Portal społecznościowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Portal społecznościowy''' inaczej zwany serwisem społecznościowym, to witryna będąca internetowym miejscem spotkań ludzi poszukujących nowych znajomości, w których uczestnicy wymieniają się wszelkimi informacjami na podstawie swoich indywidualnych profili, wykorzystując do tego celu specjalny [[interfejs]]. [[Serwis społecznościowy|Serwisy społecznościowe]] umożliwiają zaprezentowanie szerokiemu gronu internautów siebie oraz sieci swoich kontaktów z innymi ludźmi. Wspólną cechą wszystkich portali społecznościowych jest możliwość tworzenia konta użytkownika i jego profilu, który zawiera [[dane]] osobowe. Każda zarejestrowana osoba może wyszukiwać znajomych i przyjaciół, tworząc ich listę, wysyłać wiadomości i korzystać z forum<ref>E. Niewiadomska 2011, s.1-2</ref>.
|list1=
<ul>
<li>[[Serwis społecznościowy]]</li>
<li>[[Portal internetowy]]</li>
<li>[[Generacja Z]]</li>
<li>[[Blog]]</li>
<li>[[Marketing mobilny]]</li>
<li>[[Internet]]</li>
<li>[[Agencje public relations]]</li>
<li>[[Biuro coworkingowe]]</li>
<li>[[Media społecznościowe]]</li>
</ul>
}}
 
 


'''Portal społecznościowy''' inaczej zwany serwisem społecznościowym, to witryna będąca internetowym miejscem spotkań ludzi poszukujących nowych znajomości, w których uczestnicy wymieniają się wszelkimi informacjami na podstawie swoich indywidualnych profili, wykorzystując do tego celu specjalny [[interfejs]]. [[Serwis społecznościowy|Serwisy społecznościowe]] umożliwiają zaprezentowanie szerokiemu gronu internautów siebie oraz sieci swoich kontaktów z innymi ludźmi. Wspólną cechą wszystkich portali społecznościowych jest możliwość tworzenia konta użytkownika i jego profilu, który zawiera [[dane]] osobowe. Każda zarejestrowana osoba może wyszukiwać znajomych i przyjaciół, tworząc ich listę, wysyłać wiadomości i korzystać z forum<ref>E. Niewiadomska 2011, s.1-2</ref>.
==TL;DR==
Portale społecznościowe to witryny internetowe, które umożliwiają ludziom nawiązywanie nowych znajomości i wymianę informacji. Istnieje wiele modeli zarabiania przez serwisy społecznościowe, takich jak reklamy, sprzedaż produktów wirtualnych czy abonamenty członkostwa. Istnieje wiele rodzajów i funkcji portali społecznościowych, w tym biznesowe, komunikacyjne, informacyjne, poznawcze, rozrywkowe i reklamowe. Istnieją również portale społecznościowe związane z rynkiem pracy, takie jak GoldenLine.pl i Profeo.pl.


==Historia==
==Historia==
Przełom XX i XXI wieku, to czas pokazywania światu jaką potęgą jest Internet. Portale społecznościowe za pośrednictwem których użytkownicy mogą odkryć nowe znajomości, odszukać miłość życia, podzielić się własnymi umiejętnościami i zainteresowaniami powstały w Stanach Zjednoczonych na początku XXI wieku. W kraju, z którego pochodzą, nowatorskie serwisy zrobiły wielką furorę. W Polsce więc, co nie jest wielkim zaskoczeniem, duża część portali społecznościowych to klony portali amerykańskich, odpowiednio przystosowane do [[Rynek|rynku]] polskiego<ref>M. Szczepankiewicz 2011, s.2</ref>.
Przełom XX i XXI wieku, to czas pokazywania światu jaką potęgą jest Internet. Portale społecznościowe za pośrednictwem których użytkownicy mogą odkryć nowe znajomości, odszukać miłość życia, podzielić się własnymi umiejętnościami i zainteresowaniami powstały w Stanach Zjednoczonych na początku XXI wieku. W kraju, z którego pochodzą, nowatorskie serwisy zrobiły wielką furorę. W Polsce więc, co nie jest wielkim zaskoczeniem, duża część portali społecznościowych to klony portali amerykańskich, odpowiednio przystosowane do [[Rynek|rynku]] polskiego<ref>M. Szczepankiewicz 2011, s.2</ref>.
<google>t</google>
==Główne [[modele]] pozyskiwania dochodów przez serwisy społecznościowe== 


==Główne modele pozyskiwania dochodów przez serwisy społecznościowe==
Wśród modeli pozyskiwania dochodów wyróżniamy:
Wśród modeli pozyskiwania dochodów wyróżniamy:
* [[Model]] oparcia źródeł dochodu o [[zysk]] z emisji reklam lub ogłoszeń
* Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży produktów wirtualnych
* Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży abonamentów członkostwa
* Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży usług Premium
* Model oparcia źródeł dochodu o zysk z uczestnictwa serwisu w innym serwisie
* Model aplikacyjny - Aplikacje  dla serwisów społecznościowych


*[[Model]] oparcia źródeł dochodu o [[zysk]] z emisji reklam lub ogłoszeń
<google>n</google>
*Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży produktów wirtualnych
*Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży abonamentów członkostwa
*Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży usług Premium
*Model oparcia źródeł dochodu o zysk z uczestnictwa serwisu w innym serwisie
*Model aplikacyjny - Aplikacje  dla serwisów społecznościowych


==Rodzaje portali społecznościowych==
==Rodzaje portali społecznościowych==
Można wyróżnić następujące główne rodzaje portali społecznościowych:
Można wyróżnić następujące główne rodzaje portali społecznościowych:
 
* ogólne (np. Facebook, Grono.net),
*ogólne (np. Facebook, Grono.net),  
* skierowane do konkretnych [[Grupa społeczna|grup społecznych]] (np. byłych uczniów - polskim przykładem takiego portalu jest nk.pl),
*skierowane do konkretnych [[Grupa społeczna|grup społecznych]] (np. byłych uczniów polskim przykładem takiego portalu jest nk.pl),  
* skierowane na dzielenie się konkretnymi treściami (YouTube, Flickr, Fotka. pl),
*skierowane na dzielenie się konkretnymi treściami (YouTube, Flickr, Fotka. pl),
* łączące grupy zamknięte, do których można dostać się przez zaproszenie od innego użytkownika (np. kiedyś Grono.net),
*łączące grupy zamknięte, do których można dostać się przez zaproszenie od innego użytkownika (np. kiedyś Grono.net),  
* dające internautom możliwość prowadzenia własnych profili - stron (np. Friends.pl, Myspace.com),
*dające internautom możliwość prowadzenia własnych profili stron (np. Friends.pl, Myspace.com),  
* przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania (np. Filmweb.pl, Biblionetka.pl, Nuta.pl, Opiniuj.pl, Dood.pl, Yelp.com),
*przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania (np. Filmweb.pl, Biblionetka.pl, Nuta.pl, Opiniuj.pl, Dood.pl, Yelp.com),  
* branżowe,
*branżowe,  
* tematyczne<ref>E. Niewiadomska 2011, s.3</ref>
*tematyczne<ref>E. Niewiadomska 2011, s.3</ref>


==Funkcje portali społecznościowych==
==Funkcje portali społecznościowych==
Według M. Szczepankiewicza "wyróżnia się podstawowe funkcje portali społecznościowych :
* '''biznesowa''' - odnosi się głównie do biznesowych społeczności internetowych, które funkcjonują jako spotkania on-line, tworząc coś w rodzaju niszowych społeczności internetowych. Dzięki takim społecznościom możliwe jest nawiązywanie kontaktów w grupie interesującej się szczególnie biznesem. [[Funkcja]] biznesowa jest spełniona kiedy do grupy należą osoby mające wspólne zainteresowania i podobne [[cele]]. Mogą oni tworzyć własne filmy, blogi, fora dyskusyjne, dzięki którym [[użytkownik]] także staje się wydawcą. Członkowie mają możliwość rozwoju zawodowego, a także rozbudowania kontaktów zawodowych, dzięki tworzeniu interaktywnych miejsc spotkań informacyjnych"
* '''komunikacyjna''' - na portalach społecznościowych powstają różnego rodzaju komunikatory, dzięki którym bez problemu można porozumiewać się nie tylko z jedną konkretną osobą, ale także z grupą osób (jednocześnie). Ideą portali społecznościowych jest [[wymiana]] informacji, a także wiedzy na różne tematy. Nie można bowiem zapominać, że serwisy te tworzone są nie tylko z myślą o młodzieży i dzieciach. Portale społecznościowe cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony firm. Jest to [[komunikacja]] na zasadzie [[klient]]-[[firma]]. Możliwa jest tutaj wymiana wszelakich opinii na dowolne tematy związane z przynależnością do grupy społecznościowej (w tym wypadku związane z biznesem);
* '''informacyjna''' - wiele portali społecznościowych może być dobrym rozwiązaniem dla zapominalskich ludzi. Na części serwisów znajdują się "kalendarze" informujące o dacie urodzin, imienin czy różnego rodzaju rocznic, naszych przyjaciół, znajomych czy też członków rodziny. Zapisywane są również ważne i ciekawe wydarzenia, zaproszenia na imprezy, koncerty, o których nie warto zapomnieć. W profilach firm, znajdują się [[informacje]] o działalności, produktach czy promocjach;
* '''poznawcza''' - serwisy społecznościowe oferują możliwości nawiązywania nowych internetowych znajomości. Zakładając profil na danym portalu społecznościowym umieszczamy krótki opis siebie, swojego hobby, aktualnie wykonywanego zajęcia. W ten sposób pokazujemy innym użytkownikom, że jesteśmy nastawieni na pozyskiwanie nowych znajomości. Na takich portalach można uzyskać bardzo cenne porady i ciekawe opinie na interesujący tematy;
* '''rozrywkowa''' - portal społecznościowy jest jednym ze sposobów na spędzenie wolnego czasu. Na wielu portalach znajdują się darmowe gry, dostępne po zalogowaniu na własne [[konto]]. Niektóre z nich rozwijają [[umiejętności]] np. strategiczne, inne natomiast służą stricte celom rozrywkowym. Dzięki wielu opcjom użytkownicy mogą także rozwijać swoje zainteresowania, tworzyć [[aplikacje mobilne]] lub korzystać z tych już istniejących, dodawać i tworzyć własne filmy, a także uczestniczyć w forach dyskusyjnych i wymieniać się opiniami na interesujące tematy;
* '''reklamowa''' - firmy marketingowo wykorzystują portale społecznościowe, chcą w ten sposób zainteresować i wpłynąć na potencjalnego klienta. Użytkownicy serwisów społecznościowych informowani są na bieżąco o wszelkich nowościach, natomiast na forach dyskusyjnych firmy mogą obserwować dyskusje na temat produktów, czy usług. Przynależność do takiego portalu, to [[reklama]] niskim kosztem, a także idealny [[marketing]] dla firmy. Zamieszczenie jednego filmiku na youtube.com to [[koszt]] około 40 dolarów i 1 godzina pracy - dziesiątki milionów potencjalnych widzów stanowią [[wartość]] bezcenną;<ref>M. Szczepankiewicz 2011, s.4</ref>


Według M. Szczepankiewicza "wyróżnia się podstawowe funkcje portali społecznościowych :
==Portale społecznościowe związane z rynkiem pracy==
Tendencje do tworzenia portali społecznościowych widać także na rynku pracy, na którym zwracają uwagę GoldenLine.pl czy Profeo.pl.
* Portal GoldenLine.pl to [[serwis]] społecznościowy skupiony na rozwoju kariery i życia zawodowego, pomaga nawiązywać znajomości biznesowe, zaistnieć w branży i monitorować [[rynek]] pracy. Jest serwisem, który łączy profesjonalistów o bardzo różnych zainteresowaniach, stanowiskach oraz celach zawodowych.
* Profeo to wyjątkowy portal społecznościowy dla ludzi, którzy lubią się rozwijać i dbać o swoją karierę, to serwis stworzony z myślą o profesjonalistach różnych branż, serwis dla ludzi ambitnych, którzy chcą znaleźć lepszą pracę lub nawiązywać nowe ciekawe kontakty. Na tym portalu użytkownik może znaleźć największą w polskim Internecie bazę ofert pracy i bazę ofert szkoleniowych. Dlatego warto w taki sposób przygotować swój profil, aby mógł być zauważony przez przeszukujących portal pracodawców<ref>U.M. Grześkowiak 2011, s.5</ref>.


*'''biznesowa''' – odnosi się głównie do biznesowych społeczności internetowych, które funkcjonują jako spotkania on-line, tworząc coś w rodzaju niszowych społeczności internetowych. Dzięki takim społecznościom możliwe jest nawiązywanie kontaktów w grupie interesującej się szczególnie biznesem. [[Funkcja]] biznesowa jest spełniona kiedy do grupy należą osoby mające wspólne zainteresowania i podobne [[cele]]. Mogą oni tworzyć własne filmy, blogi, fora dyskusyjne, dzięki którym [[użytkownik]] także staje się wydawcą. Członkowie mają możliwość rozwoju zawodowego, a także rozbudowania kontaktów zawodowych, dzięki tworzeniu interaktywnych miejsc spotkań informacyjnych"
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Serwis społecznościowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Portal internetowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Generacja Z]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Blog]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing mobilny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Internet]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencje public relations]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Biuro coworkingowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Media społecznościowe]]}} }}
 
*'''komunikacyjna''' – na portalach społecznościowych powstają różnego rodzaju komunikatory, dzięki którym bez problemu można porozumiewać się nie tylko z jedną konkretną osobą, ale także z grupą osób (jednocześnie). Ideą portali społecznościowych jest [[wymiana]] informacji, a także wiedzy na różne tematy. Nie można bowiem zapominać, że serwisy te tworzone są nie tylko z myślą o młodzieży i dzieciach. Portale społecznościowe cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony firm. Jest to [[komunikacja]] na zasadzie [[klient]]-[[firma]]. Możliwa jest tutaj wymiana wszelakich opinii na dowolne tematy związane z przynależnością do grupy społecznościowej (w tym wypadku związane z biznesem);  
 
*'''informacyjna''' – wiele portali społecznościowych może być dobrym rozwiązaniem dla zapominalskich ludzi. Na części serwisów znajdują się „kalendarze” informujące o dacie urodzin, imienin czy różnego rodzaju rocznic, naszych przyjaciół, znajomych czy też członków rodziny. Zapisywane są również ważne i ciekawe wydarzenia, zaproszenia na imprezy, koncerty, o których nie warto zapomnieć. W profilach firm, znajdują się [[informacje]] o działalności, produktach czy promocjach;  
 
*'''poznawcza''' – serwisy społecznościowe oferują możliwości nawiązywania nowych internetowych znajomości. Zakładając profil na danym portalu społecznościowym umieszczamy krótki opis siebie, swojego hobby, aktualnie wykonywanego zajęcia. W ten sposób pokazujemy innym użytkownikom, że jesteśmy nastawieni na pozyskiwanie nowych znajomości. Na takich portalach można uzyskać bardzo cenne porady i ciekawe opinie na interesujący tematy;
 
*'''rozrywkowa''' – portal społecznościowy jest jednym ze sposobów na spędzenie wolnego czasu. Na wielu portalach znajdują się darmowe gry, dostępne po zalogowaniu na własne [[konto]]. Niektóre z nich rozwijają [[umiejętności]] np. strategiczne, inne natomiast służą stricte celom rozrywkowym. Dzięki wielu opcjom użytkownicy mogą także rozwijać swoje zainteresowania, tworzyć [[aplikacje mobilne]] lub korzystać z tych już istniejących, dodawać i tworzyć własne filmy, a także uczestniczyć w forach dyskusyjnych i wymieniać się opiniami na interesujące tematy;  
 
*'''reklamowa''' – firmy marketingowo wykorzystują portale społecznościowe, chcą w ten sposób zainteresować i wpłynąć na potencjalnego klienta. Użytkownicy serwisów społecznościowych informowani są na bieżąco o wszelkich nowościach, natomiast na forach dyskusyjnych firmy mogą obserwować dyskusje na temat produktów, czy usług. Przynależność do takiego portalu, to [[reklama]] niskim kosztem, a także idealny [[marketing]] dla firmy. Zamieszczenie jednego filmiku na youtube.com to [[koszt]] około 40 dolarów i 1 godzina pracy - dziesiątki milionów potencjalnych widzów stanowią [[wartość]] bezcenną;<ref>M. Szczepankiewicz 2011, s.4</ref>


 
==Przypisy==
 
<references />
==Portale społecznościowe związane z rynkiem pracy==
 
Tendencje do tworzenia portali społecznościowych widać także na rynku pracy, na którym zwracają uwagę GoldenLine.pl czy Profeo.pl.
*Portal GoldenLine.pl to [[serwis]] społecznościowy skupiony na rozwoju kariery i życia zawodowego, pomaga nawiązywać znajomości biznesowe, zaistnieć w branży i monitorować [[rynek]] pracy. Jest serwisem, który łączy profesjonalistów o bardzo różnych zainteresowaniach, stanowiskach oraz celach zawodowych.
*Profeo to wyjątkowy portal społecznościowy dla ludzi, którzy lubią się rozwijać i dbać o swoją karierę, to serwis stworzony z myślą o profesjonalistach różnych branż, serwis dla ludzi ambitnych, którzy chcą znaleźć lepszą pracę lub nawiązywać nowe ciekawe kontakty. Na tym portalu użytkownik może znaleźć największą w polskim Internecie bazę ofert pracy i bazę ofert szkoleniowych. Dlatego warto w taki sposób przygotować swój profil, aby mógł być zauważony przez przeszukujących portal pracodawców<ref>U.M. Grześkowiak 2011, s.5</ref>.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Grześkowiak U.M. (2011). ''[http://topaz.univ.szczecin.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-359.pdf Portale społecznościowe- wybrane aspekty]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 28
<noautolinks>
*Niewiadomska E. (2011). ''[https://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-159.pdf Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 28
* Grześkowiak U. (2011), ''[http://topaz.univ.szczecin.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-359.pdf Portale społecznościowe - wybrane aspekty]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 28
*Szczepankiewicz M. (2011). ''[https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/30460173/Zastosowanie_spolecznosciowych.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1542232966&Signature=NU7JLttJRKCPGL3Cdf584KyK2VE%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DMaciej_Szczepankiewicz_Zastosowania_port.pdf Zastosowania portali społecznościowych jako narzędzia wspomagania informacyjnej funkcji rachunkowości]'', "[[Rachunkowość]] u progu nowej dekady"
* Niewiadomska E. (2011), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/28-2011/si-28-159.pdf Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 28
* Szczepankiewicz M. (2011), ''Zastosowania portali społecznościowych jako narzędzia wspomagania informacyjnej funkcji rachunkowości'', Rachunkowość u progu nowej dekady
</noautolinks>


==Przypisy==
{{a|Daniel Baster}}
<references/>
[[Kategoria:Komunikacja]]


{{a|Daniel Baster}}
{{#metamaster:description|Portal społecznościowy to witryna będąca internetowym miejscem spotkań ludzi poszukujących nowych znajomości, w których uczestnicy wymieniają się wszelkimi informacjami na podstawie swoich indywidualnych profili, wykorzystując do tego celu specjalny interfejs.}}
[[Kategoria:Informatyka]]

Aktualna wersja na dzień 19:37, 26 gru 2023

Portal społecznościowy inaczej zwany serwisem społecznościowym, to witryna będąca internetowym miejscem spotkań ludzi poszukujących nowych znajomości, w których uczestnicy wymieniają się wszelkimi informacjami na podstawie swoich indywidualnych profili, wykorzystując do tego celu specjalny interfejs. Serwisy społecznościowe umożliwiają zaprezentowanie szerokiemu gronu internautów siebie oraz sieci swoich kontaktów z innymi ludźmi. Wspólną cechą wszystkich portali społecznościowych jest możliwość tworzenia konta użytkownika i jego profilu, który zawiera dane osobowe. Każda zarejestrowana osoba może wyszukiwać znajomych i przyjaciół, tworząc ich listę, wysyłać wiadomości i korzystać z forum[1].

TL;DR

Portale społecznościowe to witryny internetowe, które umożliwiają ludziom nawiązywanie nowych znajomości i wymianę informacji. Istnieje wiele modeli zarabiania przez serwisy społecznościowe, takich jak reklamy, sprzedaż produktów wirtualnych czy abonamenty członkostwa. Istnieje wiele rodzajów i funkcji portali społecznościowych, w tym biznesowe, komunikacyjne, informacyjne, poznawcze, rozrywkowe i reklamowe. Istnieją również portale społecznościowe związane z rynkiem pracy, takie jak GoldenLine.pl i Profeo.pl.

Historia

Przełom XX i XXI wieku, to czas pokazywania światu jaką potęgą jest Internet. Portale społecznościowe za pośrednictwem których użytkownicy mogą odkryć nowe znajomości, odszukać miłość życia, podzielić się własnymi umiejętnościami i zainteresowaniami powstały w Stanach Zjednoczonych na początku XXI wieku. W kraju, z którego pochodzą, nowatorskie serwisy zrobiły wielką furorę. W Polsce więc, co nie jest wielkim zaskoczeniem, duża część portali społecznościowych to klony portali amerykańskich, odpowiednio przystosowane do rynku polskiego[2].

Główne modele pozyskiwania dochodów przez serwisy społecznościowe

Wśród modeli pozyskiwania dochodów wyróżniamy:

  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk z emisji reklam lub ogłoszeń
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży produktów wirtualnych
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży abonamentów członkostwa
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży usług Premium
  • Model oparcia źródeł dochodu o zysk z uczestnictwa serwisu w innym serwisie
  • Model aplikacyjny - Aplikacje  dla serwisów społecznościowych

Rodzaje portali społecznościowych

Można wyróżnić następujące główne rodzaje portali społecznościowych:

  • ogólne (np. Facebook, Grono.net),
  • skierowane do konkretnych grup społecznych (np. byłych uczniów - polskim przykładem takiego portalu jest nk.pl),
  • skierowane na dzielenie się konkretnymi treściami (YouTube, Flickr, Fotka. pl),
  • łączące grupy zamknięte, do których można dostać się przez zaproszenie od innego użytkownika (np. kiedyś Grono.net),
  • dające internautom możliwość prowadzenia własnych profili - stron (np. Friends.pl, Myspace.com),
  • przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania (np. Filmweb.pl, Biblionetka.pl, Nuta.pl, Opiniuj.pl, Dood.pl, Yelp.com),
  • branżowe,
  • tematyczne[3]

Funkcje portali społecznościowych

Według M. Szczepankiewicza "wyróżnia się podstawowe funkcje portali społecznościowych :

  • biznesowa - odnosi się głównie do biznesowych społeczności internetowych, które funkcjonują jako spotkania on-line, tworząc coś w rodzaju niszowych społeczności internetowych. Dzięki takim społecznościom możliwe jest nawiązywanie kontaktów w grupie interesującej się szczególnie biznesem. Funkcja biznesowa jest spełniona kiedy do grupy należą osoby mające wspólne zainteresowania i podobne cele. Mogą oni tworzyć własne filmy, blogi, fora dyskusyjne, dzięki którym użytkownik także staje się wydawcą. Członkowie mają możliwość rozwoju zawodowego, a także rozbudowania kontaktów zawodowych, dzięki tworzeniu interaktywnych miejsc spotkań informacyjnych"
  • komunikacyjna - na portalach społecznościowych powstają różnego rodzaju komunikatory, dzięki którym bez problemu można porozumiewać się nie tylko z jedną konkretną osobą, ale także z grupą osób (jednocześnie). Ideą portali społecznościowych jest wymiana informacji, a także wiedzy na różne tematy. Nie można bowiem zapominać, że serwisy te tworzone są nie tylko z myślą o młodzieży i dzieciach. Portale społecznościowe cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony firm. Jest to komunikacja na zasadzie klient-firma. Możliwa jest tutaj wymiana wszelakich opinii na dowolne tematy związane z przynależnością do grupy społecznościowej (w tym wypadku związane z biznesem);
  • informacyjna - wiele portali społecznościowych może być dobrym rozwiązaniem dla zapominalskich ludzi. Na części serwisów znajdują się "kalendarze" informujące o dacie urodzin, imienin czy różnego rodzaju rocznic, naszych przyjaciół, znajomych czy też członków rodziny. Zapisywane są również ważne i ciekawe wydarzenia, zaproszenia na imprezy, koncerty, o których nie warto zapomnieć. W profilach firm, znajdują się informacje o działalności, produktach czy promocjach;
  • poznawcza - serwisy społecznościowe oferują możliwości nawiązywania nowych internetowych znajomości. Zakładając profil na danym portalu społecznościowym umieszczamy krótki opis siebie, swojego hobby, aktualnie wykonywanego zajęcia. W ten sposób pokazujemy innym użytkownikom, że jesteśmy nastawieni na pozyskiwanie nowych znajomości. Na takich portalach można uzyskać bardzo cenne porady i ciekawe opinie na interesujący tematy;
  • rozrywkowa - portal społecznościowy jest jednym ze sposobów na spędzenie wolnego czasu. Na wielu portalach znajdują się darmowe gry, dostępne po zalogowaniu na własne konto. Niektóre z nich rozwijają umiejętności np. strategiczne, inne natomiast służą stricte celom rozrywkowym. Dzięki wielu opcjom użytkownicy mogą także rozwijać swoje zainteresowania, tworzyć aplikacje mobilne lub korzystać z tych już istniejących, dodawać i tworzyć własne filmy, a także uczestniczyć w forach dyskusyjnych i wymieniać się opiniami na interesujące tematy;
  • reklamowa - firmy marketingowo wykorzystują portale społecznościowe, chcą w ten sposób zainteresować i wpłynąć na potencjalnego klienta. Użytkownicy serwisów społecznościowych informowani są na bieżąco o wszelkich nowościach, natomiast na forach dyskusyjnych firmy mogą obserwować dyskusje na temat produktów, czy usług. Przynależność do takiego portalu, to reklama niskim kosztem, a także idealny marketing dla firmy. Zamieszczenie jednego filmiku na youtube.com to koszt około 40 dolarów i 1 godzina pracy - dziesiątki milionów potencjalnych widzów stanowią wartość bezcenną;[4]

Portale społecznościowe związane z rynkiem pracy

Tendencje do tworzenia portali społecznościowych widać także na rynku pracy, na którym zwracają uwagę GoldenLine.pl czy Profeo.pl.

  • Portal GoldenLine.pl to serwis społecznościowy skupiony na rozwoju kariery i życia zawodowego, pomaga nawiązywać znajomości biznesowe, zaistnieć w branży i monitorować rynek pracy. Jest serwisem, który łączy profesjonalistów o bardzo różnych zainteresowaniach, stanowiskach oraz celach zawodowych.
  • Profeo to wyjątkowy portal społecznościowy dla ludzi, którzy lubią się rozwijać i dbać o swoją karierę, to serwis stworzony z myślą o profesjonalistach różnych branż, serwis dla ludzi ambitnych, którzy chcą znaleźć lepszą pracę lub nawiązywać nowe ciekawe kontakty. Na tym portalu użytkownik może znaleźć największą w polskim Internecie bazę ofert pracy i bazę ofert szkoleniowych. Dlatego warto w taki sposób przygotować swój profil, aby mógł być zauważony przez przeszukujących portal pracodawców[5].


Portal społecznościowyartykuły polecane
Serwis społecznościowyPortal internetowyGeneracja ZBlogMarketing mobilnyInternetAgencje public relationsBiuro coworkingoweMedia społecznościowe

Przypisy

  1. E. Niewiadomska 2011, s.1-2
  2. M. Szczepankiewicz 2011, s.2
  3. E. Niewiadomska 2011, s.3
  4. M. Szczepankiewicz 2011, s.4
  5. U.M. Grześkowiak 2011, s.5

Bibliografia


Autor: Daniel Baster