Organizacyjne uczenie się: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 26: Linia 26:
|Pracownika
|Pracownika
|
|
* realizacja indywidualnych [[plan]]ów ciągłego rozwoju kompetencji przez samokształcenie,
* realizacja indywidualnych [[plan]]ów ciągłego rozwoju kompetencji przez [[samokształcenie]],
* uczestnictwo w kursach i treningach.
* uczestnictwo w kursach i treningach.
|
|
* zdobywanie doświadczeń poprzez praktyczne działanie,
* zdobywanie doświadczeń poprzez praktyczne [[działanie]],
* rotacja personelu,
* [[rotacja]] personelu,
* uczenie się na błędach,
* uczenie się na błędach,
* kontakty bezpośrednie z klientami,
* kontakty bezpośrednie z klientami,
* kontakty bezpośrednie z pracownikami innych firm
* kontakty bezpośrednie z pracownikami innych firm
|
|
* analiza i ocena własnych zachowań oraz [[próba]] kwestionowania założeń dotyczących pracy na stanowisku,
* analiza i [[ocena]] własnych zachowań oraz [[próba]] kwestionowania założeń dotyczących pracy na stanowisku,
* indywidualne odkrywanie wewnętrznych założeń dotyczących działania organizacji, ich analiza i ocena,
* indywidualne odkrywanie wewnętrznych założeń dotyczących działania organizacji, ich analiza i ocena,
* przekazywanie informacji napływających z otoczenia do banku danych,
* przekazywanie informacji napływających z otoczenia do banku danych,
Linia 42: Linia 42:
|Zespołu
|Zespołu
|
|
* [[trening]] zespołu pracowniczego ukierunkowany na wzrost umiejętności działania zespołowego,
* [[trening]] zespołu pracowniczego ukierunkowany na wzrost [[umiejętności]] działania zespołowego,
* szkolenia prowadzone przez przełożonych i specjalistów zewnętrznych,
* szkolenia prowadzone przez przełożonych i specjalistów zewnętrznych,
* zespołowe uczenie się - między innymi przez przekazywanie sobie wzajemnie wiedzy.
* zespołowe uczenie się - między innymi przez przekazywanie sobie wzajemnie wiedzy.
Linia 52: Linia 52:
* wprowadzanie zmian.
* wprowadzanie zmian.
|
|
* przegląd sytuacji kryzysowych i niebezpiecznych,
* [[przegląd]] sytuacji kryzysowych i niebezpiecznych,
* kwestionowanie założeń dotyczących funkcjonowania zespołu i jego współpracy z innymi zespołami,
* kwestionowanie założeń dotyczących funkcjonowania zespołu i jego współpracy z innymi zespołami,
* modyfikacja wewnętrznych założeń członków zespołu poprzez poddawanie ich zespołowej ocenie,
* modyfikacja wewnętrznych założeń członków zespołu poprzez poddawanie ich zespołowej ocenie,

Wersja z 00:58, 21 maj 2020

Organizacyjne uczenie się
Polecane artykuły


Można wyróżnić trzy poziomy organizacyjnego uczenia się: poziom pracownika, poziom zespołu i poziom organizacji. Na poszczególnych poziomach wykorzystywane są trzy sposoby organizacyjnego uczenia się: tradycyjny, empiryczny i cybernetyczny. Narzędzia i techniki zarządzania wykorzystywane na poszczególnych poziomach zawarto w tablicy 2.5.

Tab. 1. Poziomy i podstawowe sposoby realizacji organizacyjnego uczenia się

Typ/Poziom Tradycyjny Empiryczny Cybernetyczny
Pracownika
  • realizacja indywidualnych planów ciągłego rozwoju kompetencji przez samokształcenie,
  • uczestnictwo w kursach i treningach.
  • zdobywanie doświadczeń poprzez praktyczne działanie,
  • rotacja personelu,
  • uczenie się na błędach,
  • kontakty bezpośrednie z klientami,
  • kontakty bezpośrednie z pracownikami innych firm
  • analiza i ocena własnych zachowań oraz próba kwestionowania założeń dotyczących pracy na stanowisku,
  • indywidualne odkrywanie wewnętrznych założeń dotyczących działania organizacji, ich analiza i ocena,
  • przekazywanie informacji napływających z otoczenia do banku danych,
  • praca nad własnymi projektami.
Zespołu
  • trening zespołu pracowniczego ukierunkowany na wzrost umiejętności działania zespołowego,
  • szkolenia prowadzone przez przełożonych i specjalistów zewnętrznych,
  • zespołowe uczenie się - między innymi przez przekazywanie sobie wzajemnie wiedzy.
  • zdobywanie doświadczenia przez zespołowe działanie,
  • ćwiczenie dialogu,
  • uczenie się z doświadczeń innych: benchmarking wewnętrzny, kontakty z klientami, dostawcami, pracownikami innych organizacji, omawianie błędów i nieprawidłowości,
  • uczenie się na błędach - zespołowe porównywanie i omawianie działań skutecznych i nieskutecznych, formułowanie wniosków,
  • wprowadzanie zmian.
  • przegląd sytuacji kryzysowych i niebezpiecznych,
  • kwestionowanie założeń dotyczących funkcjonowania zespołu i jego współpracy z innymi zespołami,
  • modyfikacja wewnętrznych założeń członków zespołu poprzez poddawanie ich zespołowej ocenie,
  • wyjaśnianie, tworzenie i pogłębianie wizji przyszłości,
  • tworzenie nadmiaru pomysłów poprzez stosowanie technik twórczego rozwiązywania problemów,
  • zespołowa praca nad nowymi rozwiązaniami
Organizacji
  • benchmarking funkcjonalny i zewnętrzny,
  • rozpoznawanie potrzeb klientów,
  • analizowanie tendencji rozwojowych zjawisk i procesów.
  • ciągłe gromadzenie informacji napływających z otoczenia w jednym banku danych, selekcja i dystrybucja danych wewnątrz organizacji,
  • kwestionowanie założeń dotyczących funkcjonowania organizacji (a zwłaszcza misji i strategii),
  • korzystanie z konsultantów zewnętrznych.

Źródło: (B.Mikuła 2001, s. 23)

Model wdrażania i realizacji procesów organizacyjnego uczenia się przedstawiono na poniższym rysunku.

Model procesow organizacyjnego uczenia sie.gif

Źródło: (B. Mikuła 2001, s. 85)

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak