Sprzedaż pośrednia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Sprzedaż pośrednia''' to sprzedaż odbywająca się przez pośredników nie zaangażowanych w bezpośrednie tworzenie produktów, np. sprzedaż za pośrednictwem hurtowników.
'''[[Sprzedaż]] pośrednia''' to sprzedaż odbywająca się przez pośredników nie zaangażowanych w bezpośrednie tworzenie produktów, np. sprzedaż za pośrednictwem hurtowników.


Forma pośrednia sprzedaży zachodzi wtedy gdy pomiędzy producentem danego dobra, a jego finalnym nabywcą występują ogniwa pośredniczące, czyli sprzedaż dokonywana jest zazwyczaj w miejscach oferujących sprzedaż detaliczną.  
Forma pośrednia sprzedaży zachodzi wtedy gdy pomiędzy producentem danego dobra, a jego finalnym nabywcą występują ogniwa pośredniczące, czyli sprzedaż dokonywana jest zazwyczaj w miejscach oferujących sprzedaż detaliczną.  


==Formy sprzedaży pośredniej==
==Formy sprzedaży pośredniej==
* Sprzedaż z ograniczoną obsługą – udział sprzedawcy jest ograniczony tylko do powitania klienta, pobrania opłaty i wydania towaru, a także jego pożegnania (występuje w przypadku produktów codziennego użytku).  
* Sprzedaż z ograniczoną obsługą – [[udział]] sprzedawcy jest ograniczony tylko do powitania klienta, pobrania opłaty i wydania towaru, a także jego pożegnania (występuje w przypadku produktów codziennego użytku).  
* Sprzedaż z rozwiniętą obsługą – sprzedawca nie tylko obsługuje sam proces wymiany, ale również dokonuje prezentacji produktu oraz doradza w jego wyborze (występuje w przypadku zakupu dóbr luksusowych).
* Sprzedaż z rozwiniętą obsługą – [[sprzedawca]] nie tylko obsługuje sam [[proces]] wymiany, ale również dokonuje prezentacji produktu oraz doradza w jego wyborze (występuje w przypadku zakupu dóbr luksusowych).
: (Baruk A. 2006 s. 78)
: (Baruk A. 2006 s. 78)
<google>t</google>
<google>t</google>


==Przypadki stosowania sprzedaży pośredniej==
==Przypadki stosowania sprzedaży pośredniej==
Sprzedaż pośrednia wykorzystywana jest w przypadku sprzedaży towarów:
Sprzedaż pośrednia wykorzystywana jest w przypadku sprzedaży [[towarów]]:
* o wysokiej wartości materialnej (np.: auta, biżuteria)
* o wysokiej wartości materialnej (np.: auta, biżuteria)
* towarów, które wymagają uprzedniego porcjowania lub odmierzania (np.: sklep mięsny, pasmanteria)
* towarów, które wymagają uprzedniego porcjowania lub odmierzania (np.: sklep mięsny, pasmanteria)
Linia 37: Linia 37:
W przypadku towarów szybko zbywalnych stosuje się sprzedaż samoobsługową, która umożliwia nabywcom:
W przypadku towarów szybko zbywalnych stosuje się sprzedaż samoobsługową, która umożliwia nabywcom:
* łatwy dostęp do towarów,
* łatwy dostęp do towarów,
* szybszy proces obsługi klienta,
* szybszy [[proces obsługi klienta]],
* odpowiednią ekspozycję towarów.
* odpowiednią ekspozycję towarów.


Linia 52: Linia 52:
* Zgłoszenie dokonanego wyboru personelowi sklepu.
* Zgłoszenie dokonanego wyboru personelowi sklepu.
* Przygotowanie przez personel produktu oraz spakowanie go.
* Przygotowanie przez personel produktu oraz spakowanie go.
* Uiszczenie należności za towar.
* Uiszczenie [[należności]] za [[towar]].


==Możliwe kanały dystrybucji==
==Możliwe kanały dystrybucji==
Linia 65: Linia 65:
* Baruk A. (2006). ''Jak skutecznie oddziaływać na odbiorców?: Wybrane formy sprzedaży i wywierania wpływu na nabywców'', Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
* Baruk A. (2006). ''Jak skutecznie oddziaływać na odbiorców?: Wybrane formy sprzedaży i wywierania wpływu na nabywców'', Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
* Borusiak B. (2016). [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-c60ebd94-3046-4923-b4c3-ec16f9704d1d/c/pz_2016_1_1_borusiak.pdf ''Ewolucja formatów handlu detalicznego''], "Problemy zarządzania", nr.1
* Borusiak B. (2016). [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-c60ebd94-3046-4923-b4c3-ec16f9704d1d/c/pz_2016_1_1_borusiak.pdf ''Ewolucja formatów handlu detalicznego''], "Problemy zarządzania", nr.1
* Chodak G. (2014). [http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-62c13b72-dba7-44e7-a30f-e43ef175614e/c/24-28.pdf ''Globalne metody sprzedaży.''], "Ekonomia i zarządzanie", nr 1
* Chodak G. (2014). [http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-62c13b72-dba7-44e7-a30f-e43ef175614e/c/24-28.pdf ''Globalne metody sprzedaży.''], "[[Ekonomia]] i [[zarządzanie]]", nr 1
* Kawa A. (2017). [http://ue.poznan.pl/data/upload/articles_download/60913/20171108/A_Kawa%20-%20Transgraniczny%20handel%20elektroniczny%202017.pdf ''Transgraniczny handel elektroniczny jako wyzwanie dla e-detalistów''], "Przedsiębiorczość i zarządzanie", z. 8
* Kawa A. (2017). [http://ue.poznan.pl/data/upload/articles_download/60913/20171108/A_Kawa%20-%20Transgraniczny%20handel%20elektroniczny%202017.pdf ''Transgraniczny handel elektroniczny jako wyzwanie dla e-detalistów''], "[[Przedsiębiorczość]] i zarządzanie", z. 8


[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]


{{a|Julia Krzysztofek}}
{{a|Julia Krzysztofek}}

Wersja z 00:43, 22 maj 2020

Sprzedaż pośrednia
Polecane artykuły


Sprzedaż pośrednia to sprzedaż odbywająca się przez pośredników nie zaangażowanych w bezpośrednie tworzenie produktów, np. sprzedaż za pośrednictwem hurtowników.

Forma pośrednia sprzedaży zachodzi wtedy gdy pomiędzy producentem danego dobra, a jego finalnym nabywcą występują ogniwa pośredniczące, czyli sprzedaż dokonywana jest zazwyczaj w miejscach oferujących sprzedaż detaliczną.

Formy sprzedaży pośredniej

  • Sprzedaż z ograniczoną obsługą – udział sprzedawcy jest ograniczony tylko do powitania klienta, pobrania opłaty i wydania towaru, a także jego pożegnania (występuje w przypadku produktów codziennego użytku).
  • Sprzedaż z rozwiniętą obsługą – sprzedawca nie tylko obsługuje sam proces wymiany, ale również dokonuje prezentacji produktu oraz doradza w jego wyborze (występuje w przypadku zakupu dóbr luksusowych).
(Baruk A. 2006 s. 78)

Przypadki stosowania sprzedaży pośredniej

Sprzedaż pośrednia wykorzystywana jest w przypadku sprzedaży towarów:

  • o wysokiej wartości materialnej (np.: auta, biżuteria)
  • towarów, które wymagają uprzedniego porcjowania lub odmierzania (np.: sklep mięsny, pasmanteria)
  • w przypadku gdy mała powierzchnia lokalu ogranicza dostęp klienta do towaru.
(Baruk A. 2006 s. 79)

Sprzedaż samoobsługowa

W przypadku towarów szybko zbywalnych stosuje się sprzedaż samoobsługową, która umożliwia nabywcom:

Sprzedaż preselekcyjna

Forma sprzedaży preselekcyjnej stosowana jest w przypadku towarów wybieralnych taki jak np.: sprzęt RTV i AGD, ubrania, obuwie oraz meble. Sprzedaż preselekcyjna umożliwia nabywcom:

  • Swobodny dostęp do zapoznania się z próbkami towarów ich wzorami, a także pełnowartościowymi towarami.
  • Sprecyzowanie zamówienia przez samego klienta.
  • Zrealizowanie całościowego zamówienia przez pracowników danego sklepu.

Proces wyboru towaru oraz jego zakupu w przypadku tej formy handlu wygląda następująco:

  • Zapoznanie się ze wzorami produktów przez klienta.
  • Skorzystanie z informacji o produktach udostępnianych klientom przez pracowników sklepu.
  • Zgłoszenie dokonanego wyboru personelowi sklepu.
  • Przygotowanie przez personel produktu oraz spakowanie go.
  • Uiszczenie należności za towar.

Możliwe kanały dystrybucji

  • Hurtownie,
  • sklepy średnio-powierzchniowe i wielkopowierzchniowe (sklepy dyskontowe, supermarkety, hipermarkety, sklepy cash&carry),
  • wyspy lub stoiska,
  • samodzielne sklepy,
  • punkty sprzedaży oparte o zasady franchisingu,
  • pośrednicy handlowi np.: brokerzy, agenci.

Bibliografia

Autor: Julia Krzysztofek