Turystyka morska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Turystyka morska''' to trwałe zjawisko społeczno-ekonomiczne, które obejmuje:
'''[[Turystyka]] morska''' to trwałe zjawisko społeczno-ekonomiczne, które obejmuje:
* podróże oraz wypoczynek [[turysta|turystów krajowych]] i zagranicznych statkami, promami i jachtami, przewozy turystyczne żeglugi przybrzeżnej,
* podróże oraz wypoczynek [[turysta|turystów krajowych]] i zagranicznych statkami, promami i jachtami, przewozy turystyczne żeglugi przybrzeżnej,
* rejsy żeglarskie morskie i przybrzeżne turystów krajowych.
* rejsy żeglarskie morskie i przybrzeżne turystów krajowych.
Linia 43: Linia 43:


==Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie==
==Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie==
* Zaliczany do czynników ekonomicznych wzrost zamożności społeczeństwa wpływa na popyt turystyczny m.in. na wycieczki morskie.
* Zaliczany do czynników ekonomicznych wzrost zamożności społeczeństwa wpływa na [[popyt]] turystyczny m.in. na wycieczki morskie.
* W grupie czynników społeczno-psychologicznych motywacje odgrywają najważniejszą rolę w decydowaniu się na podróż morską. Należą do nich m.in. większa ilość środków transportowych, większa ilościa czasu wolnego.Turystyka morska traktowana jest jako antidotum na monotonię życia codziennego i pomaga w odstresowaniu się i odzyskaniu sił psychicznych.
* W grupie czynników społeczno-psychologicznych motywacje odgrywają najważniejszą rolę w decydowaniu się na podróż morską. Należą do nich m.in. większa ilość środków transportowych, większa ilościa czasu wolnego.Turystyka morska traktowana jest jako antidotum na monotonię życia codziennego i pomaga w odstresowaniu się i odzyskaniu sił psychicznych.
* Dla czynników politycznych istotną rolę odgrywają bezpieczeństwo oraz stabilizacja sytuacji politycznej w miejscach, w których uprawiana jest turystyka morska. Między innymi dzięki zniesieniu wiz i układowi z Schengen mamy do czynienia ze swobodą podróżowania, która wynika z postępującej integracji.
* Dla czynników politycznych istotną rolę odgrywają bezpieczeństwo oraz stabilizacja sytuacji politycznej w miejscach, w których uprawiana jest turystyka morska. Między innymi dzięki zniesieniu wiz i układowi z Schengen mamy do czynienia ze swobodą podróżowania, która wynika z postępującej integracji.
* Czynniki podaży usług turystyki morskiej, które zostały wykreowane przez [[touroperator|touroperatorów]] i przewoźników przy pomocy zróżnicowanych ofert, organizacji wycieczek oraz eksploatacji odpowiednich statków. Na popyt wpływa również rozwój infrastruktury turystycznej np. bazy noclegowej oraz rozwój sieci dróg lądowych.(I.Urbanyi-Popiołek 2013, s. 84)
* Czynniki podaży usług turystyki morskiej, które zostały wykreowane przez [[touroperator|touroperatorów]] i przewoźników przy pomocy zróżnicowanych ofert, organizacji wycieczek oraz eksploatacji odpowiednich statków. Na popyt wpływa również [[rozwój]] infrastruktury turystycznej np. bazy noclegowej oraz rozwój sieci dróg lądowych.(I.Urbanyi-Popiołek 2013, s. 84)


==Charakterystyka rejsów-wycieczek morskich==
==Charakterystyka rejsów-wycieczek morskich==
* rejsy lecznicze; jest to stosunkowo nowy rodzaj rejsów wycieczkowych, mający znaczne możliwości rozwoju jako forma łącząca dwa [[cele]] podróży turystycznych: wypoczynek i leczenie na morzu; zastosowanie tej formuły może przynieść korzystne wyniki dzięki wykorzystaniu w rejsie, oprócz kwalifikowanej opieki lekarskiej, również leczniczych właściwości klimatu, czystego morskiego powietrza, kąpieli słonecznych i wodnych oraz gimnastyki,
* rejsy lecznicze; jest to stosunkowo nowy rodzaj rejsów wycieczkowych, mający znaczne możliwości rozwoju jako forma łącząca dwa [[cele]] podróży turystycznych: wypoczynek i leczenie na morzu; zastosowanie tej formuły może przynieść korzystne wyniki dzięki wykorzystaniu w rejsie, oprócz kwalifikowanej opieki lekarskiej, również leczniczych właściwości klimatu, czystego morskiego powietrza, kąpieli słonecznych i wodnych oraz gimnastyki,
* rejsy szkolne; podróże te pozwalają na łączenie [[system]] zdobywania wiedzy z interesującą formą wycieczki morskiej, dającej możliwości obejrzenia tego, co było przedmiotem wykładu w szkole; rejsy takie są więc dopełnieniem programu szkolnego lub studiów, a także zwiększają efektywność dydaktyki,
* rejsy szkolne; podróże te pozwalają na łączenie [[system]] zdobywania wiedzy z interesującą formą wycieczki morskiej, dającej możliwości obejrzenia tego, co było przedmiotem wykładu w szkole; rejsy takie są więc dopełnieniem programu szkolnego lub studiów, a także zwiększają [[efektywność]] dydaktyki,
* minirejsy międzyportowe; są one popularną i tania formą 2-4 dniowych wycieczek morskich, stanowią także reklamę turystyki morskiej,
* minirejsy międzyportowe; są one popularną i tania formą 2-4 dniowych wycieczek morskich, stanowią także reklamę turystyki morskiej,
* rejsy kombinowane; polegają na łączeniu środków [[transport]]u morskiego z innymi rodzajami transportu - lotniczego, drogowego, kolejowego; podróże w rejsach kombinowanych, odbywane na podstawie jednego biletu, są przyszłościowa formą turystyki morskiej,
* rejsy kombinowane; polegają na łączeniu środków [[transport]]u morskiego z innymi rodzajami transportu - lotniczego, drogowego, kolejowego; podróże w rejsach kombinowanych, odbywane na podstawie jednego biletu, są przyszłościowa formą turystyki morskiej,
Linia 61: Linia 61:
* innowacyjne oferty turystyczne wpływające na wydłużenie sezonu turystycznego
* innowacyjne oferty turystyczne wpływające na wydłużenie sezonu turystycznego
* napływ turystów zagranicznych
* napływ turystów zagranicznych
* wzrost nakładów finansowych na inwestycje w zakresie infrastruktury portowej (M. Dębski 2015, s. 50-51)
* wzrost nakładów finansowych na [[inwestycje]] w zakresie infrastruktury portowej (M. Dębski 2015, s. 50-51)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Dębski M.(2015). ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-4-2.pdf Zarządzanie w regionie turystycznym]''"Przedsiębiorczość i zarządzanie”, nr 4, s. 50-51
* Dębski M.(2015). ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVI-4-2.pdf Zarządzanie w regionie turystycznym]''"[[Przedsiębiorczość]] i zarządzanie”, nr 4, s. 50-51
* Gaworecki W.(2003). ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczna, Warszawa
* Gaworecki W.(2003). ''Turystyka'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczna, Warszawa
* Kaprowski W.(2004).''Geografia turystyczna'', Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
* Kaprowski W.(2004).''Geografia turystyczna'', Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
* Urbanyi-Popiołek I.(2013) ''[http://studiaimaterialy.pl/wp-content/uploads/2014/07/IUPopiolek.pdf Kierunki rozwoju turystyki morskiej na morzu bałtyckim]'',"Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego”, nr 10, s. 84
* Urbanyi-Popiołek I.(2013) ''[http://studiaimaterialy.pl/wp-content/uploads/2014/07/IUPopiolek.pdf Kierunki rozwoju turystyki morskiej na morzu bałtyckim]'',"Studia i [[Materiały]] Instytutu Transportu i Handlu Morskiego”, nr 10, s. 84


{{a|Anna Bieniasz, Katarzyna Kudłacz}}
{{a|Anna Bieniasz, Katarzyna Kudłacz}}
[[Kategoria:Turystyka]]
[[Kategoria:Turystyka]]
[[en:Coastal tourism]]
[[en:Coastal tourism]]

Wersja z 06:40, 22 maj 2020

Turystyka morska
Polecane artykuły


Turystyka morska to trwałe zjawisko społeczno-ekonomiczne, które obejmuje:

  • podróże oraz wypoczynek turystów krajowych i zagranicznych statkami, promami i jachtami, przewozy turystyczne żeglugi przybrzeżnej,
  • rejsy żeglarskie morskie i przybrzeżne turystów krajowych.
Turystyka morska jest to rodzaj turystyki obejmujący wycieczki pełnomorskie, żeglugę przybrzeżną, żeglarstwo, kajakarstwo oraz turystykę podwodną.
Turystyka morska to wszelkie przejawy ruchliwości turystycznej znajdującej swój wyraz w wycieczkach morskich na statkach wycieczkowych, specjalnie do tego celu przeznaczonych, lub na statkach liniowych, oferujących wycieczki w sezonach martwych, w uprawianiu żeglarstwa morskiego, traktowanego nie jako wyczyn sportowy, lecz forma spędzania czasu oraz w korzystaniu z wycieczek statkami żeglugi przybrzeżnej.

Rodzaje

Kryteria podziału turystyki morskiej:

  • czas trwania (turystyka krótkookresowa i długookresowa)
  • odległość celów podróży (podróże morskie bliskie i dalekie)
  • miejsce pochodzenia turysty (turystyka morska krajowa i zagraniczna)
  • sposób uprawiania (turystyka morska kwalifikowana i niekwalifikowana; zorganizowana i niezorganizowana)

Formy

Formy turystyki morskiej:

  • wycieczki pełnomorskie,
  • żeglarstwo morskie,
  • pasażerska żegluga przybrzeżna,
  • żegluga promowa,
  • kajakarstwo,
  • turystyka podwodna.

Determinanty rozwoju turystyki morskiej w Europie

  • Zaliczany do czynników ekonomicznych wzrost zamożności społeczeństwa wpływa na popyt turystyczny m.in. na wycieczki morskie.
  • W grupie czynników społeczno-psychologicznych motywacje odgrywają najważniejszą rolę w decydowaniu się na podróż morską. Należą do nich m.in. większa ilość środków transportowych, większa ilościa czasu wolnego.Turystyka morska traktowana jest jako antidotum na monotonię życia codziennego i pomaga w odstresowaniu się i odzyskaniu sił psychicznych.
  • Dla czynników politycznych istotną rolę odgrywają bezpieczeństwo oraz stabilizacja sytuacji politycznej w miejscach, w których uprawiana jest turystyka morska. Między innymi dzięki zniesieniu wiz i układowi z Schengen mamy do czynienia ze swobodą podróżowania, która wynika z postępującej integracji.
  • Czynniki podaży usług turystyki morskiej, które zostały wykreowane przez touroperatorów i przewoźników przy pomocy zróżnicowanych ofert, organizacji wycieczek oraz eksploatacji odpowiednich statków. Na popyt wpływa również rozwój infrastruktury turystycznej np. bazy noclegowej oraz rozwój sieci dróg lądowych.(I.Urbanyi-Popiołek 2013, s. 84)

Charakterystyka rejsów-wycieczek morskich

  • rejsy lecznicze; jest to stosunkowo nowy rodzaj rejsów wycieczkowych, mający znaczne możliwości rozwoju jako forma łącząca dwa cele podróży turystycznych: wypoczynek i leczenie na morzu; zastosowanie tej formuły może przynieść korzystne wyniki dzięki wykorzystaniu w rejsie, oprócz kwalifikowanej opieki lekarskiej, również leczniczych właściwości klimatu, czystego morskiego powietrza, kąpieli słonecznych i wodnych oraz gimnastyki,
  • rejsy szkolne; podróże te pozwalają na łączenie system zdobywania wiedzy z interesującą formą wycieczki morskiej, dającej możliwości obejrzenia tego, co było przedmiotem wykładu w szkole; rejsy takie są więc dopełnieniem programu szkolnego lub studiów, a także zwiększają efektywność dydaktyki,
  • minirejsy międzyportowe; są one popularną i tania formą 2-4 dniowych wycieczek morskich, stanowią także reklamę turystyki morskiej,
  • rejsy kombinowane; polegają na łączeniu środków transportu morskiego z innymi rodzajami transportu - lotniczego, drogowego, kolejowego; podróże w rejsach kombinowanych, odbywane na podstawie jednego biletu, są przyszłościowa formą turystyki morskiej,
  • rejsy inclusive; są to częste rejsy pasażerskich statków liniowych; turystyka korzysta za wszystkich usług świadczonych na statku, w portach pośrednich są oferowane wycieczki krajoznawcze, a często nawet kilkudniowy pobyt na lądzie,
  • promowe przewozy turystów; wycieczki morskie na promach pasażersko-samochodowych są dzisiaj popularna formą podróży turystycznych; mogą być realizowane zarówno na liniach promowych, jak i za pomocą nieregularnych rejsów promami; statek-prom umożliwia turyście przerwanie podróży morskiej i odbycie wycieczki na lądzie własnym samochodem lub grupowo autokarem; możliwości komunikowania się są tu znaczne i zwiększają się, gdy prom odwiedza po drodze kilka portów.

Korzyści z rozwoju turystyki morskiej

  • rozwój przedsiębiorczości i gospodarki lokalnej
  • wzrost ilości miejsc pracy dla lokalnych mieszkańców
  • innowacyjne oferty turystyczne wpływające na wydłużenie sezonu turystycznego
  • napływ turystów zagranicznych
  • wzrost nakładów finansowych na inwestycje w zakresie infrastruktury portowej (M. Dębski 2015, s. 50-51)

Bibliografia

Autor: Anna Bieniasz, Katarzyna Kudłacz