Wywiadownia gospodarcza: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 18: Linia 18:
'''Wywiadownia gospodarcza''' - instytucja zajmująca się gromadzeniem oraz weryfikacją wiarygodności kredytowej firm. Wywiadownia sporządza i odpłatnie udostępnia raporty oraz [[informacje]] finansowe o firmach.  
'''Wywiadownia gospodarcza''' - instytucja zajmująca się gromadzeniem oraz weryfikacją wiarygodności kredytowej firm. Wywiadownia sporządza i odpłatnie udostępnia raporty oraz [[informacje]] finansowe o firmach.  


Źródłem informacji dla wywiadowni są własne bazy danych, Monitor Polski B, [[Krajowy Rejestr Sądowy]], ewidencje działalności gospodarczej, rejestry [[dłużnik]]ów, zestawienia upadłości firm, publikacje, ankiety wysyłane do wypełnienia przedsiębiorcom, wywiady telefoniczne z badaną firmą oraz z jej partnerami, wizytacje w badanej firmie, urzędach administracji publicznej, i inne. Dane pozyskiwane przez wywiadownię o innych podmiotach gospodarczych są pozyskiwane zgodnie z prawem, przede wszystkim z tzw. źródeł otwartych (jawnych i ogólnodostępnych).  
Źródłem informacji dla wywiadowni są własne bazy danych, [[Monitor Polski]] B, [[Krajowy Rejestr Sądowy]], ewidencje działalności gospodarczej, rejestry [[dłużnik]]ów, zestawienia upadłości firm, publikacje, ankiety wysyłane do wypełnienia przedsiębiorcom, wywiady telefoniczne z badaną firmą oraz z jej partnerami, wizytacje w badanej firmie, urzędach administracji publicznej, i inne. Dane pozyskiwane przez wywiadownię o innych podmiotach gospodarczych są pozyskiwane zgodnie z prawem, przede wszystkim z tzw. źródeł otwartych (jawnych i ogólnodostępnych).  


Raporty wywiadowni służą firmom w głównej mierze do oceny wiarygodności potencjalnych partnerów w biznesie ([[klient]]ów, kontrahentów, dostawców).
Raporty wywiadowni służą firmom w głównej mierze do oceny wiarygodności potencjalnych partnerów w biznesie ([[klient]]ów, kontrahentów, dostawców).
Linia 30: Linia 30:
* ocenie partnerów handlowych i konkurencji,
* ocenie partnerów handlowych i konkurencji,
* badaniach marketingowych (przy planowaniu strategii marketingowej),
* badaniach marketingowych (przy planowaniu strategii marketingowej),
* planowaniu przyszłej strategii firmy (rozwój działalności, zamrożenie, zmiana profilu, zmiana grupy docelowej).  
* planowaniu przyszłej strategii firmy ([[rozwój]] działalności, zamrożenie, [[zmiana]] profilu, zmiana grupy docelowej).  


Najczęstszymi klientami wywiadowni gospodarczych są banki, firmy consultingowe, [[fundusze inwestycyjne]], firmy leasingowe oraz przedsiębiorstwa handlowe, produkcyjne i usługowe.
Najczęstszymi klientami wywiadowni gospodarczych są banki, firmy consultingowe, [[fundusze inwestycyjne]], firmy leasingowe oraz przedsiębiorstwa handlowe, produkcyjne i usługowe.
Linia 39: Linia 39:


Standardową usługą każdej wywiadowni jest raport handlowy. Stanowi on opis organizacyjno-prawnej i finansowej sytuacji badanej firmy oraz ocenę jej wiarygodności. Zawartość merytoryczną takiego raportu stanowią przede wszystkim:
Standardową usługą każdej wywiadowni jest raport handlowy. Stanowi on opis organizacyjno-prawnej i finansowej sytuacji badanej firmy oraz ocenę jej wiarygodności. Zawartość merytoryczną takiego raportu stanowią przede wszystkim:
* [[dane]] rejestrowe firmy (forma prawna, adresy działalności, kapitał, struktura własności,  
* [[dane]] rejestrowe firmy (forma prawna, adresy działalności, [[kapitał]], struktura własności,  
* [[prawo]] reprezentacji, kierownictwo, przedmiot działalności,
* [[prawo]] reprezentacji, kierownictwo, [[przedmiot działalności]],
* informacje o sytuacji finansowej badanej firmy (wypłacalności, dyscyplinie płatniczej, doświadczeniach windykacyjnych, obecności w rejestrach [[dług]]ów, dane bilansowe, wskaźniki ekonomiczne wraz z komentarzem),
* informacje o sytuacji finansowej badanej firmy (wypłacalności, dyscyplinie płatniczej, doświadczeniach windykacyjnych, obecności w rejestrach [[dług]]ów, dane bilansowe, [[wskaźniki ekonomiczne]] wraz z komentarzem),
* inne informacje ([[zatrudnienie]], firmy związane, kierunki importu i eksportu, [[inwestycje]] rozpoczęte itd.),
* inne informacje ([[zatrudnienie]], firmy związane, kierunki importu i eksportu, [[inwestycje]] rozpoczęte itd.),
* proponowany przez wywiadownię pułap kredytu kupieckiego.
* proponowany przez wywiadownię pułap kredytu kupieckiego.
Linia 61: Linia 61:


Skorzystanie z usług wywiadowni gospodarczej może przynieść wiele przyszłych pożytków:
Skorzystanie z usług wywiadowni gospodarczej może przynieść wiele przyszłych pożytków:
* [[koszt]] takiej usługi jest znacznie niższy w porównaniu do negatywnych efektów współpracy z niewiarygodnym kontrahentem,
* [[koszt]] takiej [[usługi]] jest znacznie niższy w porównaniu do negatywnych efektów współpracy z niewiarygodnym kontrahentem,
* uzyskanie szczegółowych informacji o firmie odbywa się w bardzo krótkim czasie, w porównaniu do tego, jak czasochłonne i trudne jest samodzielne wyszukiwanie informacji.
* uzyskanie szczegółowych informacji o firmie odbywa się w bardzo krótkim czasie, w porównaniu do tego, jak czasochłonne i trudne jest samodzielne wyszukiwanie informacji.
* pewność, że za realizację zlecenia zdobycia informacji odpowiada wyspecjalizowana, kompetentna instytucja;  
* pewność, że za realizację zlecenia zdobycia informacji odpowiada wyspecjalizowana, kompetentna instytucja;  
* bardziej świadome i odpowiedzialne podejmowanie decyzji.
* bardziej świadome i odpowiedzialne [[podejmowanie decyzji]].


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Jaworski W.L., Zawadzka Z. (2006). ''Bankowość. Podręcznik akademicki'', Poltex, Warszawa, s. 684
* Jaworski W.L., Zawadzka Z. (2006). ''[[Bankowość]]. Podręcznik akademicki'', Poltex, Warszawa, s. 684
* Karcińska, P. Plebankiewicz, E. (2014). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-dbde0618-c13c-43e1-a788-f5281e165068/c/Karcinska_Polskie_6_2014.pdf Polskie wywiadownie gospodarcze – źródło informacji o podwykonawcach]'' "Przegląd budowlany" Politechnika Krakowska, nr 6, s. 36-39
* Karcińska, P. Plebankiewicz, E. (2014). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-dbde0618-c13c-43e1-a788-f5281e165068/c/Karcinska_Polskie_6_2014.pdf Polskie wywiadownie gospodarcze – źródło informacji o podwykonawcach]'' "[[Przegląd]] budowlany" Politechnika Krakowska, nr 6, s. 36-39
* Niemczyk P. (2013). ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9ace8680-5453-4ca7-9dd4-e802113bce32/c/Piotr_Niemczyk.pdf Wywiadownie gospodarcze jako źródło informacji "białego wywiadu”]'' "Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego", Vol. 5, s. 149
* Niemczyk P. (2013). ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9ace8680-5453-4ca7-9dd4-e802113bce32/c/Piotr_Niemczyk.pdf Wywiadownie gospodarcze jako źródło informacji "białego wywiadu”]'' "Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego", Vol. 5, s. 149



Wersja z 17:10, 22 maj 2020

Wywiadownia gospodarcza
Polecane artykuły


Wywiadownia gospodarcza - instytucja zajmująca się gromadzeniem oraz weryfikacją wiarygodności kredytowej firm. Wywiadownia sporządza i odpłatnie udostępnia raporty oraz informacje finansowe o firmach.

Źródłem informacji dla wywiadowni są własne bazy danych, Monitor Polski B, Krajowy Rejestr Sądowy, ewidencje działalności gospodarczej, rejestry dłużników, zestawienia upadłości firm, publikacje, ankiety wysyłane do wypełnienia przedsiębiorcom, wywiady telefoniczne z badaną firmą oraz z jej partnerami, wizytacje w badanej firmie, urzędach administracji publicznej, i inne. Dane pozyskiwane przez wywiadownię o innych podmiotach gospodarczych są pozyskiwane zgodnie z prawem, przede wszystkim z tzw. źródeł otwartych (jawnych i ogólnodostępnych).

Raporty wywiadowni służą firmom w głównej mierze do oceny wiarygodności potencjalnych partnerów w biznesie (klientów, kontrahentów, dostawców).

Zastosowanie informacji pozyskanych z wywiadowni gospodarczej

Bazy danych finansowych mają szerokie zastosowanie przy m.in.

  • głębokiej i szybkiej analizie branż, firm i rynków;
  • analizie kredytowej;
  • ocenie stanu finansów firm;
  • ocenie partnerów handlowych i konkurencji,
  • badaniach marketingowych (przy planowaniu strategii marketingowej),
  • planowaniu przyszłej strategii firmy (rozwój działalności, zamrożenie, zmiana profilu, zmiana grupy docelowej).

Najczęstszymi klientami wywiadowni gospodarczych są banki, firmy consultingowe, fundusze inwestycyjne, firmy leasingowe oraz przedsiębiorstwa handlowe, produkcyjne i usługowe.

Zawartość raportu wywiadowni gospodarczej

Standardową usługą każdej wywiadowni jest raport handlowy. Stanowi on opis organizacyjno-prawnej i finansowej sytuacji badanej firmy oraz ocenę jej wiarygodności. Zawartość merytoryczną takiego raportu stanowią przede wszystkim:

  • dane rejestrowe firmy (forma prawna, adresy działalności, kapitał, struktura własności,
  • prawo reprezentacji, kierownictwo, przedmiot działalności,
  • informacje o sytuacji finansowej badanej firmy (wypłacalności, dyscyplinie płatniczej, doświadczeniach windykacyjnych, obecności w rejestrach długów, dane bilansowe, wskaźniki ekonomiczne wraz z komentarzem),
  • inne informacje (zatrudnienie, firmy związane, kierunki importu i eksportu, inwestycje rozpoczęte itd.),
  • proponowany przez wywiadownię pułap kredytu kupieckiego.

Informacje z wywiadowni na różnych etapach współpracy z kontrahentem

Sytuacja finansowa firm może ulegać zmianom, dlatego zaleca się, by weryfikacja kontrahenta była procesem ciągłym, a nie jednorazowym, realizowanym wyłącznie przed zawarciem pierwszej umowy.

Informacje z wywiadowni można pozyskać na różnych etapach, tzn.:

  • przed podjęciem współpracy, w celu:
  • zapoznania się z sytuacją firmy,
  • sprawdzenia prawdziwości danych organizacyjno-prawnych firmy przed zawarciem umowy;
  • wspomagania negocjacji,
  • w trakcie trwania współpracy, w celu:
  • nadzorowania kontraktów obciążonych dużym ryzykiem,
  • rozważenia decyzji o rozszerzeniu obszaru współpracy.

Korzyści płynące z usług wywiadowni gospodarczej

Skorzystanie z usług wywiadowni gospodarczej może przynieść wiele przyszłych pożytków:

  • koszt takiej usługi jest znacznie niższy w porównaniu do negatywnych efektów współpracy z niewiarygodnym kontrahentem,
  • uzyskanie szczegółowych informacji o firmie odbywa się w bardzo krótkim czasie, w porównaniu do tego, jak czasochłonne i trudne jest samodzielne wyszukiwanie informacji.
  • pewność, że za realizację zlecenia zdobycia informacji odpowiada wyspecjalizowana, kompetentna instytucja;
  • bardziej świadome i odpowiedzialne podejmowanie decyzji.

Bibliografia

Autor: Magdalena Mazurek, Joanna Lelakowska