonienie do wpisania się na listę adresatów. Klienci wpisując się na odpowiednią listę, podają specyficzne dane o sobie i o swoich zainteresowaniach.
Na tej podstawie możemy ustalić konkretne potrzeby danej osoby i dostarczyć jej tzw. indywidualne pakiety informacji w której oferujemy użytkownikowi dokładnie to czego on oczekuje.
Innym pomysłem na stworzenie więzi z potencjalnym klientem jest wysyłanie mu bezpłatnych biuletynów. Mają one przyczynić się do polepszenia wizerunku marki, a ostatecznie namówić do zakupu. Zakładając, ze firma "orzeszek" sprzedaje bakalie w biuletynie powinny znaleźć się przepisy na przyrządzenie potraw z bakaliami, opisy regionów których są one zbierane itp.
Przykładem dobrej działalności marketingowej jest zakładanie oraz uczestniczenie w grupach dyskusyjnych. Ważne, aby grupa ta należała do naszego rynku docelowego np.:
Firma zajmująca się sprzedażą desek snowboardowych, szuka w Sieci grono dyskutujących snowboardzistów. W ten sposób można nie tylko zareklamować swoje produkty, ale także zebrać informacje na temat potrzeb i oczekiwań rynku.
Witryny WWW
Przedsiębiorstwa posiadające własną stronę (home page) mogą komunikować się z rynkiem za pomocą tekstu, zdjęć, obrazu wideo, dźwięku i grafiki. Strona domowa jest doskonalą autoprezentacją samego przedsiębiorstwa jak i jego oferty. Stanowi więc wizytówkę na podstawie której klient kształtuje swoje pierwsze opinie na temat firmy.
Należy zatem zadbać o atrakcyjność strony www. W tym celu bardzo użytecznym będzie zastosowanie funkcji interaktywnych - zewnętrznej strategii marketingowej. Te dodatkowe narzędzia pozwolą na wyróżnienie danej strony, tak aby skupić uwagę użytkownika i zwiększyć szanse na jej powtórne odwiedzenie. Przykładowe strategie (Jan W. Wiktor - Podstawy Marketingu 2004):
- Programy multimedialne zawierające elementy reklamowe do pobierania na komputer użytkownika.
- Promocje, konkursy, gry, loterie.
- Udostępnianie logo, układu graficznego firmy do wykorzystania przez użytkownika np. jako tapety.
Żeby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, należy zamieścić stronę internetową w serwisach wyszukiwawczych, tematycznych katalogach. Dobrej promocji powinny towarzyszyć działania na zewnątrz tzw. umieszczenie adresu str. www wszędzie gdzie jest to możliwe i legalne.
Aby strona www była regularnie odwiedzana przez gości należy pamiętać o jej stałym aktualizowaniu, tak aby widniały na niej bieżące dane.
Banery reklamowe
Odnalezieniu właściwych stron www sprzyjają także banery reklamowe. Są to niewielkie pola - odsyłacze, zróżnicowane pod względem aktywności, formy oraz funkcji promocyjnych. Z reguły umieszcza się je na stronach wyszukiwarek, portali, e-maili oraz stron www. Wyróżniamy banery: strategiczne, animowane oraz interaktywne. Z wyżej wymienionych największą skuteczność posiadają banery interaktywne, które poprzez charakterystyczne polecenia (tj. otwórz, przejdź dalej itp.) i pytania przyciągają uwagę użytkownika.
Dostosowanie się do rynku internetowego jest obecnie koniecznością do której muszą przywyknąć Polscy przedsiębiorcy (szczególnie mali i średni), którzy chcą liczyć się na arenie międzynarodowej. Aby skutecznie przyciągnąć nowych klientów i utrwalić z nimi stosunki, należy zgłębiać wiedzę o metodach stosowanych w działalności marketingowej w Internecie. Rynek ten stawia poprzeczkę wysoko, ale daje jednocześnie prawie nieograniczone możliwości rozwoju i innowacyjnych rozwiązań.
Bibliografia
- J. Altkorn, Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków, 2004
- J. Wielki, Elektroniczny marketing poprzez Internet, Warszawa, Wrocław, 2000
- P.B. Seybold, R.T. Marshak, Klienci.com, IFC Press, Kraków, 2001
- T. Vassos, Strategie Marketingowe w Internecie, Wyd. Studio Emka, Warszawa, 1999
Autor: Paulina Pianka