Rodzaje informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


Charakteryzując funkcje, które spełnia [[informacja]] w przedsiębiorstwie, należy zidentyfikować najważniejsze rodzaje informacji ekonomicznej.


 
Ze względu na różne kryteria klasyfikacji informacji występujących w literaturze, poniżej przedstawiono podstawowe rodzaje informacji wraz z syntetycznym opisem ich cech.
Charakteryzując funkcje, które spełnia [[informacja]] w przedsiębiorstwie, należy zidentyfikować najważniejsze rodzaje informacji ekonomicznej.
 
Ze względu na różne kryteria klasyfikacji informacji występujących w literaturze, poniżej przedstawiono podstawowe rodzaje informacji wraz z syntetycznym opisem ich cech.  


==Faktograficzna==
==Faktograficzna==
Linia 28: Linia 26:
==Techniczno-ekonomiczna==
==Techniczno-ekonomiczna==
Jest to taka informacja faktograficzna, której obiektami są obiekty techniczne, ale ich cechami są charakterystyki ekonomiczne, np. [[cena]], [[koszt]] wytworzenia, itp.
Jest to taka informacja faktograficzna, której obiektami są obiekty techniczne, ale ich cechami są charakterystyki ekonomiczne, np. [[cena]], [[koszt]] wytworzenia, itp.
 
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
 
==Ściśle ekonomiczna==
==Ściśle ekonomiczna==
Może mieć charakter albo mikro- albo makroekonomiczny. W pierwszym wypadku jej odniesieniem jest mikroekonomiczny obraz przedsiębiorstwa (np. [[zysk]], [[sprzedaż]] w danym okresie, [[zadanie]] inwestycyjne, [[oprocentowanie]] lokat i [[kredyt]]ów, itp.). W drugim wypadku informacja odnosi się np. do gospodarki narodowej (np. [[stopa inflacji]], [[stopy procentowe]] banku centralnego, itp.)
Może mieć charakter albo mikro- albo makroekonomiczny. W pierwszym wypadku jej odniesieniem jest mikroekonomiczny obraz przedsiębiorstwa (np. [[zysk]], [[sprzedaż]] w danym okresie, [[zadanie]] inwestycyjne, [[oprocentowanie]] lokat i [[kredyt]]ów, itp.). W drugim wypadku informacja odnosi się np. do gospodarki narodowej (np. [[stopa inflacji]], [[stopy procentowe]] banku centralnego, itp.)
Linia 59: Linia 57:


==Bieżąca==
==Bieżąca==
Inaczej ciągła ma za zadanie zwrócić uwagę użytkownika na nową informację z określonej dziedziny. Dotyczy ona aktualnych źródeł informacji pierwotnej, najczęściej dotyczy określonego okresu np. za trzy ostatnie miesiące. Jest ona dostarczana systematycznie użytkownikowi.  
Inaczej ciągła ma za zadanie zwrócić uwagę użytkownika na nową informację z określonej dziedziny. Dotyczy ona aktualnych źródeł informacji pierwotnej, najczęściej dotyczy określonego okresu np. za trzy ostatnie miesiące. Jest ona dostarczana systematycznie użytkownikowi.


==Rodzaje informacji w przedsiębiorstwie==
==Rodzaje informacji w przedsiębiorstwie==
* Zewnętrzne - (np. wielkość sprzedaży konkurentów, zachowania nabywców)
* Zewnętrzne - (np. wielkość sprzedaży konkurentów, zachowania nabywców)
* Wewnętrzne- (np. wielkość sprzedaży, poziom i struktura kosztów, itp.)
* Wewnętrzne- (np. wielkość sprzedaży, poziom i struktura kosztów, itp.)
* Wtórne- to takie, które już istnieją, zostały przez kogoś wcześniej zgromadzone i opracowane  
* Wtórne- to takie, które już istnieją, zostały przez kogoś wcześniej zgromadzone i opracowane
* Ilościowe - występują w postaci liczbowej  
* Ilościowe - występują w postaci liczbowej
* Jakościowe - występują w postaci opisów
* Jakościowe - występują w postaci opisów
* Z przeszłości - dotyczą jedynie okresu przeszłego (ex post)
* Z przeszłości - dotyczą jedynie okresu przeszłego (ex post)
Linia 71: Linia 69:
* Prognostyczne- dotyczą jedynie przyszłości (ex ante)
* Prognostyczne- dotyczą jedynie przyszłości (ex ante)
* Decyzyjne - służą do określenia konkretnych decyzji
* Decyzyjne - służą do określenia konkretnych decyzji
* Kontrolne - pomagają w kontroli  
* Kontrolne - pomagają w kontroli
* Koordynacyjne - bezpośrednio związana z uczestnikami rynku  
* Koordynacyjne - bezpośrednio związana z uczestnikami rynku
* Planistyczne - służą do przewidywania zjawisk w przedsiębiorstwie
* Planistyczne - służą do przewidywania zjawisk w przedsiębiorstwie
* Makroekonomiczne - dotyczą rynku krajowego oraz światowego  
* Makroekonomiczne - dotyczą rynku krajowego oraz światowego
* Mikroenomiczne - dotyczą gospodarstw domowych
* Mikroenomiczne - dotyczą gospodarstw domowych
* Formalne - są zapisywane na dysku twardym komputera, papierze
* Formalne - są zapisywane na dysku twardym komputera, papierze
Linia 82: Linia 80:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* E. Gorczyca., ''Informacja naukowa z elementami naukoznawstwa'', Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991
* Flakiewicz W., ''Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje'', Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2002
* Flakiewicz W., ''Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje'', Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2002
* Woźniak K., ''[[System]] informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* E. Gorczyca., ''Informacja naukowa z elementami naukoznawstwa'', Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991
* U.Kłosiewicz-Górecka. (2015). [http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/mir_nr_4_2015_klosiewicz.pdf''Źródła informacji i rodzaje potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa oraz przydatność informacji w zarządzaniu firmą''], "Instytut badań rynku, konsumpcji i koniunktur w Warszawie", nr 4
* U.Kłosiewicz-Górecka. (2015). [http://www.marketingirynek.pl/files/1276809751/file/mir_nr_4_2015_klosiewicz.pdf''Źródła informacji i rodzaje potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa oraz przydatność informacji w zarządzaniu firmą''], "Instytut badań rynku, konsumpcji i koniunktur w Warszawie", nr 4
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>


{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Agnieszka Sydorów}}
{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Agnieszka Sydorów}}

Wersja z 21:20, 26 paź 2023

Rodzaje informacji
Polecane artykuły

Charakteryzując funkcje, które spełnia informacja w przedsiębiorstwie, należy zidentyfikować najważniejsze rodzaje informacji ekonomicznej.

Ze względu na różne kryteria klasyfikacji informacji występujących w literaturze, poniżej przedstawiono podstawowe rodzaje informacji wraz z syntetycznym opisem ich cech.

Faktograficzna

Odwzorowuje wyróżnione stany obiektów w ramach danej obserwacji (obiekty, ich cechy i ich wartości, relacje oraz czas)

Techniczna

Jest to taka informacja faktograficzna, która odnosi się do obiektów technicznych (np. wyrób, surowiec, maszyna), ich cech, takich jak waga, zużycie, kolor, kształt itp.

Techniczno-ekonomiczna

Jest to taka informacja faktograficzna, której obiektami są obiekty techniczne, ale ich cechami są charakterystyki ekonomiczne, np. cena, koszt wytworzenia, itp.

Ściśle ekonomiczna

Może mieć charakter albo mikro- albo makroekonomiczny. W pierwszym wypadku jej odniesieniem jest mikroekonomiczny obraz przedsiębiorstwa (np. zysk, sprzedaż w danym okresie, zadanie inwestycyjne, oprocentowanie lokat i kredytów, itp.). W drugim wypadku informacja odnosi się np. do gospodarki narodowej (np. stopa inflacji, stopy procentowe banku centralnego, itp.)

Jednostkowa

Dotyczy konkretnego faktu techniczno-ekonomicznego (np. konkretnej transakcji, osoby, itp.)

Zagregowana

Opisuje zagregowane zbiory jednorodnych obiektów (np. ilość wytworzonych samochodów w danym czasie) lub ilość takich obiektów mających wspólną cechę (np. ilość sprzedanych samochodów określonej marki). Agregacja może wymagać algorytmów o dużym stopniu skomplikowania.

Cyfrowa

Informację cyfrową nazywamy informację przedstawioną w postaci słów cyfrowych (ciągu liczb binarnych składających się z cyfr 0 i 1.)

Indywidualna

Inaczej adresowana - informacja, która jest skierowana bezpośrednio do określonego użytkownika. Udzielenie takiej informacji zazwyczaj występuje w postaci rozmowy "konwersacji", bądź korespondencji.

Zbiorowa

Informacja zbiorowa (powszechna) jest skierowana do wszystkich użytkowników interesujących się danych zagadnieniem. Przekazywanie tej informacji odbywa się bez osobistego udziału osób.

Dokumentacyjna

Jest to informacja pośrednia, wskazuje potencjalne źródła informacji (książki, dokumenty), w których użytkownik może znaleźć informacje.

Faktograficzna

Inaczej (rzeczowa, bezpośrednia) jest to końcowa informacja poszukiwana przez użytkownik, opracowana na podstawie różnych źródeł. Zazwyczaj występuję w postaci tabelek, wykresów, schematów.

Retrospektywna

Informacja retrospektywna (jednorazowa) dotyczy informacji pochodzących z dowolnego okresu, dostarczona na jednorazowe zapotrzebowanie użytkownika.

Bieżąca

Inaczej ciągła ma za zadanie zwrócić uwagę użytkownika na nową informację z określonej dziedziny. Dotyczy ona aktualnych źródeł informacji pierwotnej, najczęściej dotyczy określonego okresu np. za trzy ostatnie miesiące. Jest ona dostarczana systematycznie użytkownikowi.

Rodzaje informacji w przedsiębiorstwie

  • Zewnętrzne - (np. wielkość sprzedaży konkurentów, zachowania nabywców)
  • Wewnętrzne- (np. wielkość sprzedaży, poziom i struktura kosztów, itp.)
  • Wtórne- to takie, które już istnieją, zostały przez kogoś wcześniej zgromadzone i opracowane
  • Ilościowe - występują w postaci liczbowej
  • Jakościowe - występują w postaci opisów
  • Z przeszłości - dotyczą jedynie okresu przeszłego (ex post)
  • Bieżące - dotyczą teraźniejszości
  • Prognostyczne- dotyczą jedynie przyszłości (ex ante)
  • Decyzyjne - służą do określenia konkretnych decyzji
  • Kontrolne - pomagają w kontroli
  • Koordynacyjne - bezpośrednio związana z uczestnikami rynku
  • Planistyczne - służą do przewidywania zjawisk w przedsiębiorstwie
  • Makroekonomiczne - dotyczą rynku krajowego oraz światowego
  • Mikroenomiczne - dotyczą gospodarstw domowych
  • Formalne - są zapisywane na dysku twardym komputera, papierze
  • Nieformalne - zdobywanie ich wymaga osobistego zaangażowania
  • Operatywne - "są wykorzystywane do podejmowania bieżących decyzji dotyczących powtarzających się działań rynkowych"
  • Specjalne - pozwalają nam przewidzieć reakcje klientów, w wyniku działań jakie stosuje firma

Bibliografia

  • E. Gorczyca., Informacja naukowa z elementami naukoznawstwa, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991
  • Flakiewicz W., Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2002
  • U.Kłosiewicz-Górecka. (2015). Źródła informacji i rodzaje potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa oraz przydatność informacji w zarządzaniu firmą, "Instytut badań rynku, konsumpcji i koniunktur w Warszawie", nr 4
  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Krzysztof Woźniak, Agnieszka Sydorów