Komunikatywność: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:
'''Komunikatywność''' to umiejętność sprawnego i jasnego przekazywania i odbierania komunikatów za pomocą werbalnych (np. mowa) bądź niewerbalnych (np. gesty) znaków [Rybowska A. (2014) str.297].  
'''Komunikatywność''' to umiejętność sprawnego i jasnego przekazywania i odbierania komunikatów za pomocą werbalnych (np. mowa) bądź niewerbalnych (np. gesty) znaków [Rybowska A. (2014) str.297].  


Osoba, którą uważa się za komunikatywną, nie tylko jasno i poprawnie przekazuje informacje, ale która przede wszystkim słucha, rozumie i potrafi wyciągnąć z rozmowy wnioski. Sama komunikacja to wymiana informacji pomiędzy ludźmi. Ale czy każda osoba komunikuje się w zrozumiały sposób? W komunikacji interpersonalnej można wyróżnić komunikację werbalną i niewerbalną. Badania udowodniły, że komunikacja niewerbalna przekazuje 55% informacji, 38% to sposób mówienia (tempo, ton głosu), a raptem 7% stanowią informacje przekazane za pomocą słów [Rybowska A. (2014), str. 297].
Osoba, którą uważa się za komunikatywną, nie tylko jasno i poprawnie przekazuje [[informacje]], ale która przede wszystkim słucha, rozumie i potrafi wyciągnąć z rozmowy wnioski. Sama [[komunikacja]] to [[wymiana]] informacji pomiędzy ludźmi. Ale czy każda osoba komunikuje się w zrozumiały sposób? W komunikacji interpersonalnej można wyróżnić komunikację werbalną i niewerbalną. Badania udowodniły, że [[komunikacja niewerbalna]] przekazuje 55% informacji, 38% to sposób mówienia (tempo, ton głosu), a raptem 7% stanowią informacje przekazane za pomocą słów [Rybowska A. (2014), str. 297].


==Warunki i bariery dobrej komunikacji==
==Warunki i bariery dobrej komunikacji==
Czynniki takie jak statut społeczny, wrażliwość, kultura osobista, poziom wykształcenia czy też szacunek do drugiej osoby wpływają ogólnie na jakość komunikacji.  
Czynniki takie jak [[statut]] społeczny, wrażliwość, kultura osobista, poziom wykształcenia czy też szacunek do drugiej osoby wpływają ogólnie na [[jakość]] komunikacji.  


Aby komunikat mógł zostać przekazany i odebrany w dobry sposób, muszą być spełnione odpowiednie warunki [Rybowska A. (2014), str. 298]:  
Aby komunikat mógł zostać przekazany i odebrany w dobry sposób, muszą być spełnione odpowiednie warunki [Rybowska A. (2014), str. 298]:  
Linia 29: Linia 29:
Istnieje wiele czynników, które mogą zakłócić komunikację. Można je podzielić na czynniki wewnętrzne - wychodzące od jednostki, oraz na zewnętrze - wynikające z otoczenia, niezależne od jednostki.  
Istnieje wiele czynników, które mogą zakłócić komunikację. Można je podzielić na czynniki wewnętrzne - wychodzące od jednostki, oraz na zewnętrze - wynikające z otoczenia, niezależne od jednostki.  


Bariery wynikające z '''czynników wewnętrznych''' to np. blokady językowe, osądzanie - czyli narzucanie własnych przekonań bez wzięcia pod uwagę opinii rozmówców, blokowanie samodzielnych decyzji u innych oraz próby wymuszania uległości, brak umiejętności słuchania, zmęczenie czy podirytowanie.  
Bariery wynikające z '''czynników wewnętrznych''' to np. blokady językowe, osądzanie - czyli narzucanie własnych przekonań bez wzięcia pod uwagę opinii rozmówców, blokowanie samodzielnych decyzji u innych oraz próby wymuszania uległości, brak [[umiejętności]] słuchania, zmęczenie czy podirytowanie.  


Do '''czynników zewnętrznych''' można zaliczyć np. szumy zewnętrzne - czyli np. hałas uliczny, temperatura, światło, wielkość pomieszczeń.
Do '''czynników zewnętrznych''' można zaliczyć np. szumy zewnętrzne - czyli np. [[hałas]] uliczny, temperatura, światło, wielkość pomieszczeń.


Inne rodzaje barier są związane z '''językiem werbalnym''', gdzie dużą przeszkodą w odbiorze może być brak odpowiedniego doboru słów i sposobu ich przekazu, co może spowodować przekształcenie się zwykłej rozmowy w poważny spór. Kontekst przekazu jest niesamowicie istotny.
Inne rodzaje barier są związane z '''językiem werbalnym''', gdzie dużą przeszkodą w odbiorze może być brak odpowiedniego doboru słów i sposobu ich przekazu, co może spowodować przekształcenie się zwykłej rozmowy w poważny spór. Kontekst przekazu jest niesamowicie istotny.
Linia 38: Linia 38:


==Komunikatywność a zarządzanie==
==Komunikatywność a zarządzanie==
Osoba komunikatywna potrafi nie tylko jednorazowo nawiązać kontakt, ale przede wszystkim umie go podtrzymywać. Sam '''proces komunikacji''' spełnia funkcje takie jak przekazanie informacji, wyrażenia emocji, motywuje i kontroluje. Jedną z fundamentalnych cech dobrego menadżera jest właśnie komunikatywność.  
Osoba komunikatywna potrafi nie tylko jednorazowo nawiązać kontakt, ale przede wszystkim umie go podtrzymywać. Sam '''[[proces]] komunikacji''' spełnia funkcje takie jak przekazanie informacji, wyrażenia emocji, motywuje i kontroluje. Jedną z fundamentalnych cech dobrego menadżera jest właśnie komunikatywność.  


Aby zespół wypełniał swoje zadania należycie, musi mieć '''lidera''', z którym się rozumie i szanuje. Każdy pracownik musi doskonale wiedzieć, czego się od niego oczekuje. Na chwilę obecną menadżerem doskonałym jest ten, kto wykazuje się komunikatywnością i pomysłowością, a nie manipulacją i terrorem. Jasność komunikatów, jakość ich przekazywania, ale i umiejętność słuchania swoich pracowników wpływają na pracę i sukces całego przedsiębiorstwa. Dlatego w dzisiejszych czasach komunikatywność jest jedną z najbardziej oczekiwanych cech od przyszłego pracownika. Umiejętność pracy w grupie, a nie działanie pojedynczej jednostki, przynosi najlepsze rezultaty [Szczerba G. (2013) str. 9-11].
Aby [[zespół]] wypełniał swoje zadania należycie, musi mieć '''lidera''', z którym się rozumie i szanuje. Każdy [[pracownik]] musi doskonale wiedzieć, czego się od niego oczekuje. Na chwilę obecną menadżerem doskonałym jest ten, kto wykazuje się komunikatywnością i pomysłowością, a nie manipulacją i terrorem. Jasność komunikatów, jakość ich przekazywania, ale i umiejętność słuchania swoich pracowników wpływają na pracę i [[sukces]] całego przedsiębiorstwa. Dlatego w dzisiejszych czasach komunikatywność jest jedną z najbardziej oczekiwanych cech od przyszłego pracownika. Umiejętność pracy w grupie, a nie [[działanie]] pojedynczej jednostki, przynosi najlepsze rezultaty [Szczerba G. (2013) str. 9-11].


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Chodkowski Z. (2017), ''[https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/3635/17%20chodkowski-zarys%20charakterystyki.pdf?sequence=1&isAllowed=y Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej]'', możliwe zakłóceni i bariery, Kultura – Przemiany – Edukacja t. V (2017), Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, str. 282-294  
* Chodkowski Z. (2017), ''[https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/3635/17%20chodkowski-zarys%20charakterystyki.pdf?sequence=1&isAllowed=y Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej]'', możliwe zakłóceni i bariery, Kultura – Przemiany – Edukacja t. V (2017), Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, str. 282-294  
* Nanowska K. (2018), ''[https://wshtwp.pl/img/eh/1-2018/143-162.pdf Kompetencje komunikacyjne jako czynnik wpływający na efektywność działań podejmowanych przez profesjonalistów wobec osób w trudnych sytuacjach życiowych]'', Edukacja Humanistyczna nr 1 (38), Szczecin, str. 143-161
* Nanowska K. (2018), ''[https://wshtwp.pl/img/eh/1-2018/143-162.pdf Kompetencje komunikacyjne jako czynnik wpływający na efektywność działań podejmowanych przez profesjonalistów wobec osób w trudnych sytuacjach życiowych]'', Edukacja Humanistyczna nr 1 (38), Szczecin, str. 143-161
* Rybowska A. (2014), ''[http://www.wzieu.pl/zn/823/ZN_823.pdf Komunikacja interpersonalna w procesie obsługi klienta]'', Marketing przyszłości – Trendy, strategie, instrumenty współczesne, wyzwania przeobrażeń marketingu. Zeszyty naukowe nr 823 Problemu zarządzania, finansów i marketingu nr 34. Szczecin, str. 295-305  
* Rybowska A. (2014), ''[http://www.wzieu.pl/zn/823/ZN_823.pdf Komunikacja interpersonalna w procesie obsługi klienta]'', [[Marketing]] przyszłości – Trendy, strategie, instrumenty współczesne, wyzwania przeobrażeń marketingu. Zeszyty naukowe nr 823 Problemu zarządzania, finansów i marketingu nr 34. Szczecin, str. 295-305  
* Szczerba G. (2013), ''Menadżer doskonały- komunikacja'', Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice, str. 9-11
* Szczerba G. (2013), ''[[Menadżer]] doskonały- komunikacja'', Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice, str. 9-11
* Winkler R, Chmieleki M. (2015), ''[https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/download/487/286 Komunikacja a dzielenie się wiedzą w projektowych zespołach międzykulturowych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 3 (939), Kraków, str. 87-99  
* Winkler R, Chmieleki M. (2015), ''[https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/download/487/286 Komunikacja a dzielenie się wiedzą w projektowych zespołach międzykulturowych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 3 (939), Kraków, str. 87-99  
* Wróbel B. (2007), ''[https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/88329/wrobel_rola_komunikacji_w_zarzadzaniu_projektami_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y Rola komunikacji w zarządzaniu projektami]'', Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego nr 3/2007, Kraków, str. 119-129
* Wróbel B. (2007), ''[https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/88329/wrobel_rola_komunikacji_w_zarzadzaniu_projektami_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y Rola komunikacji w zarządzaniu projektami]'', Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego nr 3/2007, Kraków, str. 119-129

Wersja z 02:48, 20 maj 2020

Komunikatywność
Polecane artykuły

Komunikatywność to umiejętność sprawnego i jasnego przekazywania i odbierania komunikatów za pomocą werbalnych (np. mowa) bądź niewerbalnych (np. gesty) znaków [Rybowska A. (2014) str.297].

Osoba, którą uważa się za komunikatywną, nie tylko jasno i poprawnie przekazuje informacje, ale która przede wszystkim słucha, rozumie i potrafi wyciągnąć z rozmowy wnioski. Sama komunikacja to wymiana informacji pomiędzy ludźmi. Ale czy każda osoba komunikuje się w zrozumiały sposób? W komunikacji interpersonalnej można wyróżnić komunikację werbalną i niewerbalną. Badania udowodniły, że komunikacja niewerbalna przekazuje 55% informacji, 38% to sposób mówienia (tempo, ton głosu), a raptem 7% stanowią informacje przekazane za pomocą słów [Rybowska A. (2014), str. 297].

Warunki i bariery dobrej komunikacji

Czynniki takie jak statut społeczny, wrażliwość, kultura osobista, poziom wykształcenia czy też szacunek do drugiej osoby wpływają ogólnie na jakość komunikacji.

Aby komunikat mógł zostać przekazany i odebrany w dobry sposób, muszą być spełnione odpowiednie warunki [Rybowska A. (2014), str. 298]:

  • dobre i jasne intencje ze strony nadawcy i odbiorcy,
  • brak pośpiechu,
  • sprzyjające otoczenie (np. odpowiednie miejsce, cisza),
  • rozumienie języka, dobre słyszenie.

Istnieje wiele czynników, które mogą zakłócić komunikację. Można je podzielić na czynniki wewnętrzne - wychodzące od jednostki, oraz na zewnętrze - wynikające z otoczenia, niezależne od jednostki.

Bariery wynikające z czynników wewnętrznych to np. blokady językowe, osądzanie - czyli narzucanie własnych przekonań bez wzięcia pod uwagę opinii rozmówców, blokowanie samodzielnych decyzji u innych oraz próby wymuszania uległości, brak umiejętności słuchania, zmęczenie czy podirytowanie.

Do czynników zewnętrznych można zaliczyć np. szumy zewnętrzne - czyli np. hałas uliczny, temperatura, światło, wielkość pomieszczeń.

Inne rodzaje barier są związane z językiem werbalnym, gdzie dużą przeszkodą w odbiorze może być brak odpowiedniego doboru słów i sposobu ich przekazu, co może spowodować przekształcenie się zwykłej rozmowy w poważny spór. Kontekst przekazu jest niesamowicie istotny.

Język niewerbalny często wykorzystuje się, aby podkreślić i zaznaczyć naszą wypowiedź. Niestety, sztuczna gestykulacja czy nieodpowiednie akcentowanie wypowiedzi nie przyniesie pozytywnych rezultatów, a nawet może spowodować irytację u rozmówcy. Gesty, które są nienaturalne często skutkują niejednoznacznym odbiorem, przez co zakłócają odbiór prawidłowej treści [Chodkowski Z. (2017), str. 289-291].

Komunikatywność a zarządzanie

Osoba komunikatywna potrafi nie tylko jednorazowo nawiązać kontakt, ale przede wszystkim umie go podtrzymywać. Sam proces komunikacji spełnia funkcje takie jak przekazanie informacji, wyrażenia emocji, motywuje i kontroluje. Jedną z fundamentalnych cech dobrego menadżera jest właśnie komunikatywność.

Aby zespół wypełniał swoje zadania należycie, musi mieć lidera, z którym się rozumie i szanuje. Każdy pracownik musi doskonale wiedzieć, czego się od niego oczekuje. Na chwilę obecną menadżerem doskonałym jest ten, kto wykazuje się komunikatywnością i pomysłowością, a nie manipulacją i terrorem. Jasność komunikatów, jakość ich przekazywania, ale i umiejętność słuchania swoich pracowników wpływają na pracę i sukces całego przedsiębiorstwa. Dlatego w dzisiejszych czasach komunikatywność jest jedną z najbardziej oczekiwanych cech od przyszłego pracownika. Umiejętność pracy w grupie, a nie działanie pojedynczej jednostki, przynosi najlepsze rezultaty [Szczerba G. (2013) str. 9-11].

Bibliografia

Autor: Justyna Bielecka