Kontrola w projekcie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Bilansowanie zasobów]]</li>
<li>[[Metody kontroli w projekcie]]</li>
<li>[[Oszczędność w projekcie]]</li>
<li>[[Szacowanie czasu trwania zadań]]</li>
<li>[[Kamień milowy]]</li>
<li>[[Metody kontroli zasobów]]</li>
<li>[[Planowanie]]</li>
<li>[[Procesy kontroli wg PMBOK]]</li>
<li>[[Zarządzanie komunikacją wg PMBOK]]</li>
</ul>
}}
'''[[Kontrola]] w projekcie''' jest rutynowym działaniem, które polega na zapoznaniu się z [[plan projektu|planem projektu]], sprawdzeniu, co w bieżącej chwili dzieje się w projekcie, a następnie wyciągnięciu i porównaniu wniosków z obu obserwacji. Osobą odpowiedzialną za kontrolę jest zazwyczaj [[menedżer]] zarządzający danym projektem. W czasie jego realizacji nieustanie kontroluje jego postęp, sprawdza, jakie działania zostały wykonane, oraz ustala jak ma się faktyczny stan, do przygotowanego wcześniej planu.
'''[[Kontrola]] w projekcie''' jest rutynowym działaniem, które polega na zapoznaniu się z [[plan projektu|planem projektu]], sprawdzeniu, co w bieżącej chwili dzieje się w projekcie, a następnie wyciągnięciu i porównaniu wniosków z obu obserwacji. Osobą odpowiedzialną za kontrolę jest zazwyczaj [[menedżer]] zarządzający danym projektem. W czasie jego realizacji nieustanie kontroluje jego postęp, sprawdza, jakie działania zostały wykonane, oraz ustala jak ma się faktyczny stan, do przygotowanego wcześniej planu.


Linia 26: Linia 9:
* Kontrolę jakości projektu
* Kontrolę jakości projektu
* Kontrolę pracy [[zespół projektowy|zespołu projektowego]]
* Kontrolę pracy [[zespół projektowy|zespołu projektowego]]
<google>t</google>


== Cel kontroli ==
==TL;DR==
Zasadniczym celem kontroli jest niedopuszczenie do wykolejenia [[projekt|projektu]], poprzez ciągłe nadzorowanie jego przebiegu. Sprawna kontrola to umiejętność odczytywania istotnych informacji o sytuacji, w jakiej jest [[projekt]]. Gdy podczas kontroli zostaje zauważone opóźnienie w realizacji jakiegoś zadania, menedżer zazwyczaj podejmuje decyzje o przeznaczeniu na nie więcej zasobów, aby nadrobić stracony czas. (Frame J.2001, s. 150)
Kontrola w projekcie polega na monitorowaniu postępu i porównywaniu wyników z planem projektu. Jej celem jest niedopuszczenie do wykolejenia projektu i nadzorowanie jakości i budżetu projektu. Kontrola obejmuje ustalanie wyników, mierzenie, porównywanie i ocenę. Odchylenia od planu są normalne i mogą dotyczyć różnych aspektów projektu. Istnieją różne techniki kontrolne, takie jak listy kontrolne, harmonogramy, wykresy sieciowe i Earned Value.
 
==Cel kontroli==
Zasadniczym celem kontroli jest niedopuszczenie do wykolejenia [[projekt|projektu]], poprzez ciągłe nadzorowanie jego przebiegu. Sprawna kontrola to umiejętność odczytywania istotnych informacji o sytuacji, w jakiej jest [[projekt]]. Gdy podczas kontroli zostaje zauważone opóźnienie w realizacji jakiegoś zadania, menedżer zazwyczaj podejmuje decyzje o przeznaczeniu na nie więcej zasobów, aby nadrobić stracony czas (Frame J.2001, s. 150)


Kontrola w projekcie ma również na calu nadzorowanie nad jakością wykonywania zadań oraz nad [[budżet projektu|budżetem projektu]].
Kontrola w projekcie ma również na calu nadzorowanie nad jakością wykonywania zadań oraz nad [[budżet projektu|budżetem projektu]].


== Normy kontroli ==
<google>n</google>
[[Normy]] kontroli, czyli parametry, z którymi porównywane będą późniejsze wyniki, ustala się fazie przygotowania projektu. Są to:  
 
==Normy kontroli==
[[Normy]] kontroli, czyli parametry, z którymi porównywane będą późniejsze wyniki, ustala się fazie przygotowania projektu. Są to:
* Normy jakościowe wyników (ostatecznego i pośrednich)
* Normy jakościowe wyników (ostatecznego i pośrednich)
* Normy ilościowe wyników
* Normy ilościowe wyników
Linia 43: Linia 29:
* Normy ryzyka
* Normy ryzyka


== Proces kontroli ==
==Proces kontroli==
Etapy procesu kontroli:
Etapy procesu kontroli:
# Ustalanie wyników
# Ustalanie wyników
Linia 52: Linia 38:
Na tym etapie [[kontroler]] podejmuje decyzje o dalszych działaniach. Cały [[proces]] kontroli dąży do utrzymania "statusu quo", czyli stałego stanu. W przypadku pozytywnej oceny wyników w etapie czwartym, zostaje on utrzymany. Natomiast w odwrotnej sytuacji, kolejnym etapem kontroli będzie [[zmiana]] norm, bądź [[korekta]] odchyleń. (Trocki M. 2003, s. 64)
Na tym etapie [[kontroler]] podejmuje decyzje o dalszych działaniach. Cały [[proces]] kontroli dąży do utrzymania "statusu quo", czyli stałego stanu. W przypadku pozytywnej oceny wyników w etapie czwartym, zostaje on utrzymany. Natomiast w odwrotnej sytuacji, kolejnym etapem kontroli będzie [[zmiana]] norm, bądź [[korekta]] odchyleń. (Trocki M. 2003, s. 64)


== Odchylenia w projekcie==
==Odchylenia w projekcie==
Ewentualne rozbieżności stanu projektu, ze stanem planowanym, zwane są w zarządzaniu projektami odchyleniami (variances). Występują one w niemal każdym projekcie, gdyż nie udało się dotąd udoskonalić metod prognozowania do tego stopnia, żeby posiadać całkowitą pewność, co przyniesie przyszłość. Zatem podczas procesu kontroli sprawdza się czy owe odchylenia są zadowalająco niewielkie, a nie czy w ogóle występują.
Ewentualne rozbieżności stanu projektu, ze stanem planowanym, zwane są w zarządzaniu projektami odchyleniami (variances). Występują one w niemal każdym projekcie, gdyż nie udało się dotąd udoskonalić metod prognozowania do tego stopnia, żeby posiadać całkowitą pewność, co przyniesie przyszłość. Zatem podczas procesu kontroli sprawdza się czy owe odchylenia są zadowalająco niewielkie, a nie czy w ogóle występują.


Linia 65: Linia 51:
# Podział odchyleń na przejściowe i trwałe
# Podział odchyleń na przejściowe i trwałe
# Podział odchyleń na zależne (kontrolowalne) i niezależne (niekontrolowane)
# Podział odchyleń na zależne (kontrolowalne) i niezależne (niekontrolowane)
# [[Interpretacja]] odchyleń i opracowanie działań korygujących. (Trocki M. 2013, s. 236)
# [[Interpretacja]] odchyleń i opracowanie działań korygujących (Trocki M. 2013, s. 236)


== Techniki kontrolne ==
==Techniki kontrolne==
Do kontroli realizacji projektów mogą być wykorzystywane zarówno uniwersalne techniki kontrolne, np. listy kontrolne ([[Check-lista]]) czy schematy kontroli, jak i techniki specjalne zarządzania projektami:
Do kontroli realizacji projektów mogą być wykorzystywane zarówno uniwersalne techniki kontrolne, np. listy kontrolne ([[Check-lista]]) czy schematy kontroli, jak i techniki specjalne zarządzania projektami:
* harmonogramy np. [[Wykres Gantta]]
* harmonogramy np. [[Wykres Gantta]]
Linia 75: Linia 61:
* [[Earned Value]]
* [[Earned Value]]


== Bibliografia ==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Bilansowanie zasobów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody kontroli w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Oszczędność w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Szacowanie czasu trwania zadań]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kamień milowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody kontroli zasobów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Planowanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy kontroli wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie komunikacją wg PMBOK]]}} }}
* Frame J.,(2001),''[[Zarządzanie]] projektami w organizacjach'', WIG-PRESS, Warszawa
 
* Lock D.,(2011), ''Podstawy zarządzania projektami'', PWE, Warszawa
==Bibliografia==
* Pietras P., (2012), [http://www.edunice.pl/wp-content/uploads/2014/11/skrypt-Zarzadzanie.Projektami.pdf ''Zarządzanie projektami'']. Skrypt dla osób przygotowujących się do cerfikacji [[IPMA]] LD, Łódź
<noautolinks>
* Rydzewska-Włodarczyk M., (2011), [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/41-2011/FRFU-41-295.pdf ''Wybrane zagadnienia kontroli projektów współfinansowanych ze środków Europejskich'']. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 668
* Frame J. (2001), ''Adaptacyjne zarządzanie projektami w organizacjach'', WIG-Press, Warszawa
* Trocki M.,(2013), ''Nowoczesne [[zarządzanie projektami]]'', PWE, Warszawa
* Jędrych E., Pietras P., Szczepańczyk M. (2012), ''[http://www.edunice.pl/wp-content/uploads/2014/11/skrypt-Zarzadzanie.Projektami.pdf Zarządzanie projektami]'', Politechnika Łódzka, Łódź
* Trocki M.,(2003), ''Zarządzanie projektami'', PWE, Warszawa  
* Lock D. (2009), ''Podstawy zarządzania projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Wysocki R. K., (2013), ''Efektywne zarządzanie projektami'', wydanie VI, Helion, Gliwice
* Rydzewska-Włodarczyk M. (2011), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/41-2011/FRFU-41-295.pdf Wybrane zagadnienia kontroli projektów współfinansowanych ze środków Europejskich]''. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 668
* Zajączkowska A., (2008),[http://www.pokl.lodzkie.pl/wps/wcm/res/poklarchiwum/export/sites/pokl/pl/download/Dokumenty/Monitoring_na_potrzeby_wdrazania_projektu.pdf ''Monitoring na potrzeby drażania projektu'']. [[Stowarzyszenie]] Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Społecznych BORIS, Warszawa
* Trocki M. (2012), ''Nowoczesne zarządzanie projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Trocki M., Grucza B., Ogonek K. (2003), ''Zarządzanie projektami'', PWE, Warszawa
* Wysocki R. (2013), ''Efektywne zarządzanie projektami. Tradycyjne, zwinne, ekstremalne'', Helion, Gliwice
* Zajączkowska A. (2008), ''Monitoring na potrzeby wdrażania projektu'', Stowarzyszenie Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Społecznych BORIS, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Ewa Trojanowska}}
{{a|Ewa Trojanowska}}
[[Kategoria:Zarządzanie_projektami]]
[[Kategoria:Kontrola w projekcie]]
 
{{#metamaster:description|Kontrola w projekcie to rutynowe działanie polegające na monitorowaniu postępu i porównywaniu go z planem. Odpowiada za nią menedżer projektu, który sprawdza terminy, koszty, zasoby i jakość.}}

Aktualna wersja na dzień 00:29, 30 lis 2023

Kontrola w projekcie jest rutynowym działaniem, które polega na zapoznaniu się z planem projektu, sprawdzeniu, co w bieżącej chwili dzieje się w projekcie, a następnie wyciągnięciu i porównaniu wniosków z obu obserwacji. Osobą odpowiedzialną za kontrolę jest zazwyczaj menedżer zarządzający danym projektem. W czasie jego realizacji nieustanie kontroluje jego postęp, sprawdza, jakie działania zostały wykonane, oraz ustala jak ma się faktyczny stan, do przygotowanego wcześniej planu.

Kontrola w projekcie obejmuje następujące czynności:

  • kontrolę terminów przygotowania i wykonawstwa projektu
  • kontrolę zużycia zasobów w trakcie przygotowania i wykonawstwa projektu
  • kontrolę kosztów przygotowania i wykonawstwa projektu
  • Kontrolę dostaw i podwykonawstwa
  • Kontrolę ryzyka projektu
  • Kontrolę jakości projektu
  • Kontrolę pracy zespołu projektowego

TL;DR

Kontrola w projekcie polega na monitorowaniu postępu i porównywaniu wyników z planem projektu. Jej celem jest niedopuszczenie do wykolejenia projektu i nadzorowanie jakości i budżetu projektu. Kontrola obejmuje ustalanie wyników, mierzenie, porównywanie i ocenę. Odchylenia od planu są normalne i mogą dotyczyć różnych aspektów projektu. Istnieją różne techniki kontrolne, takie jak listy kontrolne, harmonogramy, wykresy sieciowe i Earned Value.

Cel kontroli

Zasadniczym celem kontroli jest niedopuszczenie do wykolejenia projektu, poprzez ciągłe nadzorowanie jego przebiegu. Sprawna kontrola to umiejętność odczytywania istotnych informacji o sytuacji, w jakiej jest projekt. Gdy podczas kontroli zostaje zauważone opóźnienie w realizacji jakiegoś zadania, menedżer zazwyczaj podejmuje decyzje o przeznaczeniu na nie więcej zasobów, aby nadrobić stracony czas (Frame J.2001, s. 150)

Kontrola w projekcie ma również na calu nadzorowanie nad jakością wykonywania zadań oraz nad budżetem projektu.

Normy kontroli

Normy kontroli, czyli parametry, z którymi porównywane będą późniejsze wyniki, ustala się fazie przygotowania projektu. Są to:

  • Normy jakościowe wyników (ostatecznego i pośrednich)
  • Normy ilościowe wyników
  • Normy czasowe (okresy realizacji, terminy)
  • Normy zużycia zasobów (pracochłonność, zaangażowanie wyposażenia, materiałochłonność itd.)
  • Normy kosztów (zużycie kosztów)
  • Normy ryzyka

Proces kontroli

Etapy procesu kontroli:

  1. Ustalanie wyników
  2. Mierzenie wyników
  3. Porównywanie wyników z normami
  4. Ocena wyników i reagowanie

Na tym etapie kontroler podejmuje decyzje o dalszych działaniach. Cały proces kontroli dąży do utrzymania "statusu quo", czyli stałego stanu. W przypadku pozytywnej oceny wyników w etapie czwartym, zostaje on utrzymany. Natomiast w odwrotnej sytuacji, kolejnym etapem kontroli będzie zmiana norm, bądź korekta odchyleń. (Trocki M. 2003, s. 64)

Odchylenia w projekcie

Ewentualne rozbieżności stanu projektu, ze stanem planowanym, zwane są w zarządzaniu projektami odchyleniami (variances). Występują one w niemal każdym projekcie, gdyż nie udało się dotąd udoskonalić metod prognozowania do tego stopnia, żeby posiadać całkowitą pewność, co przyniesie przyszłość. Zatem podczas procesu kontroli sprawdza się czy owe odchylenia są zadowalająco niewielkie, a nie czy w ogóle występują.

Zadowalający poziom odchyleń powinien zostać ustalony na samym początku tworzenia projektu. W typowych projektach budowlanych owe odchylenia są niewielkie, gdyż wykonawca ma zazwyczaj spore doświadczenie i orientuje się ile średnio może trwać realizacja. Natomiast w projektach, które dotyczą badań o charakterze spekulatywnym, dopuszczalne odchylenia mogą sięgać nawet do 20%, gdyż badania naukowe wiążą się zwykle ze znaczną niepewnością.

Proces ustalania dopuszczalnego zakresu odchyleń zwany jest zarządzaniem przez wyjątki (management by exception). Jego przeciwieństwem jest tak zwane mikrozarządzanie (micromanagemen), w wypadku którego, niepokoić może nawet najmniejsze odchylenie. Jeśli odchylenia wymagają przeciwdziałania ze względu na potencjalne zagrożenie dla wyników projektu, wówczas dokonywana jest korekta odchyleń (za pomocą różnych instrumentów właściwych dla rodzaju i skali odchylenia) lub zmiana norm (planu).

Odchylenia rzeczywistego przebiegu projektu od planowanego mogą mieć wymiary: merytoryczny, formalny, ilościowy, czasowy i przestrzenny. Mogą dotyczyć zarówno zdań, informacji, wykonawców, jak i środków rzeczowych. Identyfikacja odchyleń i przyczyn ich powstawania najczęściej wyrażona w sprawozdaniach okresowych z postępów realizacji prac, pozwala na przygotowanie odpowiednich interwencji. Etapy analizy odchyleń od planu projektu są następujące:

  1. Identyfikacja odchyleń od planu projektu
  2. Określenie istotności odchyleń
  3. Podział odchyleń na przejściowe i trwałe
  4. Podział odchyleń na zależne (kontrolowalne) i niezależne (niekontrolowane)
  5. Interpretacja odchyleń i opracowanie działań korygujących (Trocki M. 2013, s. 236)

Techniki kontrolne

Do kontroli realizacji projektów mogą być wykorzystywane zarówno uniwersalne techniki kontrolne, np. listy kontrolne (Check-lista) czy schematy kontroli, jak i techniki specjalne zarządzania projektami:


Kontrola w projekcieartykuły polecane
Bilansowanie zasobówMetody kontroli w projekcieOszczędność w projekcieSzacowanie czasu trwania zadańKamień milowyMetody kontroli zasobówPlanowanieProcesy kontroli wg PMBOKZarządzanie komunikacją wg PMBOK

Bibliografia

  • Frame J. (2001), Adaptacyjne zarządzanie projektami w organizacjach, WIG-Press, Warszawa
  • Jędrych E., Pietras P., Szczepańczyk M. (2012), Zarządzanie projektami, Politechnika Łódzka, Łódź
  • Lock D. (2009), Podstawy zarządzania projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Rydzewska-Włodarczyk M. (2011), Wybrane zagadnienia kontroli projektów współfinansowanych ze środków Europejskich. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 668
  • Trocki M. (2012), Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Trocki M., Grucza B., Ogonek K. (2003), Zarządzanie projektami, PWE, Warszawa
  • Wysocki R. (2013), Efektywne zarządzanie projektami. Tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Helion, Gliwice
  • Zajączkowska A. (2008), Monitoring na potrzeby wdrażania projektu, Stowarzyszenie Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Społecznych BORIS, Warszawa


Autor: Ewa Trojanowska