Komunikatywność: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Infobox5 upgrade)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Zasady komunikowania werbalnego]]</li>
<li>[[Styl komunikacji w zespole]]</li>
<li>[[Warunki efektywnej komunikacji]]</li>
<li>[[Komunikacja interpersonalna]]</li>
<li>[[Komunikowanie interpersonalne]]</li>
<li>[[Przeszkoda w komunikacji]]</li>
<li>[[Motywacja wewnętrzna]]</li>
<li>[[Komunikacja w zespole międzykulturowym]]</li>
<li>[[Bariery komunikacyjne]]</li>
</ul>
}}
'''Komunikatywność''' to umiejętność sprawnego i jasnego przekazywania i odbierania komunikatów za pomocą werbalnych (np. mowa) bądź niewerbalnych (np. gesty) znaków [Rybowska A. (2014) s. 297].
'''Komunikatywność''' to umiejętność sprawnego i jasnego przekazywania i odbierania komunikatów za pomocą werbalnych (np. mowa) bądź niewerbalnych (np. gesty) znaków [Rybowska A. (2014) s. 297].


Linia 41: Linia 27:


Aby [[zespół]] wypełniał swoje zadania należycie, musi mieć '''lidera''', z którym się rozumie i szanuje. Każdy [[pracownik]] musi doskonale wiedzieć, czego się od niego oczekuje. Na chwilę obecną menadżerem doskonałym jest ten, kto wykazuje się komunikatywnością i pomysłowością, a nie manipulacją i terrorem. Jasność komunikatów, jakość ich przekazywania, ale i umiejętność słuchania swoich pracowników wpływają na pracę i [[sukces]] całego przedsiębiorstwa. Dlatego w dzisiejszych czasach komunikatywność jest jedną z najbardziej oczekiwanych cech od przyszłego pracownika. Umiejętność pracy w grupie, a nie [[działanie]] pojedynczej jednostki, przynosi najlepsze rezultaty [Szczerba G. (2013) s. 9-11].
Aby [[zespół]] wypełniał swoje zadania należycie, musi mieć '''lidera''', z którym się rozumie i szanuje. Każdy [[pracownik]] musi doskonale wiedzieć, czego się od niego oczekuje. Na chwilę obecną menadżerem doskonałym jest ten, kto wykazuje się komunikatywnością i pomysłowością, a nie manipulacją i terrorem. Jasność komunikatów, jakość ich przekazywania, ale i umiejętność słuchania swoich pracowników wpływają na pracę i [[sukces]] całego przedsiębiorstwa. Dlatego w dzisiejszych czasach komunikatywność jest jedną z najbardziej oczekiwanych cech od przyszłego pracownika. Umiejętność pracy w grupie, a nie [[działanie]] pojedynczej jednostki, przynosi najlepsze rezultaty [Szczerba G. (2013) s. 9-11].
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zasady komunikowania werbalnego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Styl komunikacji w zespole]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Warunki efektywnej komunikacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja interpersonalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikowanie interpersonalne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przeszkoda w komunikacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Motywacja wewnętrzna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja w zespole międzykulturowym]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bariery komunikacyjne]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 20:12, 17 lis 2023

Komunikatywność to umiejętność sprawnego i jasnego przekazywania i odbierania komunikatów za pomocą werbalnych (np. mowa) bądź niewerbalnych (np. gesty) znaków [Rybowska A. (2014) s. 297].

Osoba, którą uważa się za komunikatywną, nie tylko jasno i poprawnie przekazuje informacje, ale która przede wszystkim słucha, rozumie i potrafi wyciągnąć z rozmowy wnioski. Sama komunikacja to wymiana informacji pomiędzy ludźmi. Ale czy każda osoba komunikuje się w zrozumiały sposób? W komunikacji interpersonalnej można wyróżnić komunikację werbalną i niewerbalną. Badania udowodniły, że komunikacja niewerbalna przekazuje 55% informacji, 38% to sposób mówienia (tempo, ton głosu), a raptem 7% stanowią informacje przekazane za pomocą słów [Rybowska A. (2014), s. 297].

Warunki i bariery dobrej komunikacji

Czynniki takie jak statut społeczny, wrażliwość, kultura osobista, poziom wykształcenia czy też szacunek do drugiej osoby wpływają ogólnie na jakość komunikacji.

Aby komunikat mógł zostać przekazany i odebrany w dobry sposób, muszą być spełnione odpowiednie warunki [Rybowska A. (2014), s. 298]:

  • dobre i jasne intencje ze strony nadawcy i odbiorcy,
  • brak pośpiechu,
  • sprzyjające otoczenie (np. odpowiednie miejsce, cisza),
  • rozumienie języka, dobre słyszenie.

Istnieje wiele czynników, które mogą zakłócić komunikację. Można je podzielić na czynniki wewnętrzne - wychodzące od jednostki, oraz na zewnętrze - wynikające z otoczenia, niezależne od jednostki.

Bariery wynikające z czynników wewnętrznych to np. blokady językowe, osądzanie - czyli narzucanie własnych przekonań bez wzięcia pod uwagę opinii rozmówców, blokowanie samodzielnych decyzji u innych oraz próby wymuszania uległości, brak umiejętności słuchania, zmęczenie czy podirytowanie.

Do czynników zewnętrznych można zaliczyć np. szumy zewnętrzne - czyli np. hałas uliczny, temperatura, światło, wielkość pomieszczeń.

Inne rodzaje barier są związane z językiem werbalnym, gdzie dużą przeszkodą w odbiorze może być brak odpowiedniego doboru słów i sposobu ich przekazu, co może spowodować przekształcenie się zwykłej rozmowy w poważny spór. Kontekst przekazu jest niesamowicie istotny.

Język niewerbalny często wykorzystuje się, aby podkreślić i zaznaczyć naszą wypowiedź. Niestety, sztuczna gestykulacja czy nieodpowiednie akcentowanie wypowiedzi nie przyniesie pozytywnych rezultatów, a nawet może spowodować irytację u rozmówcy. Gesty, które są nienaturalne często skutkują niejednoznacznym odbiorem, przez co zakłócają odbiór prawidłowej treści [Chodkowski Z. (2017), s. 289-291].

Komunikatywność a zarządzanie

Osoba komunikatywna potrafi nie tylko jednorazowo nawiązać kontakt, ale przede wszystkim umie go podtrzymywać. Sam proces komunikacji spełnia funkcje takie jak przekazanie informacji, wyrażenia emocji, motywuje i kontroluje. Jedną z fundamentalnych cech dobrego menadżera jest właśnie komunikatywność.

Aby zespół wypełniał swoje zadania należycie, musi mieć lidera, z którym się rozumie i szanuje. Każdy pracownik musi doskonale wiedzieć, czego się od niego oczekuje. Na chwilę obecną menadżerem doskonałym jest ten, kto wykazuje się komunikatywnością i pomysłowością, a nie manipulacją i terrorem. Jasność komunikatów, jakość ich przekazywania, ale i umiejętność słuchania swoich pracowników wpływają na pracę i sukces całego przedsiębiorstwa. Dlatego w dzisiejszych czasach komunikatywność jest jedną z najbardziej oczekiwanych cech od przyszłego pracownika. Umiejętność pracy w grupie, a nie działanie pojedynczej jednostki, przynosi najlepsze rezultaty [Szczerba G. (2013) s. 9-11].


Komunikatywnośćartykuły polecane
Zasady komunikowania werbalnegoStyl komunikacji w zespoleWarunki efektywnej komunikacjiKomunikacja interpersonalnaKomunikowanie interpersonalnePrzeszkoda w komunikacjiMotywacja wewnętrznaKomunikacja w zespole międzykulturowymBariery komunikacyjne

Bibliografia

  • Chodkowski Z. (2017), Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej, możliwe zakłóceni i bariery, Kultura - Przemiany - Edukacja t. V (2017), Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, s. 282-294
  • Nanowska K. (2018), Kompetencje komunikacyjne jako czynnik wpływający na efektywność działań podejmowanych przez profesjonalistów wobec osób w trudnych sytuacjach życiowych, Edukacja Humanistyczna nr 1 (38), Szczecin, s. 143-161
  • Rybowska A. (2014), Komunikacja interpersonalna w procesie obsługi klienta, Marketing przyszłości - Trendy, strategie, instrumenty współczesne, wyzwania przeobrażeń marketingu. Zeszyty naukowe nr 823 Problemu zarządzania, finansów i marketingu nr 34. Szczecin, s. 295-305
  • Szczerba G. (2013), Menadżer doskonały - komunikacja, Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice, s. 9-11
  • Winkler R, Chmieleki M. (2015), Komunikacja a dzielenie się wiedzą w projektowych zespołach międzykulturowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 3 (939), Kraków, s. 87-99
  • Wróbel M. (2007), Rola komunikacji w zarządzaniu projektami, Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, nr 3


Autor: Justyna Bielecka