Likwidacja środka trwałego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
*'''Likwidacja środków trwałych'''  
*'''[[Likwidacja]] środków trwałych'''  
polega na wyksięgowaniu, a następnie fizycznej likwidacji wybranego obiektu. Pod wpływem użytkowania, z czasem ulegają zużyciu lub całkowitemu zniszczeniu. W momencie, gdy dany środek traci możliwość jego wykorzystania to podmiot jest upoważniona do podjęcia decyzji o jego kasacji. Innymi przykładami powodów likwidacji są: przypadki losowe, decyzje podjęte w wyniku nieopłacalności produkcji lub dużych kosztów napraw, czy zmiana profilu działalności organizacji. Wyżej wymienione środki trwałe są to aktywa przedsiębiorstwa charakteryzujące się czasem użytkowania dłuższym niż jeden rok, mające postać rzeczową oraz będące zdatne do użytku (Szyszkowska J. 2012).
polega na wyksięgowaniu, a następnie fizycznej likwidacji wybranego obiektu. Pod wpływem użytkowania, z czasem ulegają zużyciu lub całkowitemu zniszczeniu. W momencie, gdy dany środek traci możliwość jego wykorzystania to podmiot jest upoważniona do podjęcia decyzji o jego kasacji. Innymi przykładami powodów likwidacji są: przypadki losowe, decyzje podjęte w wyniku nieopłacalności produkcji lub dużych kosztów napraw, czy [[zmiana]] profilu działalności organizacji. Wyżej wymienione środki trwałe są to [[aktywa]] przedsiębiorstwa charakteryzujące się czasem użytkowania dłuższym niż jeden rok, mające postać rzeczową oraz będące zdatne do użytku (Szyszkowska J. 2012).


==Etapy likwidacji środka trwałego==
==Etapy likwidacji środka trwałego==
Możemy wyróżnić '''dwa etapy''' likwidacji środka trwałego.
Możemy wyróżnić '''dwa etapy''' likwidacji środka trwałego.


Pierwszym z nich jest '''likwidacja księgowa'''. Polega ona na przeprowadzaniu stosownych zapisów w księgach rachunkowych powodujących wyksięgowanie z konta „Środki trwałe”, a także „Umorzenie środków trwałych” likwidowanego środka.
Pierwszym z nich jest '''likwidacja księgowa'''. Polega ona na przeprowadzaniu stosownych zapisów w księgach rachunkowych powodujących wyksięgowanie z konta „Środki trwałe”, a także „[[Umorzenie]] środków trwałych” likwidowanego środka.
Na tym etapie powstaje dokument '''LT (likwidacja środka trwałego)''', który jest dowodem księgowym przeprowadzonych działań. Tworzy go najczęściej komisja likwidacyjna albo dział zarządzający majątkiem. LT zatwierdzane jest przez kierownika danej jednostki.
Na tym etapie powstaje [[dokument]] '''LT (likwidacja środka trwałego)''', który jest dowodem księgowym przeprowadzonych działań. Tworzy go najczęściej komisja likwidacyjna albo dział zarządzający majątkiem. LT zatwierdzane jest przez kierownika danej jednostki.
Należy pamiętać o Ustawie o rachunkowości (UOR), która stanowi, że zakończenie amortyzacji następuje nie później niż w momencie oddania środka trwałego do likwidacji. Możemy przez to rozumieć, że ostatni odpis amortyzacji powinien zostać zaksięgowany w miesiącu wystawienia dokumentu LT.
Należy pamiętać o Ustawie o rachunkowości (UOR), która stanowi, że zakończenie amortyzacji następuje nie później niż w momencie oddania środka trwałego do likwidacji. Możemy przez to rozumieć, że ostatni odpis amortyzacji powinien zostać zaksięgowany w miesiącu wystawienia dokumentu LT.
<google>t</google>
<google>t</google>


Drugim etapem jest już '''likwidacja fizyczna'''. Polega ona przykładowo na utylizacji, złomowaniu danego środka lub w przypadku likwidacji majątku na skutek zdarzeń losowych. Oczywiście wszystko musi zostać udokumentowane protokołem likwidacyjnym. Protokół taki sporządzany jest w dniu likwidacji, zazwyczaj przez komisję likwidacyjną. Podczas pozbywania się środka trwałego może wystąpić zarówno zysk jak i strata. Zysk powinien zostać odnotowany w pozycji „Zysk ze zbycia niefinansowych aktów trwałych”, natomiast strata w „ Strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”.
Drugim etapem jest już '''likwidacja fizyczna'''. Polega ona przykładowo na utylizacji, złomowaniu danego środka lub w przypadku likwidacji majątku na skutek zdarzeń losowych. Oczywiście wszystko musi zostać udokumentowane protokołem likwidacyjnym. Protokół taki sporządzany jest w dniu likwidacji, zazwyczaj przez komisję likwidacyjną. Podczas pozbywania się środka trwałego może wystąpić zarówno [[zysk]] jak i [[strata]]. Zysk powinien zostać odnotowany w pozycji „Zysk ze zbycia niefinansowych aktów trwałych”, natomiast strata w „ Strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”.
W przypadku utraty majątku w wyniku zdarzeń losowych (tj. kradzież, pożar, akt wandalizmu) ważnym aspektem jest ubezpieczenie danego środka. W sytuacji, gdy majątek nie był ubezpieczony, kwota nieumorzona powinna trafić na konto strat nadzwyczajnych, zaś kwoty uzyskane od ubezpieczyciela korygują wyniki tych zdarzeń (Szyszkowska J. 2012).
W przypadku utraty majątku w wyniku zdarzeń losowych (tj. kradzież, pożar, akt wandalizmu) ważnym aspektem jest [[ubezpieczenie]] danego środka. W sytuacji, gdy [[majątek]] nie był ubezpieczony, kwota nieumorzona powinna trafić na [[konto]] strat nadzwyczajnych, zaś kwoty uzyskane od ubezpieczyciela korygują wyniki tych zdarzeń (Szyszkowska J. 2012).


==Co powinien zawierać protokół likwidacji środka trwałego?==
==Co powinien zawierać protokół likwidacji środka trwałego?==
Linia 42: Linia 42:


==Podatek CIT i VAT==
==Podatek CIT i VAT==
Zgodnie z ustawą o CIT, za koszty uzyskania przychodów nie są uważane straty wynikające z likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, w przypadku gdy te środki są likwidowane z powodu zmiany rodzaju działalności organizacji.  
Zgodnie z ustawą o CIT, za [[koszty]] uzyskania przychodów nie są uważane straty wynikające z likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, w przypadku gdy te środki są likwidowane z powodu zmiany rodzaju działalności organizacji.  
Na podstawie prawa oraz ustaw możemy stwierdzić, że nieumorzona wartość likwidowanego środka trwałego przyczynia się do powiększenia wartości budowanego nowego środka, a nie jest to koszt uzyskania przychodu.  
Na podstawie prawa oraz ustaw możemy stwierdzić, że nieumorzona [[wartość]] likwidowanego środka trwałego przyczynia się do powiększenia wartości budowanego nowego środka, a nie jest to [[koszt]] uzyskania przychodu.  
Zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej, możemy stwierdzić, że podatek VAT nie obowiązuje likwidacji środka trwałego (Szyszkowska J. 2012).
Zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej, możemy stwierdzić, że [[podatek]] VAT nie obowiązuje likwidacji środka trwałego (Szyszkowska J. 2012).


==Likwidacja środka trwałego w celu budowy nowego==
==Likwidacja środka trwałego w celu budowy nowego==
W przypadku, gdy środek trwały jest likwidowany z powodu planów budowy w tym samym miejscu innego obiektu to koszty likwidacji wpisywane są w koszty bezpośrednio związane z budową nowego środka trwałego. Jeżeli uda się odzyskać jakieś środki lub materiały możemy je sprzedać lub też zmagazynować – te środki również są wliczane w wartość nowo budowanego środka trwałego.
W przypadku, gdy środek trwały jest likwidowany z powodu planów budowy w tym samym miejscu innego obiektu to koszty likwidacji wpisywane są w koszty bezpośrednio związane z budową nowego środka trwałego. Jeżeli uda się odzyskać jakieś środki lub [[materiały]] możemy je sprzedać lub też zmagazynować – te środki również są wliczane w wartość nowo budowanego środka trwałego.
Dodatkowo do tych kosztów należy doliczyć opłaty za transport czy też samą rozbiórkę, nieumorzoną wartość likwidowanego obiektu, a także wszystkie koszty związane z przygotowaniem budowy. Wyżej wymieniony opłaty i koszty powinny zostać zaksięgowane na koncie „Środki trwałe w budowie”
Dodatkowo do tych kosztów należy doliczyć opłaty za [[transport]] czy też samą rozbiórkę, nieumorzoną wartość likwidowanego obiektu, a także wszystkie koszty związane z przygotowaniem budowy. Wyżej wymieniony opłaty i koszty powinny zostać zaksięgowane na koncie „[[Środki trwałe]] w budowie”
  (Szyszkowska J. 2012).
  (Szyszkowska J. 2012).


Linia 54: Linia 54:
* [https://www.gofin.pl/rachunkowosc/17,1,85,153895,udokumentowanie-likwidacji-srodka-trwalego.html URL ''Udokumentowanie likwidacji środka trwałego''], Dodatek do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 14 (332) z dnia 20.10.2012, Wydawnictwo podatkowe.
* [https://www.gofin.pl/rachunkowosc/17,1,85,153895,udokumentowanie-likwidacji-srodka-trwalego.html URL ''Udokumentowanie likwidacji środka trwałego''], Dodatek do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 14 (332) z dnia 20.10.2012, Wydawnictwo podatkowe.
* Szyszkowska J. (2012), [http://kreator.profit-br.pl/index.php?fdownload=file-likwidacjat.pdf ''Likwidacja środka trwałego. Aspekt podatkowy i rachunkowy''], Buchalter: miesięcznik księgowego, nr 13,
* Szyszkowska J. (2012), [http://kreator.profit-br.pl/index.php?fdownload=file-likwidacjat.pdf ''Likwidacja środka trwałego. Aspekt podatkowy i rachunkowy''], Buchalter: miesięcznik księgowego, nr 13,
* Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (1994), [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20091521223/U/D20091223Lj.pdf ''Ustawa o rachunkowości''] Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223,
* [[Ustawa]] z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (1994), [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20091521223/U/D20091223Lj.pdf ''Ustawa o rachunkowości''] Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223,
* Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (1992), [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110740397/U/D20110397Lj.pdf ''Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych''] (CIT) Dz.U. 2011 nr 74 poz. 397,
* Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (1992), [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110740397/U/D20110397Lj.pdf ''Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych''] (CIT) Dz.U. 2011 nr 74 poz. 397,
* Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (2004), [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111771054/U/D20111054Lj.pdf ''Ustawa o podatku od towarów i usług''] (VAT) Dz.U. 2011 nr 177 poz. 1054,
* Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od [[towarów]] i usług (2004), [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111771054/U/D20111054Lj.pdf ''Ustawa o podatku od towarów i usług''] (VAT) Dz.U. 2011 nr 177 poz. 1054,


{{law}}
{{law}}
{{a|Mariusz Liszka }}.
{{a|Mariusz Liszka }}.
[[Kategoria:Prawo]]
[[Kategoria:Prawo]]

Wersja z 05:27, 20 maj 2020

Likwidacja środka trwałego
Polecane artykuły

polega na wyksięgowaniu, a następnie fizycznej likwidacji wybranego obiektu. Pod wpływem użytkowania, z czasem ulegają zużyciu lub całkowitemu zniszczeniu. W momencie, gdy dany środek traci możliwość jego wykorzystania to podmiot jest upoważniona do podjęcia decyzji o jego kasacji. Innymi przykładami powodów likwidacji są: przypadki losowe, decyzje podjęte w wyniku nieopłacalności produkcji lub dużych kosztów napraw, czy zmiana profilu działalności organizacji. Wyżej wymienione środki trwałe są to aktywa przedsiębiorstwa charakteryzujące się czasem użytkowania dłuższym niż jeden rok, mające postać rzeczową oraz będące zdatne do użytku (Szyszkowska J. 2012).

Etapy likwidacji środka trwałego

Możemy wyróżnić dwa etapy likwidacji środka trwałego.

Pierwszym z nich jest likwidacja księgowa. Polega ona na przeprowadzaniu stosownych zapisów w księgach rachunkowych powodujących wyksięgowanie z konta „Środki trwałe”, a także „Umorzenie środków trwałych” likwidowanego środka. Na tym etapie powstaje dokument LT (likwidacja środka trwałego), który jest dowodem księgowym przeprowadzonych działań. Tworzy go najczęściej komisja likwidacyjna albo dział zarządzający majątkiem. LT zatwierdzane jest przez kierownika danej jednostki. Należy pamiętać o Ustawie o rachunkowości (UOR), która stanowi, że zakończenie amortyzacji następuje nie później niż w momencie oddania środka trwałego do likwidacji. Możemy przez to rozumieć, że ostatni odpis amortyzacji powinien zostać zaksięgowany w miesiącu wystawienia dokumentu LT.

Drugim etapem jest już likwidacja fizyczna. Polega ona przykładowo na utylizacji, złomowaniu danego środka lub w przypadku likwidacji majątku na skutek zdarzeń losowych. Oczywiście wszystko musi zostać udokumentowane protokołem likwidacyjnym. Protokół taki sporządzany jest w dniu likwidacji, zazwyczaj przez komisję likwidacyjną. Podczas pozbywania się środka trwałego może wystąpić zarówno zysk jak i strata. Zysk powinien zostać odnotowany w pozycji „Zysk ze zbycia niefinansowych aktów trwałych”, natomiast strata w „ Strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”. W przypadku utraty majątku w wyniku zdarzeń losowych (tj. kradzież, pożar, akt wandalizmu) ważnym aspektem jest ubezpieczenie danego środka. W sytuacji, gdy majątek nie był ubezpieczony, kwota nieumorzona powinna trafić na konto strat nadzwyczajnych, zaś kwoty uzyskane od ubezpieczyciela korygują wyniki tych zdarzeń (Szyszkowska J. 2012).

Co powinien zawierać protokół likwidacji środka trwałego?

Dokument sporządzany jest w trzech egzemplarzach przez komisję likwidacyjną – oryginał przekazywany jest księgowości, kolejny dla działu, gdzie używano dany środek trwały, a ostatni jest dla pracownika odpowiedzialnego za gospodarowanie środkami w oddziale („Udokumentowanie likwidacji środka trwałego” , 2012).

Elementy, które powinien zawierać protokół („Udokumentowanie likwidacji środka trwałego” , 2012):

  • pieczątka danej jednostki (lub dokładny adres i nazwa),
  • miejsce oraz data sporządzenia protokołu,
  • kolejny numer spisywanego protokołu,
  • imiona i nazwiska składu komisji likwidacyjnej,
  • nazwa oraz numer inwentarzowy likwidowanego środka trwałego,
  • opinia Komisji Likwidacyjnej,
  • sposób w jaki środek trwały zostanie zlikwidowany,
  • podpisy członków komisji,
  • wymagane załączniki np.: decyzje kierownika, wnioski, potwierdzenie opłat

Podatek CIT i VAT

Zgodnie z ustawą o CIT, za koszty uzyskania przychodów nie są uważane straty wynikające z likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, w przypadku gdy te środki są likwidowane z powodu zmiany rodzaju działalności organizacji. Na podstawie prawa oraz ustaw możemy stwierdzić, że nieumorzona wartość likwidowanego środka trwałego przyczynia się do powiększenia wartości budowanego nowego środka, a nie jest to koszt uzyskania przychodu. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej, możemy stwierdzić, że podatek VAT nie obowiązuje likwidacji środka trwałego (Szyszkowska J. 2012).

Likwidacja środka trwałego w celu budowy nowego

W przypadku, gdy środek trwały jest likwidowany z powodu planów budowy w tym samym miejscu innego obiektu to koszty likwidacji wpisywane są w koszty bezpośrednio związane z budową nowego środka trwałego. Jeżeli uda się odzyskać jakieś środki lub materiały możemy je sprzedać lub też zmagazynować – te środki również są wliczane w wartość nowo budowanego środka trwałego. Dodatkowo do tych kosztów należy doliczyć opłaty za transport czy też samą rozbiórkę, nieumorzoną wartość likwidowanego obiektu, a także wszystkie koszty związane z przygotowaniem budowy. Wyżej wymieniony opłaty i koszty powinny zostać zaksięgowane na koncie „Środki trwałe w budowie”

(Szyszkowska J. 2012).

Bibliografia

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.

Autor: Mariusz Liszka

.