Partnerstwo publiczno-prywatne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Partnerstwo publiczno-prywatne''' - jedna z podstawowych form współpracy zawieranej pomiędzy podmiotami sektora publicznego - w szczególności, podmiotami ujętymi w przepisach [[ustawa|ustawy]] o finansach publicznych a podmiotami należącymi do sektora prywatnego - przedsiębiorcami lub przedsiębiorcami zagranicznymi w zakresie wspólnej realizacji inwestycji lub usługi należącej do sfery usług publicznych. Wspólne przedsięwzięcie uwzględnia optymalny podział zadań i ryzyk wynikających z jego realizacji oraz obopólną korzyść. Celem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wzrost i rozwój gospodarczy.
'''Partnerstwo publiczno-prywatne''' - jedna z podstawowych form współpracy zawieranej pomiędzy podmiotami sektora publicznego - w szczególności, podmiotami ujętymi w przepisach [[ustawa|ustawy]] o finansach publicznych a podmiotami należącymi do sektora prywatnego - przedsiębiorcami lub przedsiębiorcami zagranicznymi w zakresie wspólnej realizacji inwestycji lub [[usługi]] należącej do sfery usług publicznych. Wspólne [[przedsięwzięcie]] uwzględnia optymalny podział zadań i ryzyk wynikających z jego realizacji oraz obopólną [[korzyść]]. Celem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wzrost i [[rozwój]] gospodarczy.


Umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego są popularną formą zawierania współpracy pomiędzy podmiotami publicznymi i prywatnymi w wielu krajach europejskich - Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii, Francji czy Niemczech. Polski prawodawca zdecydował się uregulować kwestię partnerstwa publiczno-prywatnego w drodze ustawowej - [[ustawa|ustawą]] z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym względnie lub w [[ustawa|ustawie]] z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego są popularną formą zawierania współpracy pomiędzy podmiotami publicznymi i prywatnymi w wielu krajach europejskich - Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii, Francji czy Niemczech. Polski prawodawca zdecydował się uregulować kwestię partnerstwa publiczno-prywatnego w drodze ustawowej - [[ustawa|ustawą]] z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym względnie lub w [[ustawa|ustawie]] z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Linia 26: Linia 26:
* optymalnym podziale zadań i ryzyk.  
* optymalnym podziale zadań i ryzyk.  


Partnerstwo publiczno-prywatne powstaje w wyniku zawarcia umowy cywilnoprawnej, w której partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia. Za jego wykonanie otrzymuje stosowne wynagrodzenie, jednakże zobligowany jest do poniesienia części lub całości kosztów, które dotyczą danego przedsięwzięcia lub poniesienia ich przez osobę trzecią. Poza wynagrodzeniem rozumianym czysto kwotowo (sumy pieniężnej), partner prywatny może uzyskać prawo do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa. Może to być zarówno prawo do korzystania z wyremontowanego obiektu budowlanego, świadczonych usług czy wykonanego dzieła. Podmiot publiczny współdziała w realizacji inwestycji poprzez wniesienie wkładu własnego. Wkładem własnym może być część wydatków związana z realizacją przedsięwzięcia bądź wniesienie składnika majątkowego. Składnikiem majątkowym może być w szczególności nieruchomość, bądź jej część składowa, rzecz ruchoma, prawo majątkowe. Środki, które przeznaczone są pokrycie wydatków mogą pochodzić w szczególności z własnych zasobów majątkowych partnera prywatnego, z kredytu, dotacji czy pożyczki. Podział zadań i ryzyk dotyczy rozkładu obciążeń, które przypadają na strony umowy, jak również stopnia odpowiedzialności w przypadku wyrządzenia lub powstania szkody. Ważne jest, aby ryzyko zostało przeniesione na stronę, która lepiej potrafi je kontrolować i ewentualnie zapobiegać negatywnym skutkom.  
Partnerstwo publiczno-prywatne powstaje w wyniku zawarcia umowy cywilnoprawnej, w której partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia. Za jego wykonanie otrzymuje stosowne [[wynagrodzenie]], jednakże zobligowany jest do poniesienia części lub całości kosztów, które dotyczą danego przedsięwzięcia lub poniesienia ich przez osobę trzecią. Poza wynagrodzeniem rozumianym czysto kwotowo (sumy pieniężnej), partner prywatny może uzyskać [[prawo]] do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa. Może to być zarówno prawo do korzystania z wyremontowanego obiektu budowlanego, świadczonych usług czy wykonanego dzieła. Podmiot publiczny współdziała w realizacji inwestycji poprzez wniesienie wkładu własnego. Wkładem własnym może być część wydatków związana z realizacją przedsięwzięcia bądź wniesienie składnika majątkowego. Składnikiem majątkowym może być w szczególności [[nieruchomość]], bądź jej część składowa, rzecz ruchoma, prawo majątkowe. Środki, które przeznaczone są pokrycie wydatków mogą pochodzić w szczególności z własnych zasobów majątkowych partnera prywatnego, z kredytu, dotacji czy pożyczki. Podział zadań i ryzyk dotyczy rozkładu obciążeń, które przypadają na strony umowy, jak również stopnia odpowiedzialności w przypadku wyrządzenia lub powstania szkody. Ważne jest, aby [[ryzyko]] zostało przeniesione na stronę, która lepiej potrafi je kontrolować i ewentualnie zapobiegać negatywnym skutkom.  
   
   
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
   
   


Partnerstwo publiczno-prywatne należy odróżniać od procesu prywatyzacji podmiotów, w tym spółek oraz spółek komunalnych. Efektem współpracy nie powinien być proces przejmowania własności na rzecz podmiotu prywatnego.  
Partnerstwo publiczno-prywatne należy odróżniać od procesu prywatyzacji podmiotów, w tym spółek oraz spółek komunalnych. Efektem współpracy nie powinien być [[proces]] przejmowania własności na rzecz podmiotu prywatnego.  
W trakcie wykonywania przedsięwzięcia podmiot publiczny wyposażony został w prawo do okresowej kontroli w zakresie realizowanego przedsięwzięcia przez partnera prywatnego. Ponadto, istnieje możliwość, że w ramach zawieranej umowy podmiot publiczny i prywatny na czas realizowanego zadania zawiązują spółkę kapitałową, komandytową lub komandytowo-akcyjną. Okres współpracy jest różny i strony same ustalają, jaki długi ma on być, może to być okres nawet kilkudziesięciu lat.  
W trakcie wykonywania przedsięwzięcia podmiot publiczny wyposażony został w prawo do okresowej kontroli w zakresie realizowanego przedsięwzięcia przez partnera prywatnego. Ponadto, istnieje możliwość, że w ramach zawieranej umowy podmiot publiczny i prywatny na czas realizowanego zadania zawiązują spółkę kapitałową, komandytową lub komandytowo-akcyjną. Okres współpracy jest różny i strony same ustalają, jaki długi ma on być, może to być okres nawet kilkudziesięciu lat.  


Linia 40: Linia 40:
* inne (wyżej nie wymienione) świadczenie.
* inne (wyżej nie wymienione) świadczenie.


Współpraca sektorów publicznego i prywatnego może opierać się na kontraktach. W przypadku gdy partycypują w kosztach środki pochodzące z Unii Europejskiej projekt partnerstwa powinien zapewniać dostęp do wolnego rynku, istnienie konkurencji pomiędzy podmiotami rynku, ochronę interesu publicznego i zgodność z zasadami, które regulują pomoc publiczną.  
Współ[[praca]] sektorów publicznego i prywatnego może opierać się na kontraktach. W przypadku gdy partycypują w kosztach środki pochodzące z Unii Europejskiej [[projekt]] partnerstwa powinien zapewniać dostęp do wolnego rynku, istnienie konkurencji pomiędzy podmiotami rynku, ochronę interesu publicznego i zgodność z zasadami, które regulują pomoc publiczną.  


==Podmiot publiczny i prywatny w PPP==
==Podmiot publiczny i prywatny w PPP==
Art. 9 [[ustawa|ustawy]] o finansach publicznych wylicza podmioty, które uprawnione są do stosowania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zgodnie z nim "sektor finansów publicznych tworzą:
Art. 9 [[ustawa|ustawy]] o finansach publicznych wylicza podmioty, które uprawnione są do stosowania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zgodnie z nim "[[sektor]] finansów publicznych tworzą:


1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały,
1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały,
Linia 50: Linia 50:
2a) związki metropolitalne,
2a) związki metropolitalne,


3) jednostki budżetowe,
3) [[jednostki budżetowe]],


4) samorządowe zakłady budżetowe,
4) samorządowe zakłady budżetowe,
Linia 58: Linia 58:
6) instytucje gospodarki budżetowej,
6) instytucje gospodarki budżetowej,


7) państwowe fundusze celowe,
7) państwowe [[fundusze]] celowe,


8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
8) [[Zakład Ubezpieczeń Społecznych]] i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,


9) Narodowy Fundusz Zdrowia,
9) Narodowy [[Fundusz]] Zdrowia,


10) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
10) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
Linia 74: Linia 74:
14) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego".
14) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego".


Do katalogu podmiotów mogących być partnerem publicznym zaliczyć należy także spółki komunalne oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wykonujące zadania publiczne.  
Do katalogu podmiotów mogących być partnerem publicznym zaliczyć należy także spółki komunalne oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wykonujące [[zadania publiczne]].  


Podmiotami prywatnymi mogą być przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagraniczni. Do katalogu tego nie zalicza się organizacji pozarządowych, kościołów czy związków wyznaniowych.
Podmiotami prywatnymi mogą być przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagraniczni. Do katalogu tego nie zalicza się organizacji pozarządowych, kościołów czy związków wyznaniowych.
Linia 80: Linia 80:
==Pomiar efektywności przedsięwzięć PPP==
==Pomiar efektywności przedsięwzięć PPP==


Dla oceny przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przydatnym narzędziem jest analiza VfM (ang. Value for Money). Analiza ta pozwala ocenić efektywność i skuteczność realizacji inwestycji i być jednym z czynników bezpośrednio wpływających na podjęcie decyzji o współpracy przez potencjalnych partnerów. Jednakże bywa trudna do wdrażania, gdyż istotne przy ocenie są dane ilościowe, które niejednokrotnie trudno zidentyfikować. W Polsce nie ma obowiązku stosowania tego typu rozwiązań, jednakże podmiot publiczny zobligowany jest do umiejętnego gospodarowania finansami publicznymi, i tym samym rozważnego i przemyślanego podejmowania decyzji w zakresie alokacji zasobów na tego typu cele.  
Dla oceny przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przydatnym narzędziem jest analiza VfM (ang. Value for Money). Analiza ta pozwala ocenić [[efektywność]] i skuteczność realizacji inwestycji i być jednym z czynników bezpośrednio wpływających na podjęcie decyzji o współpracy przez potencjalnych partnerów. Jednakże bywa trudna do wdrażania, gdyż istotne przy ocenie są [[dane]] ilościowe, które niejednokrotnie trudno zidentyfikować. W Polsce nie ma obowiązku stosowania tego typu rozwiązań, jednakże podmiot publiczny zobligowany jest do umiejętnego gospodarowania finansami publicznymi, i tym samym rozważnego i przemyślanego podejmowania decyzji w zakresie alokacji zasobów na tego typu [[cele]].  


Innym narzędziem stosowanym do realizacji projektów w ramach partnerstwa publicznego-prywatnego jest model porównawczy sektora publicznego PSC (ang. Public Sector Comparator). Model ten stanowi szacowany koszt realizacji danego przedsięwzięcia z perspektywy całego jego cyklu życia.
Innym narzędziem stosowanym do realizacji projektów w ramach partnerstwa publicznego-prywatnego jest [[model]] porównawczy sektora publicznego PSC (ang. Public Sector Comparator). Model ten stanowi szacowany [[koszt]] realizacji danego przedsięwzięcia z perspektywy całego jego cyklu życia.


==Zalety i wady rozwiązania==
==Zalety i wady rozwiązania==
Zalety:
Zalety:
* wyższa efektywność i jakość usług publicznych,
* wyższa efektywność i [[jakość]] usług publicznych,
* generowanie dodatkowych przychodów,
* generowanie dodatkowych przychodów,
* przyspieszenie procesów inwestycyjnych w obszarach infrastruktury,
* przyspieszenie procesów inwestycyjnych w obszarach infrastruktury,
* wyższa jakość świadczonych usług,
* wyższa jakość świadczonych usług,
* poprawa działania administracji publicznej,
* poprawa działania administracji publicznej,
* lepsza alokacja ryzyka,
* lepsza [[alokacja]] ryzyka,
* wymuszanie przejrzystości procedur,
* wymuszanie przejrzystości procedur,
* zwiększony potencjał innowacyjny oraz transfer technologii.
* zwiększony [[potencjał]] innowacyjny oraz transfer technologii.


Wady:
Wady:
* duży stopień skomplikowania procedur,
* duży stopień skomplikowania procedur,
* podatność na korupcje,
* [[podatność]] na korupcje,
* wyższe koszty związane z realizacją przedsięwzięcia,
* wyższe [[koszty]] związane z realizacją przedsięwzięcia,
* zły podział ryzyka,  
* zły podział ryzyka,  
* zmiany koniunktury na rynku,
* zmiany koniunktury na rynku,
* niepewność co do wyboru partnera prywatnego,
* [[niepewność]] co do wyboru partnera prywatnego,
* utrata kontroli publicznej nad procesem świadczenia usług,
* utrata kontroli publicznej nad procesem świadczenia usług,
* zawirowania polityczne.
* zawirowania polityczne.


==Wybrane rozwiązania w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego==
==Wybrane rozwiązania w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego==
Dobór odpowiedniego modelu organizacyjnego pomiędzy przyszłymi partnerami stanowi nieodzowny element kształtowania współpracy. Ustawodawca nie narzuca stronom jednego modelu, pozostawiając tę kwestię do rozstrzygnięcia stronom. Wybrany bowiem model determinować będzie zakres i cel współpracy.  
Dobór odpowiedniego modelu organizacyjnego pomiędzy przyszłymi partnerami stanowi nieodzowny element kształtowania współpracy. Ustawodawca nie narzuca stronom jednego modelu, pozostawiając tę kwestię do rozstrzygnięcia stronom. Wybrany bowiem model determinować będzie [[zakres]] i cel współpracy.  
* BOT (ang. Build, Operate, Transfer) - wybuduj, zarządzaj, przekaż - podmiot prywatny uzyskuje prawo do wykorzystywania obiektu w tym do pobierania opłat z tytułu jego użytkowania w zamian za pozyskanie źródeł pokrywających inwestycję oraz jego budowę, inwestycję pokrywa podmiot publiczny, na którego po określonym czasie przechodzi prawo własności,
* BOT (ang. Build, Operate, Transfer) - wybuduj, zarządzaj, przekaż - podmiot prywatny uzyskuje prawo do wykorzystywania obiektu w tym do pobierania opłat z tytułu jego użytkowania w zamian za pozyskanie źródeł pokrywających inwestycję oraz jego budowę, inwestycję pokrywa podmiot publiczny, na którego po określonym czasie przechodzi [[prawo własności]],
* DBFO (Design, Build, Finance, Operate) - zaprojektuj, wybuduj, sfinansuj, zarządzaj - strona prywatna buduje dany obiekt w porozumieniu ze stroną publiczną, pokrywa koszty projektowe i konstrukcyjne z własnych funduszy oraz korzysta z wybudowanej infrastruktury. Podobnie jak w modelu BOT po określonym czasie prawo własności przechodzi na partnera publicznego,
* DBFO (Design, Build, Finance, Operate) - zaprojektuj, wybuduj, sfinansuj, zarządzaj - strona prywatna buduje dany obiekt w porozumieniu ze stroną publiczną, pokrywa koszty projektowe i konstrukcyjne z własnych funduszy oraz korzysta z wybudowanej infrastruktury. Podobnie jak w modelu BOT po określonym czasie prawo własności przechodzi na partnera publicznego,
* BOOT (ang. Build, Own, Operate, Transfer) - wybuduj, bądź właścicielem, zarządzaj, przekaż - partner prywatny buduje obiekt infrastrukturalny i staje się jego właścicielem, zarządza jego aktywami, czerpie korzyści z tytułu prawa własności i użytkowania, a gdy osiągnie odpowiedni zysk, przekazuje nieodpłatnie stronie publicznej.
* BOOT (ang. Build, Own, Operate, Transfer) - wybuduj, bądź właścicielem, zarządzaj, przekaż - partner prywatny buduje obiekt infrastrukturalny i staje się jego właścicielem, zarządza jego aktywami, czerpie korzyści z tytułu prawa własności i użytkowania, a gdy osiągnie odpowiedni [[zysk]], przekazuje nieodpłatnie stronie publicznej.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Cieślak R., Korbus B. (2014). [http://ippp.pl/wp-content/uploads/2016/03/Partnerstwo-publiczno-prywatne-Instytut-PPP.pdf ''Partnerstwo publiczno-prywatne. Od pomysłu do wyboru partnera prywatnego''], praca zbiorowa, materiały pochodzące ze zbiorów Ministerstwa Gospodarki
* Cieślak R., Korbus B. (2014). [http://ippp.pl/wp-content/uploads/2016/03/Partnerstwo-publiczno-prywatne-Instytut-PPP.pdf ''Partnerstwo publiczno-prywatne. Od pomysłu do wyboru partnera prywatnego''], praca zbiorowa, [[materiały]] pochodzące ze zbiorów Ministerstwa Gospodarki
* Korbus B., Strawiński M. (2009). ''Partnerstwo publiczno-prywatne. Nowa forma realizacji zadań publicznych'', Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa
* Korbus B., Strawiński M. (2009). ''Partnerstwo publiczno-prywatne. Nowa forma realizacji zadań publicznych'', Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa
* Korbus B., Srokosz T., Wawrzyniak M. (2010). [https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0017/24713/Partnerstwo_publiczno_prywatne.pdf ''Partnerstwo publiczno-prywatne. Poradnik''], Urząd Zamówień Publicznych Departament Informacji, Edukacji i Analiz Systemowych, Warszawa
* Korbus B., Srokosz T., Wawrzyniak M. (2010). [https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0017/24713/Partnerstwo_publiczno_prywatne.pdf ''Partnerstwo publiczno-prywatne. Poradnik''], Urząd Zamówień Publicznych Departament Informacji, Edukacji i Analiz Systemowych, Warszawa
Linia 120: Linia 120:
*[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20091571240/U/D20091240Lj.pdf ''Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych''] (Dz. U. 2009 Nr 157 poz. 1240)
*[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20091571240/U/D20091240Lj.pdf ''Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych''] (Dz. U. 2009 Nr 157 poz. 1240)
*[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20090190100/U/D20090100Lj.pdf ''Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym''] (Dz. U. 2009 Nr 19 poz. 100)
*[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20090190100/U/D20090100Lj.pdf ''Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym''] (Dz. U. 2009 Nr 19 poz. 100)
* Zimmermann J. (2016). ''Prawo administracyjne'', Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa
* Zimmermann J. (2016). ''[[Prawo administracyjne]]'', Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa


{{a|Joanna Szatan, Karol Partacz}}
{{a|Joanna Szatan, Karol Partacz}}

Wersja z 00:52, 21 maj 2020

Partnerstwo publiczno-prywatne
Polecane artykuły


Partnerstwo publiczno-prywatne - jedna z podstawowych form współpracy zawieranej pomiędzy podmiotami sektora publicznego - w szczególności, podmiotami ujętymi w przepisach ustawy o finansach publicznych a podmiotami należącymi do sektora prywatnego - przedsiębiorcami lub przedsiębiorcami zagranicznymi w zakresie wspólnej realizacji inwestycji lub usługi należącej do sfery usług publicznych. Wspólne przedsięwzięcie uwzględnia optymalny podział zadań i ryzyk wynikających z jego realizacji oraz obopólną korzyść. Celem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wzrost i rozwój gospodarczy.

Umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego są popularną formą zawierania współpracy pomiędzy podmiotami publicznymi i prywatnymi w wielu krajach europejskich - Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii, Francji czy Niemczech. Polski prawodawca zdecydował się uregulować kwestię partnerstwa publiczno-prywatnego w drodze ustawowej - ustawą z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym względnie lub w ustawie z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Cechy partnerstwa publiczno-prywatnego

Istotą idei PPP jest osiąganie korzyści przez partnerów publicznych i prywatnych poprzez wspólne realizowanie założonych wcześniej celów. Wyraża się ona:

  • w szczegółowych ustaleniach, co do kształtu przyszłego projektu,
  • sposobie i trybie zawarcia umowy,
  • optymalnym podziale zadań i ryzyk.

Partnerstwo publiczno-prywatne powstaje w wyniku zawarcia umowy cywilnoprawnej, w której partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia. Za jego wykonanie otrzymuje stosowne wynagrodzenie, jednakże zobligowany jest do poniesienia części lub całości kosztów, które dotyczą danego przedsięwzięcia lub poniesienia ich przez osobę trzecią. Poza wynagrodzeniem rozumianym czysto kwotowo (sumy pieniężnej), partner prywatny może uzyskać prawo do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa. Może to być zarówno prawo do korzystania z wyremontowanego obiektu budowlanego, świadczonych usług czy wykonanego dzieła. Podmiot publiczny współdziała w realizacji inwestycji poprzez wniesienie wkładu własnego. Wkładem własnym może być część wydatków związana z realizacją przedsięwzięcia bądź wniesienie składnika majątkowego. Składnikiem majątkowym może być w szczególności nieruchomość, bądź jej część składowa, rzecz ruchoma, prawo majątkowe. Środki, które przeznaczone są pokrycie wydatków mogą pochodzić w szczególności z własnych zasobów majątkowych partnera prywatnego, z kredytu, dotacji czy pożyczki. Podział zadań i ryzyk dotyczy rozkładu obciążeń, które przypadają na strony umowy, jak również stopnia odpowiedzialności w przypadku wyrządzenia lub powstania szkody. Ważne jest, aby ryzyko zostało przeniesione na stronę, która lepiej potrafi je kontrolować i ewentualnie zapobiegać negatywnym skutkom.


Partnerstwo publiczno-prywatne należy odróżniać od procesu prywatyzacji podmiotów, w tym spółek oraz spółek komunalnych. Efektem współpracy nie powinien być proces przejmowania własności na rzecz podmiotu prywatnego. W trakcie wykonywania przedsięwzięcia podmiot publiczny wyposażony został w prawo do okresowej kontroli w zakresie realizowanego przedsięwzięcia przez partnera prywatnego. Ponadto, istnieje możliwość, że w ramach zawieranej umowy podmiot publiczny i prywatny na czas realizowanego zadania zawiązują spółkę kapitałową, komandytową lub komandytowo-akcyjną. Okres współpracy jest różny i strony same ustalają, jaki długi ma on być, może to być okres nawet kilkudziesięciu lat.

Na gruncie ustawy przedsięwzięciem realizowanym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego może być:

  • budowa lub remont już istniejącego obiektu budowlanego,
  • świadczenie usług,
  • wykonanie dzieła w tym także, takie, które wiąże się z podwyższeniem jego wartości lub użyteczności,
  • inne (wyżej nie wymienione) świadczenie.

Współpraca sektorów publicznego i prywatnego może opierać się na kontraktach. W przypadku gdy partycypują w kosztach środki pochodzące z Unii Europejskiej projekt partnerstwa powinien zapewniać dostęp do wolnego rynku, istnienie konkurencji pomiędzy podmiotami rynku, ochronę interesu publicznego i zgodność z zasadami, które regulują pomoc publiczną.

Podmiot publiczny i prywatny w PPP

Art. 9 ustawy o finansach publicznych wylicza podmioty, które uprawnione są do stosowania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zgodnie z nim "sektor finansów publicznych tworzą:

1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały, 2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,

2a) związki metropolitalne,

3) jednostki budżetowe,

4) samorządowe zakłady budżetowe,

5) agencje wykonawcze,

6) instytucje gospodarki budżetowej,

7) państwowe fundusze celowe,

8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,

9) Narodowy Fundusz Zdrowia,

10) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

11) uczelnie publiczne,

12) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,

13) państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe,

14) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego".

Do katalogu podmiotów mogących być partnerem publicznym zaliczyć należy także spółki komunalne oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wykonujące zadania publiczne.

Podmiotami prywatnymi mogą być przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagraniczni. Do katalogu tego nie zalicza się organizacji pozarządowych, kościołów czy związków wyznaniowych.

Pomiar efektywności przedsięwzięć PPP

Dla oceny przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przydatnym narzędziem jest analiza VfM (ang. Value for Money). Analiza ta pozwala ocenić efektywność i skuteczność realizacji inwestycji i być jednym z czynników bezpośrednio wpływających na podjęcie decyzji o współpracy przez potencjalnych partnerów. Jednakże bywa trudna do wdrażania, gdyż istotne przy ocenie są dane ilościowe, które niejednokrotnie trudno zidentyfikować. W Polsce nie ma obowiązku stosowania tego typu rozwiązań, jednakże podmiot publiczny zobligowany jest do umiejętnego gospodarowania finansami publicznymi, i tym samym rozważnego i przemyślanego podejmowania decyzji w zakresie alokacji zasobów na tego typu cele.

Innym narzędziem stosowanym do realizacji projektów w ramach partnerstwa publicznego-prywatnego jest model porównawczy sektora publicznego PSC (ang. Public Sector Comparator). Model ten stanowi szacowany koszt realizacji danego przedsięwzięcia z perspektywy całego jego cyklu życia.

Zalety i wady rozwiązania

Zalety:

  • wyższa efektywność i jakość usług publicznych,
  • generowanie dodatkowych przychodów,
  • przyspieszenie procesów inwestycyjnych w obszarach infrastruktury,
  • wyższa jakość świadczonych usług,
  • poprawa działania administracji publicznej,
  • lepsza alokacja ryzyka,
  • wymuszanie przejrzystości procedur,
  • zwiększony potencjał innowacyjny oraz transfer technologii.

Wady:

  • duży stopień skomplikowania procedur,
  • podatność na korupcje,
  • wyższe koszty związane z realizacją przedsięwzięcia,
  • zły podział ryzyka,
  • zmiany koniunktury na rynku,
  • niepewność co do wyboru partnera prywatnego,
  • utrata kontroli publicznej nad procesem świadczenia usług,
  • zawirowania polityczne.

Wybrane rozwiązania w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego

Dobór odpowiedniego modelu organizacyjnego pomiędzy przyszłymi partnerami stanowi nieodzowny element kształtowania współpracy. Ustawodawca nie narzuca stronom jednego modelu, pozostawiając tę kwestię do rozstrzygnięcia stronom. Wybrany bowiem model determinować będzie zakres i cel współpracy.

  • BOT (ang. Build, Operate, Transfer) - wybuduj, zarządzaj, przekaż - podmiot prywatny uzyskuje prawo do wykorzystywania obiektu w tym do pobierania opłat z tytułu jego użytkowania w zamian za pozyskanie źródeł pokrywających inwestycję oraz jego budowę, inwestycję pokrywa podmiot publiczny, na którego po określonym czasie przechodzi prawo własności,
  • DBFO (Design, Build, Finance, Operate) - zaprojektuj, wybuduj, sfinansuj, zarządzaj - strona prywatna buduje dany obiekt w porozumieniu ze stroną publiczną, pokrywa koszty projektowe i konstrukcyjne z własnych funduszy oraz korzysta z wybudowanej infrastruktury. Podobnie jak w modelu BOT po określonym czasie prawo własności przechodzi na partnera publicznego,
  • BOOT (ang. Build, Own, Operate, Transfer) - wybuduj, bądź właścicielem, zarządzaj, przekaż - partner prywatny buduje obiekt infrastrukturalny i staje się jego właścicielem, zarządza jego aktywami, czerpie korzyści z tytułu prawa własności i użytkowania, a gdy osiągnie odpowiedni zysk, przekazuje nieodpłatnie stronie publicznej.

Bibliografia

Autor: Joanna Szatan, Karol Partacz

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.