System SRM: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''System SRM''' (ang. Supplier Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z dostawcą) - oprogramowanie wspierające dwukierunkową integrację i wymianę informacji pomiędzy dostawcą i przedsiębiorcą. SRM to jedno z narzędzi e-logistyki, która jest oparta na wykorzystaniu Internetu i systemów informatycznych. Celem innowacyjnego rozwiązania jest optymalizacja cyklu dostaw, poprzez automatyzację [[proces]]ów logistycznych oraz zwiększenie przejrzystości kontaktów i uproszczenie strategii zakupowej. System wspiera działanie całego systemu dostaw - począwszy od strategicznego określenia źródła dostaw, po operacyjne zaopatrzenie i włączenie dostawców do współpracy.  
'''[[System]] SRM''' (ang. Supplier Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z dostawcą) - oprogramowanie wspierające dwukierunkową integrację i wymianę informacji pomiędzy dostawcą i przedsiębiorcą. SRM to jedno z narzędzi e-logistyki, która jest oparta na wykorzystaniu Internetu i systemów informatycznych. Celem innowacyjnego rozwiązania jest [[optymalizacja]] cyklu dostaw, poprzez automatyzację [[proces]]ów logistycznych oraz zwiększenie przejrzystości kontaktów i uproszczenie strategii zakupowej. System wspiera [[działanie]] całego systemu dostaw - począwszy od strategicznego określenia źródła dostaw, po operacyjne [[zaopatrzenie]] i włączenie dostawców do współpracy.  


W ostatnich latach zachodzą zmiany w podejściu do koncepcji rozwoju relacji z dostawcami. Dostrzega się wyraźny wkład dostawców na wyniki działalności u odbiorców. Współpraca przybiera charakter strategiczny, oparty na realizacji celów. Prawidłowe wdrożenie SRM poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań informatycznych, daje możliwość osiągnięcia wymiernych i trwałych korzyści dla obydwu stron.  
W ostatnich latach zachodzą zmiany w podejściu do koncepcji rozwoju relacji z dostawcami. Dostrzega się wyraźny wkład dostawców na wyniki działalności u odbiorców. Współ[[praca]] przybiera charakter strategiczny, oparty na realizacji celów. Prawidłowe [[wdrożenie]] SRM poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań informatycznych, daje możliwość osiągnięcia wymiernych i trwałych korzyści dla obydwu stron.  


==Wady i zalety==
==Wady i zalety==


Korzyści wynikające z wdrożenia SRM:
Korzyści wynikające z wdrożenia SRM:
* kompleksowa analiza ofert i selekcja dostawców,
* kompleksowa analiza ofert i [[selekcja]] dostawców,
* budowanie lojalności i pogłębianie pozytywnych relacji z dostawcami,  
* budowanie lojalności i pogłębianie pozytywnych relacji z dostawcami,  
* większa wydajność łańcucha dostaw spowodowana wyborem dostawcy zgodnym z aktualnymi potrzebami,
* większa [[wydajność]] łańcucha dostaw spowodowana wyborem dostawcy zgodnym z aktualnymi potrzebami,
* automatyzacja procesów w firmie,
* [[automatyzacja]] procesów w firmie,
* [[kontrola]] i [[zarządzanie]] procesem zamówień i dostaw,
* [[kontrola]] i [[zarządzanie]] procesem zamówień i dostaw,
* skrócenie czasu trwania cyklu dostaw, który wpływa na poprawę terminowości,
* skrócenie czasu trwania cyklu dostaw, który wpływa na poprawę terminowości,
* obniżenie kosztów operacyjnych,
* obniżenie kosztów operacyjnych,
* trafna ocena jakości dostawców,
* trafna [[ocena]] jakości dostawców,
* wzrost przejrzystości inwentarza poprzez zezwolenie dostawcom na posiadanie wiedzy odnośnie miejsca przechowywania [[zapas]]ów oraz tego kiedy dostawa dotrze do miejsca przeznaczenia.
* wzrost przejrzystości inwentarza poprzez zezwolenie dostawcom na [[posiadanie]] wiedzy odnośnie miejsca przechowywania [[zapas]]ów oraz tego kiedy [[dostawa]] dotrze do miejsca przeznaczenia.
   
   
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Linia 42: Linia 42:
==Powiązania SRM z innymi systemami==
==Powiązania SRM z innymi systemami==


System zarządzania relacjami z dostawcami (SRM) jest rozszerzeniem funkcjonalnym i podsystemem systemu zarządzania relacjami przedsiębiorstwa (Enterprise Relationship Planning - ERP). System ERP wspiera zarządzanie zasobami wewnątrz organizacji, a potrzeba kierowania procesami biznesowymi w otoczeniu doprowadziła do wzbogacenia go o moduły SRM i CRM. [[System CRM|System CRM (ang. Customer Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z klientami)]] wspomaga kompleksową obsługę klienta i posiada funkcjonalności SRM.  
[[System zarządzania]] relacjami z dostawcami (SRM) jest rozszerzeniem funkcjonalnym i podsystemem systemu zarządzania relacjami przedsiębiorstwa (Enterprise Relationship Planning - ERP). System ERP wspiera zarządzanie zasobami wewnątrz organizacji, a [[potrzeba]] kierowania procesami biznesowymi w otoczeniu doprowadziła do wzbogacenia go o moduły SRM i CRM. [[System CRM|System CRM (ang. Customer Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z klientami)]] wspomaga kompleksową obsługę klienta i posiada funkcjonalności SRM.  


==SRM - specyfikacja interfejsu==
==SRM - specyfikacja interfejsu==
Linia 51: Linia 51:
==Bibliografia==  
==Bibliografia==  
* Beynon-Davies P., (2004). ''Inżynieria Systemów Informacyjnych'', Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa  
* Beynon-Davies P., (2004). ''Inżynieria Systemów Informacyjnych'', Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa  
* Ciesielski M., Długosz J. (red.), (2012). ''Strategia łańcuchów dostaw'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 175.
* Ciesielski M., Długosz J. (red.), (2012). ''[[Strategia]] łańcuchów dostaw'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 175.
* Flakiewicz W., (2002). ''Systemy informatyczne w zarządzaniu'', Warszawa.
* Flakiewicz W., (2002). ''[[Systemy informatyczne]] w zarządzaniu'', Warszawa.
* Jaworski J., (2013). ''Nowoczesne technologie informacyjne w logistycznym zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku.
* Jaworski J., (2013). ''Nowoczesne technologie informacyjne w logistycznym zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku.
* Lenart A., (2008). ''[http://www.pszw.edu.pl/images/publikacje/t016_pszw_2008_lenart_-_systemy_erp_a_zarzadzanie_relacjami_z_klientami.pdf Systemy ERP a zarządzanie relacjami z klientami]'', Uniwersytet Gdański.
* Lenart A., (2008). ''[http://www.pszw.edu.pl/images/publikacje/t016_pszw_2008_lenart_-_systemy_erp_a_zarzadzanie_relacjami_z_klientami.pdf Systemy ERP a zarządzanie relacjami z klientami]'', Uniwersytet Gdański.

Wersja z 02:46, 22 maj 2020

System SRM
Polecane artykuły


System SRM (ang. Supplier Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z dostawcą) - oprogramowanie wspierające dwukierunkową integrację i wymianę informacji pomiędzy dostawcą i przedsiębiorcą. SRM to jedno z narzędzi e-logistyki, która jest oparta na wykorzystaniu Internetu i systemów informatycznych. Celem innowacyjnego rozwiązania jest optymalizacja cyklu dostaw, poprzez automatyzację procesów logistycznych oraz zwiększenie przejrzystości kontaktów i uproszczenie strategii zakupowej. System wspiera działanie całego systemu dostaw - począwszy od strategicznego określenia źródła dostaw, po operacyjne zaopatrzenie i włączenie dostawców do współpracy.

W ostatnich latach zachodzą zmiany w podejściu do koncepcji rozwoju relacji z dostawcami. Dostrzega się wyraźny wkład dostawców na wyniki działalności u odbiorców. Współpraca przybiera charakter strategiczny, oparty na realizacji celów. Prawidłowe wdrożenie SRM poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań informatycznych, daje możliwość osiągnięcia wymiernych i trwałych korzyści dla obydwu stron.

Wady i zalety

Korzyści wynikające z wdrożenia SRM:

  • kompleksowa analiza ofert i selekcja dostawców,
  • budowanie lojalności i pogłębianie pozytywnych relacji z dostawcami,
  • większa wydajność łańcucha dostaw spowodowana wyborem dostawcy zgodnym z aktualnymi potrzebami,
  • automatyzacja procesów w firmie,
  • kontrola i zarządzanie procesem zamówień i dostaw,
  • skrócenie czasu trwania cyklu dostaw, który wpływa na poprawę terminowości,
  • obniżenie kosztów operacyjnych,
  • trafna ocena jakości dostawców,
  • wzrost przejrzystości inwentarza poprzez zezwolenie dostawcom na posiadanie wiedzy odnośnie miejsca przechowywania zapasów oraz tego kiedy dostawa dotrze do miejsca przeznaczenia.

Ryzyko związane z SRM:

  • początkowo wysokie koszty, związane z wdrożeniem systemów informatycznych,
  • pogorszenie wymiany handlowej między dostawcami za sprawą zerwanych połączeń,
  • zmniejszenie prywatności na skutek możliwości szczegółowej kontroli całego procesu.

Powiązania SRM z innymi systemami

System zarządzania relacjami z dostawcami (SRM) jest rozszerzeniem funkcjonalnym i podsystemem systemu zarządzania relacjami przedsiębiorstwa (Enterprise Relationship Planning - ERP). System ERP wspiera zarządzanie zasobami wewnątrz organizacji, a potrzeba kierowania procesami biznesowymi w otoczeniu doprowadziła do wzbogacenia go o moduły SRM i CRM. System CRM (ang. Customer Relationship Management czyli zarządzanie relacjami z klientami) wspomaga kompleksową obsługę klienta i posiada funkcjonalności SRM.

SRM - specyfikacja interfejsu

Istnieją dwie wersje specyfikacji SRM uważane za standardowe, które są gotowe do wdrażania. Jedną z nich jest SRM wersja 1.1 a drugą SRM wersja 1.2. SRM wersja 1.1 została zakończona w 2001 roku i wdrożona przez LBNL, JLAB, Fermilab oraz CERN. SRM v1.1 głównie składała się z definicji funkcjonalności przepływu danych. Doświadczenie osiągnięte przez uczestników SRM podczas implementacji i produkcyjnego użycia wersji SRM 1.1 pozwoliło zdefiniować bardziej kompletny interfejs zarządzania SRM w wersji 1.2.

Bibliografia

Autor: Ilona Mika, Jakub Godek