Zadania lidera: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Lider]] projektu''' - sprecyzowanie definicji pojęcia lidera jest dość skomplikowane i istnieje wiele czynników, które wpływają na jego pełny obraz. Można nauczyć się jak zostać liderem, dzięki nabyciu pewnych cech charakteru oraz [[umiejętności]]. W istocie aby być efektywnym liderem, przywódcą należy posiadać odpowiednie usposobienie i [[cechy charakteru]] takie jak - [[kreatywność]], [[odpowiedzialność]], charyzma, otwartość, [[zdolność]] do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, a także swego rodzaju upór w dążeniu do celów.
|list1=
<ul>
<li>[[Kształtowanie zespołu]]</li>
<li>[[Zespół projektowy]]</li>
<li>[[Zarządzanie ludźmi w zespole projektowym]]</li>
<li>[[Zdolność do pracy w zespole]]</li>
<li>[[Otwartość w projekcie]]</li>
<li>[[Przywództwo]]</li>
<li>[[Metody integracji pracowników]]</li>
<li>[[Kultura organizacyjna a zarządzanie projektami]]</li>
<li>[[Kierownik]]</li>
</ul>
}}


 
==TL;DR==
 
Artykuł omawia różnice między liderem a managerem oraz przedstawia rolę lidera projektu. Lider powinien mieć kreatywne myślenie, umiejętność radzenia sobie z trudnościami i motywować zespół. Kluczowe zadania lidera to ustalanie kierunku, wspólna realizacja wizji, pomaganie w pokonywaniu trudności i obserwowanie zachowań członków zespołu. Lider powinien stosować zasady, takie jak wspólne formułowanie celów, jasna komunikacja i zarządzanie konfliktem. Ważne jest również dbanie o efektywność zespołu poprzez stosowanie konwencjonalnych metod działania, ułatwianie porozumiewania się i motywowanie członków zespołu.
'''Lider projektu''' -sprecyzowanie definicji pojęcia lidera jest dość skomplikowane i istnieje wiele czynników, które wpływają na jego pełny obraz. Można nauczyć się jak zostać liderem, dzięki nabyciu pewnych cech charakteru oraz umiejętności. W istocie aby być efektywnym liderem, przywódcą należy posiadać odpowiednie usposobienie i cechy charakteru takie jak – kreatywność, odpowiedzialność, charyzma, otwartość, zdolność do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, a także swego rodzaju upór w dążeniu do celów.  


==Różnice między liderem a managerem==
==Różnice między liderem a managerem==
Manager i przywódca pełnią różne funkcje w danej organizacji. Organizacja bez przywódcy, jego wizji i elementów twórczych, motywujących i inspirujących członków zespołu jest organizacją aspiracji do działania.  
[[Manager]] i [[przywódca]] pełnią różne funkcje w danej organizacji. [[Organizacja]] bez przywódcy, jego wizji i elementów twórczych, motywujących i inspirujących członków zespołu jest organizacją aspiracji do działania.
Lider kreując efektywne wizje cechuje się umiejętnościami kreatywnego i wszechstronnego myślenia, a także nie boi się podejmować ryzyka. Lider potrafi sprawnie przywodzić ludźmi naprowadzając ich na właściwy kierunek, pomimo wszelakich trudności napotkanych w trakcie realizacji projektu. Lider jest odpowiedzialny za powołanie zespołu, opracowanie jego celów, strategii działania, oraz jego możliwości. Inspirujący przywódca ma dar przekonywania członków zespołu, skupia ich atencję i tworzy grupę swoich zwolenników, którzy akceptują i rozumieją jego wizję zabiegając o jej wcielenie.
Lider kreując efektywne wizje cechuje się umiejętnościami kreatywnego i wszechstronnego myślenia, a także nie boi się podejmować ryzyka. Lider potrafi sprawnie przywodzić ludźmi naprowadzając ich na właściwy kierunek, pomimo wszelakich trudności napotkanych w trakcie realizacji projektu. Lider jest odpowiedzialny za [[powołanie]] zespołu, opracowanie jego celów, strategii działania, oraz jego możliwości. Inspirujący przywódca ma dar przekonywania członków zespołu, skupia ich atencję i tworzy grupę swoich zwolenników, którzy akceptują i rozumieją jego wizję zabiegając o jej wcielenie.
 
<google>ban728t</google>


==Podstawowe różnice w zadaniach Lidera i Managera przedstawiają się następująco==
==Podstawowe różnice w zadaniach Lidera i Managera przedstawiają się następująco==
Linia 35: Linia 17:
| Działa od ogółu || Działa od szczegółu
| Działa od ogółu || Działa od szczegółu
|-
|-
| Podejmuje ryzyko || Redukuje ryzyko
| Podejmuje [[ryzyko]] || Redukuje ryzyko
|-
|-
| Skupia swoją uwagę na ludziach i ich pracy || Koncentruje się na zadaniach, etapach, technikach, systemach, strukturach
| Skupia swoją uwagę na ludziach i ich pracy || Koncentruje się na zadaniach, etapach, technikach, systemach, strukturach
|-
|-
| Inspiruje zespół do działania|| Analizuje kontroluje wyniki, Motywuje zespół
| Inspiruje [[zespół]] do działania|| Analizuje kontroluje wyniki, Motywuje zespół
|-
|-
| Używa nieformalnych struktur || Używa formalnych struktur
| Używa nieformalnych struktur || Używa formalnych struktur
Linia 46: Linia 28:
|}
|}


==Rola lidera projektu jako przywódcy w głównych działach zarządzania projektem to m.in. ==
<google>n</google>
{{#ev:youtube|3v3WCiaSypg|480|right|Role w zespołach projektowych (Sławomir Wawak)|frame}}
 
* Ustalenie kierunku dzięki opracowaniu wizji przyszłości organizacji i strategii procesu zmiany potrzebnej do realizacji owej wizji.  
==Rola lidera projektu jako przywódcy w głównych działach zarządzania projektem to m.in.==
* Przekonanie członków zespołu projektowego do wspólnej realizacji wizji.  
* Ustalenie kierunku dzięki opracowaniu wizji przyszłości organizacji i strategii procesu zmiany potrzebnej do realizacji owej wizji.
* Przekonanie członków zespołu projektowego do wspólnej realizacji wizji.
* Pomaganie podwładnym w pokonywaniu trudności, barier politycznych, biurokratycznych, organizacyjnych i zasobowych w procesie realizacji projektu.
* Pomaganie podwładnym w pokonywaniu trudności, barier politycznych, biurokratycznych, organizacyjnych i zasobowych w procesie realizacji projektu.


Lider musi być dobrym obserwatorem zachowań poszczególnych członków zespołu, musi aktywizować i angażować zespół. Powinien wyznaczyć wskaźniki mówiące o sukcesie grupy biorąc pod uwagę zarówno satysfakcję klientów wewnętrznych i zewnętrznych jak i wykonanie projektu czy morale panujące w zespole. Oczekiwania wobec pracowników powinny być jasno skonkretyzowane.
Lider musi być dobrym obserwatorem zachowań poszczególnych członków zespołu, musi aktywizować i angażować zespół. Powinien wyznaczyć wskaźniki mówiące o sukcesie grupy biorąc pod uwagę zarówno satysfakcję klientów wewnętrznych i zewnętrznych jak i wykonanie projektu czy [[morale]] panujące w zespole. Oczekiwania wobec pracowników powinny być jasno skonkretyzowane.


==Zasady jakie lider powinien stosować w celu zwiększenia efektywności zespołu==
==Zasady jakie lider powinien stosować w celu zwiększenia efektywności zespołu==
* wspólne formułowanie celów, a nie jedynie ich komunikowanie zespołowi,
* wspólne formułowanie celów, a nie jedynie ich komunikowanie zespołowi,
* szczegółowe ustalanie zadań czego efektem powinien być plan zadań z przypisanymi do nich osobami i datami zakończenia,
* szczegółowe ustalanie zadań czego efektem powinien być [[plan]] zadań z przypisanymi do nich osobami i datami zakończenia,
* poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów. Rola lidera nie kończy się na określeniu celu i przydzieleniu zadań, powinien on partycypować w procesie rozwiązywania problemów,
* poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów. Rola lidera nie kończy się na określeniu celu i przydzieleniu zadań, powinien on partycypować w procesie rozwiązywania problemów,
* mobilizowanie i stymulowanie członków zespołu w celu uzyskania lepszego sposobu pracy,
* mobilizowanie i stymulowanie członków zespołu w celu uzyskania lepszego sposobu pracy,
Linia 65: Linia 48:


==Zadania lidera w zespole projektowym==
==Zadania lidera w zespole projektowym==
Zadaniem lidera jest dbałość o to, aby zespół projektowy określił pewne konwencjonalne metody działania, dobrze znane wszystkim członkom zespołu i powszednie przez niego stosowane.  
Zadaniem lidera jest dbałość o to, aby zespół projektowy określił pewne konwencjonalne metody działania, dobrze znane wszystkim członkom zespołu i powszednie przez niego stosowane.
Do takich metod możemy zaliczyć: metoda rozwiązywania sytuacji problemowych, tworzenie innowacyjnych pomysłów, kalkulacja ryzyka w projekcie, czy analiza mocnych i słabych stron. Metody te sprawiają, że zespół staje się w większym stopniu kreatywny, bardziej efektywny i lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów.
Do takich metod możemy zaliczyć: [[metoda]] rozwiązywania sytuacji problemowych, tworzenie innowacyjnych pomysłów, kalkulacja ryzyka w projekcie, czy analiza mocnych i słabych stron. Metody te sprawiają, że zespół staje się w większym stopniu kreatywny, bardziej efektywny i lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów.
Z kolei innym zadaniem lidera jest pomoc w stworzeniu w zespole sposobów, które ułatwią porozumiewanie się i szybką wymianę informacji między sobą.
Z kolei innym zadaniem lidera jest pomoc w stworzeniu w zespole sposobów, które ułatwią porozumiewanie się i szybką wymianę informacji między sobą.
Ponadto bardzo ważnym zadaniem lidera podczas pracy zespołowej to motywacja do aktywnego zaangażowanie wszystkich członków w przedsięwzięcia zespołu i realizacje zadań. Szczególnie ważna jest tu rola lidera w przypadku, kiedy motywacja do działania i zaangażowanie zespołu znacząco maleje na różnych etapach realizacji projektu. Lider ma za zadanie wtedy odbudować zapał zespołu i zmotywować do dalszego działania np. poprzez stworzenie w zespole klimatu pracy zespołowej. Odpowiedni klimat ma duży wpływ na wzajemną motywację członków zespołu do pracy, wzbudza zaangażowanie i pozytywne relacje interpersonalne.
Ponadto bardzo ważnym zadaniem lidera podczas pracy zespołowej to [[motywacja]] do aktywnego zaangażowanie wszystkich członków w przedsięwzięcia zespołu i realizacje zadań. Szczególnie ważna jest tu rola lidera w przypadku, kiedy motywacja do działania i zaangażowanie zespołu znacząco maleje na różnych etapach realizacji projektu. Lider ma za [[zadanie]] wtedy odbudować zapał zespołu i zmotywować do dalszego działania np. poprzez stworzenie w zespole klimatu pracy zespołowej. Odpowiedni [[klimat]] ma duży wpływ na wzajemną motywację członków zespołu do pracy, wzbudza zaangażowanie i pozytywne [[relacje interpersonalne]].


'''Zobacz także:'''
'''Zobacz także:'''
* [[Umiejętności lidera]]
* [[Umiejętności lidera]]
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Kształtowanie zespołu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zespół projektowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie ludźmi w zespole projektowym]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zdolność do pracy w zespole]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Otwartość w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przywództwo]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody integracji pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kultura organizacyjna a zarządzanie projektami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kierownik]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Azouzi M. A., Jarboui A., ''[http://ijms.ut.ac.ir/pdf_28871_b2a82b1f6862d8d1154499320e5e68ac.html CEO emotional intelligence and board of directors' efficiency]'', ''Corporate Governance: The international journal of business in society'', 13(4), 2013
<noautolinks>
* Balcerek A., ''Od zarządzania do przywództwa'', Instytut pracy i spraw socjalnych,2008* Klimiuk J., ''Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami'', ''Organizacja i zarządzanie strategiczne'', Nr 3, 2009
* Azouzi M., Jarboui A. (2013), ''CEO emotional intelligence and board of directors' efficiency'', Corporate Governance: The international journal of business in society, 13(4)
* Kopczyński T., ''[http://soep.ue.poznan.pl/jdownloads/Wszystkie%20numery/Rok%202014/06_kopczynski.pdf Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami]'', ''Studia Oeconomica Posnaniensia'', nr 9 (270), 2014
* Balcerek A. (2008), ''Od zarządzania do przywództwa'', Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4
* Kopczyński T., ''Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami'', Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 9 (270)
* Kopczyński T. (2014), ''Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami'', Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 9 (270)
* Newton R., ''Skuteczny kierownik projektu. Sztuka osiągania celów'', Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2015
* Kopczyński T. (2014), ''Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami'', Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 9 (270)
* Stachura M., Jaros R., Cymerman J., Skupień M., ''Podręcznik lidera'', Instytut Regionalny w Katowicach, Katowice 2015
* Listwan T. (2013), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIV-11-1.pdf Społeczne problemy zarządzania projektami]'', Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XIV, Zeszyt 11, Część I
* Van der Merwe L., Verwey A., ''[http://www.sajhrm.co.za/index.php/sajhrm/article/viewFile/117/137 Leadership meta-competences for the future world of work]'', ''SA Journal of Human Resource Management'', 5(2), 2007
* Newton R. (2015), ''Skuteczny kierownik projektu. Sztuka osiągania celów'', Wolters Kluwer, Warszawa
* ''[https://www.ipis.com.pl/?zzl=od-zarzadzania-do-przywodztwa]''
* Stachura M., Jaros R., Cymerman J., Skupień M. (2015), ''Podręcznik lidera'', Instytut Regionalny w Katowicach, Katowice
* ''Przedsiębiorczość i zarządzanie'',''Społeczne problemy zarządzania projektami '', Tom XIV, Zeszyt 11, Część I Łódź 2013
* Van der Merwe L., Verwey A. (2007), ''Leadership meta-competences for the future world of work'', SA Journal of Human Resource Management, 5(2)
* ''Project Leadership- Step by step''., Svein Arne Jessen & bookboon.com, 2012
</noautolinks>


{{a|Dominika Kiełbowicz}}
{{a|Dominika Kiełbowicz}}
[[en:Responsibilities of leader]]
[[Kategoria:Przywództwo]]


[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
{{#metamaster:description|Zostań skutecznym liderem projektu - dowiedz się, jak to osiągnąć. Kreatywność, odpowiedzialność i charyzma to kluczowe cechy, które pomogą Ci radzić sobie z trudnościami i osiągać cele.}}
[[Kategoria:Praca zespołowa]]
[[en:Responsibilities of leader]]

Aktualna wersja na dzień 21:01, 23 gru 2023

Lider projektu - sprecyzowanie definicji pojęcia lidera jest dość skomplikowane i istnieje wiele czynników, które wpływają na jego pełny obraz. Można nauczyć się jak zostać liderem, dzięki nabyciu pewnych cech charakteru oraz umiejętności. W istocie aby być efektywnym liderem, przywódcą należy posiadać odpowiednie usposobienie i cechy charakteru takie jak - kreatywność, odpowiedzialność, charyzma, otwartość, zdolność do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, a także swego rodzaju upór w dążeniu do celów.

TL;DR

Artykuł omawia różnice między liderem a managerem oraz przedstawia rolę lidera projektu. Lider powinien mieć kreatywne myślenie, umiejętność radzenia sobie z trudnościami i motywować zespół. Kluczowe zadania lidera to ustalanie kierunku, wspólna realizacja wizji, pomaganie w pokonywaniu trudności i obserwowanie zachowań członków zespołu. Lider powinien stosować zasady, takie jak wspólne formułowanie celów, jasna komunikacja i zarządzanie konfliktem. Ważne jest również dbanie o efektywność zespołu poprzez stosowanie konwencjonalnych metod działania, ułatwianie porozumiewania się i motywowanie członków zespołu.

Różnice między liderem a managerem

Manager i przywódca pełnią różne funkcje w danej organizacji. Organizacja bez przywódcy, jego wizji i elementów twórczych, motywujących i inspirujących członków zespołu jest organizacją aspiracji do działania. Lider kreując efektywne wizje cechuje się umiejętnościami kreatywnego i wszechstronnego myślenia, a także nie boi się podejmować ryzyka. Lider potrafi sprawnie przywodzić ludźmi naprowadzając ich na właściwy kierunek, pomimo wszelakich trudności napotkanych w trakcie realizacji projektu. Lider jest odpowiedzialny za powołanie zespołu, opracowanie jego celów, strategii działania, oraz jego możliwości. Inspirujący przywódca ma dar przekonywania członków zespołu, skupia ich atencję i tworzy grupę swoich zwolenników, którzy akceptują i rozumieją jego wizję zabiegając o jej wcielenie.

Podstawowe różnice w zadaniach Lidera i Managera przedstawiają się następująco

Zadania Lidera Zadania Managera
Posiada wizje Planuje
Działa od ogółu Działa od szczegółu
Podejmuje ryzyko Redukuje ryzyko
Skupia swoją uwagę na ludziach i ich pracy Koncentruje się na zadaniach, etapach, technikach, systemach, strukturach
Inspiruje zespół do działania Analizuje kontroluje wyniki, Motywuje zespół
Używa nieformalnych struktur Używa formalnych struktur
Ustala kierunki Organizuje

Rola lidera projektu jako przywódcy w głównych działach zarządzania projektem to m.in.

  • Ustalenie kierunku dzięki opracowaniu wizji przyszłości organizacji i strategii procesu zmiany potrzebnej do realizacji owej wizji.
  • Przekonanie członków zespołu projektowego do wspólnej realizacji wizji.
  • Pomaganie podwładnym w pokonywaniu trudności, barier politycznych, biurokratycznych, organizacyjnych i zasobowych w procesie realizacji projektu.

Lider musi być dobrym obserwatorem zachowań poszczególnych członków zespołu, musi aktywizować i angażować zespół. Powinien wyznaczyć wskaźniki mówiące o sukcesie grupy biorąc pod uwagę zarówno satysfakcję klientów wewnętrznych i zewnętrznych jak i wykonanie projektu czy morale panujące w zespole. Oczekiwania wobec pracowników powinny być jasno skonkretyzowane.

Zasady jakie lider powinien stosować w celu zwiększenia efektywności zespołu

  • wspólne formułowanie celów, a nie jedynie ich komunikowanie zespołowi,
  • szczegółowe ustalanie zadań czego efektem powinien być plan zadań z przypisanymi do nich osobami i datami zakończenia,
  • poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów. Rola lidera nie kończy się na określeniu celu i przydzieleniu zadań, powinien on partycypować w procesie rozwiązywania problemów,
  • mobilizowanie i stymulowanie członków zespołu w celu uzyskania lepszego sposobu pracy,
  • stosowanie jasnej komunikacji i przekazywanie całości niezbędnych informacji,
  • nawiązywanie kontaktów z innymi zespołami,
  • umiejętność zarządzania konfliktem, aby zespół mógł wyciągnąć z niego wnioski i wskazówki na przyszłość,
  • trzymanie się reguł zespołowych.

Zadania lidera w zespole projektowym

Zadaniem lidera jest dbałość o to, aby zespół projektowy określił pewne konwencjonalne metody działania, dobrze znane wszystkim członkom zespołu i powszednie przez niego stosowane. Do takich metod możemy zaliczyć: metoda rozwiązywania sytuacji problemowych, tworzenie innowacyjnych pomysłów, kalkulacja ryzyka w projekcie, czy analiza mocnych i słabych stron. Metody te sprawiają, że zespół staje się w większym stopniu kreatywny, bardziej efektywny i lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów. Z kolei innym zadaniem lidera jest pomoc w stworzeniu w zespole sposobów, które ułatwią porozumiewanie się i szybką wymianę informacji między sobą. Ponadto bardzo ważnym zadaniem lidera podczas pracy zespołowej to motywacja do aktywnego zaangażowanie wszystkich członków w przedsięwzięcia zespołu i realizacje zadań. Szczególnie ważna jest tu rola lidera w przypadku, kiedy motywacja do działania i zaangażowanie zespołu znacząco maleje na różnych etapach realizacji projektu. Lider ma za zadanie wtedy odbudować zapał zespołu i zmotywować do dalszego działania np. poprzez stworzenie w zespole klimatu pracy zespołowej. Odpowiedni klimat ma duży wpływ na wzajemną motywację członków zespołu do pracy, wzbudza zaangażowanie i pozytywne relacje interpersonalne.

Zobacz także:


Zadania lideraartykuły polecane
Kształtowanie zespołuZespół projektowyZarządzanie ludźmi w zespole projektowymZdolność do pracy w zespoleOtwartość w projekciePrzywództwoMetody integracji pracownikówKultura organizacyjna a zarządzanie projektamiKierownik

Bibliografia

  • Azouzi M., Jarboui A. (2013), CEO emotional intelligence and board of directors' efficiency, Corporate Governance: The international journal of business in society, 13(4)
  • Balcerek A. (2008), Od zarządzania do przywództwa, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4
  • Kopczyński T. (2014), Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami, Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 9 (270)
  • Kopczyński T. (2014), Rola i kompetencje kierownika projektu w zwinnym zarządzaniu projektami na tle tradycyjnego podejścia do zarządzania projektami, Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 9 (270)
  • Listwan T. (2013), Społeczne problemy zarządzania projektami, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XIV, Zeszyt 11, Część I
  • Newton R. (2015), Skuteczny kierownik projektu. Sztuka osiągania celów, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Stachura M., Jaros R., Cymerman J., Skupień M. (2015), Podręcznik lidera, Instytut Regionalny w Katowicach, Katowice
  • Van der Merwe L., Verwey A. (2007), Leadership meta-competences for the future world of work, SA Journal of Human Resource Management, 5(2)


Autor: Dominika Kiełbowicz