Ochrona przeciwpożarowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 29: Linia 29:
* każdy [[pracodawca]] jest zobowiązany do przeszkolenia i zaznajomienia osób zatrudnionych z przepisami przeciwpożarowymi obowiązującymi w miejscu pracy oraz wybrania wśród pracowników osób odpowiednio przeszkolonych, które w sytuacji niebezpieczeństwa będą odpowiedzialne za ewakuację pracowników z miejsca pracy i zwalczania niebezpieczeństwa. Każdy [[pracownik]] musi także być poinformowany, kto taką rolę w danym zakładzie pełni (Świeboda, 2014, s. 7,8).
* każdy [[pracodawca]] jest zobowiązany do przeszkolenia i zaznajomienia osób zatrudnionych z przepisami przeciwpożarowymi obowiązującymi w miejscu pracy oraz wybrania wśród pracowników osób odpowiednio przeszkolonych, które w sytuacji niebezpieczeństwa będą odpowiedzialne za ewakuację pracowników z miejsca pracy i zwalczania niebezpieczeństwa. Każdy [[pracownik]] musi także być poinformowany, kto taką rolę w danym zakładzie pełni (Świeboda, 2014, s. 7,8).
* Do obowiązków właścicieli budynków należy również odpowiednie jego [[wyposażenie]] w elementy takie jak np. gaśnica, drabiny, klucze ewakuacyjne, hydranty. Należy ulokować w widocznych dla wszystkich miejscach znaki bezpieczeństwa i instrukcje przeciwpożarowe, wyznaczyć drogi ewakuacyjne z nie mniej niż dwoma wyjściami. Opracowane instrukcje z przepisami postępowania w razie wystąpienia pożaru muszą być aktualizowane przynajmniej co dwa lata i zaakceptowane przez pracownika jednostki ochrony przeciwpożarowej. Państwowa Straż Pożarna bierze również [[udział]] w kontrolach, które polegają na sprawdzeniu bezpieczeństwa i skuteczności działań ewakuacyjnych w obiektach (Kaganek K., Krawczyk J, 2014, s. 118).
* Do obowiązków właścicieli budynków należy również odpowiednie jego [[wyposażenie]] w elementy takie jak np. gaśnica, drabiny, klucze ewakuacyjne, hydranty. Należy ulokować w widocznych dla wszystkich miejscach znaki bezpieczeństwa i instrukcje przeciwpożarowe, wyznaczyć drogi ewakuacyjne z nie mniej niż dwoma wyjściami. Opracowane instrukcje z przepisami postępowania w razie wystąpienia pożaru muszą być aktualizowane przynajmniej co dwa lata i zaakceptowane przez pracownika jednostki ochrony przeciwpożarowej. Państwowa Straż Pożarna bierze również [[udział]] w kontrolach, które polegają na sprawdzeniu bezpieczeństwa i skuteczności działań ewakuacyjnych w obiektach (Kaganek K., Krawczyk J, 2014, s. 118).
* Wprowadzenie w obiektach użytku publicznego przepisów zapobiegających powstawaniu pożaru takich jak np. zakaz korzystania z otwartego ognia, palenia papierosów w miejscach do tego niewyznaczonych, korzystania z zepsutych instalacji jeśli na skutek takiego użytkowania może wystąpić pożar, stosowania innych materiałów palnych oraz ich składowania, zakaz trzymania butli gazowych na poddaszach i w piwnicach czy zakaz zamykania drzwi ewakuacyjnych w sposób uniemożliwiający ich otwarcie.  
* Wprowadzenie w obiektach użytku publicznego przepisów zapobiegających powstawaniu pożaru takich jak np. zakaz korzystania z otwartego ognia, palenia papierosów w miejscach do tego niewyznaczonych, korzystania z zepsutych instalacji jeśli na skutek takiego użytkowania może wystąpić pożar, stosowania innych materiałów palnych oraz ich składowania, zakaz trzymania butli gazowych na poddaszach i w piwnicach czy zakaz zamykania drzwi ewakuacyjnych w sposób uniemożliwiający ich otwarcie.


==Jednostki ochrony przeciwpożarowej w Polsce==
==Jednostki ochrony przeciwpożarowej w Polsce==
Linia 35: Linia 35:
* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej
* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej
* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej
* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej
* zakładowa straż pożarna  
* zakładowa straż pożarna
* zakładowa służba ratownicza
* zakładowa służba ratownicza
* gminna lub powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna
* gminna lub powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna
Linia 47: Linia 47:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Iwańska M., Jankowska K., Ołdak M., Szostak M., (2019), ''[https://www.cnbop.pl/wydawnictwa/wytyczne/wytyczne_stosowanie-znakow-bezpieczenstwa.pdf Stosowanie znaków bezpieczeństwa zgodnych z normą ISO 7010]'', Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej, s. 7-8
* Iwańska M., Jankowska K., Ołdak M., Szostak M., (2019), ''[https://www.cnbop.pl/wydawnictwa/wytyczne/wytyczne_stosowanie-znakow-bezpieczenstwa.pdf Stosowanie znaków bezpieczeństwa zgodnych z normą ISO 7010]'', Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej, s. 7-8
* Kaganek K., Krawczyk J., (2014), ''[https://www.civitas.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/Securitologia-2-20_2014_115-130.pdf Ochrona przeciwpożarowa jako element zapewnienia bezpieczeństwa - wybrany przykład turystyczny]'', Securitologia Nr 2/2014, s. 118
* Kaganek K., Krawczyk J., (2014), ''[https://www.civitas.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/Securitologia-2-20_2014_115-130.pdf Ochrona przeciwpożarowa jako element zapewnienia bezpieczeństwa - wybrany przykład turystyczny]'', Securitologia Nr 2/2014, s. 118
* Kopaczewski M., Pą[[czek]] B., Tobolski M., (2012), ''[http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2012/p064.pdf Zarządzanie ochroną przeciwpożarową w małej i średniej firmie]''
* Kopaczewski M., Pączek B., Tobolski M., (2012), ''Zarządzanie ochroną przeciwpożarową w małej i średniej firmie''
* Świeboda A. (red.), (2014) ''Vademecum BHP, Ochrona ppoż. W praktyce, Praktyczny informator'', Wydawnictwo [[Wiedza]] i Praktyka sp. z. o. o, Warszawa, s. 7,8
* ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.'', Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690, s. 5241
* Zboina J., (2015), ''Bezpieczeństwo pożarowe, Rozważania na gruncie nauki i praktyki''', Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego,
* ''Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910810351/U/D19910351Lj.pdf Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej]'', Dz.U. 1991 Nr 81 poz. 351
* Świeboda A. (red.), (2014) ''Vademecum BHP, Ochrona ppoż. W praktyce, Praktyczny informator'', Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z. o. o, Warszawa, s. 7,8
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20020750690/O/D20020690.pdf Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.]'', Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690, s. 5241
* ''Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej'', Dz.U. 1991 Nr 81 poz. 351
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20101090719/O/D20100719.pdf Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów], Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719
* Zboina J., (2015), ''Bezpieczeństwo pożarowe, Rozważania na gruncie nauki i praktyki''', Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego
</noautolinks>
{{law}}
{{law}}
[[Kategoria:Bezpieczeństwo i higiena pracy]]
[[Kategoria:Bezpieczeństwo i higiena pracy]]

Wersja z 10:45, 26 paź 2023

Ochrona przeciwpożarowa
Polecane artykuły

Ochrona przeciwpożarowa według Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej polega na „realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem” (1991, s. 1). W ustawie tej wymienia się następujące sposoby ochrony:

  • przeciwdziałanie pojawianiu się pożaru i jego rozprzestrzenianiu, a także katastrofy naturalnej bądź innego zagrożenia, które może wystąpić na danym terenie,
  • zagwarantowanie zasobów i innych środków do zapobiegania powyższych zagrożeń,
  • przeprowadzanie akcji ratowniczych

TL;DR

Ochrona przeciwpożarowa polega na zapobieganiu pożarom i innym zagrożeniom, oraz przeprowadzaniu akcji ratowniczych. Bezpieczeństwo pożarowe dotyczy wszystkich obywateli i pracowników i obejmuje projektowanie budynków zgodnie z przepisami, zapewnienie możliwości ewakuacji, szkolenie pracowników w zakresie przeciwpożarowym, wyposażenie budynków w elementy bezpieczeństwa, wprowadzenie przepisów zapobiegających pożarom oraz oznakowanie budynków znakami ewakuacyjnymi. Jednostki ochrony przeciwpożarowej w Polsce to m.in. Państwowa Straż Pożarna i ochotnicze straże pożarne. Oznakowanie budynków musi być zgodne z normami i ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa ewakuacji.

Zasady bezpieczeństwa pożarowego

Przepisy w zakresie bezpieczeństwa określają ustawy i rozporządzenia. Bezpieczeństwo pożarowe jest niezmiernie ważnym wymogiem odnoszącym się do konstrukcji budowlanych. Działanie, w celu niedopuszczenia do powstania pożarów obowiązuje wszystkich obywateli i pracowników bez względu na pełnione przez nich stanowisko, a także musi być przestrzegane we wszystkich placówkach i miejscach publicznych. W kwestiach bezpieczeństwa wyróżnić warto następujące czynności i zasady:

  • projektowanie nowych budynków, planowanie i ich budowa ma przebiegać przepisowo spełniając określone wymagania, czyli w taki sposób, aby konstrukcja utrzymała nośność przez wskazany w przepisach czas, hamowała rozprzestrzenianiu się ognia w środku budynku, a także na sąsiednie tereny,
  • możliwość przeprowadzenia bezpiecznej ewakuacji osób znajdujących się wewnątrz w razie pożaru i zadbanie o bezpieczeństwo ekip ratowniczych (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r., s. 5241).
  • należy również zadbać o bezpieczeństwo instalacji i technologii, aby wszystko było zaprojektowane zgodnie z wyznaczonymi zasadami i przepisami,
  • każdy pracodawca jest zobowiązany do przeszkolenia i zaznajomienia osób zatrudnionych z przepisami przeciwpożarowymi obowiązującymi w miejscu pracy oraz wybrania wśród pracowników osób odpowiednio przeszkolonych, które w sytuacji niebezpieczeństwa będą odpowiedzialne za ewakuację pracowników z miejsca pracy i zwalczania niebezpieczeństwa. Każdy pracownik musi także być poinformowany, kto taką rolę w danym zakładzie pełni (Świeboda, 2014, s. 7,8).
  • Do obowiązków właścicieli budynków należy również odpowiednie jego wyposażenie w elementy takie jak np. gaśnica, drabiny, klucze ewakuacyjne, hydranty. Należy ulokować w widocznych dla wszystkich miejscach znaki bezpieczeństwa i instrukcje przeciwpożarowe, wyznaczyć drogi ewakuacyjne z nie mniej niż dwoma wyjściami. Opracowane instrukcje z przepisami postępowania w razie wystąpienia pożaru muszą być aktualizowane przynajmniej co dwa lata i zaakceptowane przez pracownika jednostki ochrony przeciwpożarowej. Państwowa Straż Pożarna bierze również udział w kontrolach, które polegają na sprawdzeniu bezpieczeństwa i skuteczności działań ewakuacyjnych w obiektach (Kaganek K., Krawczyk J, 2014, s. 118).
  • Wprowadzenie w obiektach użytku publicznego przepisów zapobiegających powstawaniu pożaru takich jak np. zakaz korzystania z otwartego ognia, palenia papierosów w miejscach do tego niewyznaczonych, korzystania z zepsutych instalacji jeśli na skutek takiego użytkowania może wystąpić pożar, stosowania innych materiałów palnych oraz ich składowania, zakaz trzymania butli gazowych na poddaszach i w piwnicach czy zakaz zamykania drzwi ewakuacyjnych w sposób uniemożliwiający ich otwarcie.

Jednostki ochrony przeciwpożarowej w Polsce

Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej wskazuje następujące Jednostki Ochrony Przeciwpożarowej (1991, s. 36):

  • jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej
  • jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej
  • zakładowa straż pożarna
  • zakładowa służba ratownicza
  • gminna lub powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna
  • terenowa służba ratownicza
  • ochotnicza straż pożarna
  • związek ochotniczych straży pożarnych
  • inne jednostki ratownicze

Znaki ewakuacyjne

Odpowiednie oznakowanie budynków użyteczności publicznej jest obowiązkowe, za co odpowiedzialni są właściciele lub zarządcy budynków. Zapisane jest to w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. Umiejscowienie znaków ewakuacyjnych w budynkach musi być zgodne z zasadami zawartymi w międzynarodowej normie PN-EN ISO 7010:2012 dotyczącej znaków przeciwpożarowych i ewakuacyjnych. Ma to na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa osobom, które znajdują się w bydynku w sytuacji wystąpienia pożaru lub innego zagrożenia. Drogi ewakuacyjne muszą być oznaczone w sposób jasny i czytelny, umożliwiając przeprowadzenie ewakuacji bez wystąpienia żadnych wątpliwości. W normie zawarte są grafiki poszczególnych znaków, ich nazwę oraz zastosowanie (Iwańska M. i in., (2019), s. 7,8).

Bibliografia

  • Iwańska M., Jankowska K., Ołdak M., Szostak M., (2019), Stosowanie znaków bezpieczeństwa zgodnych z normą ISO 7010, Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej, s. 7-8
  • Kaganek K., Krawczyk J., (2014), Ochrona przeciwpożarowa jako element zapewnienia bezpieczeństwa - wybrany przykład turystyczny, Securitologia Nr 2/2014, s. 118
  • Kopaczewski M., Pączek B., Tobolski M., (2012), Zarządzanie ochroną przeciwpożarową w małej i średniej firmie
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie., Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690, s. 5241
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719
  • Świeboda A. (red.), (2014) Vademecum BHP, Ochrona ppoż. W praktyce, Praktyczny informator, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z. o. o, Warszawa, s. 7,8
  • Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, Dz.U. 1991 Nr 81 poz. 351
  • Zboina J., (2015), Bezpieczeństwo pożarowe, Rozważania na gruncie nauki i praktyki', Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego
Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.

Autor: Sylwia Mierzwa