Turystyka motywacyjna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Spotkanie integracyjne]]</li>
<li>[[Klub fitness]]</li>
<li>[[Wolontariat pracowniczy]]</li>
<li>[[Wyjazd integracyjny]]</li>
<li>[[Employer branding]]</li>
<li>[[Work-life balance]]</li>
<li>[[Turystyka biznesowa]]</li>
<li>[[Marketing personalny]]</li>
<li>[[Agencje public relations]]</li>
</ul>
}}
'''[[Turystyka]] motywacyjna''' (Incentive Tourism) - jest odmianą [[Turystyka biznesowa|turystyki biznesowej]], jednak nie jest związana z wyjazdami w celu wykonywania zajęć wynikających z pracy lub interesów. Nie istnieje wyczerpująca [[definicja]] tej formy turystyki. Jedną z najczęściej podawanych jest przygotowana przez Society of Incentive & Travel Executives (SITE), definiująca podróże motywacyjne jako: narzędzie całościowego zarządzania do wykorzystywania wyjątkowych podróży w celu zmotywowania i/lub nagrodzenia [[pracownik]]ów za ich pracę wykraczającą poza obowiązki i zbliżającą do osiągnięcia celów firmy, które mogą czasem obejmować aspekty działalności firmy nie związane ze sprzedażą, jak redukcja personelu, lecz zazwyczaj głównym celem jest zwiększenie [[sprzedaż]]y.
'''[[Turystyka]] motywacyjna''' (Incentive Tourism) - jest odmianą [[Turystyka biznesowa|turystyki biznesowej]], jednak nie jest związana z wyjazdami w celu wykonywania zajęć wynikających z pracy lub interesów. Nie istnieje wyczerpująca [[definicja]] tej formy turystyki. Jedną z najczęściej podawanych jest przygotowana przez Society of Incentive & Travel Executives (SITE), definiująca podróże motywacyjne jako: narzędzie całościowego zarządzania do wykorzystywania wyjątkowych podróży w celu zmotywowania i/lub nagrodzenia [[pracownik]]ów za ich pracę wykraczającą poza obowiązki i zbliżającą do osiągnięcia celów firmy, które mogą czasem obejmować aspekty działalności firmy nie związane ze sprzedażą, jak redukcja personelu, lecz zazwyczaj głównym celem jest zwiększenie [[sprzedaż]]y.


Niektóre rodzaje wyjazdów motywacyjnych w postaci wyjazdów integracyjnych są wykorzystywane także przez pracodawców do celów budowania zespołu, wzmacniania więzi między pracownikami, wyszukiwania wśród nich nieformalnych liderów, ale także tzw. słabych punktów. W takich wyjazdach coraz częściej biorą [[udział]] anonimowo specjaliści do spraw zarządzania zasobami ludzkimi oraz psycholodzy. Dlatego specyfiką tej formy turystyki jako formy zarządzania personelem jest pozorna sytuacja swobody uczestników.
Niektóre rodzaje wyjazdów motywacyjnych w postaci wyjazdów integracyjnych są wykorzystywane także przez pracodawców do celów budowania zespołu, wzmacniania więzi między pracownikami, wyszukiwania wśród nich nieformalnych liderów, ale także tzw. słabych punktów. W takich wyjazdach coraz częściej biorą [[udział]] anonimowo specjaliści do spraw zarządzania zasobami ludzkimi oraz psycholodzy. Dlatego specyfiką tej formy turystyki jako formy zarządzania personelem jest pozorna sytuacja swobody uczestników.
==TL;DR==
==TL;DR==
Turystyka motywacyjna to forma podróży, w której pracodawcy nagradzają pracowników za ich pracę wykraczającą poza obowiązki. Ma ona na celu zwiększenie motywacji i lojalności pracowników wobec firmy. Podróże motywacyjne są luksusowe i mają różne formy, takie jak wyjazdy integracyjne, szkoleniowe czy turystyczne. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy odnoszą korzyści z tego rodzaju turystyki.
Turystyka motywacyjna to forma podróży, w której pracodawcy nagradzają pracowników za ich pracę wykraczającą poza obowiązki. Ma ona na celu zwiększenie motywacji i lojalności pracowników wobec firmy. Podróże motywacyjne są luksusowe i mają różne formy, takie jak wyjazdy integracyjne, szkoleniowe czy turystyczne. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy odnoszą korzyści z tego rodzaju turystyki.


==Cechy==
==Cechy==
<google>text</google>


Podróże motywacyjne, nastawione są głównie na nieskrępowaną zabawę i rozrywkę, zazwyczaj są one luksusowe i do atrakcyjnych miejsc, które finansują pracodawcy swoim pracownikom w nagrodę za wygranie współzawodnictwa związanego z pracą, a celem takiego wyjazdu jest wzbudzenie u pracownika entuzjazmu i wdzięczności, a tym samym lojalności w stosunku do firmy. Podróż motywacyjna przypomina tradycyjną turystykę rekreacyjną uprawianą w wolnym czasie.
Podróże motywacyjne, nastawione są głównie na nieskrępowaną zabawę i rozrywkę, zazwyczaj są one luksusowe i do atrakcyjnych miejsc, które finansują pracodawcy swoim pracownikom w nagrodę za wygranie współzawodnictwa związanego z pracą, a celem takiego wyjazdu jest wzbudzenie u pracownika entuzjazmu i wdzięczności, a tym samym lojalności w stosunku do firmy. Podróż motywacyjna przypomina tradycyjną turystykę rekreacyjną uprawianą w wolnym czasie.


Podróż motywacyjna łączy [[potrzeby]] odpoczynku, aktywności fizycznej, chęci poznania innych ludzi i kultur z pragnieniami podniesienia statusu zawodowego i prestiżu środowiskowego. Decyzje o zakupie i ostatecznym kształcie programu wyjazdu incentive podejmują osoby 1kierujące w firmie działalnością marketingową i zasobami ludzkimi, często są to sami właściciele firm. Wyróżnikiem incentive travel jest wysoka [[jakość]] oferowanych usług w trakcie wyjazdu w każdym elemencie programu. Najczęściej są to wyjazdy grupowe, a [[program]] jest ustalany specjalnie dla danej imprezy i znacznie odbiega od standardowych wyjazdów turystycznych.
Podróż motywacyjna łączy [[potrzeby]] odpoczynku, aktywności fizycznej, chęci poznania innych ludzi i kultur z pragnieniami podniesienia statusu zawodowego i prestiżu środowiskowego. Decyzje o zakupie i ostatecznym kształcie programu wyjazdu incentive podejmują osoby 1kierujące w firmie działalnością marketingową i zasobami ludzkimi, często są to sami właściciele firm. Wyróżnikiem incentive travel jest wysoka [[jakość]] oferowanych usług w trakcie wyjazdu w każdym elemencie programu. Najczęściej są to wyjazdy grupowe, a [[program]] jest ustalany specjalnie dla danej imprezy i znacznie odbiega od standardowych wyjazdów turystycznych.
<google>n</google>


==Formy==
==Formy==
Podróże motywacyjne mogą mieć charakter typowo wypoczynkowy, poznawczy, przygodowy itp. W zależności od specyfiki kulturowej państw mogą to być:
Podróże motywacyjne mogą mieć charakter typowo wypoczynkowy, poznawczy, przygodowy itp. W zależności od specyfiki kulturowej państw mogą to być:
* krajowe lub zagraniczne podróże motywacyjne o wysokim standardzie, z niepowtarzalnym programem, trwające 3–7 dni,
* krajowe lub zagraniczne podróże motywacyjne o wysokim standardzie, z niepowtarzalnym programem, trwające 3-7 dni,
* długie luksusowe wyjazdy jako [[nagroda]] dla najlepszych dystrybutorów, dilerów, hurtowników, bez udziału zwykłych pracowników firmy sponsorującej, za to z udziałem pionu kierowniczego,
* długie luksusowe wyjazdy jako [[nagroda]] dla najlepszych dystrybutorów, dilerów, hurtowników, bez udziału zwykłych pracowników firmy sponsorującej, za to z udziałem pionu kierowniczego,
* nagrodowe wyjazdy turystyczne dla pracowników do atrakcyjnych miejsc bez zasady wyjątkowości programu,
* nagrodowe wyjazdy turystyczne dla pracowników do atrakcyjnych miejsc bez zasady wyjątkowości programu,
Linia 38: Linia 24:
* wyjazdy szkoleniowe z elementami rekreacji i zabawy
* wyjazdy szkoleniowe z elementami rekreacji i zabawy
* luksusowe egzotyczne wyjazdy dla wąskiej grupy osób zarządzających firmą, razem z rodzinami
* luksusowe egzotyczne wyjazdy dla wąskiej grupy osób zarządzających firmą, razem z rodzinami
==Korzyści==
==Korzyści==
Z turystyki motywacyjnej osiągają korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Z punktu widzenia pracodawcy podróże motywacyjne:
Z turystyki motywacyjnej osiągają korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Z punktu widzenia pracodawcy podróże motywacyjne:
Linia 53: Linia 40:
* osobistych związanych z kształtowaniem własnego statusu i prestiżu społeczno-zawodowego, uznania i akceptacji osobistej,
* osobistych związanych z kształtowaniem własnego statusu i prestiżu społeczno-zawodowego, uznania i akceptacji osobistej,
* tolerancji ze strony rodziny wobec dodatkowej pracy, wysiłku, dodatkowego czasu na pracę
* tolerancji ze strony rodziny wobec dodatkowej pracy, wysiłku, dodatkowego czasu na pracę
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Spotkanie integracyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Klub fitness]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wolontariat pracowniczy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wyjazd integracyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Employer branding]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Work-life balance]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turystyka biznesowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing personalny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencje public relations]]}} }}
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Davidson, R. (2003). ''Turystyka biznesowa''. Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa
* Davidson R., Cope B. (2003), ''Turystyka biznesowa'', Wydawnictwo Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa
* Iwan, B. (2014). [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-d3de141c-3828-41ff-9661-334ecf82498e ''Turystyka motywacyjna w zarządzaniu zasobami ludzkimi'']. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1(13), 11-131
* Iwan B. (2014), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-d3de141c-3828-41ff-9661-334ecf82498e Turystyka motywacyjna w zarządzaniu zasobami ludzkimi]'', Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1(13)
* Kurek, W. (2007). ''Turystyka''. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Kurek W. (red.) (2011), ''Turystyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Sikora, J., Wartecka-Ważyńska, A. (2010). ''Turystyka motywacyjna instrumentem zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie''. Polish Journal of Sport and Tourism, Vol. 17, No. 2, 79-86
* Sikora J., Wartecka-Ważyńska A. (2010), ''Turystyka motywacyjna instrumentem zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie'', Pol. J. Sport Tourism, nr 17
* Ziółkowska-Weiss, K. (2012).[http://docplayer.pl/3419561-Podroze-motywacyjne-a-rozwoj-przedsiebiorczosci-w-firmie-na-przykladzie-niemieckiej-i-hiszpanskiej-grupy-pracownikow.html ''Podróże motywacyjne a rozwój przedsiębiorczości w firmie na przykładzie niemieckiej i hiszpańskiej grupy pracowników'']. Przedsiębiorczość-Edukacja, tom 8, 396-403
* Ziółkowska-Weiss K. (2012), ''[https://p-e.up.krakow.pl/article/download/136/74 Podróże motywacyjne a rozwój przedsiębiorczości w firmie na przykładzie niemieckiej i hiszpańskiej grupy pracowników]'', Przedsiębiorczość - Edukacja, vol 8
</noautolinks>
</noautolinks>
 
[[Kategoria:Rodzaje turystyki]]
[[Kategoria:Turystyka]]
{{a|Joanna Opałka, Gabriela Mady}}
{{a|Joanna Opałka, Gabriela Mady}}


{{#metamaster:description|Turystyka motywacyjna - narzędzie zarządzania personelem, wykorzystujące podróże do motywowania pracowników i wzmacniania więzi między nimi.}}
{{#metamaster:description|Turystyka motywacyjna - narzędzie zarządzania personelem, wykorzystujące podróże do motywowania pracowników i wzmacniania więzi między nimi.}}

Aktualna wersja na dzień 01:07, 10 sty 2024

Turystyka motywacyjna (Incentive Tourism) - jest odmianą turystyki biznesowej, jednak nie jest związana z wyjazdami w celu wykonywania zajęć wynikających z pracy lub interesów. Nie istnieje wyczerpująca definicja tej formy turystyki. Jedną z najczęściej podawanych jest przygotowana przez Society of Incentive & Travel Executives (SITE), definiująca podróże motywacyjne jako: narzędzie całościowego zarządzania do wykorzystywania wyjątkowych podróży w celu zmotywowania i/lub nagrodzenia pracowników za ich pracę wykraczającą poza obowiązki i zbliżającą do osiągnięcia celów firmy, które mogą czasem obejmować aspekty działalności firmy nie związane ze sprzedażą, jak redukcja personelu, lecz zazwyczaj głównym celem jest zwiększenie sprzedaży.

Niektóre rodzaje wyjazdów motywacyjnych w postaci wyjazdów integracyjnych są wykorzystywane także przez pracodawców do celów budowania zespołu, wzmacniania więzi między pracownikami, wyszukiwania wśród nich nieformalnych liderów, ale także tzw. słabych punktów. W takich wyjazdach coraz częściej biorą udział anonimowo specjaliści do spraw zarządzania zasobami ludzkimi oraz psycholodzy. Dlatego specyfiką tej formy turystyki jako formy zarządzania personelem jest pozorna sytuacja swobody uczestników.

TL;DR

Turystyka motywacyjna to forma podróży, w której pracodawcy nagradzają pracowników za ich pracę wykraczającą poza obowiązki. Ma ona na celu zwiększenie motywacji i lojalności pracowników wobec firmy. Podróże motywacyjne są luksusowe i mają różne formy, takie jak wyjazdy integracyjne, szkoleniowe czy turystyczne. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy odnoszą korzyści z tego rodzaju turystyki.

Cechy

Podróże motywacyjne, nastawione są głównie na nieskrępowaną zabawę i rozrywkę, zazwyczaj są one luksusowe i do atrakcyjnych miejsc, które finansują pracodawcy swoim pracownikom w nagrodę za wygranie współzawodnictwa związanego z pracą, a celem takiego wyjazdu jest wzbudzenie u pracownika entuzjazmu i wdzięczności, a tym samym lojalności w stosunku do firmy. Podróż motywacyjna przypomina tradycyjną turystykę rekreacyjną uprawianą w wolnym czasie.

Podróż motywacyjna łączy potrzeby odpoczynku, aktywności fizycznej, chęci poznania innych ludzi i kultur z pragnieniami podniesienia statusu zawodowego i prestiżu środowiskowego. Decyzje o zakupie i ostatecznym kształcie programu wyjazdu incentive podejmują osoby 1kierujące w firmie działalnością marketingową i zasobami ludzkimi, często są to sami właściciele firm. Wyróżnikiem incentive travel jest wysoka jakość oferowanych usług w trakcie wyjazdu w każdym elemencie programu. Najczęściej są to wyjazdy grupowe, a program jest ustalany specjalnie dla danej imprezy i znacznie odbiega od standardowych wyjazdów turystycznych.

Formy

Podróże motywacyjne mogą mieć charakter typowo wypoczynkowy, poznawczy, przygodowy itp. W zależności od specyfiki kulturowej państw mogą to być:

  • krajowe lub zagraniczne podróże motywacyjne o wysokim standardzie, z niepowtarzalnym programem, trwające 3-7 dni,
  • długie luksusowe wyjazdy jako nagroda dla najlepszych dystrybutorów, dilerów, hurtowników, bez udziału zwykłych pracowników firmy sponsorującej, za to z udziałem pionu kierowniczego,
  • nagrodowe wyjazdy turystyczne dla pracowników do atrakcyjnych miejsc bez zasady wyjątkowości programu,
  • wyjazdy szkoleniowo-rozrywkowo-integracyjne z programem budowania zespołu i udziałem psychologa w celu wyłonienia nieformalnych liderów,
  • nagrodowe krótkie wyjazdy zagraniczne z udziałem członków rodziny pracownika,
  • integracyjne wyjazdy kierowników firm kooperujących z firmą sponsorującą połączone z prezentacją zakładów produkcyjnych, procesu technologicznego w kraju sponsora i programem rekreacyjnym,
  • wyjazdy szkoleniowe z elementami rekreacji i zabawy
  • luksusowe egzotyczne wyjazdy dla wąskiej grupy osób zarządzających firmą, razem z rodzinami

Korzyści

Z turystyki motywacyjnej osiągają korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Z punktu widzenia pracodawcy podróże motywacyjne:

  • ułatwiają komunikację i integrację z kierownictwem przedsiębiorstwa oraz z całą firmą,
  • kształtują kulturę firmy i zachodzące w niej stosunki międzyludzkie,
  • zwiększają entuzjazm pracowników przed kolejną podróżą motywacyjną,
  • kształtują lojalność pracowników wobec firmy, przywiązanie do niej, sprzyjają budowaniu i umacnianiu zespołów pracowniczych,
  • motywują do wyjazdu turystycznego innych pracowników, którzy w wyjeździe nie brali udziału,
  • wzmacniają pozytywny wizerunek pracodawcy w oczach pracownika.

Z kolei korzyści dla pracownika osiągane z turystyki motywacyjnej to zaspokojenie potrzeb:

  • wypoczynku, sportowo-rekreacyjnych i zdrowotnych,
  • kulturowych i możliwości poznania obcych kultur,
  • społecznych, w tym poznawania innych ludzi oraz ich problemów życiowych,
  • osobistych związanych z kształtowaniem własnego statusu i prestiżu społeczno-zawodowego, uznania i akceptacji osobistej,
  • tolerancji ze strony rodziny wobec dodatkowej pracy, wysiłku, dodatkowego czasu na pracę
Turystyka motywacyjnaartykuły polecane
Spotkanie integracyjneKlub fitnessWolontariat pracowniczyWyjazd integracyjnyEmployer brandingWork-life balanceTurystyka biznesowaMarketing personalnyAgencje public relations

Bibliografia

Autor: Joanna Opałka, Gabriela Mady