Karta procesu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 17: Linia 17:
<google>n</google>
<google>n</google>


{{infobox5|list1={{i5link|a=[[System ERP]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Identyfikacja procesów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Podejście procesowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces gospodarczy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesowe podejście do controllingu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda WCM]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Identyfikacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[ARIS]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategiczny system informacyjny]]}} }}
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[System ERP]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Identyfikacja procesów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Podejście procesowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces gospodarczy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesowe podejście do controllingu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda WCM]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Identyfikacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[ARIS]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategiczny system informacyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencja rozwoju regionalnego]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Stabryła A., Trzcieniecki J. (red.), ''Organizacja i zarządzanie. Zarys problematyki'', Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1986
* Bank J. (1996), ''Zarządzanie przez jakość'', Wydawnictwo Gebethner i Ska, Warszawa
* Dahlgaard J.J., ''Podstawy zarządzania jakością'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
* Dahlgaard J., Kristesen K., Kanji G. (2001), ''Podstawy zarządzania jakością'', PWN, Warszawa
* Miller P., ''Systemowe zarządzanie jakością'', Difin, Warszawa 2011
* Miller P. (2011), ''Systemowe zarządzanie jakością: koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji'', Difin, Warszawa
* Bank J., ''Zarządzanie przez jakość'', Gebethner & Ska, Warszawa 1996
* Stabryła A., Trzcieniecki J. (red.) (1986), ''Organizacja i zarządzanie. Zarys problematyki'', Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 16:22, 20 sty 2024

Karta procesu (KP) jest narzędziem stosowanym w dziedzinie zarządzania jakością i zarządzania procesowego, które służy do przedstawienia ogólnego obrazu badanego procesu pracy. Jej głównym celem jest charakteryzowanie kluczowych elementów danego procesu, takich jak operacje i kontrola. Karta procesu może przyjmować różne układy, w zależności od charakteru rejestrowanej pracy. Wyróżnia się kilka typów kart procesu, takich jak układ liniowy, zbieżny, rozbieżny oraz zbieżno-rozbieżny. Każdy z tych układów jest stosowany w zależności od specyfiki badanego procesu i ilości wytworzonych w nim wyrobów.

Zastosowania

Karta procesu jest wykorzystywana w zarządzaniu jakością oraz jako element dokumentacji systemowej. Jest ona szczególnie przydatna w sytuacjach, gdy proces ma duży stopień złożoności lub składa się z wielu podprocesów. Karta procesu pełni rolę kompendium wiedzy o danym procesie oraz pokazuje powiązania z innymi procesami lub stronami zainteresowanymi. Dzięki niej możliwe jest przejrzyste przedstawienie działań objętych zarządzaniem procesowym.

Korzyści i ograniczenia

Karta procesu bywa bardzo przydatnym narzędziem w analizie i optymalizacji procesów. Jej główną zaletą jest możliwość przedstawienia w prosty i zrozumiały sposób kluczowych etapów danego procesu. Dzięki temu można łatwo identyfikować miejsca, w których mogą występować błędy lub opóźnienia. Karta procesu umożliwia także ścisłe powiązanie poszczególnych działań w procesie oraz ich odpowiednie zintegrowanie.

Niestety, karta procesu ma również pewne ograniczenia. Przede wszystkim jest to narzędzie skupione głównie na operacjach i fazach procesowych, a nie na aspektach strategicznych czy organizacyjnych. Oznacza to, że karta procesu nie uwzględnia kompleksowo wszystkich elementów zarządzania, które mogą mieć wpływ na efektywność procesu. Ponadto, jej skuteczność zależy od dokładności i rzetelności danych, które są wprowadzane w kartę procesu.

Powiązane pojęcia

Karta procesu jest ściśle powiązana z kartą kontrolną procesu. Karta kontrolna jest graficznym narzędziem, które porównuje wyniki procesu z oszacowanymi liniami kontrolnymi naniesionymi na kartę. Jej celem jest wykrycie specjalnych przyczyn zmienności wyników procesu. Karta kontrolna pozwala zauważyć, kiedy występują odstępstwa od normy, a tym samym wskazuje, czy proces przebiega w sposób zgodny z oczekiwaniami.

Wyzwania przyszłości

W przyszłości należy spodziewać się dalszego rozwoju narzędzi związanych z zarządzaniem procesowym, w tym także kart procesu. Wraz z postępem technologicznym i digitalizacją, można spodziewać się powstania nowych, bardziej zaawansowanych narzędzi, które będą umożliwiały jeszcze lepsze monitorowanie, analizowanie i optymalizowanie procesów. Warto również zauważyć, że w erze big data i analizy danych coraz większe znaczenie będą miały także narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, które pozwolą na automatyczną analizę procesów i wykrywanie nieprawidłowości w czasie rzeczywistym.


Karta procesuartykuły polecane
System ERPIdentyfikacja procesówPodejście procesoweProces gospodarczyProcesowe podejście do controllinguMetoda WCMIdentyfikacjaARISStrategiczny system informacyjnyAgencja rozwoju regionalnego

Bibliografia

  • Bank J. (1996), Zarządzanie przez jakość, Wydawnictwo Gebethner i Ska, Warszawa
  • Dahlgaard J., Kristesen K., Kanji G. (2001), Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa
  • Miller P. (2011), Systemowe zarządzanie jakością: koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa
  • Stabryła A., Trzcieniecki J. (red.) (1986), Organizacja i zarządzanie. Zarys problematyki, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków