Kalendarz niko-niko: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 52: | Linia 52: | ||
{{a|Jerzy Dereń}} | {{a|Jerzy Dereń}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | [[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | ||
{{#metamaster:description|Kalendarz niko-niko to narzędzie do śledzenia nastroju zespołu. Umożliwia prowadzenie efektywnych spotkań i monitorowanie zmian.}} |
Wersja z 08:37, 11 paź 2023
Kalendarz niko-niko |
---|
Polecane artykuły |
Metody prowadzenia zebrań
Kalendarz niko-niko został opracowany po raz pierwszy przez Akinri Sakata w 2006 roku. Z japońskiego "niko” oznacza "uśmiech”, a "niko-niko” tłumaczy się, jako "buźka” dla tego kalendarz ten jest również znany, jako kalendarz szczęścia. Stosuje się on do śledzenia nastroju zespołu.
Ogólne informacje
Kalendarz niko-niko nie jest trudny w sporządzaniu. Najlepiej powiesić na ścianie zwykły kalendarz i dodać do niego imiona członków zespołu. Potem kalendarz należy umieścić w miejscu dostępnym dla całego zespołu, aby każdy miał do niego swobodny dostęp. Albo zastosować drugi wariant i zrobić miejsce dla kalendarza nie daleko wyjścia, żeby pod koniec dnia każdy członek zespołu dał graficzną ocenę swojego nastroju w ciągu całego dnia. Są 3 możliwe "buźki”, którymi można określić nastrój: szczęśliwa, neutralna oraz chmura (niezadowolona). Najczęściej używa się gotowych lepiących "buziek” lub kolorowych pisaków do namalowania "buźki” w kalendarzu. W regularnych odstępach czasu (np. co tydzień) kierownik zbiera zespół w celu analizy wyników.
Przykład:
- "…dwie uśmiechnięte buźki, jedna neutralna i dwie skwaszone: co się stało tego dnia? Skąd się wziął taki podział?”[1]
- "…wszyscy uradowani a zadanie nieskończone lub niezadowolony klient: co spowodowało, że jesteśmy zadowoleni w trudnych chwilach? Na co nie zwróciliśmy uwagi?”[2]
Przyczyny stosowania i wartość dla organizacji
"Najszybszą informacją zwrotną, dotyczącą odbioru zmian wdrażanych w firmie, są ludzkie emocje. Często negatywny odbiór zmiany przez pracowników – kwaśne miny lub ciche utyskiwanie – poprzedzają twarde wskaźniki pokazujące konieczność podjęcia działań naprawczych. Przewodzącym zmianom nie pozostaje, więc nic innego, jak wykorzystać zwinne narzędzie do pomiaru nastroju pracowników np. kalendarz Niko-niko.”[3] Dana metoda ma na celu zbieranie informacji w zespole, do tego nie jest kosztowna i można ją szybko wdrążyć w każdym zespole. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w czasie zmian w organizacji. Metoda może pokazać kierownictwu czy obecna strategia zarządzania jest dobra czy potrzebuje ona jakichś modyfikacji.
Rezultaty i pułapki
"Informacje o nastrojach płynące do zespołu oraz osób kierujących zmianami wpływają na ich dalsze działania. Kalendarz Niko-niko pozwala na najszybsze zidentyfikowanie problemów i ich rozwiązywanie. Zebrane dane o zmieniających się emocjach w trakcie dnia pracy i ich analiza pozwalają na podjęcie, w razie potrzeby, działań korygujących”[4]
Kalendarz niko-niko na pierwszy rzut oka jest bardzo prostą metodą, lecz nie wszystko jest takie proste. Pomiar nastroju zespołu może być błędny lub nieudany, jeżeli:
- zespół nie będzie aktualizować kalendarz, na co dzień, tylko np. pod koniec tygodnia, kiedy osoba już nie pamięta, dlaczego dany dzień był lepszy czy gorszy,
- pracownicy zespołu nie pokazują swoich prawdziwych emocji, żeby się nie tłumaczyć, dlaczego mieli taki a nie inny humor lub nie podoba im się dana metoda i wpisują swoje emocje tylko dla świętego spokoju.
Bibliografia
- Schiffer B.,2011r., How to Track the Team’s Mood with a Niko-niko Calendar
- Tarnowski M., 2017., Niko-Niko Calender — Pros & Cons
- McDonald K., 2018r., Niko-niko Calendar
- Son S., 2016., Why a niko-niko calendar kills workplace morale
- Szkoła zarządzania zmianą, 2018r., Kalendarz Niko-niko
Przypisy
Autor: Jerzy Dereń