Spot reklamowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Spot reklamowy'''- jest to raczej nie długie dzieło w postaci filmu lub dźwięku, które możemy nazwać odpowiednio telewizyjnym bądź radiowym. Ma ono za zadnie promować dany produkt, usługę bądź markę samą w sobie. Jednak obecnie, możemy zauważyć tendencję, do rezygnowania z tylko i wyłącznie reklamowania w spocie, ale również tworzenia pewnego rodzaju dowcipnych czy intrygujących historyjek, które w oparciu o dany produkt mają zaciekawić odbiorcę <ref> T. Wojciechowski 2013, s. 174 </ref>.  
'''Spot reklamowy'''- jest to raczej nie długie dzieło w postaci filmu lub dźwięku, które możemy nazwać odpowiednio telewizyjnym bądź radiowym. Ma ono za zadnie promować dany [[produkt]], usługę bądź markę samą w sobie. Jednak obecnie, możemy zauważyć tendencję, do rezygnowania z tylko i wyłącznie reklamowania w spocie, ale również tworzenia pewnego rodzaju dowcipnych czy intrygujących historyjek, które w oparciu o dany produkt mają zaciekawić odbiorcę <ref> T. Wojciechowski 2013, s. 174 </ref>.  


Samo słowo ''spot'' tłumaczy się z języka angielskiego jako punkt, kropkę. W połączeniu ze słowem reklamowy rozumie się jako synonim krótkiej formy reklamy, która ma trafić w punkt.  
Samo słowo ''spot'' tłumaczy się z języka angielskiego jako punkt, kropkę. W połączeniu ze słowem reklamowy rozumie się jako synonim krótkiej formy reklamy, która ma trafić w punkt.  


==Popularyzacja spotu reklamowego==
==Popularyzacja spotu reklamowego==
Cztery lata po powstaniu Telewizji Polskiej, w ''1956 roku'', po raz pierwszy pojawiła się reklama telewizyjna. Z początku spoty emitowane były tylko przez 15 minut w tygodniu. Obecnie telewizja jest największym medium reklamowym, bowiem niemal każdy posiada odbiornik i chętnie z niego korzysta. Według badań GUS aż 94,2% nieposiadających dzieci ogląda telewizję średnio 2,5 godziny dziennie. Dlatego coraz więcej firm promuje swoje produkty tą właśnie drogą, pomimo znacznych kosztów <ref> M.Lemanowicz 2017, s.147-148 </ref>.
Cztery lata po powstaniu Telewizji Polskiej, w ''1956 roku'', po raz pierwszy pojawiła się [[reklama]] telewizyjna. Z początku spoty emitowane były tylko przez 15 minut w tygodniu. Obecnie telewizja jest największym medium reklamowym, bowiem niemal każdy posiada odbiornik i chętnie z niego korzysta. Według badań GUS aż 94,2% nieposiadających dzieci ogląda telewizję średnio 2,5 godziny dziennie. Dlatego coraz więcej firm promuje swoje produkty tą właśnie drogą, pomimo znacznych kosztów <ref> M.Lemanowicz 2017, s.147-148 </ref>.
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 38: Linia 38:
'''Telewizyjny spot reklamowy'''
'''Telewizyjny spot reklamowy'''


Analizując ceny spotów reklamowych w telewizji możemy zauważyć, że w weekendy są one droższe (z naciskiem na niedziele) niż w pozostałe dni tygodnia. Znaczy trend wzrostu cenowego możemy również zauważyć wieczorami, wtedy wówczas emisja reklamy jest najdroższa. Dodatkowym ważnym czynnikiem, który wpływa na koszt jest program w otoczeniu którego, spot jest wyświetlany. Chętnie oglądane takie jak: „M jak miłość”, „Na wspólnej” czy „Wydarzenia” podnoszą znacznie cenę.  
Analizując ceny spotów reklamowych w telewizji możemy zauważyć, że w weekendy są one droższe (z naciskiem na niedziele) niż w pozostałe dni tygodnia. Znaczy [[trend]] wzrostu cenowego możemy również zauważyć wieczorami, wtedy wówczas [[emisja]] reklamy jest najdroższa. Dodatkowym ważnym czynnikiem, który wpływa na [[koszt]] jest [[program]] w otoczeniu którego, spot jest wyświetlany. Chętnie oglą[[dane]] takie jak: „M jak miłość”, „Na wspólnej” czy „Wydarzenia” podnoszą znacznie cenę.  


Przeciętna cena spotu w TVN jest wyższa niż oferowana przez Telewizję Publiczną. Porównując koszty emisji w niedziele <ref> A.Jupowicz-Ginalska 2010, s.169-171 </ref>:
Przeciętna [[cena]] spotu w TVN jest wyższa niż oferowana przez Telewizję Publiczną. Porównując [[koszty]] emisji w niedziele <ref> A.Jupowicz-Ginalska 2010, s.169-171 </ref>:
*TVN- 21 233
*TVN- 21 233
*TVP1- 16 601
*TVP1- 16 601
Linia 48: Linia 48:


Sprzedawcy stosują przeróżne metody, aby sprawić, żeby to ich reklama była tą skuteczną, zaliczamy do nich na przykład <ref> K.Tometczak 2015, s. 45-46 </ref>:
Sprzedawcy stosują przeróżne metody, aby sprawić, żeby to ich reklama była tą skuteczną, zaliczamy do nich na przykład <ref> K.Tometczak 2015, s. 45-46 </ref>:
*''częstotliwość emisji spotu''- im częściej odbiorca będzie widział reklamę, tym bardziej się z nią oswoi, stanie się bardziej popularny, a co za tym idzie, częściej wybierany
*''częstotliwość emisji spotu''- im częściej [[odbiorca]] będzie widział reklamę, tym bardziej się z nią oswoi, stanie się bardziej popularny, a co za tym idzie, częściej wybierany
*''wykorzystanie znanych osób''- poprzez zatrudnienie autorytetów do udziału w kampanii wzrasta wiarygodność produktu
*''wykorzystanie znanych osób''- poprzez [[zatrudnienie]] autorytetów do udziału w kampanii wzrasta [[wiarygodność]] produktu
*''nawiązanie do wartości''- na przykład wzorcową rodzinę 2+2 lub „dobre jak u mamy”
*''nawiązanie do wartości''- na przykład wzorcową rodzinę 2+2 lub „dobre jak u mamy”
*''używanie chwytliwych zwrotów''- na przykład: najlepszy, wyjątkowy, musisz to mieć
*''używanie chwytliwych zwrotów''- na przykład: najlepszy, wyjątkowy, musisz to mieć
Linia 61: Linia 61:
*dźwięk uwydatniający emocje lub akcję
*dźwięk uwydatniający emocje lub akcję


Początkowo uważano, że muzyka w spocie reklamowym tylko zwiększa przyjemność z jego oglądania. Z czasem jednak zauważono, że nie tylko ona umila odbiór reklamy, ale również zwiększa zainteresowanie samym produktem oraz firmą go promującą. Muzyka w spocie może również budować tożsamość marki, poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności wśród klientów. Role muzyki możemy widzieć tutaj dwojako: względem marki oraz względem produktu reklamowanego <ref> A.Ćwiklińska 2014, s. 192-193 </ref>.
Początkowo uważano, że muzyka w spocie reklamowym tylko zwiększa przyjemność z jego oglądania. Z czasem jednak zauważono, że nie tylko ona umila odbiór reklamy, ale również zwiększa zainteresowanie samym produktem oraz firmą go promującą. Muzyka w spocie może również budować [[tożsamość]] marki, poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności wśród klientów. Role muzyki możemy widzieć tutaj dwojako: względem marki oraz względem produktu reklamowanego <ref> A.Ćwiklińska 2014, s. 192-193 </ref>.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Ćwiklińska A., 2014, ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-4-1.pdf#page=187 Konwergencja muzyki i reklamy. Istota i znaczenie muzyki w telewizyjnym spocie reklamowym]'', „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, SAN, tom XV, zeszyt 4, część I, Łódź
*Ćwiklińska A., 2014, ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-4-1.pdf#page=187 Konwergencja muzyki i reklamy. Istota i znaczenie muzyki w telewizyjnym spocie reklamowym]'', „[[Przedsiębiorczość]] i Zarządzanie”, SAN, tom XV, zeszyt 4, część I, Łódź
*Jupowicz-Ginalska A., 2010, ''Marketing medialny'', Difin, Warszawa
*Jupowicz-Ginalska A., 2010, ''[[Marketing]] medialny'', Difin, Warszawa
*Lemanowicz M., 2017 , ''[https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/233496/2/17-6-Lemanowicz.pdf Rola reklamy telewizyjnej w kształtowaniu postaw żywieniowych dzieci w wieku szkolnym]'', „Stowarzyszenie ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu”, zeszyt 6, Warszawa
*Lemanowicz M., 2017 , ''[https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/233496/2/17-6-Lemanowicz.pdf Rola reklamy telewizyjnej w kształtowaniu postaw żywieniowych dzieci w wieku szkolnym]'', „[[Stowarzyszenie]] ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu”, zeszyt 6, Warszawa
*Tometczak K., 2015, ''[https://www.researchgate.net/publication/280091257_Konsument_XXI_wieku_-_mysle_i_kupuje_Consumer_XXI_century_-_I_think_and_buy Ideologia wyprzedaży jako forma manipulacji konsumenta]'', „Konsument XXI wieku- myślę i kupuję, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów
*Tometczak K., 2015, ''[https://www.researchgate.net/publication/280091257_Konsument_XXI_wieku_-_mysle_i_kupuje_Consumer_XXI_century_-_I_think_and_buy Ideologia wyprzedaży jako forma manipulacji konsumenta]'', „[[Konsument]] XXI wieku- myślę i kupuję, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów
*Wojciechowski T., 2013, ''200 odpowiedzi na pytania z marketingu'', Difin, Warszawa
*Wojciechowski T., 2013, ''200 odpowiedzi na pytania z marketingu'', Difin, Warszawa



Wersja z 00:30, 22 maj 2020

Spot reklamowy
Polecane artykuły


Spot reklamowy- jest to raczej nie długie dzieło w postaci filmu lub dźwięku, które możemy nazwać odpowiednio telewizyjnym bądź radiowym. Ma ono za zadnie promować dany produkt, usługę bądź markę samą w sobie. Jednak obecnie, możemy zauważyć tendencję, do rezygnowania z tylko i wyłącznie reklamowania w spocie, ale również tworzenia pewnego rodzaju dowcipnych czy intrygujących historyjek, które w oparciu o dany produkt mają zaciekawić odbiorcę [1].

Samo słowo spot tłumaczy się z języka angielskiego jako punkt, kropkę. W połączeniu ze słowem reklamowy rozumie się jako synonim krótkiej formy reklamy, która ma trafić w punkt.

Popularyzacja spotu reklamowego

Cztery lata po powstaniu Telewizji Polskiej, w 1956 roku, po raz pierwszy pojawiła się reklama telewizyjna. Z początku spoty emitowane były tylko przez 15 minut w tygodniu. Obecnie telewizja jest największym medium reklamowym, bowiem niemal każdy posiada odbiornik i chętnie z niego korzysta. Według badań GUS aż 94,2% nieposiadających dzieci ogląda telewizję średnio 2,5 godziny dziennie. Dlatego coraz więcej firm promuje swoje produkty tą właśnie drogą, pomimo znacznych kosztów [2].

Koszt spotu reklamowego

Radiowy spot reklamowy

Porównując 30 sekundowe spoty reklamowe możemy zauważyć, że większość stacji radiowych nie różnicuje swoich cen w zależności od dnia tygodnia roboczego (poniedziałek-piątek), jednak Radio Zet wyróżniając się od innych uzależnia ceny od dnia. Najtańszy jest poniedziałek i wtorek a najdroższe środa, czwartek oraz piątek. Weekendowe spadki cenowe pokazują, że w te dni radio traci na swojej popularności. Za niedzielny spot reklamowy zapłacimy nie tylko mniej niż w tygodniu roboczym, ale także mniej niż w sobotę. Najdroższymi godzinami reklamowymi są 7.30-9.30 oraz 15.30-18.30, są to bowiem godziny dojazdów i powrotów z pracy. A najtańszymi godzinami są: 24.00-5.00.

Poniżej znajdują się 3 najdroższe rozgłośnie radiowe razem ze średnimi cenami reklamy [3]:

  • RMF FM- 6022,56
  • Zet- 4963,16
  • ESKA SIEĆ- 4015,79

Telewizyjny spot reklamowy

Analizując ceny spotów reklamowych w telewizji możemy zauważyć, że w weekendy są one droższe (z naciskiem na niedziele) niż w pozostałe dni tygodnia. Znaczy trend wzrostu cenowego możemy również zauważyć wieczorami, wtedy wówczas emisja reklamy jest najdroższa. Dodatkowym ważnym czynnikiem, który wpływa na koszt jest program w otoczeniu którego, spot jest wyświetlany. Chętnie oglądane takie jak: „M jak miłość”, „Na wspólnej” czy „Wydarzenia” podnoszą znacznie cenę.

Przeciętna cena spotu w TVN jest wyższa niż oferowana przez Telewizję Publiczną. Porównując koszty emisji w niedziele [4]:

  • TVN- 21 233
  • TVP1- 16 601
  • TVP2- 10 977

Czynniki wpływające na sukces spotu

Sprzedawcy stosują przeróżne metody, aby sprawić, żeby to ich reklama była tą skuteczną, zaliczamy do nich na przykład [5]:

  • częstotliwość emisji spotu- im częściej odbiorca będzie widział reklamę, tym bardziej się z nią oswoi, stanie się bardziej popularny, a co za tym idzie, częściej wybierany
  • wykorzystanie znanych osób- poprzez zatrudnienie autorytetów do udziału w kampanii wzrasta wiarygodność produktu
  • nawiązanie do wartości- na przykład wzorcową rodzinę 2+2 lub „dobre jak u mamy”
  • używanie chwytliwych zwrotów- na przykład: najlepszy, wyjątkowy, musisz to mieć
  • używanie elementów zmysłowości, humoru oraz erotyzmu- są to elementy, które są interesujące dla społeczeństwa i przyciągają jego uwagę

Muzyka w spotach reklamowych

Rolą muzyki w reklamie jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, pomoc w jej zapamiętaniu, zwiększenie emocji z nią związanych, czy zmniejszenie prawdopodobieństwa jej umknięcia. W spotach stosuje się różnego rodzaju dźwięki, może być to:

  • podkład stanowiący tło dla całości reklamy, nie związany z jej tematyką
  • akcent związany z jej treścią jak na przykład miauczenie kota w reklamie kociej karmy
  • dźwięk uwydatniający emocje lub akcję

Początkowo uważano, że muzyka w spocie reklamowym tylko zwiększa przyjemność z jego oglądania. Z czasem jednak zauważono, że nie tylko ona umila odbiór reklamy, ale również zwiększa zainteresowanie samym produktem oraz firmą go promującą. Muzyka w spocie może również budować tożsamość marki, poprzez zwiększanie jej rozpoznawalności wśród klientów. Role muzyki możemy widzieć tutaj dwojako: względem marki oraz względem produktu reklamowanego [6].

Bibliografia

Przypisy

  1. T. Wojciechowski 2013, s. 174
  2. M.Lemanowicz 2017, s.147-148
  3. A. Jupowicz-Ginalska 2010, s. 159-165
  4. A.Jupowicz-Ginalska 2010, s.169-171
  5. K.Tometczak 2015, s. 45-46
  6. A.Ćwiklińska 2014, s. 192-193

Autor: Aleksandra Bogdan