Program partnerski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (Dodanie MetaData Description)
Linia 49: Linia 49:


[[Kategoria:Marketing]].
[[Kategoria:Marketing]].
{{#metamaster:description|Program partnerski to forma współpracy biznesowej, w której reklamodawca płaci prowizję za osiągnięcie celów. Przekierowanie klienta i dokonanie zakupu to najczęstsze cele.}}

Wersja z 17:57, 12 paź 2023

Program partnerski
Polecane artykuły

Program partnerski - (znany również jako program afiliacyjny) jest kolaboracją biznesową, w której firma (reklamodawca) wypłaca swojemu partnerowi (reklamobiorcy) prowizję za przyczynienie się do osiągnięcia określonych wcześniej celów. Najczęściej celem tym jest przekierowanie klienta do strony sklepu danego przedsiębiorstwa, gdzie możliwie dokona on zakupu. Przy spełnieniu określonych wcześniej warunków umówiony procent w zyskach zostanie wypłacony autorowi reklamy [1][2].

Strony w programie partnerskim

Program partnerski opiera się na 4 podmiotach [3]:

  • Reklamodawca - przeważnie przedsiębiorstwo promujące się w sieci afiliacyjnej, mające na celu osiągnięcie zysków oraz zwiększanie świadomości klientów na temat oferowanych produktów. Określa ono warunki i wysokość otrzymywanych przez partnera prowizji;
  • Reklamobiorca (Partner) - jednostka charakteryzująca się możliwością promocji zleceniodawcy w posiadanym środowisku internetowym, wykorzystując materiały graficzne lub tekstowe. Partner rejestrujący się w programie partnerskim, otrzymuje indywidualny link, który umożliwia jego identyfikację w celu wypłacenia wynagrodzenia;

  • Dostawca usług afiliacyjnych - właściciel serwera sieciowego, na którym uruchamiane są programy partnerskie. Jego zadaniem jest zliczanie parametrów kampanii: kliknięć, wyświetleń oraz konwersji. Wartość sieci partnerskiej wyrażana jest liczbą dostępnych partnerów oraz aktywnych programów partnerskich;
  • Klient - osoba mająca kontakt z treścią partnera, która w wyniku zainteresowania się reklamą wykonała działanie definiowane jako zysk dla firmy zwierzchniczej. Do takich działań zaliczamy: zakup produktu/usługi, kliknięcie w reklamę, wyświetlenie reklamy lub wypełnienie kwestionariusza ankiety.

Historia programów partnerskich

Za początek istnienia programów partnerskich przyjmuje się rok 1994, w którym firma CDNow rozpoczęła współpracę z serwisami służącymi ocenianiu albumów muzycznych. Zaimplementowali oni w recenzjach linki przekierowujące do witryny CDNow, gdzie klient mógł dokonać zakupu płyty, której recenzję właśnie przeczytał. Dwa lata później, w 1996 roku potencjał afiliacji wykorzystała firma Amazon oferując właścicielom stron internetowych bezpłatny udział w programie oraz możliwość uzyskania większych dochodów wynikających z szerokiego wachlarza produktów, które klient może zakupić na platformie Amazon[3][4].

Formy rozliczeń za reklamę

Prowizja bezpośrednia: forma wynagrodzenia wypłacana partnerowi za jednorazowe zachęcenie klienta, który skorzysta z indywidualnego linku przypisanego do reklamobiorcy. Przykładowe modele rozliczeń [5]:

  • CPL (Cost Per Lead) - dochód otrzymywany jest za pozostawienie przez klienta na witrynie zleceniodawcy swoich danych kontaktowych lub zapisanie się do newslettera;
  • CPC (Cost Per Click) - prowizja wypłacana za kliknięcie klienta w wyświetlaną reklamę, prowadząca do strony internetowej zleceniodawcy;
  • CPS (Cost Per Sale) - wynagrodzenie rozliczane za każdy zakup koszyka produktów wynikający z przejścia klienta do sklepu, dzięki wyświetlanej reklamie.

Prowizja wieczna: forma prowizji należna partnerowi, za każdy kolejny zakup produktów przez określonego klienta, ponieważ jako pierwszy przyczynił się do kliknięcia przez niego w reklamę, zapisanie do newslettera etc [6].

Przypisy

  1. Kyciak W., Przeliorz K. (2006), Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy, Wydawnictwo Helion, s. 33
  2. Prussakov E. (2011), Affiliate Program Management: An Hour a Day, Wydawnictwo Sybex, Canada, s. 4
  3. 3,0 3,1 Jurišová V. (2013), Affiliate marketing in the context of online marketing, “Review of Applied Socio- Economic Research”, nr 1, s. 107
  4. Bruce B. C. (2009), Complete Guide to Affiliate Marketing on the Web : How to Use & Profit from Affiliate Marketing Programs, Atlantic Publishing Group, Ocala, s. 32
  5. Mazurek G., Kucia M. (2011), Potencial of affiliate marketing, “The 7th International Conference Management of Technological Changes – MTC 2011”, Alexandroupolis, s. 2-4
  6. Kyciak W., Przeliorz K. (2006), Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy, Wydawnictwo Helion, s. 36

kkk

Bibliografia

  • Bruce B.C. (2009), Complete Guide to Affiliate Marketing on the Web : How to Use & Profit from Affiliate Marketing Programs, Atlantic Publishing Group, Ocala.
  • Cichoń M. (red.) (2013), Biblia e-biznesu, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Jurišová V. (2013), Affiliate marketing in the context of online marketing, “Review of Applied Socio- Economic Research”, nr 1.
  • Kyciak W., Przeliorz K. (2006), Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy, Wydawnictwo Helion.
  • Majewski P. (2007), Czas na E-biznes. Sprawdzone i skuteczne metody na zarabianie w internecie, Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice.
  • Mazurek G., Kucia M. (2011), Potencial of affiliate marketing, “The 7th International Conference Management of Technological Changes – MTC 2011”, Alexandroupolis.
  • Prussakov E. (2011), Affiliate Program Management: An Hour a Day, Wydawnictwo Sybex, Canada.

Autor: Tomasz Grzyb

.