Ustawa ordynacja podatkowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (→‎System podatkowy: clean link in heading)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''[[Ustawa]] [[ordynacja podatkowa]]''' jest to akt prawny regulujący polskie [[prawo]] podatkowe, który został uchwalony 29 sierpnia 1997 r. Definiuje postępowanie podatkowe, określa organy podatkowe oraz zawiera [[normy]] prawa karnego skarbowego.  
'''[[Ustawa]] [[ordynacja podatkowa]]''' jest to akt prawny regulujący polskie [[prawo]] podatkowe, który został uchwalony 29 sierpnia 1997 r. Definiuje postępowanie podatkowe, określa organy podatkowe oraz zawiera [[normy]] prawa karnego skarbowego.


Budżety podmiotów sektora publicznego są zasilane przez różne podatki. Istnieją różne kategorie podatków, które ściągane są do budżetu centralnego lub budżetu lokalnego. W Polsce VAT, akcyzy i podatki dochodowe zbiera [[budżet]] centralny. Podatki majątkowe natomiast zbierane są do budżetu lokalnego. Ustawa o ordynacji podatkowej określa te i inne aspekty prawa podatkowego w Polsce (J. Żyrzyński 2009, s. 141).  
Budżety podmiotów sektora publicznego są zasilane przez różne podatki. Istnieją różne kategorie podatków, które ściągane są do budżetu centralnego lub budżetu lokalnego. W Polsce VAT, akcyzy i podatki dochodowe zbiera [[budżet]] centralny. Podatki majątkowe natomiast zbierane są do budżetu lokalnego. Ustawa o ordynacji podatkowej określa te i inne aspekty prawa podatkowego w Polsce (J. Żyrzyński 2009, s. 141).


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 21: Linia 21:


==Budowa ustawy==
==Budowa ustawy==
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa zbudowana jest z '''9 działów''', na które składają się rozdziały (Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa):  
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa zbudowana jest z '''9 działów''', na które składają się rozdziały (Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa):
* Dział 1: Przepisy ogólne  
* Dział 1: Przepisy ogólne
* Dział 2: Organy podatkowe i ich właściwość
* Dział 2: Organy podatkowe i ich właściwość
* Dział 2a: Porozumienia w sprawach ustalenia cen transakcyjnych  
* Dział 2a: Porozumienia w sprawach ustalenia cen transakcyjnych
* Dział 3: [[Zobowiązania]] podatkowe
* Dział 3: [[Zobowiązania]] podatkowe
<google>t</google>
<google>t</google>
Linia 30: Linia 30:
* Dział 3b: Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych
* Dział 3b: Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych
* Dział 4: Postępowanie podatkowe
* Dział 4: Postępowanie podatkowe
* Dział 5: Czynności sprawdzające  
* Dział 5: Czynności sprawdzające
* Dział 6: [[Kontrola]] podatkowa  
* Dział 6: [[Kontrola]] podatkowa
* Dział 7: Tajemnica skarbowa  
* Dział 7: Tajemnica skarbowa
* Dział 7a: [[Wymiana]] informacji podatkowych z innymi państwami
* Dział 7a: [[Wymiana]] informacji podatkowych z innymi państwami
* Dział 8: Przepisy karne  
* Dział 8: Przepisy karne
* Dział 8a: Zaświadczenia
* Dział 8a: Zaświadczenia
* Dział 9: Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
* Dział 9: Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe


==System podatkowy==
==System podatkowy==
'''[[Rozwój]] społeczny''' sprawił, że [[potrzeba]] przestała być kojarzona z jednostką a z szerszą grupą posiadającą wspólny cel. Tym celem stał się rozwój nie tylko indywidualnego organizmu, ale szeroko pojmowanej organizacji. Państwo jako duża [[organizacja]] musiało stworzyć kompleksowe narzędzia do osiągnięcia celów związanych z narodowym i społecznym interesem. Te wspólne [[cele]] indywidualistyczne i społeczne przyczyniły się do stworzenia instytucji podatku. Daniny na rzecz państwa nie powinny być [[zbyt]] wysokie, aby [[podatnik]] mógł prowadzić spokojne życie, ale powinny być wystarczające na prowadzenie przez państwo polityki chroniącej wolność i [[własność]] obywateli.  
'''[[Rozwój]] społeczny''' sprawił, że [[potrzeba]] przestała być kojarzona z jednostką a z szerszą grupą posiadającą wspólny cel. Tym celem stał się rozwój nie tylko indywidualnego organizmu, ale szeroko pojmowanej organizacji. Państwo jako duża [[organizacja]] musiało stworzyć kompleksowe narzędzia do osiągnięcia celów związanych z narodowym i społecznym interesem. Te wspólne [[cele]] indywidualistyczne i społeczne przyczyniły się do stworzenia instytucji podatku. Daniny na rzecz państwa nie powinny być [[zbyt]] wysokie, aby [[podatnik]] mógł prowadzić spokojne życie, ale powinny być wystarczające na prowadzenie przez państwo polityki chroniącej wolność i [[własność]] obywateli.


'''Budowa systemu podatkowego''' to bardzo trudne i złożone [[zadanie]], polegające na zestrojeniu wielu podatków w pewną związaną całość. Stawiane są wysokie wymagania, którym nie sposób sprostać przez wysoce złożony problem. System podatkowy ustalają przepisy prawne, ale przedmiotem regulowanym przez te przepisy jest [[gospodarka]] i jednostka, która stoi za budowaniem wewnętrznego i indywidualnego dobrobytu. W tym więc tkwi źródło podatku, dlatego ordynacja podatkowa powinna brać pod uwagę głównie [[dochód]] czy [[majątek]]. W doborze podatków ważne jest, aby źródło było widoczne, a system składał się z podatków, które obciążą tylko te dostrzeżone źródła. Przy nakładaniu podatków, [[wiedza]] na temat źródła i właściciela pomoże przy ustaleniu wysokości obciążenia (J. Zdzitowiecki 1961, s. 33-34).
'''Budowa systemu podatkowego''' to bardzo trudne i złożone [[zadanie]], polegające na zestrojeniu wielu podatków w pewną związaną całość. Stawiane są wysokie wymagania, którym nie sposób sprostać przez wysoce złożony problem. System podatkowy ustalają przepisy prawne, ale przedmiotem regulowanym przez te przepisy jest [[gospodarka]] i jednostka, która stoi za budowaniem wewnętrznego i indywidualnego dobrobytu. W tym więc tkwi źródło podatku, dlatego ordynacja podatkowa powinna brać pod uwagę głównie [[dochód]] czy [[majątek]]. W doborze podatków ważne jest, aby źródło było widoczne, a system składał się z podatków, które obciążą tylko te dostrzeżone źródła. Przy nakładaniu podatków, [[wiedza]] na temat źródła i właściciela pomoże przy ustaleniu wysokości obciążenia (J. Zdzitowiecki 1961, s. 33-34).


==Ewolucja polskiego systemu podatków i opłat==
==Ewolucja polskiego systemu podatków i opłat==
Zmiany jakie zaszły w Polsce na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci zrodziły potrzebę odnowienia konstrukcji systemu podatkowego. [[Transformacja]] ustrojowa a potem wstąpienie Polski do Unii Europejskiej zmusiły Polskę do ujednolicenia i unowocześnienia obowiązujących przepisów.  
Zmiany jakie zaszły w Polsce na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci zrodziły potrzebę odnowienia konstrukcji systemu podatkowego. [[Transformacja]] ustrojowa a potem wstąpienie Polski do Unii Europejskiej zmusiły Polskę do ujednolicenia i unowocześnienia obowiązujących przepisów.
Od 1989 r. było wiele prób dokonania reform. Nie zawsze dokonywane zmiany były udane. Najistotniejsze kierunki, które określiły drogę zmian w polskim systemie podatkowym to:  
Od 1989 r. było wiele prób dokonania reform. Nie zawsze dokonywane zmiany były udane. Najistotniejsze kierunki, które określiły drogę zmian w polskim systemie podatkowym to:
* 1989 r. - Wprowadzenie podatku dochodowego od osób prawnych
* 1989 r. - Wprowadzenie podatku dochodowego od osób prawnych
* 1991 r. – Uchwalenie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
* 1991 r. – Uchwalenie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
Linia 51: Linia 51:
* 1993 r. – wejście w życie przepisów ustawy o podatku od [[towarów]] i usług
* 1993 r. – wejście w życie przepisów ustawy o podatku od [[towarów]] i usług
* 1996 r. – [[likwidacja]] podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń
* 1996 r. – [[likwidacja]] podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń
* 1997 r. – '''Uchwalenie ustawy Ordynacja podatkowa'''  
* 1997 r. – '''Uchwalenie ustawy Ordynacja podatkowa'''
* 2000 r. – Uchwalenie ustawy o opłacie skarbowej i ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych  
* 2000 r. – Uchwalenie ustawy o opłacie skarbowej i ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
* 2003 r. – Istotne obniżenie stawek podatku dochodowego od osób prawnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
* 2003 r. – Istotne obniżenie stawek podatku dochodowego od osób prawnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
* 2004 r. – Uchwalenie nowej ustawy o podatku od towarów i usług
* 2004 r. – Uchwalenie nowej ustawy o podatku od towarów i usług
Linia 59: Linia 59:


==Organizacja polskiej administracji skarbowej==
==Organizacja polskiej administracji skarbowej==
Sprawna organizacja administracji odpowiedzialnej za pobór podatków jest kluczowa w funkcjonowaniu systemu podatkowego. Najważniejszymi zadaniami administracji skarbowej jest: rejestracja podatników, wymiar, ich kontrola oraz [[egzekucja]] płatności zobowiązań podatkowych, dochodzenie i orzekanie w sprawach o przestępstwa skarbowe, zajmowanie się postępowaniami prawno – podatkowymi.  
Sprawna organizacja administracji odpowiedzialnej za pobór podatków jest kluczowa w funkcjonowaniu systemu podatkowego. Najważniejszymi zadaniami administracji skarbowej jest: rejestracja podatników, wymiar, ich kontrola oraz [[egzekucja]] płatności zobowiązań podatkowych, dochodzenie i orzekanie w sprawach o przestępstwa skarbowe, zajmowanie się postępowaniami prawno – podatkowymi.


'''Podział polskiej administracji podatkowej wygląda następująco:'''  
'''Podział polskiej administracji podatkowej wygląda następująco:'''
* Centralny organ administracyjny  
* Centralny organ administracyjny
* Ministerstwo Finansów
* Ministerstwo Finansów
* Terenowe organy administracji podatkowej  
* Terenowe organy administracji podatkowej
* Organy jednostek samorządu terytorialnego
* Organy jednostek samorządu terytorialnego


'''Administrację podatkową tworzy:'''  
'''Administrację podatkową tworzy:'''
* 16 izb skarbowych
* 16 izb skarbowych
* 399 urzędów skarbowych
* 399 urzędów skarbowych
Linia 76: Linia 76:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Etel L. (red.) (1994)., ''[[Prawo podatkowe]]'', Difin, Warszawa
<noautolinks>
* Felis P. (2012)., ''[http://administracja.sgh.waw.pl/pl/OW/publikacje/Documents/Elementy_teorii_Felis_MiO%20588.pdf Elementy teorii i praktyki podatków majątkowych]'', Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
* Etel L. (red.) (1994)., ''Prawo podatkowe'', Difin, Warszawa
* Mastalski R. (2006)., ''Prawo Podatkowe'', C.H. BECK, Warszawa  
* Felis P. (2012), ''Elementy teorii i praktyki podatków majątkowych'', Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
* ''[https://www.podatki.gov.pl/ Podatki.gov.pl]'' (2020), Portal podatkowy
* Mastalski R. (2006)., ''Prawo Podatkowe'', C.H. BECK, Warszawa
* Mazurek - Chwiejczak M. (2016), ''[https://www.sbc.org.pl/dlibra/show-content/publication/edition/269006?id=269006 Sprawiedliwy system podatkowy]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice
* Mazurek - Chwiejczak M. (2016), ''[https://www.sbc.org.pl/dlibra/show-content/publication/edition/269006?id=269006 Sprawiedliwy system podatkowy]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice
* Możyłowski P. (2010)., ''[http://mikroekonomia.net/system/publication_files/686/original/2.pdf?1315211667 Wpływ podatków na wzrost gospodarczy]'', Pierwszy Urząd Skarbowy, Radom
* Możyłowski P. (2010)., ''[http://mikroekonomia.net/system/publication_files/686/original/2.pdf?1315211667 Wpływ podatków na wzrost gospodarczy]'', Pierwszy Urząd Skarbowy, Radom
* Ostaszewski J. (2010)., ''Finanse'', Difin, Warszawa
* Ostaszewski J. (2010)., ''Finanse'', Difin, Warszawa
* Owsiak S. (2016)., ''[http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=26946 System podatkowy Polski w okresie transformacji]'', Oeconomia, Vol. 50, 1
* Owsiak S. (2016)., ''[http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=26946 System podatkowy Polski w okresie transformacji]'', Oeconomia, Vol. 50, 1
* Russel P. (2008)., ''[https://www.rpo.gov.pl/pliki/12475549470.pdf Podatek liniowy]'', Infos nr 16 (40)  
* Russel P. (2008)., ''[https://www.rpo.gov.pl/pliki/12475549470.pdf Podatek liniowy]'', Infos nr 16 (40)
* Sosnowski M. (red.) (2017), '' [[Progresja]] w opodatkowaniu dochodów osób fizycznych'', Oeconomica nr Nr 488, s. 233-244
* Sosnowski M. (red.) (2017), '' Progresja w opodatkowaniu dochodów osób fizycznych'', Oeconomica nr Nr 488, s. 233-244
* ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19971370926 Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926]
* Wyrzykowski W. (2004)., ''Polski system podatków i opłat w zarysie'', SPG, Gdańsk
* Wyrzykowski W. (2004)., ''Polski system podatków i opłat w zarysie'', SPG, Gdańsk
* Zdzitowiecki J. (1961)., ''[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/19674/1/003%20JAN%20ZDZITOWIECKI%20RPEiS%2023%281%29%2c%201961.pdf System podatkowy]'', Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 23, z. 1, s. 33-46
* Zdzitowiecki J. (1961)., ''[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/19674/1/003%20JAN%20ZDZITOWIECKI%20RPEiS%2023%281%29%2c%201961.pdf System podatkowy]'', Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 23, z. 1, s. 33-46
* Żurawska D. (2011)., ''Prawo podatkowe'', Difin, Warszawa
* Żurawska D. (2011)., ''Prawo podatkowe'', Difin, Warszawa
* Żyrzyński J. (2009)., ''Budżet i polityka podatkowa'', PWN, Warszawa
* Żyżyński J. (2008)., ''[https://polona.pl/item/progresywny-system-podatkowy-jako-czynnik-spojnosci-ekonomicznej-gospodarki,NDcxNjYzMTk/0/#info:metadata Progresywny system podatkowy jako czynnik spójności ekonomicznej gospodarki]'', Biblioteka Narodowa, s. 147-172 1898-5084
* Żyżyński J. (2008)., ''[https://polona.pl/item/progresywny-system-podatkowy-jako-czynnik-spojnosci-ekonomicznej-gospodarki,NDcxNjYzMTk/0/#info:metadata Progresywny system podatkowy jako czynnik spójności ekonomicznej gospodarki]'', Biblioteka Narodowa, s. 147-172 1898-5084
* Żyrzyński J. (2009)., ''Budżet i [[polityka]] podatkowa'', PWN, Warszawa
</noautolinks>
* ''[https://www.podatki.gov.pl/ Podatki.gov.pl]'' (2020), Portal podatkowy
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971370926/U/D19970926Lj.pdf Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa]'' (1997), Dz.U. Nr 137 poz. 926


{{a|Krzysztof Konieczko}}
{{a|Krzysztof Konieczko}}

Wersja z 12:26, 27 paź 2023

Ustawa ordynacja podatkowa
Polecane artykuły

Ustawa ordynacja podatkowa jest to akt prawny regulujący polskie prawo podatkowe, który został uchwalony 29 sierpnia 1997 r. Definiuje postępowanie podatkowe, określa organy podatkowe oraz zawiera normy prawa karnego skarbowego.

Budżety podmiotów sektora publicznego są zasilane przez różne podatki. Istnieją różne kategorie podatków, które ściągane są do budżetu centralnego lub budżetu lokalnego. W Polsce VAT, akcyzy i podatki dochodowe zbiera budżet centralny. Podatki majątkowe natomiast zbierane są do budżetu lokalnego. Ustawa o ordynacji podatkowej określa te i inne aspekty prawa podatkowego w Polsce (J. Żyrzyński 2009, s. 141).

TL;DR

Ustawa ordynacja podatkowa reguluje polskie prawo podatkowe. Określa organy podatkowe i normy prawa karnego skarbowego. Podatki w Polsce są zbierane do budżetu centralnego i lokalnego. Budowa systemu podatkowego jest trudnym zadaniem. W Polsce dokonano wielu reform podatkowych. Organizacja administracji skarbowej jest kluczowa dla funkcjonowania systemu podatkowego.

Budowa ustawy

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa zbudowana jest z 9 działów, na które składają się rozdziały (Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa):

  • Dział 1: Przepisy ogólne
  • Dział 2: Organy podatkowe i ich właściwość
  • Dział 2a: Porozumienia w sprawach ustalenia cen transakcyjnych
  • Dział 3: Zobowiązania podatkowe
  • Dział 3a. Przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania
  • Dział 3b: Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych
  • Dział 4: Postępowanie podatkowe
  • Dział 5: Czynności sprawdzające
  • Dział 6: Kontrola podatkowa
  • Dział 7: Tajemnica skarbowa
  • Dział 7a: Wymiana informacji podatkowych z innymi państwami
  • Dział 8: Przepisy karne
  • Dział 8a: Zaświadczenia
  • Dział 9: Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe

System podatkowy

Rozwój społeczny sprawił, że potrzeba przestała być kojarzona z jednostką a z szerszą grupą posiadającą wspólny cel. Tym celem stał się rozwój nie tylko indywidualnego organizmu, ale szeroko pojmowanej organizacji. Państwo jako duża organizacja musiało stworzyć kompleksowe narzędzia do osiągnięcia celów związanych z narodowym i społecznym interesem. Te wspólne cele indywidualistyczne i społeczne przyczyniły się do stworzenia instytucji podatku. Daniny na rzecz państwa nie powinny być zbyt wysokie, aby podatnik mógł prowadzić spokojne życie, ale powinny być wystarczające na prowadzenie przez państwo polityki chroniącej wolność i własność obywateli.

Budowa systemu podatkowego to bardzo trudne i złożone zadanie, polegające na zestrojeniu wielu podatków w pewną związaną całość. Stawiane są wysokie wymagania, którym nie sposób sprostać przez wysoce złożony problem. System podatkowy ustalają przepisy prawne, ale przedmiotem regulowanym przez te przepisy jest gospodarka i jednostka, która stoi za budowaniem wewnętrznego i indywidualnego dobrobytu. W tym więc tkwi źródło podatku, dlatego ordynacja podatkowa powinna brać pod uwagę głównie dochód czy majątek. W doborze podatków ważne jest, aby źródło było widoczne, a system składał się z podatków, które obciążą tylko te dostrzeżone źródła. Przy nakładaniu podatków, wiedza na temat źródła i właściciela pomoże przy ustaleniu wysokości obciążenia (J. Zdzitowiecki 1961, s. 33-34).

Ewolucja polskiego systemu podatków i opłat

Zmiany jakie zaszły w Polsce na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci zrodziły potrzebę odnowienia konstrukcji systemu podatkowego. Transformacja ustrojowa a potem wstąpienie Polski do Unii Europejskiej zmusiły Polskę do ujednolicenia i unowocześnienia obowiązujących przepisów. Od 1989 r. było wiele prób dokonania reform. Nie zawsze dokonywane zmiany były udane. Najistotniejsze kierunki, które określiły drogę zmian w polskim systemie podatkowym to:

  • 1989 r. - Wprowadzenie podatku dochodowego od osób prawnych
  • 1991 r. – Uchwalenie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
  • 1992 r. – Wejście w życie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  • 1993 r. – wejście w życie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
  • 1996 r. – likwidacja podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń
  • 1997 r. – Uchwalenie ustawy Ordynacja podatkowa
  • 2000 r. – Uchwalenie ustawy o opłacie skarbowej i ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych
  • 2003 r. – Istotne obniżenie stawek podatku dochodowego od osób prawnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
  • 2004 r. – Uchwalenie nowej ustawy o podatku od towarów i usług

W wymienionych latach dokonano znaczących zmian systemowych polskiego systemu podatkowego. Zmieniono sposób wymiaru podatków a także zmniejszono liczne przywileje podatkowe. Zreformowano podatki lokalne, wprowadzono opodatkowanie konsumpcji i stopniowo dostosowano prawo do unijnych norm. Kamieniem milowym było uchwalenie ustawy Ordynacja podatkowa (W. Wyrzykowski 2004, s. 10-12).

Organizacja polskiej administracji skarbowej

Sprawna organizacja administracji odpowiedzialnej za pobór podatków jest kluczowa w funkcjonowaniu systemu podatkowego. Najważniejszymi zadaniami administracji skarbowej jest: rejestracja podatników, wymiar, ich kontrola oraz egzekucja płatności zobowiązań podatkowych, dochodzenie i orzekanie w sprawach o przestępstwa skarbowe, zajmowanie się postępowaniami prawno – podatkowymi.

Podział polskiej administracji podatkowej wygląda następująco:

  • Centralny organ administracyjny
  • Ministerstwo Finansów
  • Terenowe organy administracji podatkowej
  • Organy jednostek samorządu terytorialnego

Administrację podatkową tworzy:

  • 16 izb skarbowych
  • 399 urzędów skarbowych
  • 16 urzędów kontroli skarbowej
  • 17 izb celnych i 69 urzędów celnych

Liczba pracowników zatrudnionych w administracji podatkowej to około 50 000 osób (W. Wyrzykowski 2004, s. 15).

Bibliografia

  • Etel L. (red.) (1994)., Prawo podatkowe, Difin, Warszawa
  • Felis P. (2012), Elementy teorii i praktyki podatków majątkowych, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa
  • Podatki.gov.pl (2020), Portal podatkowy
  • Mastalski R. (2006)., Prawo Podatkowe, C.H. BECK, Warszawa
  • Mazurek - Chwiejczak M. (2016), Sprawiedliwy system podatkowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice
  • Możyłowski P. (2010)., Wpływ podatków na wzrost gospodarczy, Pierwszy Urząd Skarbowy, Radom
  • Ostaszewski J. (2010)., Finanse, Difin, Warszawa
  • Owsiak S. (2016)., System podatkowy Polski w okresie transformacji, Oeconomia, Vol. 50, 1
  • Russel P. (2008)., Podatek liniowy, Infos nr 16 (40)
  • Sosnowski M. (red.) (2017), Progresja w opodatkowaniu dochodów osób fizycznych, Oeconomica nr Nr 488, s. 233-244
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926
  • Wyrzykowski W. (2004)., Polski system podatków i opłat w zarysie, SPG, Gdańsk
  • Zdzitowiecki J. (1961)., System podatkowy, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 23, z. 1, s. 33-46
  • Żurawska D. (2011)., Prawo podatkowe, Difin, Warszawa
  • Żyrzyński J. (2009)., Budżet i polityka podatkowa, PWN, Warszawa
  • Żyżyński J. (2008)., Progresywny system podatkowy jako czynnik spójności ekonomicznej gospodarki, Biblioteka Narodowa, s. 147-172 1898-5084


Autor: Krzysztof Konieczko

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.