OEM

Z Encyklopedia Zarządzania

OEM - "Original Equipment Manufacturer", producent oryginalnego sprzętu to ogólne określenie, które opisuje sieć powiązań między dostawcami sprzętu IT, producentami komponentów sprzętowych, dostawcami oprogramowania i partnerami handlowymi, takimi jak sprzedawcy i dystrybutorzy.

W przeszłości OEM odnosiło się do firmy, która pierwotnie zbudowała dany produkt, który następnie został sprzedany innym firmom w celu odsprzedaży i odsprzedaży. Z biegiem czasu jednak termin ten stał się etykietą służącą do opisywania różnych firm i relacji między przedsiębiorstwami, w coraz bardziej złożonym łańcuchu dostaw IT. Relacje OEM często nakładają się na firmy wprowadzające produkty IT na rynek. Często zdarza się, że firma działa jako OEM i sprzedaje systemy innym producentom OEM jednocześnie. Ta płynność powoduje niejednoznaczne relacje, gdy linie rozmazują się wśród projektantów produktów, producentów i sprzedawców.

Termin ten posiada wiele znaczeń, co prowadzi do wielu niejasności. Często oznacza to producenta systemu, który obejmuje podsystemy innych firm, producenta produktu końcowego, część samochodową wyprodukowaną przez tę samą firmę, która wyprodukowała oryginalną część używaną w montażu samochodu lub sprzedawcę o wartości dodanej. (T. Trojanowski 2011, s.3812)

TL;DR

OEM ("Original Equipment Manufacturer") to ogólne określenie sieci powiązań między dostawcami sprzętu IT, producentami komponentów i partnerami handlowymi. Termin ten ma wiele znaczeń i może oznaczać producenta systemu, producenta części lub sprzedawcę o wartości dodanej. ODM ("Original Design Manufacturer") projektuje i produkuje produkty na podstawie wytycznych klienta. VAR ("Value-Added Reseller") sprzedaje szersze rozwiązania IT, ale relacje między VAR i OEM mogą się zacierać. Microsoft dostarcza oprogramowanie OEM, które jest tańsze, ale używa tego samego oprogramowania co wersje detaliczne. W motoryzacji części OEM to te, które są używane przez producentów samochodów, podczas gdy inne marki są częściami zamiennymi. Wielu producentów części sprzedaje je przez różne kanały dystrybucji.

OEM vs. ODM

Oryginalny projektant jest jak producent OEM, ponieważ produkuje produkty w imieniu klientów. ODM projektuje również produkty, które produkuje, podczas gdy producenci używają danych projektowych klientów.

ODM tworzą projekty produktów na podstawie wytycznych i danych projektowych dostarczanych przez klienta. Klienci na ogół mają prawa do gotowych projektów produktów, ale będą musieli określić szczegóły dotyczące własności intelektualnej w umowie ODM. W zależności od wewnętrznych możliwości, usługi ODM mogą obejmować usługi rozwoju produktów zlecanych na zewnątrz, usługi wytwarzania produktów i kompletne usługi cyklu życia produktu (B.Grzyl 2012, s.721)

VAR vs. OEM

VAR i OEM mają pewne nakładanie się. Etykieta OEM jest często łączona z dużymi markowymi markami i firmami, które konfigurują sprzęt dostarczany przez OEM na ich indywidualne rynki. VARs, mimo wielu znaczeń, są często związane ze sprzedażą szerszego rozwiązania patentów IT. Ale relacje między VAR i OEM mogą się zacierać. Producenci OEM służą w rzeczywistości VAR, ponieważ łączą sprzęt i oprogramowanie innych firm, wraz z własną własnością intelektualną i systemami, które sprzedają konsumentom. Z drugiej strony, licencje VAR mogą zawierać białe etykiety produktów sprzętowych, które pochodzą od dostawców, w którym to przypadku są podobne do producentów OEM. (B.Grzyl 2012, s.722)

Oprogramowanie komputerowe

Microsoft jest popularnym przykładem firmy, która wydaje oprogramowanie OEM dla swoich systemów operacyjnych Windows. Klucze produktu OEM są tańsze niż ich odpowiedniki w handlu detalicznym, ale używają tego samego oprogramowania co wersje detaliczne systemu Windows. Są one przeznaczone przede wszystkim dla bezpośrednich producentów OEM i producentów systemów, i jako takie są zwykle sprzedawane w ramach umów licencjonowania zbiorowego dla różnych producentów (Dell, HP, ASUS, Acer, Inventec, Supermicro, Compal Electronics, Quanta Computer, Foxconn itp.). Osoby fizyczne mogą również kupować je na własne wykorzystanie (w celu wdrożenia sprzętu wirtualnego) lub na handel na komputerach, które stworzyły. Zgodnie z umową licencyjną Microsoft dotyczącą OEM, klucz produktu jest powiązany z płytą główną komputera, na którym jest pierwotnie zainstalowany, i zazwyczaj nie jest przekazywanie klucza między komputerami. Jest to przeciwieństwo detail keys, które mogą być przekazywane, pod warunkiem, że są aktywowane tylko na jednym komputerze naraz. Znacząca zmiana sprzętu spowoduje wyświetlenie powiadomienia o ponownym uruchomieniu, tak jak w przypadku sprzedaży detalicznej.

Motoryzacja

W nawiązaniu do części samochodowych OEM oznacza producenta oryginalnego wyposażenia. Części nieoryginalne to części produkowane przez firmy inne niż OEM, które mogą być instalowane jako części alternatywne po wyjściu samochodu z fabryki. Przykładowo, jeśli Ford używał świecy zapłonowej Autolite, akumulatorów Exide, wtryskiwaczy Bosch i własnych bloków silnika i głowic Forda podczas budowy samochodu, to konserwatorzy samochodów i kolekcjonerzy uważają, że są to części OEM. Części inne marki będą uznawane za części zamienne, takie jak świece zapłonowe Champion, akumulatory DieHard, wtryskiwacze paliwa Kinsler oraz bloki i głowice silnika BMP. Wielu producentów części samochodowych sprzedaje części za pośrednictwem wielu kanałów, na przykład producentom samochodów do instalacji podczas budowy nowych pojazdów, producentom samochodów w celu odsprzedaży jako części zamienne marki producenta i poprzez ogólne łańcuchy dostaw merchandisingu (T. Trojanowski 2011, s.3810)


OEMartykuły polecane
C2BCzęści zamienneProsumentB2BInnowacja produktowaE-biznesBusiness model canvasFirma dot-comAftermarket

Bibliografia


Autor: Konrad Szustak