Metoda GROW
Metoda GROW to jeden z najstarszych i najpopularniejszych modeli rozmowy coachingowej. Został opracowany na przełomie lat 70’tych i 80’tych XX wieku przez Grahama Aleksandra oraz Alana Fine’a. Model GROW został spopularyzowany przez Johna Whitmore’a. Słowo grow jest rozumiane jako rozwój klienta coachingu. Poszczególne litery tego skrótu w języku angielskim wskazują kolejne działania w trakcie sesji i mają następujące znaczenie:
- Goal - cel:
- Określenie celu coachingu przez Klienta. Warto skupić się na tym czego Klient chce, co jest dla niego dobre i pożądane. Do sformułowania celu w coachingu można użyć schematu S.M.A.R.T..
- Reality - rzeczywistość:
- Ocena rzeczywistości w której funkcjonuje Klient.
- Options/Obstacles - opcje/ przeszkody:
- Wypracowanie konkretnych i możliwych do wdrożenia opcji i działań. Generowanie nowych możliwości
- Way forward/ Will - wybór/ wola:
- Etap w którym Klient podejmuje decyzje, jakie działania podejmie.
Na każdym etapie coach zadaje Klientowi pytania. Pytania może zadawać również menadżer lub współpracownik. Oto przykładowe pytania:
- Etap - Cel:
- Na czym polega Twój problem?
- Co chciałbyś osiągnąć?
- Kiedy chciałbyś to osiągnąć?
- Jakie dzięki temu osiągniesz korzyści?
- Co chciałbyś osiągnąć w trakcie sesji?
- Etap - Rzeczywistość:
- Jak wygląda Twoja obecna sytuacja?
- Co jest przyczyną problemu?
- Jakie są konsekwencje tego problemu?
- Jakie działania już podjąłeś?
- Jakie przeszkody trzeba jeszcze pokonać?
- Etap - Opcje:
- Co możesz zrobić żeby osiągnąć cel?
- Co uniemożliwia Ci osiągnięcie celu?
- Co mógłbyś zrobić, aby przybliżyć się do celu?
- Kto może Ci w tym pomóc?
- Które rozwiązania najbardziej Ci odpowiadają?
- Etap - Wybór:
- Jakie rozwiązanie wybierasz?
- Które z opcji wybierasz?
- Co zrobisz najpierw?
- Jakie są etapy w drodze do celu?
- Jak będziesz się motywował?
Rozwinięcia modelu GROW
- IGROW - "I" to issue, czyli zagadnienie, sprawa, z którą przychodzi Klient. W tym rozwinięciu modelu GROW Klient ma chwilę czasu na to, aby opowiedzieć o zagadnieniu z którym przychodzi. Dopiero w kolejnym etapie przechodzi się do formułowania celów.
- REGROW - "R" oznacza review, czyli przegląd "E" to evaluation, czyli ocena. Model jest bardzo przydatny, gdy Klient jest w procesie coachingowym i pomiędzy spotkaniami wykonuje różne zadania.
Korzyści wynikające z zastosowania metody GROW
Metoda GROW skupia się na pomoc klientowi w zdefiniowaniu i zrozumieniu swoich celów oraz aktualnej sytuacji. Dzięki temu klient staje się bardziej świadomy swoich pragnień i potrzeb, co pozwala mu skoncentrować się na tym, co jest naprawdę ważne. Świadomość celów i rzeczywistości klienta jest kluczowa, ponieważ stanowi podstawę do podejmowania skutecznych działań i osiągania sukcesów.
Metoda GROW pomaga klientowi odkryć swoje mocne strony, umiejętności i talenty. Poprzez identyfikację i wykorzystanie swoich mocnych stron, klient może osiągać lepsze wyniki i sukcesy zawodowe. Ponadto, metoda GROW pozwala również na identyfikację obszarów do rozwoju, które mogą być istotne dla klienta w dążeniu do osiągnięcia swoich celów.
Metoda GROW stawia duży nacisk na refleksję i samowiedzę. Poprzez zadawanie odpowiednich pytań, coach pomaga klientowi spojrzeć na swoje działania i decyzje z różnych perspektyw. To umożliwia klientowi lepsze zrozumienie siebie, swoich motywacji i wartości, co z kolei pomaga mu podejmować bardziej świadome decyzje i osiągać lepsze rezultaty.
Metoda GROW pomaga klientowi znaleźć najlepsze rozwiązania poprzez analizę dostępnych opcji i identyfikację potencjalnych przeszkód. Coach wspiera klienta w eksploracji różnych możliwości i pomaga mu ocenić, jakie działania mogą przynieść najlepsze rezultaty. Ponadto, metoda GROW pomaga również w identyfikacji ewentualnych przeszkód, które mogą utrudniać osiągnięcie celów i wspólnie z klientem opracowuje strategie ich pokonania.
Metoda GROW skupia się na aktywnym podejmowaniu decyzji i działaniu. Dzięki temu klient zyskuje większe poczucie kontroli nad swoim życiem i karierą. Podejmowanie decyzji i podejmowanie działań staje się motorem napędowym do osiągania sukcesów i rozwoju. Metoda GROW pomaga klientowi w identyfikacji konkretnych kroków, które musi podjąć, aby osiągnąć swoje cele, co z kolei zwiększa jego motywację i skuteczność.
Zastosowanie metody GROW w różnych dziedzinach zarządzania
Metoda GROW może być wykorzystana podczas procesu rekrutacji i selekcji pracowników. Przez zadawanie odpowiednich pytań, coach może pomóc kandydatom w lepszym zrozumieniu swoich celów, umiejętności i motywacji. To pozwala na dokładniejsze dopasowanie kandydatów do wymagań stanowiska i organizacji, co z kolei zwiększa szanse na sukces w procesie rekrutacji.
Metoda GROW jest również skutecznym narzędziem w rozwoju potencjału pracowników. Poprzez zadawanie pytań, coach może pomóc pracownikom w identyfikacji ich mocnych stron i obszarów do rozwoju. Opracowanie planu rozwoju i wspieranie pracowników w realizacji ich celów może przyczynić się do wzrostu zaangażowania, motywacji i efektywności pracowników.
Metoda GROW może być również wykorzystana w zarządzaniu zespołami i osiąganiu celów. Poprzez regularne sesje coachingowe, coach może pomóc członkom zespołu w zrozumieniu swoich celów, identyfikacji przeszkód i opracowaniu strategii działania. Zastosowanie metody GROW może pomóc zespołowi w lepszym zrozumieniu swojej roli i celów, co z kolei przyczynia się do wzrostu efektywności zespołu i osiągania lepszych wyników.
Metoda GROW jest również skutecznym narzędziem w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji. Poprzez zadawanie odpowiednich pytań, coach pomaga klientowi w identyfikacji problemów, analizie przyczyn i opracowaniu strategii rozwiązania. Ponadto, metoda GROW wspiera klienta w podejmowaniu świadomych decyzji opartych na analizie opcji i konsekwencji.
Metoda GROW może być również wykorzystana do osiągania postępów i rozwoju na poziomie indywidualnym i organizacyjnym. Poprzez zadawanie pytań i wspieranie klienta w identyfikacji celów, coach może pomóc klientowi w opracowaniu strategii działania i monitorowaniu postępów. Metoda GROW może być również wykorzystana do identyfikacji obszarów do rozwoju na poziomie organizacji i opracowania planów działań mających na celu poprawę wyników i efektywności.
Wyzwania i ograniczenia metody GROW
Metoda GROW wymaga od coacha umiejętności zadawania odpowiednich pytań i prowadzenia skutecznej rozmowy. Coach musi być w stanie zadawać pytania, które prowadzą do refleksji i rozwoju klienta. Ponadto, coach musi umieć słuchać uważnie i dostosowywać swoje podejście do indywidualnych potrzeb klienta.
Metoda GROW jest skuteczna w rozwiązywaniu wielu problemów, jednak może być ograniczona w przypadku bardziej skomplikowanych problemów. W takich przypadkach konieczne może być wykorzystanie innych metod i narzędzi, które mogą bardziej angażować klienta w analizę i rozwiązanie problemu.
Metoda GROW jest skoncentrowana na rozwoju jednostki, co może oznaczać, że nie jest ona odpowiednia dla zespołów lub organizacji. W przypadku zarządzania zespołami lub organizacjami, konieczne może być wykorzystanie innych metod i narzędzi, które uwzględniają specyfikę grupowego rozwoju.
Metoda GROW wymaga czasu i zaangażowania klienta. Aby osiągnąć pożądane rezultaty, klient musi być gotowy na refleksję, działanie i konsekwentne podejmowanie działań. Ponadto, klient musi być odpowiednio zmotywowany i otwarty na współpracę z coachem.
Metoda GROW jest elastyczna i może być dostosowywana do indywidualnych potrzeb i kontekstu klienta. Coach musi być w stanie dostosować swoje podejście i techniki do konkretnego klienta, aby zapewnić mu optymalne wsparcie i rezultaty.
Metoda GROW — artykuły polecane |
Zarządzanie operacyjne — Techniki negocjacyjne — Design thinking — Retrospektywa — Metody heurystyczne — Konceptualizacja — Fazy negocjacji — PCM - Etap identyfikacji — Wykres programowy procesu decyzji |
Bibliografia
- Czarkowska L., Wujec B. (2011), Kiedy możliwa jest Zmiana? Od struktury sesji do energii zmiany w Coachingu, Coaching Review, nr 3
- Law S., Zulfi H. (2010), Psychologia coachingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Parsloe E., Wray M. (2002), Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się, Oficyna ekonomiczna, Kraków
- Thorne K. (2001), Personal coaching, releasing potential at work, Kogan Page, Londyn
Autor: Magdalena Zapiór