Wniosek o dofinansowanie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Wniosek o dofinansowanie''' to standardowy formularz składany przez [[beneficjent]]a w celu uzyskania wsparcia ze środków pomocowych.


 
Służy do syntetycznego opisu [[projekt]]u. Znajdują się w nim niezbędne [[informacje]], tj. kto, po co (dlaczego), gdzie, za ile, z jakich pieniędzy zamierza realizować [[przedsięwzięcie]].
'''Wniosek o dofinansowanie''' to standardowy formularz składany przez [[beneficjent]]a w celu uzyskania wsparcia ze środków pomocowych.
 
Służy do syntetycznego opisu [[projekt]]u. Znajdują się w nim niezbędne [[informacje]], tj. kto, po co (dlaczego), gdzie, za ile, z jakich pieniędzy zamierza realizować [[przedsięwzięcie]].  


W przypadku wniosku o dofinansowanie z [[Unia Europejska|UE]] szczególnie ważne jest odpowiednie wypełnienie wniosku (zgodnie ze wszystkimi instrukcjami), złożenie go w odpowiedniej ilości egzemplarzy, we właściwej instytucji i we właściwym czasie. Ponadto niezwykle ważne są wszelkie załączniki do wniosku o dofinansowanie.
W przypadku wniosku o dofinansowanie z [[Unia Europejska|UE]] szczególnie ważne jest odpowiednie wypełnienie wniosku (zgodnie ze wszystkimi instrukcjami), złożenie go w odpowiedniej ilości egzemplarzy, we właściwej instytucji i we właściwym czasie. Ponadto niezwykle ważne są wszelkie załączniki do wniosku o dofinansowanie.
Linia 36: Linia 34:


Kryteria tej oceny można podzielić na trzy główne kategorie, takie jak: Wniosek, Wnioskodawca i Projekt.
Kryteria tej oceny można podzielić na trzy główne kategorie, takie jak: Wniosek, Wnioskodawca i Projekt.
Ta forma oceny skupia się wyłącznie na weryfikacji poprawności wypełnienia i złożenia wniosku o dofinansowanie. Sprawdza się np. czy wniosek został złożony we właściwym miejscu i terminie, czy jest kompletny, czy projekt jest zgodny z obszarem wspieranym przez [[program]], itp.  
Ta forma oceny skupia się wyłącznie na weryfikacji poprawności wypełnienia i złożenia wniosku o dofinansowanie. Sprawdza się np. czy wniosek został złożony we właściwym miejscu i terminie, czy jest kompletny, czy projekt jest zgodny z obszarem wspieranym przez [[program]], itp.


Istnieją pewne nieprawidłowości we wniosku, które można poprawić jeszcze podczas trwania oceny. Instytucja opiniująca wniosek po stwierdzeniu braków informuje o tym wnioskodawcę oraz wyznacza ostateczny termin poprawy.
Istnieją pewne nieprawidłowości we wniosku, które można poprawić jeszcze podczas trwania oceny. Instytucja opiniująca wniosek po stwierdzeniu braków informuje o tym wnioskodawcę oraz wyznacza ostateczny termin poprawy.


Wnioski poprawne pod względem formalnym rejestrowane są w krajowym systemu informatycznym.  
Wnioski poprawne pod względem formalnym rejestrowane są w krajowym systemu informatycznym.
Przeprowadzana jest również '''[[ocena]] techniczno-ekonomiczna''' mająca dać odpowiedź na pytanie, czy wnioskodawca ma środki finansowe na zrealizowanie projektu.  
Przeprowadzana jest również '''[[ocena]] techniczno-ekonomiczna''' mająca dać odpowiedź na pytanie, czy wnioskodawca ma środki finansowe na zrealizowanie projektu.


Pozytywna ocena formalna wniosku pozwala na zakwalifikowanie go do oceny merytorycznej.  
Pozytywna ocena formalna wniosku pozwala na zakwalifikowanie go do oceny merytorycznej.
'''Ocena merytoryczna''' przeprowadzana jest metodą "zero-jedynkową" w części obligatoryjnej (kryteria dostępu, których niespełnienie skutkuje odrzuceniem wniosku) oraz metodą punktową w części fakultatywnej. Kryteria merytoryczne fakultatywne to kryteria, których projekt nie musi spełniać, ale to właśnie za nie beneficjent może otrzymać najwięcej punktów. Ocena tych kryteriów jest oceną punktową, przy czym maksymalna ilość punktów, którą można otrzymać różni się w zależności od działania.
'''Ocena merytoryczna''' przeprowadzana jest metodą "zero-jedynkową" w części obligatoryjnej (kryteria dostępu, których niespełnienie skutkuje odrzuceniem wniosku) oraz metodą punktową w części fakultatywnej. Kryteria merytoryczne fakultatywne to kryteria, których projekt nie musi spełniać, ale to właśnie za nie beneficjent może otrzymać najwięcej punktów. Ocena tych kryteriów jest oceną punktową, przy czym maksymalna ilość punktów, którą można otrzymać różni się w zależności od działania.
Suma punktów przyznanych danemu wnioskowi pozwala na umieszczenie go na odpowiednim miejscu listy rankingowej.  
Suma punktów przyznanych danemu wnioskowi pozwala na umieszczenie go na odpowiednim miejscu listy rankingowej.


''
''
Linia 58: Linia 56:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
''
<noautolinks>
* Bulzacki T. (2005). ''[[Dotacje]] z Unii Europejskiej'', wyd. Helion, Gliwice
* Bulzacki T. (2005). ''Dotacje z Unii Europejskiej'', wyd. Helion, Gliwice
* Filipek A. (2016). ''W drodze do dofinansowania: jak napisać dobry wniosek'', wyd. Placet, Warszawa
* Filipek A. (2016). ''W drodze do dofinansowania: jak napisać dobry wniosek'', wyd. Placet, Warszawa
* Gos, W. (2015). [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/80-2016/FRFU-80-cz1-31.pdf ''Rola rachunkowości w realizacji projektów unijnych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia", nr 2/2016
* Gos, W. (2015). [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/80-2016/FRFU-80-cz1-31.pdf ''Rola rachunkowości w realizacji projektów unijnych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia", nr 2/2016
* Ministerstwo Rozwoju (2017). [https://www.sowa.efs.gov.pl/Zalaczniki/Pobierz-Zalacznik/30d6c547-d9ac-e711-80cb-0cc47a0f5dcb ''Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu pozakonkursowego powiatowego urzędu pracy finansowanego ze środków Funduszu Pracy w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020''], Warszawa
* Ministerstwo Rozwoju (2017). [https://www.sowa.efs.gov.pl/Zalaczniki/Pobierz-Zalacznik/c0b09582-3fa7-e711-80cb-0cc47a0f5dcb ''Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020''], Warszawa
* Ministerstwo Rozwoju (2017). [https://www.sowa.efs.gov.pl/Zalaczniki/Pobierz-Zalacznik/c0b09582-3fa7-e711-80cb-0cc47a0f5dcb ''Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020''], Warszawa
* Ministerstwo Rozwoju (2017). [https://www.sowa.efs.gov.pl/Zalaczniki/Pobierz-Zalacznik/30d6c547-d9ac-e711-80cb-0cc47a0f5dcb ''Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu pozakonkursowego powiatowego urzędu pracy finansowanego ze środków Funduszu Pracy w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020''], Warszawa
* Szymańska A. (2008). ''Fundusze unijne|Fundusze UE 2007-2013 dla mikro, małych i średnich Firma|firm'', wyd. Placet, Warszawa
* Szymańska A. (2008). ''[[Fundusze unijne|Fundusze UE]] 2007-2013 dla mikro, małych i średnich [[Firma|firm]]'', wyd. Placet, Warszawa
</noautolinks>
''


''[[Kategoria:Unia Europejska]]''
''[[Kategoria:Unia Europejska]]''

Wersja z 22:40, 28 paź 2023

Wniosek o dofinansowanie
Polecane artykuły

Wniosek o dofinansowanie to standardowy formularz składany przez beneficjenta w celu uzyskania wsparcia ze środków pomocowych.

Służy do syntetycznego opisu projektu. Znajdują się w nim niezbędne informacje, tj. kto, po co (dlaczego), gdzie, za ile, z jakich pieniędzy zamierza realizować przedsięwzięcie.

W przypadku wniosku o dofinansowanie z UE szczególnie ważne jest odpowiednie wypełnienie wniosku (zgodnie ze wszystkimi instrukcjami), złożenie go w odpowiedniej ilości egzemplarzy, we właściwej instytucji i we właściwym czasie. Ponadto niezwykle ważne są wszelkie załączniki do wniosku o dofinansowanie.

Główne elementy wniosku

  1. Informacje ogólne o projekcie (tytuł projektu, rodzaj projektu, wpływ projektu na środowisko, zgodność projektu z polityką równych szans)
  2. Dane wnioskodawcy (forma prowadzonej działalności, dane wnioskodawcy, dane teleadresowe)
  3. Charakterystyka prowadzonej działalności (podmiot, którego dotyczy projekt)
  4. Opis projektu (opis planowanego projektu, uzasadnienie projektu, lokalizacja projektu, harmonogram realizacji projektu, stan przygotowania projektu do realizacji, cele projektu, wskaźniki realizacji celów projektu, korzyści z realizacji projektu, koszty i źródła finansowania projektu, źródła finansowania, trwałość projektu).

Ocena wniosku o dofinansowanie

Wniosek o dofinansowanie terminowo złożony przez wnioskodawcę podlega w pierwszej kolejności ocenie formalnej, dokonywanej przez pracowników Instytucji Wdrażającej (metodą "zero-jedynkową").

Kryteria tej oceny można podzielić na trzy główne kategorie, takie jak: Wniosek, Wnioskodawca i Projekt. Ta forma oceny skupia się wyłącznie na weryfikacji poprawności wypełnienia i złożenia wniosku o dofinansowanie. Sprawdza się np. czy wniosek został złożony we właściwym miejscu i terminie, czy jest kompletny, czy projekt jest zgodny z obszarem wspieranym przez program, itp.

Istnieją pewne nieprawidłowości we wniosku, które można poprawić jeszcze podczas trwania oceny. Instytucja opiniująca wniosek po stwierdzeniu braków informuje o tym wnioskodawcę oraz wyznacza ostateczny termin poprawy.

Wnioski poprawne pod względem formalnym rejestrowane są w krajowym systemu informatycznym. Przeprowadzana jest również ocena techniczno-ekonomiczna mająca dać odpowiedź na pytanie, czy wnioskodawca ma środki finansowe na zrealizowanie projektu.

Pozytywna ocena formalna wniosku pozwala na zakwalifikowanie go do oceny merytorycznej. Ocena merytoryczna przeprowadzana jest metodą "zero-jedynkową" w części obligatoryjnej (kryteria dostępu, których niespełnienie skutkuje odrzuceniem wniosku) oraz metodą punktową w części fakultatywnej. Kryteria merytoryczne fakultatywne to kryteria, których projekt nie musi spełniać, ale to właśnie za nie beneficjent może otrzymać najwięcej punktów. Ocena tych kryteriów jest oceną punktową, przy czym maksymalna ilość punktów, którą można otrzymać różni się w zależności od działania. Suma punktów przyznanych danemu wnioskowi pozwala na umieszczenie go na odpowiednim miejscu listy rankingowej.

Koszty kwalifikowalne

Planując wydatki związane z projektem unijnym należy pamiętać, że nie każdy z nich będzie mógł być uznany jako koszt kwalifikowalny. O tym, czy koszt będzie refundowany decydują kolejno przepisy unijne, przepisy regulujące dany program oraz ewentualne dodatkowe warunki instytucji zarządzającej. Koszty, które nie mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowalnych trzeba ponieść ze środków własnych. Prócz zgodności z katalogiem, podczas oceny wniosku weryfikuje się również:
1) zgodność kosztu z programem operacyjnym,
2) niezbędność kosztu do realizacji projektu,
3) efektywność kosztu.

W późniejszym etapie realizacji projekty również podlegają ocenie pod względem kosztowym. Sprawdzane jest, m. in.: czy koszt faktycznie został poniesiony, czy był przewidziany we wniosku, czy został odpowiednio udokumentowany.

Bibliografia

'

Autor: Anna Wojtowicz, Jan Malinowski