System transportowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
'''System transportowy'''-zbiór elementów, relacji i procesów, które przetwarzają strumień ładunków i pasażerów określany popytem na usługi transportowe w strumień wyjścia z tego systemu. Zespół środków organizacyjnych, technologicznych i ekonomiczno-prawnych, który tworzy związek funkcjonalny do nawiązania zależności gospodarczych na określonym terenie. | '''[[System]] transportowy'''-zbiór elementów, relacji i procesów, które przetwarzają strumień ładunków i pasażerów określany popytem na [[usługi]] transportowe w strumień wyjścia z tego systemu. [[Zespół]] środków organizacyjnych, technologicznych i ekonomiczno-prawnych, który tworzy związek funkcjonalny do nawiązania zależności gospodarczych na określonym terenie. | ||
Transport ma wpływ na zrównoważony rozwój, który dotyczy czynników społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przestrzennych i funkcjonalnych (właściwy rozwój i sprawne funkcjonowanie systemu transportowego ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej). Stopień rozwoju systemu transportowego decyduje o dostępności transportowej (potocznie dostępności komunikacyjnej) danego obszaru. System transportowy wpływa na jakość życia w mieście, stanowi integralną część terenu zurbanizowanego miasta. | [[Transport]] ma wpływ na zrównoważony [[rozwój]], który dotyczy czynników społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przestrzennych i funkcjonalnych (właściwy rozwój i sprawne funkcjonowanie systemu transportowego ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej). Stopień rozwoju systemu transportowego decyduje o dostępności transportowej (potocznie dostępności komunikacyjnej) danego obszaru. System transportowy wpływa na [[jakość]] życia w mieście, stanowi integralną część terenu zurbanizowanego miasta. | ||
System transportowy składa się z sieci infrastruktury transportowej i jej użytkowników (przewoźników z konkretnym potencjałem przewozowym, który jest zdolny do przewożenia towarów i pasażerów). Zatem system transportowy to sieć infrastruktury transportowej wraz z układem mas towarowych i strumieni pasażerskich korzystających z tej sieci w danym czasie. Ma on trzy wymiary: | System transportowy składa się z sieci infrastruktury transportowej i jej użytkowników (przewoźników z konkretnym potencjałem przewozowym, który jest zdolny do przewożenia [[towarów]] i pasażerów). Zatem system transportowy to sieć infrastruktury transportowej wraz z układem mas towarowych i strumieni pasażerskich korzystających z tej sieci w danym czasie. Ma on trzy wymiary: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
* materialno-techniczny (infrastruktura liniowa i punktowa, pojazdy, elementy sterowania ruchem itp.), | * materialno-techniczny ([[infrastruktura]] liniowa i punktowa, pojazdy, elementy sterowania ruchem itp.), | ||
*ekonomiczny - przewoźnicy – producenci usług wraz z ich relacjami ze stroną popytową (rynki transportowe itp.), | *ekonomiczny - przewoźnicy – producenci usług wraz z ich relacjami ze stroną popytową (rynki transportowe itp.), | ||
*instytucjonalno-prawny, a w tym regulacyjno-porządkowy. Każdy z tych elementów warunkuje w określonym stopniu sprawność funkcjonowania systemu, zarówno w jego wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym – to jest w sensie zdolności dostosowywania się do wymogów i potrzeb otoczenia (A. Grzelakowski 2013, s. 1). | *instytucjonalno-prawny, a w tym regulacyjno-porządkowy. Każdy z tych elementów warunkuje w określonym stopniu [[sprawność]] funkcjonowania systemu, zarówno w jego wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym – to jest w sensie [[zdolności]] dostosowywania się do wymogów i potrzeb otoczenia (A. Grzelakowski 2013, s. 1). | ||
==W skład systemu transportowego wchodzą:== | ==W skład systemu transportowego wchodzą:== | ||
* '''Podsystem komunikacja indywidualna''' | * '''[[Podsystem]] [[komunikacja]] indywidualna''' | ||
# elementy liniowe (sieć drogowo-uliczna); | # elementy liniowe (sieć drogowo-uliczna); | ||
# elementy punktowo-sieciowe (parkingi, zaplecze techniczne, punkty przeładunkowe); | # elementy punktowo-sieciowe (parkingi, zaplecze techniczne, punkty przeładunkowe); | ||
Linia 52: | Linia 52: | ||
==Cechy systemu transportowego== | ==Cechy systemu transportowego== | ||
# '''Złożoność''' - system transportowy składa się z wielu elementów oraz reakcji i interakcji pomiędzy tymi elementami, jak również nimi a otoczeniem. | # '''[[Złożoność]]''' - system transportowy składa się z wielu elementów oraz reakcji i interakcji pomiędzy tymi elementami, jak również nimi a otoczeniem. | ||
# '''Probabilizm''' - nieprzewidywalność zjawisk, stanów, relacji i sprzężeń pomiędzy procesami transportowymi. | # '''Probabilizm''' - nieprzewidywalność zjawisk, stanów, relacji i sprzężeń pomiędzy procesami transportowymi. | ||
# '''Ograniczona zdolność do samoregulacji''' - system transportowy jako technoekosystem antropogeniczny - stworzony przez człowieka (nie ma umiejętności samoregulacji, działa zawodnie oraz nie posiada zdolności do samolikwidacji zaistniałych odchyleń) | # '''Ograniczona [[zdolność]] do samoregulacji''' - system transportowy jako technoekosystem antropogeniczny - stworzony przez człowieka (nie ma [[umiejętności]] samoregulacji, działa zawodnie oraz nie posiada zdolności do samolikwidacji zaistniałych odchyleń) | ||
# '''Dynamiczność''' - podlega zmianie w czasie i przestrzeni, adoptuje się do nowych uwarunkowań. Wynika z ingerencji człowieka w jego strukturę i funkcjonowanie (J. Głuch 2010, s.4). | # '''Dynamiczność''' - podlega zmianie w czasie i przestrzeni, adoptuje się do nowych uwarunkowań. Wynika z ingerencji człowieka w jego strukturę i funkcjonowanie (J. Głuch 2010, s.4). | ||
Linia 60: | Linia 60: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Głuch J. (2010),[http://www.pg.gda.pl/~damjakow/wyklad_02.pdf ''Systemy transportowe'' ] | * Głuch J. (2010),[http://www.pg.gda.pl/~damjakow/wyklad_02.pdf ''Systemy transportowe'' ] | ||
* Grzelakowski A. (2007), [https://ppg.ibngr.pl/pomorski-przeglad-gospodarczy/wyzwania-rozwoju-transportu-w-polsce ''Wyzwania rozwoju transportu w Polsce''], Pomorski przegląd gospodarczy, nr 3 | * Grzelakowski A. (2007), [https://ppg.ibngr.pl/pomorski-przeglad-gospodarczy/wyzwania-rozwoju-transportu-w-polsce ''Wyzwania rozwoju transportu w Polsce''], Pomorski [[przegląd]] gospodarczy, nr 3 | ||
* Grzyl B. (2012) [http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/78029_10d00c352e692d41f1bab4f1e4771198 ''Logistyka w przedsiębiorstwie w świetle współczesnych koncepcji i metod zarządzania'' ], Logistyka, nr 3 | * Grzyl B. (2012) [http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/78029_10d00c352e692d41f1bab4f1e4771198 ''Logistyka w przedsiębiorstwie w świetle współczesnych koncepcji i metod zarządzania'' ], [[Logistyka]], nr 3 | ||
* Pieriegud J. (2015), ''System transportowy Polski'', Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa | * Pieriegud J. (2015), ''System transportowy Polski'', Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa | ||
* Rydzkowski W.(red.)(2011). [http://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=442 ''Funkcjonowanie i rozwój transportu''], Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Zeszyt Naukowy nr 41 | * Rydzkowski W.(red.)(2011). [http://ekonom.ug.edu.pl/web/download.php?OpenFile=442 ''Funkcjonowanie i rozwój transportu''], Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Zeszyt Naukowy nr 41 | ||
* Rześny-Cieplińska J., (2013), ''Kierunki rozwoju systemów transportowych ze szczególnym uwzględnieniem przewozów drogowych'', Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 143 | * Rześny-Cieplińska J., (2013), ''Kierunki rozwoju systemów transportowych ze szczególnym uwzględnieniem przewozów drogowych'', Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 143 | ||
* Wierzejski T.,Kędzior-Laskowska M.(2014), ''Transport i spedycja'', Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie | * Wierzejski T.,Kędzior-Laskowska M.(2014), ''Transport i [[spedycja]]'', Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie | ||
[[Kategoria:Logistyka]] | [[Kategoria:Logistyka]] | ||
{{a|Martyna Pirga}} | {{a|Martyna Pirga}} |
Wersja z 03:07, 22 maj 2020
System transportowy |
---|
Polecane artykuły |
System transportowy-zbiór elementów, relacji i procesów, które przetwarzają strumień ładunków i pasażerów określany popytem na usługi transportowe w strumień wyjścia z tego systemu. Zespół środków organizacyjnych, technologicznych i ekonomiczno-prawnych, który tworzy związek funkcjonalny do nawiązania zależności gospodarczych na określonym terenie.
Transport ma wpływ na zrównoważony rozwój, który dotyczy czynników społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przestrzennych i funkcjonalnych (właściwy rozwój i sprawne funkcjonowanie systemu transportowego ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej). Stopień rozwoju systemu transportowego decyduje o dostępności transportowej (potocznie dostępności komunikacyjnej) danego obszaru. System transportowy wpływa na jakość życia w mieście, stanowi integralną część terenu zurbanizowanego miasta.
System transportowy składa się z sieci infrastruktury transportowej i jej użytkowników (przewoźników z konkretnym potencjałem przewozowym, który jest zdolny do przewożenia towarów i pasażerów). Zatem system transportowy to sieć infrastruktury transportowej wraz z układem mas towarowych i strumieni pasażerskich korzystających z tej sieci w danym czasie. Ma on trzy wymiary:
- materialno-techniczny (infrastruktura liniowa i punktowa, pojazdy, elementy sterowania ruchem itp.),
- ekonomiczny - przewoźnicy – producenci usług wraz z ich relacjami ze stroną popytową (rynki transportowe itp.),
- instytucjonalno-prawny, a w tym regulacyjno-porządkowy. Każdy z tych elementów warunkuje w określonym stopniu sprawność funkcjonowania systemu, zarówno w jego wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym – to jest w sensie zdolności dostosowywania się do wymogów i potrzeb otoczenia (A. Grzelakowski 2013, s. 1).
W skład systemu transportowego wchodzą:
- Podsystem komunikacja indywidualna
- elementy liniowe (sieć drogowo-uliczna);
- elementy punktowo-sieciowe (parkingi, zaplecze techniczne, punkty przeładunkowe);
- potoki ruchu;
- Podsystem komunikacja zbiorowa
- elementy liniowe (układ linii);
- elementy punktowo-sieciowe (dworce, przystanki, zaplecza, warsztaty naprawcze);
- tabor;
- potoki pasażerskie
- Podsystem pieszy i rowerowy
- elementy liniowe (sieć ciągów pieszych i rowerowych);
- elementy punktowe(punkty widokowe, urządzenia postojowe dla rowerów);
- Podsystem kolejowy, drogowy, wodny i powietrzny
- elementy liniowe (sieci, linie);
- elementy punktowe (dworce, przystanki, porty, zaplecza, warsztaty itp.)(J.Głuch 2010, s.3)
Funkcje systemów transportowych:
- usługowa -od sprawności układu komunikacyjnego zależy w podstawowym zakresie realizacja celów publicznych;
- stymulująca rozwój obszaru – poprzez udostępnianie terenu oraz na rozwijaniu podaży usług transportowych wyprzedzająco do aktualnych potrzeb;
- hamująca rozwój obszaru - tam gdzie jest to wymagane - poprzez tworzenie bariery transportowej;
- Kompozycja przestrzenna – elementy systemu transportu, z uwagi na rozległy zasięg ich wpływu, stawia się na równi z przestrzennymi rozwiązaniami architektoniczno-urbanistycznymi (J. Głuch 2010, s.3).
Cechy systemu transportowego
- Złożoność - system transportowy składa się z wielu elementów oraz reakcji i interakcji pomiędzy tymi elementami, jak również nimi a otoczeniem.
- Probabilizm - nieprzewidywalność zjawisk, stanów, relacji i sprzężeń pomiędzy procesami transportowymi.
- Ograniczona zdolność do samoregulacji - system transportowy jako technoekosystem antropogeniczny - stworzony przez człowieka (nie ma umiejętności samoregulacji, działa zawodnie oraz nie posiada zdolności do samolikwidacji zaistniałych odchyleń)
- Dynamiczność - podlega zmianie w czasie i przestrzeni, adoptuje się do nowych uwarunkowań. Wynika z ingerencji człowieka w jego strukturę i funkcjonowanie (J. Głuch 2010, s.4).
Bibliografia
- Głuch J. (2010),Systemy transportowe
- Grzelakowski A. (2007), Wyzwania rozwoju transportu w Polsce, Pomorski przegląd gospodarczy, nr 3
- Grzyl B. (2012) Logistyka w przedsiębiorstwie w świetle współczesnych koncepcji i metod zarządzania , Logistyka, nr 3
- Pieriegud J. (2015), System transportowy Polski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa
- Rydzkowski W.(red.)(2011). Funkcjonowanie i rozwój transportu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Zeszyt Naukowy nr 41
- Rześny-Cieplińska J., (2013), Kierunki rozwoju systemów transportowych ze szczególnym uwzględnieniem przewozów drogowych, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 143
- Wierzejski T.,Kędzior-Laskowska M.(2014), Transport i spedycja, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Autor: Martyna Pirga