Struktura funkcjonalna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


Struktura funkcjonalna w swoim klasycznym ujęciu została zaproponowana przez F. W. Taylora jako sposób na rozwiązanie problemów struktury liniowej. Innym sposobem była [[struktura liniowo-sztabowa]]. Należy oddzielić klasyczną strukturę funkcjonalną od współczesnej. Współcześnie nazwy tej używa się dla określenia struktury departamentowej.
Struktura funkcjonalna w swoim klasycznym ujęciu została zaproponowana przez F. W. Taylora jako sposób na rozwiązanie problemów struktury liniowej. Innym sposobem była [[struktura liniowo-sztabowa]]. Należy oddzielić klasyczną strukturę funkcjonalną od współczesnej. Współcześnie nazwy tej używa się dla określenia struktury departamentowej.
Linia 20: Linia 18:
W ujęciu klasycznym zaproponowano, aby nadmiar zadań kierownika w strukturze liniowej rozwiązać poprzez [[powołanie]] wielu [[kierownik]]ów o różnych specjalnościach. W ten sposób każdy kierownik mógłby się specjalizować w wybranej dziedzinie, a jednocześnie wszystkie kwestie związane z organizacją pracy [[pracownik]]ów byłyby realizowane.
W ujęciu klasycznym zaproponowano, aby nadmiar zadań kierownika w strukturze liniowej rozwiązać poprzez [[powołanie]] wielu [[kierownik]]ów o różnych specjalnościach. W ten sposób każdy kierownik mógłby się specjalizować w wybranej dziedzinie, a jednocześnie wszystkie kwestie związane z organizacją pracy [[pracownik]]ów byłyby realizowane.


To rozwiązanie strukturalne miało jednak również swoje wady. Jak łatwo zauważyć na rys. 1, każdy pracownik ma kilku przełożonych. Zrezygnowano z zasady jedności rozkazodawstwa, a dokładnie nadano jej nowe znaczenie: każdy pracownik otrzymywał polecenia tylko od jednego przełożonego, ale w zakresie jednego obszaru decyzyjnego. Np. w zakresie czasu pracy polecenia mógł wydawać tylko jeden [[przełożony]]. W praktyce jednak zastosowanie takiego rozwiązania okazało się niezmiernie trudne, gdyż rozdzielenie uprawnień decyzyjnych nie było możliwe w pełni. Możliwe zatem było otrzymywanie sprzecznych instrukcji od różnych przełożonych.  
To rozwiązanie strukturalne miało jednak również swoje wady. Jak łatwo zauważyć na rys. 1, każdy pracownik ma kilku przełożonych. Zrezygnowano z zasady jedności rozkazodawstwa, a dokładnie nadano jej nowe znaczenie: każdy pracownik otrzymywał polecenia tylko od jednego przełożonego, ale w zakresie jednego obszaru decyzyjnego. Np. w zakresie czasu pracy polecenia mógł wydawać tylko jeden [[przełożony]]. W praktyce jednak zastosowanie takiego rozwiązania okazało się niezmiernie trudne, gdyż rozdzielenie uprawnień decyzyjnych nie było możliwe w pełni. Możliwe zatem było otrzymywanie sprzecznych instrukcji od różnych przełożonych.
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>


Linia 37: Linia 35:
* Eliminacja powielania i pokrywania się w wykonywaniu funkcji administracyjnych.
* Eliminacja powielania i pokrywania się w wykonywaniu funkcji administracyjnych.
* Zmniejszenie zapotrzebowania w specjalistach szerokiego profilu.
* Zmniejszenie zapotrzebowania w specjalistach szerokiego profilu.
*[[Centralizacja]] decyzji strategicznych oraz [[decentralizacja]] operacyjnych  
*[[Centralizacja]] decyzji strategicznych oraz [[decentralizacja]] operacyjnych


===Wady===
===Wady===
Linia 63: Linia 61:
* Serwisowe, zajmujące się prowadzeniem badań marketingowych, sprzedaży, serwisu gwarancyjnego,
* Serwisowe, zajmujące się prowadzeniem badań marketingowych, sprzedaży, serwisu gwarancyjnego,
* Administracyjne ([[zarząd]], [[księgowość]], dział planowania [[usługi]], dział prawny),
* Administracyjne ([[zarząd]], [[księgowość]], dział planowania [[usługi]], dział prawny),
* Doradcze (komitety i komisje pracujące nad poprawą organizacji i technologii produkcji  
* Doradcze (komitety i komisje pracujące nad poprawą organizacji i technologii produkcji
i zarządzania).
i zarządzania).


Linia 93: Linia 91:
Źródło: (A. Nalepka 2001, s. 71)
Źródło: (A. Nalepka 2001, s. 71)


W tej strukturze [[rząd]]ą zatem eksperci, a nie [[kierownik|kierownicy]] "od wszystkiego". Podział zadań pomiędzy nich jest realizowany w sposób przemyślany i [[cel]]ów. Dzięki temu [[organizacja]] może się łatwiej dostosowywać do zmian w otoczeniu.  
W tej strukturze [[rząd]]ą zatem eksperci, a nie [[kierownik|kierownicy]] "od wszystkiego". Podział zadań pomiędzy nich jest realizowany w sposób przemyślany i [[cel]]ów. Dzięki temu [[organizacja]] może się łatwiej dostosowywać do zmian w otoczeniu.


Oprócz wskazanych już wcześniej wad związanych z brakiem jedności rozkazodawstwa, należy wskazać brak osoby odpowiedzialnej za całokształt funkcjonowania poszczególnych obszarów organizacji. W praktyce struktura funkcjonalna przyjmowała bardzo różne kształty, rzadko była ona stosowana w czystej formie.  
Oprócz wskazanych już wcześniej wad związanych z brakiem jedności rozkazodawstwa, należy wskazać brak osoby odpowiedzialnej za całokształt funkcjonowania poszczególnych obszarów organizacji. W praktyce struktura funkcjonalna przyjmowała bardzo różne kształty, rzadko była ona stosowana w czystej formie.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Carpenter. M., Bauer T., Erdogan B.; 2012, [https://2012books.lardbucket.org/pdfs/management-principles-v1.0.pdf Management Principles] [w:]''Chapter 7 Organizational Structure and Change''
* Chudoba T., 2008, "Model systemu społecznego a problemy zarzadzania", Wydawnictwo:CeDeWu
* Czermiński A., Trzcieniecki J., ''Elementy teorii organizacji i zarządzania'', PWN, Warszawa 1973
* Czermiński A., Trzcieniecki J., ''Elementy teorii organizacji i zarządzania'', PWN, Warszawa 1973
* Nalepka A., ''[[Struktura organizacyjna]]'', Antykwa, Kraków 2001
* Griffin Ricky W., 2017, Warszawa, Tłumacz: Rusiński M.; "Podstawy zarządzania organizacjam", Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
* Chudoba T., 2008, "[[Model]] systemu społecznego a problemy zarzadzania", Wydawnictwo:CeDeWu,
* Kalu Idika Awa, [https://iosrjournals.org/iosr-jbm/papers/Vol18-issue1/Version-3/A018130104.pdf Functional structure and operational issues: An examination of core challenges and remedies.] [w:] " II. Functional organization structure - VI. Conclusion''
* Griffin Ricky W., 2017, Warszawa, Tłumacz: Rusiński M.; "Podstawy zarządzania organizacjam", Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN,
* Zawadzak T.; 2008, "Podstawy kierowania organizacją", Wydawnicto: Adam Marszałek,
* Carpenter. M., Bauer T., Erdogan B.; 2012, [https://2012books.lardbucket.org/pdfs/management-principles-v1.0.pdf Management Principles] [w:]''Chapter 7 Organizational Structure and Change'',
* Montana P., Charnov B., [https://ils.unc.edu/daniel/405/Montana11.pdf Management: A Streamlined Course for Students and Business People] [w:] ''Chapter 11: Organizational structures: Concepts and formats''
* Montana P., Charnov B., [https://ils.unc.edu/daniel/405/Montana11.pdf Management: A Streamlined Course for Students and Business People] [w:] ''Chapter 11: Organizational structures: Concepts and formats''
* Kalu Idika Awa, [http://iosrjournals.org/iosr-jbm/papers/Vol18-issue1/Version-3/A018130104.pdf Functional structure and operational issues: An examination of core challenges and remedies.] [w:] " II. Functional organization structure - VI. Conclusion''
* Nalepka A., ''Struktura organizacyjna'', Antykwa, Kraków 2001
* Zawadzak T.; 2008, "Podstawy kierowania organizacją", Wydawnicto: Adam Marszałek
</noautolinks>


{{a|[[Sławomir Wawak]], Kyrylo (Cyryl) Chabanivskyi}}
{{a|[[Sławomir Wawak]], Kyrylo (Cyryl) Chabanivskyi}}

Wersja z 11:28, 29 paź 2023

Struktura funkcjonalna
Polecane artykuły

Struktura funkcjonalna w swoim klasycznym ujęciu została zaproponowana przez F. W. Taylora jako sposób na rozwiązanie problemów struktury liniowej. Innym sposobem była struktura liniowo-sztabowa. Należy oddzielić klasyczną strukturę funkcjonalną od współczesnej. Współcześnie nazwy tej używa się dla określenia struktury departamentowej.

W ujęciu klasycznym zaproponowano, aby nadmiar zadań kierownika w strukturze liniowej rozwiązać poprzez powołanie wielu kierowników o różnych specjalnościach. W ten sposób każdy kierownik mógłby się specjalizować w wybranej dziedzinie, a jednocześnie wszystkie kwestie związane z organizacją pracy pracowników byłyby realizowane.

To rozwiązanie strukturalne miało jednak również swoje wady. Jak łatwo zauważyć na rys. 1, każdy pracownik ma kilku przełożonych. Zrezygnowano z zasady jedności rozkazodawstwa, a dokładnie nadano jej nowe znaczenie: każdy pracownik otrzymywał polecenia tylko od jednego przełożonego, ale w zakresie jednego obszaru decyzyjnego. Np. w zakresie czasu pracy polecenia mógł wydawać tylko jeden przełożony. W praktyce jednak zastosowanie takiego rozwiązania okazało się niezmiernie trudne, gdyż rozdzielenie uprawnień decyzyjnych nie było możliwe w pełni. Możliwe zatem było otrzymywanie sprzecznych instrukcji od różnych przełożonych.

W strukturze funkcjonalnej tworzone są bloki funkcjonalne, naznaczone władzą i odpowiedzialnością za wyniki swoich działań. Jednostki liniowe różnią się od funkcjonalnych integracją funkcji zarządzania obiektem, zestawem uprawnień i obowiązków. Funkcjonalna struktura realizuje zasadę oddzielania i utrzymania funkcji wśród jednostek strukturalnych, zakłada się podporządkowanie każdej jednostki liniowej o niższym poziomie kilku przełożonym wyższego szczebla, realizującym funkcje kontrolne.

TL;DR

Struktura funkcjonalna jest sposobem organizacji pracy w firmie, w której zadania są podzielone na specjalistyczne obszary. Ta struktura ma wiele zalet, takich jak wysoka kompetencja specjalistów i eliminacja powielania się zadań. Jednakże, ma też wady, takie jak trudność utrzymania relacji między jednostkami funkcjonalnymi i tendencja do nadmiernej centralizacji. Funkcjonalna struktura zarządzania jest stosowana w firmach produkujących pojedynczy produkt, organizacjach projektowych i przedsiębiorstwach specjalistycznych.

Zalety i wady takiej struktury

Zalety

  • Wysoka kompetentność specjalistów odpowiedzialnych za realizację funkcji (wzrost profesjonalizmu).
  • Zwolnienie liniowych menedżerów od rozwiązania poszczególnych problemów.
  • Standaryzacja, formatowanie i programowanie procesów i operacji zarządzania.
  • Eliminacja powielania i pokrywania się w wykonywaniu funkcji administracyjnych.
  • Zmniejszenie zapotrzebowania w specjalistach szerokiego profilu.
  • Centralizacja decyzji strategicznych oraz decentralizacja operacyjnych

Wady

  • Nadmierne zainteresowanie zadaniami i celami swoich działów
  • Trudności w utrzymywaniu stałych relacji między różnymi jednostkami funkcjonalnymi.
  • Powstanie tendencji nadmiernej centralizacji.
  • Czas trwania procedur decyzyjnych.
  • Względnie stagnacyjna forma organizacyjna, z trudem reagująca na zmiany.
  • Trudność rozdzielania władzy (wielokrotność podporządkowania)

Podziały działów zgodnie z funkcjami

Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw i organizacji, głównym podejściem tworzenia jednostek jest podejście funkcjonalne. Pojęcie funkcji w tym przypadku odnosi się do głównych obszarów działalności, tj. produkcja, finanse, sprzedaż, itp. Zgodnie z funkcjami bloków powstają podziały - przemysłowe, administracyjne, społeczne.

Blok przemysłowy zawiera działy

  • Związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług,
  • Zapewniające warunki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jednostek podstawowych,
  • Służące do obsługi procesów pierwotnych i wtórnych,
  • Eksperymentalne, w których są wytwarzane prototypy produktów.

Jest oczywiste, że w zależności od charakteru organizacji rola różnych działów struktury produkcji jest inna - nie w każdej firmie są produkowane prototypy, nie wszędzie produkcja się dzieli na pierwotną i wtórną, itd.

Blok administracyjny zawiera działy

  • Preprodukcyjne (prace badawczo rozwojowe, itd.),
  • Informacyjne (biblioteki, archiwa),
  • Serwisowe, zajmujące się prowadzeniem badań marketingowych, sprzedaży, serwisu gwarancyjnego,
  • Administracyjne (zarząd, księgowość, dział planowania usługi, dział prawny),
  • Doradcze (komitety i komisje pracujące nad poprawą organizacji i technologii produkcji

i zarządzania).

Blok społeczny

Trzecim blokiem struktury funkcjonalnej organizacji są jednostki społeczne - ośrodki zdrowia, kluby, organizacje zajmujące się sprawami nieletnich. Dla większości średnich i dużych przedsiębiorstw i organizacji, głównym podejściem tworzenia jednostek jest podejście funkcjonalne. Pojęcie funkcji w tym przypadku odnosi się do głównych obszarów działalności, tj. produkcja, finanse, sprzedaż, itp. Zgodnie z funkcjami bloków powstają bloki podziału przemysłowy, administracyjny, społeczny.

Zastosowanie funkcjonalnej struktury zarządzania

  • Firmy produkujące pojedynczy produkt,
  • Przedsiębiorstwa, które implementują złożone i długoterminowe innowacyjne projekty,
  • Duże przedsiębiorstwa specjalistyczne,
  • Organizacje projektowe - badawcze i projektowe,
  • Wąsko wyspecjalizowane przedsiębiorstwa.

Specyficzne zadania zarządzania przy funkcjonalnej strukturze zarządzania

  • Złożoność komunikacji,
  • Staranny dobór wyspecjalizowanych kierowników w obszarach funkcjonalnych,
  • Równoważenie obciążenia jednostek,
  • Zapewnienia koordynacji jednostek funkcjonalnych,
  • Opracowanie specjalnych motywacyjnych mechanizmów,
  • Zapobieganie rozwojowi separatystycznemu jednostek funkcjonalnych,
  • Priorytet specjalistów nad przełożonymi.

Struktura funkcjonalna taylor.png

Rys. 1. Struktura funkcjonalna zaproponowana przez F. W. Taylora

Źródło: (A. Nalepka 2001, s. 71)

W tej strukturze rządą zatem eksperci, a nie kierownicy "od wszystkiego". Podział zadań pomiędzy nich jest realizowany w sposób przemyślany i celów. Dzięki temu organizacja może się łatwiej dostosowywać do zmian w otoczeniu.

Oprócz wskazanych już wcześniej wad związanych z brakiem jedności rozkazodawstwa, należy wskazać brak osoby odpowiedzialnej za całokształt funkcjonowania poszczególnych obszarów organizacji. W praktyce struktura funkcjonalna przyjmowała bardzo różne kształty, rzadko była ona stosowana w czystej formie.

Bibliografia

  • Carpenter. M., Bauer T., Erdogan B.; 2012, Management Principles [w:]Chapter 7 Organizational Structure and Change
  • Chudoba T., 2008, "Model systemu społecznego a problemy zarzadzania", Wydawnictwo:CeDeWu
  • Czermiński A., Trzcieniecki J., Elementy teorii organizacji i zarządzania, PWN, Warszawa 1973
  • Griffin Ricky W., 2017, Warszawa, Tłumacz: Rusiński M.; "Podstawy zarządzania organizacjam", Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Kalu Idika Awa, Functional structure and operational issues: An examination of core challenges and remedies. [w:] " II. Functional organization structure - VI. Conclusion
  • Montana P., Charnov B., Management: A Streamlined Course for Students and Business People [w:] Chapter 11: Organizational structures: Concepts and formats
  • Nalepka A., Struktura organizacyjna, Antykwa, Kraków 2001
  • Zawadzak T.; 2008, "Podstawy kierowania organizacją", Wydawnicto: Adam Marszałek


Autor: Sławomir Wawak, Kyrylo (Cyryl) Chabanivskyi