Perspektywa uczenia się i rozwoju: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
Perspektywa rozwoju obejmuje [[cele]] i mierniki, które determinują rozwój organizacji. Wszystkie [[cele]] w perspektywie rozwoju tworzą bazę umożliwiającą realizację zamierzeń ujętych w trzech pozostałych perspektywach. Determinują, zatem osiągnięcie sukcesu w pozostałych perspektywach. | Perspektywa rozwoju obejmuje [[cele]] i mierniki, które determinują [[rozwój]] organizacji. Wszystkie [[cele]] w perspektywie rozwoju tworzą bazę umożliwiającą realizację zamierzeń ujętych w trzech pozostałych perspektywach. Determinują, zatem osiągnięcie sukcesu w pozostałych perspektywach. | ||
Zrównoważona Karta Wyników podkreśla również znaczenie inwestowania nie tylko w tradycyjne obszary jak np. technologie czy rozwój [[produkt]]ów, lecz także w infrastrukturę organizacyjną, ludzi, systemy i procedury, aby osiągnąć długofalowe cele. | Zrównoważona Karta Wyników podkreśla również znaczenie inwestowania nie tylko w tradycyjne obszary jak np. technologie czy rozwój [[produkt]]ów, lecz także w infrastrukturę organizacyjną, ludzi, systemy i procedury, aby osiągnąć długofalowe cele. | ||
Linia 21: | Linia 21: | ||
==Elementy== | ==Elementy== | ||
Perspektywami rozwoju są: | Perspektywami rozwoju są: | ||
* potencjał kadrowy, | * [[potencjał]] kadrowy, | ||
* możliwości [[system]]ów informatycznych, | * możliwości [[system]]ów informatycznych, | ||
* poziom motywacji, decentralizacji i zbieżności [[cel]]ów, | * poziom motywacji, decentralizacji i zbieżności [[cel]]ów, | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
Po określeniu podstawowych mierników kadrowych [[przedsiębiorstwo]] powinno zidentyfikować mierniki specyficzne dla warunków i okoliczności, w jakich funkcjonuje. | Po określeniu podstawowych mierników kadrowych [[przedsiębiorstwo]] powinno zidentyfikować mierniki specyficzne dla warunków i okoliczności, w jakich funkcjonuje. | ||
Perspektywa wiedzy i rozwoju pozwala odpowiedzieć na pytanie, jak zachować zdolność do zmian i poprawy efektywności, aby realizować misję organizacji. | Perspektywa wiedzy i rozwoju pozwala odpowiedzieć na pytanie, jak zachować [[zdolność]] do zmian i poprawy efektywności, aby realizować misję organizacji. | ||
Istotne jest rozwijanie strategicznych umiejętności, zapewnienie dostępu do informacji strategicznych a także uzgodnienie [[cel]]ów osobistych z celami organizacji. Należy także uwzględnić wskaźniki przeszłości (np. [[zadowolenie pracowników]], [[przychody]]/1 pracownika) oraz wskaźniki przyszłości ([[wskaźnik]] obsady strategicznych stanowisk itd.) | Istotne jest rozwijanie strategicznych [[umiejętności]], zapewnienie dostępu do informacji strategicznych a także uzgodnienie [[cel]]ów osobistych z celami organizacji. Należy także uwzględnić wskaźniki przeszłości (np. [[zadowolenie pracowników]], [[przychody]]/1 pracownika) oraz wskaźniki przyszłości ([[wskaźnik]] obsady strategicznych stanowisk itd.) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Kaplan R. S., Norton D. P. ''[[Strategiczna karta wyników]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002r. | * Kaplan R. S., Norton D. P. ''[[Strategiczna karta wyników]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002r. | ||
* Rogusz M., ''Jak mierzyć sukces, Zrównoważona Karta Wyników (Business Balanced Scorecard)'', PCkurier, nr 7/2001 | * Rogusz M., ''Jak mierzyć [[sukces]], Zrównoważona Karta Wyników (Business Balanced Scorecard)'', PCkurier, nr 7/2001 | ||
{{a|Agnieszka Galos}} | {{a|Agnieszka Galos}} | ||
[[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]] | [[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]] | ||
[[en:Learning and development perspective]] | [[en:Learning and development perspective]] |
Wersja z 01:11, 21 maj 2020
Perspektywa uczenia się i rozwoju |
---|
Polecane artykuły |
Perspektywa rozwoju obejmuje cele i mierniki, które determinują rozwój organizacji. Wszystkie cele w perspektywie rozwoju tworzą bazę umożliwiającą realizację zamierzeń ujętych w trzech pozostałych perspektywach. Determinują, zatem osiągnięcie sukcesu w pozostałych perspektywach.
Zrównoważona Karta Wyników podkreśla również znaczenie inwestowania nie tylko w tradycyjne obszary jak np. technologie czy rozwój produktów, lecz także w infrastrukturę organizacyjną, ludzi, systemy i procedury, aby osiągnąć długofalowe cele.
Elementy
Perspektywami rozwoju są:
- potencjał kadrowy,
- możliwości systemów informatycznych,
- poziom motywacji, decentralizacji i zbieżności celów,
Zadowolenie personelu gwarantuje organizacji wzrost wydajności, elastyczności działania, jakości a także właściwej obsługi klienta. Warto zatem inwestować w pracowników, gdyż kapitał intelektualny firmy jest bardzo istotny w perspektywie rozwoju. Po określeniu podstawowych mierników kadrowych przedsiębiorstwo powinno zidentyfikować mierniki specyficzne dla warunków i okoliczności, w jakich funkcjonuje.
Perspektywa wiedzy i rozwoju pozwala odpowiedzieć na pytanie, jak zachować zdolność do zmian i poprawy efektywności, aby realizować misję organizacji.
Istotne jest rozwijanie strategicznych umiejętności, zapewnienie dostępu do informacji strategicznych a także uzgodnienie celów osobistych z celami organizacji. Należy także uwzględnić wskaźniki przeszłości (np. zadowolenie pracowników, przychody/1 pracownika) oraz wskaźniki przyszłości (wskaźnik obsady strategicznych stanowisk itd.)
Bibliografia
- Kaplan R. S., Norton D. P. Strategiczna karta wyników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002r.
- Rogusz M., Jak mierzyć sukces, Zrównoważona Karta Wyników (Business Balanced Scorecard), PCkurier, nr 7/2001
Autor: Agnieszka Galos