Odprężanie: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
'''Odprężanie''' - to zdolność do rozładowywania napięcia własnego oraz zespołu. | '''Odprężanie''' - to [[zdolność]] do rozładowywania napięcia własnego oraz zespołu. | ||
Jest to umiejętność niezbędna by otrzymać certyfikację IPMA. Kwalifikacja IPMA przyznawana jest przez '''''International Project Management Association''''' – międzynarodową organizację non-profit zrzeszającą ponad 120 tysięcy członków należących do narodowych stowarzyszeń z zakresu zarządzania projektami zlokalizowanych w ponad 50 krajach świata. Organizacja IPMA wprowadza czterostopniowy system certyfikacji (A-D levels), w której pierwszym tytułem jest ''Certified Project Management Associate''. | Jest to umiejętność niezbędna by otrzymać certyfikację [[IPMA]]. [[Kwalifikacja]] IPMA przyznawana jest przez '''''International Project Management Association''''' – międzynarodową organizację non-profit zrzeszającą ponad 120 tysięcy członków należących do narodowych stowarzyszeń z zakresu zarządzania projektami zlokalizowanych w ponad 50 krajach świata. [[Organizacja]] IPMA wprowadza czterostopniowy [[system]] certyfikacji (A-D levels), w której pierwszym tytułem jest ''Certified Project Management Associate''. | ||
==Kompetencje IPMA== | ==Kompetencje IPMA== | ||
Wytyczne Kompetencje IPMA przedstawiają oficjalne definicje kompetencji wymaganych przez IPMA od osób kierujących przedsięwzięciami, w celu ich certyfikacji w ramach uniwersalnego czteropoziomowego systemu certyfikacji. | Wytyczne [[Kompetencje]] IPMA przedstawiają oficjalne definicje kompetencji wymaganych przez IPMA od osób kierujących przedsięwzięciami, w celu ich certyfikacji w ramach uniwersalnego czteropoziomowego systemu certyfikacji. | ||
Skuteczną ocenę kompetencji uzyskuje się poprzez zastosowanie metodyki '''STAR'''. Asesor prosi kandydata o opisanie Sytuacji (''Situation'') z utworzonego raportu o przedsięwzięciu, wskazując [[Zadanie]] (''Task''), które kandydat ma w zaistniałem sytuacji wykonać, [[Działanie]] (''Activity''), jakie w tej sytuacji podjął, oraz osiągnięty [[Rezultat]] (''Result''). Tak otrzymany pogląd oparty jest na wynikach podjętych działań kandydata w celu poradzenia sobie z sytuacją problematyczną [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009]. | Skuteczną ocenę kompetencji uzyskuje się poprzez zastosowanie metodyki '''STAR'''. Asesor prosi kandydata o opisanie Sytuacji (''Situation'') z utworzonego raportu o przedsięwzięciu, wskazując [[Zadanie]] (''Task''), które [[kandydat]] ma w zaistniałem sytuacji wykonać, [[Działanie]] (''Activity''), jakie w tej sytuacji podjął, oraz osiągnięty [[Rezultat]] (''Result''). Tak otrzymany pogląd oparty jest na wynikach podjętych działań kandydata w celu poradzenia sobie z sytuacją problematyczną [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009]. | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA klasyfikują zdolność do odprężania jako kompetencję opisującą osobowościowe postawy i umiejętności kierownika projektu w obszarze behawioralnym. Wymagany poziom wiedzy lub doświadczenia różni się w zależności od poziomu certyfikacji IMPA. Na kolejnych poziomach IPMA od D do A wymagania wzrastają lub przynajmniej pozostają niezmienione. | Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA klasyfikują zdolność do odprężania jako kompetencję opisującą osobowościowe postawy i [[umiejętności]] kierownika projektu w obszarze behawioralnym. Wymagany poziom wiedzy lub doświadczenia różni się w zależności od poziomu certyfikacji IMPA. Na kolejnych poziomach IPMA od D do A wymagania wzrastają lub przynajmniej pozostają niezmienione. | ||
Odprężanie to jedna z 15 wyróżnionych zdolności z obszaru '''kompetencji behawioralnych''', każdy element kompetencji w każdym obszarze opisany jest w kategoriach wymaganej wiedzy i doświadczenia. Ogólny opis zdolności określa znaczenie i istotność danego elementu kompetencji, podzielony jest na '''Możliwe działania''' oraz na '''Tematy objęte elementem'''. Część poświęconą kompetencjom behawioralnym klasyfikacja IPMA uzupełnia dla potrzeb oceny o opisy wzorców zachować pokazujące z jednej strony '''Zachowania odpowiednie''', z drugiej zaś '''Zachowania wymagające poprawy''' [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009]. | Odprężanie to jedna z 15 wyróżnionych [[zdolności]] z obszaru '''kompetencji behawioralnych''', każdy element kompetencji w każdym obszarze opisany jest w kategoriach wymaganej wiedzy i doświadczenia. Ogólny opis zdolności określa znaczenie i istotność danego elementu kompetencji, podzielony jest na '''Możliwe działania''' oraz na '''Tematy objęte elementem'''. Część poświęconą kompetencjom behawioralnym [[klasyfikacja]] IPMA uzupełnia dla potrzeb oceny o opisy wzorców zachować pokazujące z jednej strony '''Zachowania odpowiednie''', z drugiej zaś '''Zachowania wymagające poprawy''' [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009]. | ||
==Metodyczne zarządzanie stresem== | ==Metodyczne zarządzanie stresem== | ||
Metodyczne zarządzanie stresem to składnik elementu kompetencji odprężania. Osoba posiadająca umiejętność odprężania w zespole umie posługiwać się poniższymi modelami, technikami oraz źródłami: | Metodyczne [[zarządzanie]] stresem to składnik elementu kompetencji odprężania. Osoba posiadająca umiejętność odprężania w zespole umie posługiwać się poniższymi modelami, technikami oraz źródłami: | ||
* 1. Świadomość własnych emocji - jeden z elementów inteligencji emocjonalnej człowieka, kluczowa cecha w negocjacjach, dyplomacji oraz przy zachowaniu biznesowego profesjonalizmu w interakcjach międzyludzkich, | * 1. Świadomość własnych emocji - jeden z elementów inteligencji emocjonalnej człowieka, kluczowa cecha w negocjacjach, dyplomacji oraz przy zachowaniu biznesowego profesjonalizmu w interakcjach międzyludzkich, | ||
* 2. Techniki relaksacyjne - menedżer posiadający kompetencje odprężania powinien znać podstawowe metody i techniki relaksacyjne, ich zastosowanie powinien praktykować na sobie w miarę potrzeb i rozpoznawać podobne potrzeby wśród zespołu projektowego, odpowiednio doradzając pracownikom, | * 2. Techniki relaksacyjne - [[menedżer]] posiadający kompetencje odprężania powinien znać podstawowe metody i techniki relaksacyjne, ich zastosowanie powinien praktykować na sobie w miarę potrzeb i rozpoznawać podobne [[potrzeby]] wśród zespołu projektowego, odpowiednio doradzając pracownikom, | ||
* 3. Programowanie neurolingwistyczne (NLP) - to uporządkowany zbiór technik komunikacji oraz metod pracy z wyobrażeniami, nastawionych na tworzenie i modyfikowanie wzorców postrzegania i myślenia u ludzi, | * 3. [[Programowanie]] neurolingwistyczne (NLP) - to uporządkowany zbiór technik komunikacji oraz metod pracy z wyobrażeniami, nastawionych na tworzenie i modyfikowanie wzorców postrzegania i myślenia u ludzi, | ||
* 4. Macierz priorytetów Eisenhowera - matryca priorytetów zwana macierzą lub kwadratem Eisenhowera pomaga w ustalaniu priorytetów dla naszych działań. Dzięki temu narzędziu, zarządzanie sobą w czasie staje się łatwiejsze, bardziej zrozumiałe i nasza efektywności pracy wzrasta. Swoją budową przypomina układ współrzędnych, gdzie rzędną jest ważność danego działania natomiast odciętą – jego pilność, | * 4. Macierz priorytetów Eisenhowera - matryca priorytetów zwana macierzą lub kwadratem Eisenhowera pomaga w ustalaniu priorytetów dla naszych działań. Dzięki temu narzędziu, zarządzanie sobą w czasie staje się łatwiejsze, bardziej zrozumiałe i nasza efektywności pracy wzrasta. Swoją budową przypomina układ współrzędnych, gdzie rzędną jest ważność danego działania natomiast odciętą – jego pilność, | ||
* 5. Metoda ABCDE - jedną z metod stosowanych w zarządzaniu czasem jest metoda ABCDE. Polega ona na przypisywaniu priorytetów zadaniom, w zależności od tego, jakie mogą pojawić się konsekwencje ich zrealizowania lub nie wykonania, gdzie do grupy A można zaklasyfikować zadania najważniejsze, których wykonanie lub niewykonanie będzie rodziło największe konsekwencje. Priorytety spadają stopniowo aż do kategorii zadań E - które stanowią zadania nieistotne, czyli takie, które spokojnie można wyeliminować, | * 5. [[Metoda]] ABCDE - jedną z metod stosowanych w zarządzaniu czasem jest metoda ABCDE. Polega ona na przypisywaniu priorytetów zadaniom, w zależności od tego, jakie mogą pojawić się konsekwencje ich zrealizowania lub nie wykonania, gdzie do grupy A można zaklasyfikować zadania najważniejsze, których wykonanie lub niewykonanie będzie rodziło największe konsekwencje. Priorytety spadają stopniowo aż do kategorii zadań E - które stanowią zadania nieistotne, czyli takie, które spokojnie można wyeliminować, | ||
* 6. Zasada Pareto - zasada 80/20 - mała część ze wszystkich przyczyn jest odpowiedzialna za większą część rezultatu. Zasada Pareto stała się w organizacji czasu, narzędziem-sitem, ułatwiającym ustalanie priorytetów i kluczowych zadań. Pozwala określić zadania, na których warto się skupić by otrzymać wymierne rezultaty, a odrzucić to, co tylko zabiera czas i odwraca uwagę. Wszystko po to, aby osiągnąć maksymalne wyniki w minimalnym czasie, | * 6. [[Zasada]] Pareto - zasada 80/20 - mała część ze wszystkich przyczyn jest odpowiedzialna za większą część rezultatu. [[Zasada Pareto]] stała się w organizacji czasu, narzędziem-sitem, ułatwiającym ustalanie priorytetów i kluczowych zadań. Pozwala określić zadania, na których warto się skupić by otrzymać wymierne rezultaty, a odrzucić to, co tylko zabiera czas i odwraca uwagę. Wszystko po to, aby osiągnąć maksymalne wyniki w minimalnym czasie, | ||
* 7. Dzielenie pracy na etapy - właściwe rozdzielenie pracy w celu uniknięcia spadku efektywności, motywacji czy stopnia osiąganej jakości przy wykonywaniu danego zadania czy procesu. | * 7. Dzielenie pracy na etapy - właściwe rozdzielenie pracy w celu uniknięcia spadku efektywności, motywacji czy stopnia osiąganej jakości przy wykonywaniu danego zadania czy procesu. | ||
==Utrzymanie przez siebie i zespół projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem== | ==Utrzymanie przez siebie i zespół projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem== | ||
W celu utrzymanie przez menedżera i zespół projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem - ''worklife balance'' - osoba posiadająca kompetencje odprężania może wykazać się znajomością stosowania metody nazywanej 7 nawykami skutecznego działania, której autorem jest Stephen Covey. | W celu utrzymanie przez menedżera i [[zespół]] projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem - ''worklife balance'' - osoba posiadająca kompetencje odprężania może wykazać się znajomością stosowania metody nazywanej 7 nawykami skutecznego działania, której autorem jest Stephen Covey. | ||
Wśród 7 zasad mających podstawowe znaczenie dla skuteczności działania, które nazwał nawykami, Covey wyróżnia [Covey S. 2015, s. 17]: | Wśród 7 zasad mających podstawowe znaczenie dla skuteczności działania, które nazwał nawykami, Covey wyróżnia [Covey S. 2015, s. 17]: | ||
* 1. Bądź proaktywny, | * 1. Bądź proaktywny, | ||
Linia 46: | Linia 46: | ||
* 4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana, | * 4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana, | ||
* 5. Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym, | * 5. Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym, | ||
* 6. Synergia, | * 6. [[Synergia]], | ||
* 7. Ostrzenie piły - Odnowa - Ta zasada zakłada konieczność rozwoju człowieka we wszystkich ważnych obszarach: duchowym, fizycznym, społecznym i umysłowym. Ostrzenie piły to nawyk, który sprawia, że człowiek stale utrzymuje rozwój każdego z obszarów. | * 7. Ostrzenie piły - Odnowa - Ta zasada zakłada konieczność rozwoju człowieka we wszystkich ważnych obszarach: duchowym, fizycznym, społecznym i umysłowym. Ostrzenie piły to [[nawyk]], który sprawia, że człowiek stale utrzymuje [[rozwój]] każdego z obszarów. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Covey S. (2015). ''7 nawyków skutecznego działania'', Rebis, Warszawa | * Covey S. (2015). ''7 nawyków skutecznego działania'', Rebis, Warszawa | ||
* Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA v3.0 (2009). Wyd. Stowarzyszenie Project Management Polska, Gdańsk | * Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA v3.0 (2009). Wyd. [[Stowarzyszenie]] Project Management Polska, Gdańsk | ||
* Haba I. [http://www.lo13.wroc.pl/dl/skuteczne_dzialanie.pdf ''Skuteczne działanie''] | * Haba I. [http://www.lo13.wroc.pl/dl/skuteczne_dzialanie.pdf ''Skuteczne działanie''] | ||
*[http://www.ipma.pl/sites/default/files/Przewodnik_NCB3.0_IPMA-D_Kompetencje.pdf ''Kompetencje IPMA-D''] | *[http://www.ipma.pl/sites/default/files/Przewodnik_NCB3.0_IPMA-D_Kompetencje.pdf ''Kompetencje IPMA-D''] |
Wersja z 23:00, 20 maj 2020
Odprężanie |
---|
Polecane artykuły |
Odprężanie - to zdolność do rozładowywania napięcia własnego oraz zespołu.
Jest to umiejętność niezbędna by otrzymać certyfikację IPMA. Kwalifikacja IPMA przyznawana jest przez International Project Management Association – międzynarodową organizację non-profit zrzeszającą ponad 120 tysięcy członków należących do narodowych stowarzyszeń z zakresu zarządzania projektami zlokalizowanych w ponad 50 krajach świata. Organizacja IPMA wprowadza czterostopniowy system certyfikacji (A-D levels), w której pierwszym tytułem jest Certified Project Management Associate.
Kompetencje IPMA
Wytyczne Kompetencje IPMA przedstawiają oficjalne definicje kompetencji wymaganych przez IPMA od osób kierujących przedsięwzięciami, w celu ich certyfikacji w ramach uniwersalnego czteropoziomowego systemu certyfikacji. Skuteczną ocenę kompetencji uzyskuje się poprzez zastosowanie metodyki STAR. Asesor prosi kandydata o opisanie Sytuacji (Situation) z utworzonego raportu o przedsięwzięciu, wskazując Zadanie (Task), które kandydat ma w zaistniałem sytuacji wykonać, Działanie (Activity), jakie w tej sytuacji podjął, oraz osiągnięty Rezultat (Result). Tak otrzymany pogląd oparty jest na wynikach podjętych działań kandydata w celu poradzenia sobie z sytuacją problematyczną [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009].
Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA klasyfikują zdolność do odprężania jako kompetencję opisującą osobowościowe postawy i umiejętności kierownika projektu w obszarze behawioralnym. Wymagany poziom wiedzy lub doświadczenia różni się w zależności od poziomu certyfikacji IMPA. Na kolejnych poziomach IPMA od D do A wymagania wzrastają lub przynajmniej pozostają niezmienione.
Odprężanie to jedna z 15 wyróżnionych zdolności z obszaru kompetencji behawioralnych, każdy element kompetencji w każdym obszarze opisany jest w kategoriach wymaganej wiedzy i doświadczenia. Ogólny opis zdolności określa znaczenie i istotność danego elementu kompetencji, podzielony jest na Możliwe działania oraz na Tematy objęte elementem. Część poświęconą kompetencjom behawioralnym klasyfikacja IPMA uzupełnia dla potrzeb oceny o opisy wzorców zachować pokazujące z jednej strony Zachowania odpowiednie, z drugiej zaś Zachowania wymagające poprawy [Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA 2009].
Metodyczne zarządzanie stresem
Metodyczne zarządzanie stresem to składnik elementu kompetencji odprężania. Osoba posiadająca umiejętność odprężania w zespole umie posługiwać się poniższymi modelami, technikami oraz źródłami:
- 1. Świadomość własnych emocji - jeden z elementów inteligencji emocjonalnej człowieka, kluczowa cecha w negocjacjach, dyplomacji oraz przy zachowaniu biznesowego profesjonalizmu w interakcjach międzyludzkich,
- 2. Techniki relaksacyjne - menedżer posiadający kompetencje odprężania powinien znać podstawowe metody i techniki relaksacyjne, ich zastosowanie powinien praktykować na sobie w miarę potrzeb i rozpoznawać podobne potrzeby wśród zespołu projektowego, odpowiednio doradzając pracownikom,
- 3. Programowanie neurolingwistyczne (NLP) - to uporządkowany zbiór technik komunikacji oraz metod pracy z wyobrażeniami, nastawionych na tworzenie i modyfikowanie wzorców postrzegania i myślenia u ludzi,
- 4. Macierz priorytetów Eisenhowera - matryca priorytetów zwana macierzą lub kwadratem Eisenhowera pomaga w ustalaniu priorytetów dla naszych działań. Dzięki temu narzędziu, zarządzanie sobą w czasie staje się łatwiejsze, bardziej zrozumiałe i nasza efektywności pracy wzrasta. Swoją budową przypomina układ współrzędnych, gdzie rzędną jest ważność danego działania natomiast odciętą – jego pilność,
- 5. Metoda ABCDE - jedną z metod stosowanych w zarządzaniu czasem jest metoda ABCDE. Polega ona na przypisywaniu priorytetów zadaniom, w zależności od tego, jakie mogą pojawić się konsekwencje ich zrealizowania lub nie wykonania, gdzie do grupy A można zaklasyfikować zadania najważniejsze, których wykonanie lub niewykonanie będzie rodziło największe konsekwencje. Priorytety spadają stopniowo aż do kategorii zadań E - które stanowią zadania nieistotne, czyli takie, które spokojnie można wyeliminować,
- 6. Zasada Pareto - zasada 80/20 - mała część ze wszystkich przyczyn jest odpowiedzialna za większą część rezultatu. Zasada Pareto stała się w organizacji czasu, narzędziem-sitem, ułatwiającym ustalanie priorytetów i kluczowych zadań. Pozwala określić zadania, na których warto się skupić by otrzymać wymierne rezultaty, a odrzucić to, co tylko zabiera czas i odwraca uwagę. Wszystko po to, aby osiągnąć maksymalne wyniki w minimalnym czasie,
- 7. Dzielenie pracy na etapy - właściwe rozdzielenie pracy w celu uniknięcia spadku efektywności, motywacji czy stopnia osiąganej jakości przy wykonywaniu danego zadania czy procesu.
Utrzymanie przez siebie i zespół projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem
W celu utrzymanie przez menedżera i zespół projektu równowagi między pracą, rodziną i wypoczynkiem - worklife balance - osoba posiadająca kompetencje odprężania może wykazać się znajomością stosowania metody nazywanej 7 nawykami skutecznego działania, której autorem jest Stephen Covey. Wśród 7 zasad mających podstawowe znaczenie dla skuteczności działania, które nazwał nawykami, Covey wyróżnia [Covey S. 2015, s. 17]:
- 1. Bądź proaktywny,
- 2. Zaczynaj z wizją końca,
- 3. Najpierw rzeczy najważniejsze,
- 4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana,
- 5. Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym,
- 6. Synergia,
- 7. Ostrzenie piły - Odnowa - Ta zasada zakłada konieczność rozwoju człowieka we wszystkich ważnych obszarach: duchowym, fizycznym, społecznym i umysłowym. Ostrzenie piły to nawyk, który sprawia, że człowiek stale utrzymuje rozwój każdego z obszarów.
Bibliografia
- Covey S. (2015). 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Warszawa
- Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA v3.0 (2009). Wyd. Stowarzyszenie Project Management Polska, Gdańsk
- Haba I. Skuteczne działanie
- Kompetencje IPMA-D
- Certyfikacja IPMA, NBC3.0
Autor: Maciej Klimala