Przedsięwzięcie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''''Przedsięwzięcie''' - według definicji prakseologicznej - to działanie złożone, wielopodmiotowe, przeprowadzone zgodnie z planem, który ze względu na skomplikowanie bywa sporządzany przy pomocy specjalnych metod. <ref>Grucza B., Ogonek K., Trocki M., (2010). ''Zarządzanie projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-25 </ref>
'''''Przedsięwzięcie''' - według definicji prakseologicznej - to [[działanie]] złożone, wielopodmiotowe, przeprowadzone zgodnie z planem, który ze względu na skomplikowanie bywa sporządzany przy pomocy specjalnych metod. <ref>Grucza B., Ogonek K., Trocki M., (2010). ''[[Zarządzanie]] projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-25 </ref>
Przedmiotem zarządzania przedsięwzięciami są złożone przedsięwzięcia specjalnego rodzaju, nazwane projektami, a problematyka zarządzania przedsięwzięciami określana jest jako [[zarządzanie projektami]].
Przedmiotem zarządzania przedsięwzięciami są złożone przedsięwzięcia specjalnego rodzaju, nazwane projektami, a problematyka zarządzania przedsięwzięciami określana jest jako [[zarządzanie projektami]].


Linia 22: Linia 22:
Głównymi cechami projektu są:  
Głównymi cechami projektu są:  
* '''[[cele]]''' - pisze o nim G.D. Oberlander, który określa [[projekt]] jako "działanie podejmowane dla spowodowania rezultatów oczekiwanych",
* '''[[cele]]''' - pisze o nim G.D. Oberlander, który określa [[projekt]] jako "działanie podejmowane dla spowodowania rezultatów oczekiwanych",
* '''niepowtarzalność''' - koncepcja i realizacja projektu ma charakter niepowtarzalny. ''Według definicji Project Management Institute [[projekt]] to działanie "podejmowane w celu stworzenia niepowtarzalnego wyrobu lub usługi"'' <ref> Grucza B., Ogonek K., Trocki M., (2010). ''Zarządzanie projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-25 </ref>
* '''niepowtarzalność''' - koncepcja i realizacja projektu ma charakter niepowtarzalny. ''Według definicji [[Project Management Institute]] [[projekt]] to działanie "podejmowane w celu stworzenia niepowtarzalnego wyrobu lub [[usługi]]"'' <ref> Grucza B., Ogonek K., Trocki M., (2010). ''Zarządzanie projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-25 </ref>


<google>text</google>
<google>text</google>
* '''złożoność''' - w planowaniu, kierowaniu i realizacji nie bierze udział tylko jedna osoba, a wiele działów z przedsiębiorstwa,
* '''[[złożoność]]''' - w planowaniu, kierowaniu i realizacji nie bierze [[udział]] tylko jedna osoba, a wiele działów z przedsiębiorstwa,
* '''określoność''' - bardzo istotna cecha, B. Grupp określa to jako "jasno zdefiniowana działalność", inni natomiast opisują tę cechę w odniesieniu do innych, sprecyzowanych zjawisk.
* '''określoność''' - bardzo istotna cecha, B. Grupp określa to jako "jasno zdefiniowana działalność", inni natomiast opisują tę cechę w odniesieniu do innych, sprecyzowanych zjawisk.


Linia 41: Linia 41:
Ze względu na pierwszą właściwość, która rozróżnia projekty - pochodzenie zlecenia na wykonanie działania projektowego - można wymienić zlecenia pochodzenia zewnętrzengo i wewnętrznego.  
Ze względu na pierwszą właściwość, która rozróżnia projekty - pochodzenie zlecenia na wykonanie działania projektowego - można wymienić zlecenia pochodzenia zewnętrzengo i wewnętrznego.  
Zlecenia zewnętrzne pochodzą od klientów, wtedy przedmiotem jego działania są unikatowe produkty, takie których opracowanie wymaga wielu skomplikowanych działań i są to na przykład projekty budynków mieszkalnych, budowli przemysłowych, budynków użytku publicznego, obiektów infrastruktury, itp.
Zlecenia zewnętrzne pochodzą od klientów, wtedy przedmiotem jego działania są unikatowe produkty, takie których opracowanie wymaga wielu skomplikowanych działań i są to na przykład projekty budynków mieszkalnych, budowli przemysłowych, budynków użytku publicznego, obiektów infrastruktury, itp.
Zlecenia wewnętrzne to polecenia kierowników przedsiębiorstwa, które są wynikiem potrzeby przedsiębiorstwa. Produkty te są przeznaczone dla lepszego funkcjonowania działalności. Są to na przykład: projekty badawczo-rozwojowe czy projektowanie i wdrażanie nowych systemów informatycznych.
Zlecenia wewnętrzne to polecenia kierowników przedsiębiorstwa, które są wynikiem [[potrzeby]] przedsiębiorstwa. Produkty te są przeznaczone dla lepszego funkcjonowania działalności. Są to na przykład: projekty badawczo-rozwojowe czy [[projektowanie]] i wdrażanie nowych systemów informatycznych.
Rodzaje projeków według ich rozmiarów:
Rodzaje projeków według ich rozmiarów:
* małe projekty - mniej niż 6 członków w zespole projektowym,
* małe projekty - mniej niż 6 członków w zespole projektowym,
Linia 48: Linia 48:


==Podstawowe metody zarządzania projektami==
==Podstawowe metody zarządzania projektami==
Pierwsze zastosowania metod zarządzania projektami wydarzyły się w latach 40 jako konsekwencja uruchomienia amerykańskich programów pomocniczych dla Europy (tzw. plan Marshalla). Wraz z upływem lat zarządzanie projektami rozwijało się, gdyż związane było to z realizacją wielkich projektów np. kolorowy telewizor.
Pierwsze zastosowania metod zarządzania projektami wydarzyły się w latach 40 jako konsekwencja uruchomienia amerykańskich programów pomocniczych dla Europy (tzw. [[plan]] Marshalla). Wraz z upływem lat zarządzanie projektami rozwijało się, gdyż związane było to z realizacją wielkich projektów np. kolorowy telewizor.
Podstawowymi metodami zarządzania projektami są:
Podstawowymi metodami zarządzania projektami są:
* [[CPM]] (Critical Path Method) w 1957r.,
* [[CPM]] (Critical Path Method) w 1957r.,
* PERT (Program Evaluation and Review Technique) w 1958 r.,
* [[PERT]] ([[Program]] Evaluation and Review Technique) w 1958 r.,
* MPM (Metra Potential Method) w 1958r.,
* MPM (Metra Potential Method) w 1958r.,
* GAN (Generalized Activity Network) w 1962r.,  
* GAN (Generalized Activity Network) w 1962r.,  
* PDM (Precedence Diagramming Method) w 1964r.,  
* PDM (Precedence Diagramming Method) w 1964r.,  
* GERT (Graphical Evaluation and Review Technique) w 1966r.,
* [[GERT]] (Graphical Evaluation and Review Technique) w 1966r.,


==Definiowanie przedsięwzięcia==
==Definiowanie przedsięwzięcia==


Definiowanie przedsięwzięcia jest realizowane przez takie komórki w przedsiębiorstwie, które mają odpowiednie kompetencje, aby przeanalizować i ocenić proponowany projekt. Gdy planowane są duże i złożone projekty, powołuje się specjalny i odpowiednio obszerny zespół analityczno-oceniający.  
Definiowanie przedsięwzięcia jest realizowane przez takie komórki w przedsiębiorstwie, które mają odpowiednie [[kompetencje]], aby przeanalizować i ocenić proponowany projekt. Gdy planowane są duże i złożone projekty, powołuje się specjalny i odpowiednio obszerny [[zespół]] analityczno-oceniający.  
Etap definiowania przedsięwzięcia wygląda następująco:
Etap definiowania przedsięwzięcia wygląda następująco:
# Sprecyzowanie projektu.
# Sprecyzowanie projektu.
# Analiza i ocena ryzyka projektu.
# Analiza i [[ocena]] ryzyka projektu.
# Ocena nakładów i korzyści związanych z realizacją projektu.
# Ocena nakładów i korzyści związanych z realizacją projektu.
# Podjęcie decyzji przez kierownictwo o realizacji projektu.
# Podjęcie decyzji przez kierownictwo o realizacji projektu.
# Wyznaczenie celów realizacji projektu.
# Wyznaczenie celów realizacji projektu.


Definiowanie przedsięwzięcia inicjuje sprecyzowanie projektu. Polega to na przygotowaniu takiego opisu, który wystarczyłby do przeprowadzenia potrzebnych analiz, które pomogłyby w podjęciu decyzji czy warto realizować dany [[projekt]]. Następną czynnością jest analiza i ocena ryzyka projektu. W teorii i w praktyce pojęcia te są interpretowane w różny sposób. Ryzyko to przede wszystkim: możliwe przeszkody, niebezpieczeństwo nieudanego wyniku gospodarczego oraz niebezpieczeństwo strat. Dodatkowo także możliwość negatywnego odchylenia między zrealizowanym planem a wynikiem, a także niepewność.  
Definiowanie przedsięwzięcia inicjuje sprecyzowanie projektu. Polega to na przygotowaniu takiego opisu, który wystarczyłby do przeprowadzenia potrzebnych analiz, które pomogłyby w podjęciu decyzji czy warto realizować dany [[projekt]]. Następną czynnością jest analiza i [[ocena ryzyka]] projektu. W teorii i w praktyce pojęcia te są interpretowane w różny sposób. [[Ryzyko]] to przede wszystkim: możliwe przeszkody, niebezpieczeństwo nieudanego wyniku gospodarczego oraz niebezpieczeństwo strat. Dodatkowo także możliwość negatywnego odchylenia między zrealizowanym planem a wynikiem, a także [[niepewność]].  


==Organizowanie zespołu projektowego==
==Organizowanie zespołu projektowego==
Linia 73: Linia 73:
Etap organizowania zespołu projektowego obejmuje następujące czynności:
Etap organizowania zespołu projektowego obejmuje następujące czynności:
* wybór instytucjonalnej formy realizacji projektu,
* wybór instytucjonalnej formy realizacji projektu,
* powołanie kierownictwa projektu,
* [[powołanie]] kierownictwa projektu,
* powołanie innych organów kierowniczych,
* powołanie innych organów kierowniczych,
* [[organizowanie]] pracy zespołu projektowego,
* [[organizowanie]] pracy zespołu projektowego,
Linia 87: Linia 87:
* Grucza B., Ogonek K., Trocki M., (2010). ''Zarządzanie projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-25
* Grucza B., Ogonek K., Trocki M., (2010). ''Zarządzanie projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-25
* Nicholas J.M., Steyn H., (2015). ''Zarządzanie projektami - zastosowanie w biznesie inżynierii i nowoczesnych technologiach'', Oficyna, Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 14-16
* Nicholas J.M., Steyn H., (2015). ''Zarządzanie projektami - zastosowanie w biznesie inżynierii i nowoczesnych technologiach'', Oficyna, Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 14-16
* Przystrom J., (2012). ''Innowacje w procesie rozwoju gospodarczego. Istota i uwarunkowania. Podręcznik akademicki'', Difin, Warszawa, s. 9-11
* Przystrom J., (2012). ''[[Innowacje]] w procesie rozwoju gospodarczego. Istota i uwarunkowania. Podręcznik akademicki'', Difin, Warszawa, s. 9-11
* Małyszek E., (2011). [http://www.lbs.pl/projekt/dobrepraktyki2011/files/artykuly/art_Malyszek.pdf ''Zarządzanie projektami (Project Management) w mikro i małych przedsiębiorstwach''], Lubelska Szkoła Biznesu, "Dobre praktyki" s. 79-105
* Małyszek E., (2011). [http://www.lbs.pl/projekt/dobrepraktyki2011/files/artykuly/art_Malyszek.pdf ''Zarządzanie projektami (Project Management) w mikro i małych przedsiębiorstwach''], Lubelska Szkoła Biznesu, "[[Dobre praktyki]]" s. 79-105
* Mingus N., (2017). [http://www.structum.pl/czytelnia-pdf-op/Zarzadzanie_projektami_Wydanie_II_zazpr2.pdf''Planowanie projektu''], Zarządzanie projektami. Wydanie II, Onepress, s. 41-50
* Mingus N., (2017). [http://www.structum.pl/czytelnia-pdf-op/Zarzadzanie_projektami_Wydanie_II_zazpr2.pdf''Planowanie projektu''], Zarządzanie projektami. Wydanie II, Onepress, s. 41-50
* Strojny J., Szmigiel K., (2015). [http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/200 ''Analiza porównawcza podejść w zakresie zarządzania projektami''], MODERN MANAGEMENT REVIEW, Nr 22, s. 249-265
* Strojny J., Szmigiel K., (2015). [http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/zim/200 ''Analiza porównawcza podejść w zakresie zarządzania projektami''], MODERN MANAGEMENT REVIEW, Nr 22, s. 249-265

Wersja z 07:13, 21 maj 2020

Przedsięwzięcie
Polecane artykuły


Przedsięwzięcie - według definicji prakseologicznej - to działanie złożone, wielopodmiotowe, przeprowadzone zgodnie z planem, który ze względu na skomplikowanie bywa sporządzany przy pomocy specjalnych metod. [1] Przedmiotem zarządzania przedsięwzięciami są złożone przedsięwzięcia specjalnego rodzaju, nazwane projektami, a problematyka zarządzania przedsięwzięciami określana jest jako zarządzanie projektami.

Główne cechy projektów

Głównymi cechami projektu są:

  • cele - pisze o nim G.D. Oberlander, który określa projekt jako "działanie podejmowane dla spowodowania rezultatów oczekiwanych",
  • niepowtarzalność - koncepcja i realizacja projektu ma charakter niepowtarzalny. Według definicji Project Management Institute projekt to działanie "podejmowane w celu stworzenia niepowtarzalnego wyrobu lub usługi" [2]
  • złożoność - w planowaniu, kierowaniu i realizacji nie bierze udział tylko jedna osoba, a wiele działów z przedsiębiorstwa,
  • określoność - bardzo istotna cecha, B. Grupp określa to jako "jasno zdefiniowana działalność", inni natomiast opisują tę cechę w odniesieniu do innych, sprecyzowanych zjawisk.

Podstawowe parametry projektów

Zgodnie z przedstawioną definicją, istotą projektów jako złożonych przedsięwzięć jest ich określoność. Podstawowe parametry projektu to:

  1. spełnienie wymagań (performance),
  2. koszty realizacji (cost),
  3. czas realizacji (time).

Nadrzędnym celem realizacji pomysłu jest osiągnięcie tych trzech wymienionych punktów na wcześniej określonym poziomie. Ujmując to w jeszcze prostszych słowach można wymienić regułę: "dobrze (spełnienie wymagań) - tanio (koszty) - (czas) szybko".

Rodzaje projektów

W rzeczywistości możemy rozróżnić wiele rodzajów projektów, są bardzo różnorodne, grupowane według ich specyficznych cech. Ze względu na pierwszą właściwość, która rozróżnia projekty - pochodzenie zlecenia na wykonanie działania projektowego - można wymienić zlecenia pochodzenia zewnętrzengo i wewnętrznego. Zlecenia zewnętrzne pochodzą od klientów, wtedy przedmiotem jego działania są unikatowe produkty, takie których opracowanie wymaga wielu skomplikowanych działań i są to na przykład projekty budynków mieszkalnych, budowli przemysłowych, budynków użytku publicznego, obiektów infrastruktury, itp. Zlecenia wewnętrzne to polecenia kierowników przedsiębiorstwa, które są wynikiem potrzeby przedsiębiorstwa. Produkty te są przeznaczone dla lepszego funkcjonowania działalności. Są to na przykład: projekty badawczo-rozwojowe czy projektowanie i wdrażanie nowych systemów informatycznych. Rodzaje projeków według ich rozmiarów:

  • małe projekty - mniej niż 6 członków w zespole projektowym,
  • średnie projekty - ilość członków w zespole projektowym od 6 do 50,
  • duże projekty - więcej niż 50 członków w zespole projektowym.

Podstawowe metody zarządzania projektami

Pierwsze zastosowania metod zarządzania projektami wydarzyły się w latach 40 jako konsekwencja uruchomienia amerykańskich programów pomocniczych dla Europy (tzw. plan Marshalla). Wraz z upływem lat zarządzanie projektami rozwijało się, gdyż związane było to z realizacją wielkich projektów np. kolorowy telewizor. Podstawowymi metodami zarządzania projektami są:

  • CPM (Critical Path Method) w 1957r.,
  • PERT (Program Evaluation and Review Technique) w 1958 r.,
  • MPM (Metra Potential Method) w 1958r.,
  • GAN (Generalized Activity Network) w 1962r.,
  • PDM (Precedence Diagramming Method) w 1964r.,
  • GERT (Graphical Evaluation and Review Technique) w 1966r.,

Definiowanie przedsięwzięcia

Definiowanie przedsięwzięcia jest realizowane przez takie komórki w przedsiębiorstwie, które mają odpowiednie kompetencje, aby przeanalizować i ocenić proponowany projekt. Gdy planowane są duże i złożone projekty, powołuje się specjalny i odpowiednio obszerny zespół analityczno-oceniający. Etap definiowania przedsięwzięcia wygląda następująco:

  1. Sprecyzowanie projektu.
  2. Analiza i ocena ryzyka projektu.
  3. Ocena nakładów i korzyści związanych z realizacją projektu.
  4. Podjęcie decyzji przez kierownictwo o realizacji projektu.
  5. Wyznaczenie celów realizacji projektu.

Definiowanie przedsięwzięcia inicjuje sprecyzowanie projektu. Polega to na przygotowaniu takiego opisu, który wystarczyłby do przeprowadzenia potrzebnych analiz, które pomogłyby w podjęciu decyzji czy warto realizować dany projekt. Następną czynnością jest analiza i ocena ryzyka projektu. W teorii i w praktyce pojęcia te są interpretowane w różny sposób. Ryzyko to przede wszystkim: możliwe przeszkody, niebezpieczeństwo nieudanego wyniku gospodarczego oraz niebezpieczeństwo strat. Dodatkowo także możliwość negatywnego odchylenia między zrealizowanym planem a wynikiem, a także niepewność.

Organizowanie zespołu projektowego

Etap organizowania zespołu projektowego obejmuje następujące czynności:

  • wybór instytucjonalnej formy realizacji projektu,
  • powołanie kierownictwa projektu,
  • powołanie innych organów kierowniczych,
  • organizowanie pracy zespołu projektowego,
  • pozyskanie pracowników zespołu projektowego,
  • opracowanie planu pracy zespołu projektowego,
  • zatwierdzenie organizacji i planu pracy zespołu projektowego przez kierownictwo.

Przypisy

  1. Grucza B., Ogonek K., Trocki M., (2010). Zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-25
  2. Grucza B., Ogonek K., Trocki M., (2010). Zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-25

Bibliografia

Autor: Emilia Polak