Model AIDCAS: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


 
'''Model AIDCAS''' to [[model]] opisujący sposób oddziaływania [[reklama|reklamy]] na [[konsument]]ów, obrazuje i wyjaśnia psychologię reklamy.
'''Model AIDCAS''' to [[model]] opisujący sposób oddziaływania [[reklama|reklamy]] na [[konsument]]ów, obrazuje i wyjaśnia psychologię reklamy.  


Nazwa modelu jest akronimem następujacych wyrazów:
Nazwa modelu jest akronimem następujacych wyrazów:
Linia 30: Linia 29:


Zatem idealna reklama według modelu AIDCAS powinna spełniać następujące warunki:
Zatem idealna reklama według modelu AIDCAS powinna spełniać następujące warunki:
* '''Attention - przyciągać uwagę''' - reklama musi zostać zauważona przez odbiorcę. Jest to pierwszy i najważniejszy etap reakcji reklamy na odbiorcę. Jego zadaniem jest uświadomienie odbiorców o istnieniu reklamowanego produktu i spowodowanie, że przejdzie on do dalszych etapów. W tym celu stosuje się różne techniki zwrócenia uwagi potencjalnego konsumenta na produkt, tj. niestandardowy kształt ogłoszenia, wyróżniające się kolory reklamy, przyciągające uwagę, a także coraz częściej kontrowersyjne zdjęcia i rysunki, zastosowanie odpowiedniej muzyki itp.  
* '''Attention - przyciągać uwagę''' - reklama musi zostać zauważona przez odbiorcę. Jest to pierwszy i najważniejszy etap reakcji reklamy na odbiorcę. Jego zadaniem jest uświadomienie odbiorców o istnieniu reklamowanego produktu i spowodowanie, że przejdzie on do dalszych etapów. W tym celu stosuje się różne techniki zwrócenia uwagi potencjalnego konsumenta na produkt, tj. niestandardowy kształt ogłoszenia, wyróżniające się kolory reklamy, przyciągające uwagę, a także coraz częściej kontrowersyjne zdjęcia i rysunki, zastosowanie odpowiedniej muzyki itp.
* ''' Interest - zainteresować ''' - reklama powinna nie tylko zwracać uwagę klienta, ale także wzbudzać jego zainteresowanie poprzez np. zastosowanie trafnego sloganu, ciekawego początku ogłoszenia, narastającego napięcia reklamy telewizyjnej itp. Podczas tego etapu najważniejsze jest kilka pierwszych sekund, podczas których [[odbiorca]] decyduje czy zostanie poddany działaniu kolejnych etapów.
* ''' Interest - zainteresować ''' - reklama powinna nie tylko zwracać uwagę klienta, ale także wzbudzać jego zainteresowanie poprzez np. zastosowanie trafnego sloganu, ciekawego początku ogłoszenia, narastającego napięcia reklamy telewizyjnej itp. Podczas tego etapu najważniejsze jest kilka pierwszych sekund, podczas których [[odbiorca]] decyduje czy zostanie poddany działaniu kolejnych etapów.


<google>text</google>
<google>text</google>
* '''Desire - wzbudzić pragnienie''' - pobudzenie pragnienia, pożądania, chęci posiadania reklamowanego produktu. Odbiorca przekazu reklamowanego w tym etapie musi zostać przekonany, że oferowany produkt będzie najlepszym wyborem, który spełni jego [[potrzeba|potrzeby]].  
* '''Desire - wzbudzić pragnienie''' - pobudzenie pragnienia, pożądania, chęci posiadania reklamowanego produktu. Odbiorca przekazu reklamowanego w tym etapie musi zostać przekonany, że oferowany produkt będzie najlepszym wyborem, który spełni jego [[potrzeba|potrzeby]].
* '''Conviction - przekonać ''' - przekonanie o słuszności wyboru. To kolejny etap, którego zadaniem jest przekonanie odbiorcy o potrzebie posiadania towaru. Ma on zapewnić klienta, że dokonany przez niego wybór jest najlepszym z możliwych oraz, że oferowany produkt zaspokoi jego wszystkie [[potrzeby]].  
* '''Conviction - przekonać ''' - przekonanie o słuszności wyboru. To kolejny etap, którego zadaniem jest przekonanie odbiorcy o potrzebie posiadania towaru. Ma on zapewnić klienta, że dokonany przez niego wybór jest najlepszym z możliwych oraz, że oferowany produkt zaspokoi jego wszystkie [[potrzeby]].
* '''Action - spowodować zakup''' - przedostatni etap to podjęcie decyzji zakupu oraz jego dokonanie. Istotne jest aby reklama posiadała [[informacja|informację]] o miejscu oraz sposobie możliwości nabycia produktu.  
* '''Action - spowodować zakup''' - przedostatni etap to podjęcie decyzji zakupu oraz jego dokonanie. Istotne jest aby reklama posiadała [[informacja|informację]] o miejscu oraz sposobie możliwości nabycia produktu.
* '''Satisfaction - zapewnić satysfakcję''' - ten ostatni etap ma za zadanie wywołać długookresowe zadowolenie u konsumenta, które natomiast ma się przyczynić do ponownego wyboru reklamowanego produktu. Produkt ten zostanie zapisany w świadomości klienta i istnieje duże [[prawdopodobieństwo]], że w przyszłości ponownie zostanie zakupiony.
* '''Satisfaction - zapewnić satysfakcję''' - ten ostatni etap ma za zadanie wywołać długookresowe zadowolenie u konsumenta, które natomiast ma się przyczynić do ponownego wyboru reklamowanego produktu. Produkt ten zostanie zapisany w świadomości klienta i istnieje duże [[prawdopodobieństwo]], że w przyszłości ponownie zostanie zakupiony.


Linia 43: Linia 42:
==Model AIDCAS a Model AIDA==
==Model AIDCAS a Model AIDA==


Model AIDCAS to rozszerzona wersja [[model AIDA|modelu AIDA]]. Model AIDCAS jest lepiej dostosowany do współczesnych konsumentów i bardziej skuteczny.  
Model AIDCAS to rozszerzona wersja [[model AIDA|modelu AIDA]]. Model AIDCAS jest lepiej dostosowany do współczesnych konsumentów i bardziej skuteczny.
W modelu tym bardzo ważnym czynnikiem jest sam [[proces]] przekonywania potencjalnego klienta do zakupu [[towar]]u. Odbiorca przekazu reklamowego musi zostać przekonany o satysfakcjach i korzyściach płynących z zakupu reklamowanego produktu.
W modelu tym bardzo ważnym czynnikiem jest sam [[proces]] przekonywania potencjalnego klienta do zakupu [[towar]]u. Odbiorca przekazu reklamowego musi zostać przekonany o satysfakcjach i korzyściach płynących z zakupu reklamowanego produktu.


Linia 49: Linia 48:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* A. Dejnaka, ''[[Strategia]] marki, produktów i [[usługa|usług]] reklamy'', Helion, Gliwice 2006, s. 15-17.
<noautolinks>
* L. Rudnicki, ''[[Zachowania konsumentów|Zachowanie konsumentów]] na rynku'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000, s. 142.
* A. Dejnaka, ''Strategia marki, produktów i usługa|usług reklamy'', Helion, Gliwice 2006, s. 15-17
* W. Budzyński, ''Reklama techniki skutecznej perswazji'', POLTEXT, Warszawa 1999, s. 39-41.
* L. Rudnicki, ''Zachowania konsumentów|Zachowanie konsumentów na rynku'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000, s. 142
* W. Budzyński, ''Reklama techniki skutecznej perswazji'', POLTEXT, Warszawa 1999, s. 39-41
</noautolinks>


{{a|Paulina Krzak}}
{{a|Paulina Krzak}}


{{#metamaster:description|Model AIDCAS to model opisujący sposób oddziaływania reklamy na konsumentów. Wyjaśnia psychologię reklamy poprzez etapy: uwaga, zainteresowanie, pożądanie, przekonanie, działanie i satysfakcję.}}
{{#metamaster:description|Model AIDCAS to model opisujący sposób oddziaływania reklamy na konsumentów. Wyjaśnia psychologię reklamy poprzez etapy: uwaga, zainteresowanie, pożądanie, przekonanie, działanie i satysfakcję.}}

Wersja z 16:13, 26 paź 2023

Model AIDCAS
Polecane artykuły

Model AIDCAS to model opisujący sposób oddziaływania reklamy na konsumentów, obrazuje i wyjaśnia psychologię reklamy.

Nazwa modelu jest akronimem następujacych wyrazów:

  • A - Attention (uwaga)
  • I - Interest (zainteresowanie)
  • D - Desire (pożądanie)
  • C - Conviction (pożądanie)
  • A - Action (działanie, akt zakupu)
  • S - Satisfaction (satysfakcja)

Reakcje konsumenta na reklamę

Reklama ma za zadanie przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta, zainteresować ofertą, przekonać do zakupu, a także uświadomić odbiorcę o prestiżu oraz satysfakcji jakie nabędzie w wyniku kupna produktu.

Zatem idealna reklama według modelu AIDCAS powinna spełniać następujące warunki:

  • Attention - przyciągać uwagę - reklama musi zostać zauważona przez odbiorcę. Jest to pierwszy i najważniejszy etap reakcji reklamy na odbiorcę. Jego zadaniem jest uświadomienie odbiorców o istnieniu reklamowanego produktu i spowodowanie, że przejdzie on do dalszych etapów. W tym celu stosuje się różne techniki zwrócenia uwagi potencjalnego konsumenta na produkt, tj. niestandardowy kształt ogłoszenia, wyróżniające się kolory reklamy, przyciągające uwagę, a także coraz częściej kontrowersyjne zdjęcia i rysunki, zastosowanie odpowiedniej muzyki itp.
  • Interest - zainteresować - reklama powinna nie tylko zwracać uwagę klienta, ale także wzbudzać jego zainteresowanie poprzez np. zastosowanie trafnego sloganu, ciekawego początku ogłoszenia, narastającego napięcia reklamy telewizyjnej itp. Podczas tego etapu najważniejsze jest kilka pierwszych sekund, podczas których odbiorca decyduje czy zostanie poddany działaniu kolejnych etapów.
  • Desire - wzbudzić pragnienie - pobudzenie pragnienia, pożądania, chęci posiadania reklamowanego produktu. Odbiorca przekazu reklamowanego w tym etapie musi zostać przekonany, że oferowany produkt będzie najlepszym wyborem, który spełni jego potrzeby.
  • Conviction - przekonać - przekonanie o słuszności wyboru. To kolejny etap, którego zadaniem jest przekonanie odbiorcy o potrzebie posiadania towaru. Ma on zapewnić klienta, że dokonany przez niego wybór jest najlepszym z możliwych oraz, że oferowany produkt zaspokoi jego wszystkie potrzeby.
  • Action - spowodować zakup - przedostatni etap to podjęcie decyzji zakupu oraz jego dokonanie. Istotne jest aby reklama posiadała informację o miejscu oraz sposobie możliwości nabycia produktu.
  • Satisfaction - zapewnić satysfakcję - ten ostatni etap ma za zadanie wywołać długookresowe zadowolenie u konsumenta, które natomiast ma się przyczynić do ponownego wyboru reklamowanego produktu. Produkt ten zostanie zapisany w świadomości klienta i istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości ponownie zostanie zakupiony.

ModelAIDCAS.png

Model AIDCAS a Model AIDA

Model AIDCAS to rozszerzona wersja modelu AIDA. Model AIDCAS jest lepiej dostosowany do współczesnych konsumentów i bardziej skuteczny. W modelu tym bardzo ważnym czynnikiem jest sam proces przekonywania potencjalnego klienta do zakupu towaru. Odbiorca przekazu reklamowego musi zostać przekonany o satysfakcjach i korzyściach płynących z zakupu reklamowanego produktu.

Bibliografia

  • A. Dejnaka, Strategia marki, produktów i usługa|usług reklamy, Helion, Gliwice 2006, s. 15-17
  • L. Rudnicki, Zachowania konsumentów|Zachowanie konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000, s. 142
  • W. Budzyński, Reklama techniki skutecznej perswazji, POLTEXT, Warszawa 1999, s. 39-41


Autor: Paulina Krzak